LC8 van KTM blijft motorblok van de volgende generatie

LC8 van KTM blijft motorblok van de volgende generatie

Slechts weinig mensen wisten dat KTM tegen het einde van de vorige eeuw op de R&D-afdeling van de fabriek iets bijzonders met de krachtmeter aan het doen was. In 2003 ging eindelijk het doek eraf en werd de allereerste KTM 950 Adventure onthuld, met de grommende V-twin LC8 als de bruisende krachtbron. Twee jaar later werd de LC8 met de massaproductie van de karakteristieke KTM 990 Super Duke een begrip en sindsdien is hij verfijnd, verbeterd en opnieuw uitgevonden. Eerst zorgde hij voor de snauwende prestaties van de KTM RC8 en vervolgens voor het enorme vermogen dat nodig was voor de superieure KTM Super Adventure’s en voor het gierende koppel en het plezier van de KTM 1290 Super Duke’s. Een motorfiets met de naam The Beast moet gewoon veel power zijn ziel hebben.

KTM LC8 3

De LC8 is wellicht het best bekend van de 1301 cm3, op 75 graden staande V-twin in de KTM 1290 Super Duke R, waar de vooruitgang op het gebied van de elektronica er voor heeft weten te zorgen dat de motortractieregeling in bochten (Cornering MTC) en de anti-wheelie een beetje van de 140 Nm aan koppel kan temmen. De hype gaat niet alleen over de momentele 180 pk en de oogverblindende topsnelheid van de LC8. Het gaat om de enorme kracht onderin die elk KTM Street- en Adventure-model zo'n sterk karakter geeft. Met de LC8 zijn KTM's helemaal ready to race maar de praktische bruikbaarheid - en de synergie met de nieuwste generaties rijmodi en hulpmiddelen van KTM - maken een reeks aan karakteristieken mogelijk: van volgzame betrouwbaarheid tot langdurige soliditeit dankzij de onderhoudsintervallen van 15.000 km. De LC8 kan vuurspuwen op het circuit, wie dan ook de berg op sleuren en onderweg allerlei obstakels overwinnen.

2021 was een belangrijk jaar in de evolutie van de LC8, toen de motor werd omgebouwd om te voldoen aan de Euro5-emissienormen. De KTM-technici waren volledig overtuigd van het potentieel van de technologie en hun eigen R&D-vaardigheden om de LC8 opnieuw uit te vinden voor een nieuw tijdperk en om de unieke ready to race-rauwheid te behouden. De ontwikkeling kwam er door toegewijd gesleutel aan de efficiëntie van de kleppen en het uitlaatsysteem, terwijl de LC8 opnieuw van vorm veranderde. De gelijktijdige gewichtsvermindering van meer dan 1,5 kg heeft de positie van de motor als een van de lichtste en felste motoren in de motorshowroom nog verder versterkt. De nieuwste vorm van de LC8-architectuur omvatte dunnere motorcarters, nieuwe zuigers voor een nog langere levensduur, een nieuwe olieleiding, dubbele vonkontsteking en titanium inlaatwaarden, nieuwe luchtinlaten en nog veel meer, wat allemaal helpt om kilo's te besparen en de belangrijkste vermogenskarakteristieken te behouden.

KTM LC8 2

Het resultaat? Naked bike-rijders kunnen profiteren van de verbeterde rijeigenschappen, de stabiliteit en het vermogen, terwijl ze ook weten dat een kleine draai aan de gashendel de mond doet openvallen. Sports Tourers en Adventurers hebben dezelfde opwindende toegang tot vermogen, prestaties en gewicht, en de geruststellende gedachte dat de motorfiets hen zonder problemen overal heen kan brengen.

Veelzijdigheid was ook van het opperste belang. Bij recente, door de fabriek uitgevoerde duurtests, waarbij de onderhoudsintervallen bijna dubbel zo lang waren - tot bijna 30.000 km - draaide de LC8 van een KTM 1290 Super Adventure S bijna 40% van deze periode onder de 3500 tpm. Dit betekent dat het koppel en de efficiëntie van de LC8 in het lage toerenbereik essentieel waren voor bijna de helft van de totaal afgelegde afstand. De totale bruikbaarheid en generositeit van de LC8 werd ook benadrukt door het feit dat slechts 1% van de testafstand werd doorgebracht boven de 6500 tpm. KTM blijft daarom onverminderd overtuigd van de V-twin-architectuur en de voordelen daarvan. Ongeacht de weg, bergpas of parcours, ongeacht de omstandigheden, ongeacht de eisen, de LC8 is er klaar voor.

Met het oog op de toekomstige incarnaties van de KTM Super Duke’s en Super Adventure’s zal de LC8 nog lang de afgunst van iedereen op het asfalt of het terrein zijn. Adriaan Sinke, Head of Motorcyle Product Management: "Nu de LC8 bijna twintig jaar bestaat, vinden we het belangrijk om te benadrukken hoe belangrijk en indrukwekkend dit staaltje techniek is geweest voor onze R&D en natuurlijk voor enkele van de topmotorfietsen in ons assortiment. Het was onze doelstelling om een van de lichtste, maar tegelijk krachtigste V-twins op de markt te hebben en het feit dat we het basisprincipe van de LC8 steeds weer opnieuw hebben kunnen gebruiken, omkeren en toch weer nieuwe grenzen hebben kunnen verleggen, getuigt van zijn genialiteit. De motorrijders maken vooral gebruik van al dat geweldige koppel in het lage toerenbereik dat de LC8 genereert: ook dat is een sterke troef en een typisch voorbeeld van het DNA van KTM. We kijken ernaar uit om motorijders en KTM-motorfanatici nog veel meer inzichten te bieden over hoe we de LC8 de komende jaren kunnen gebruiken."


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen