Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125

Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125

Na een populaire herintroductie in 2018 krijgt Honda’s iconische Monkey in 2022 een gloednieuwe luchtgekoelde motor met vijf versnellingen die helemaal EURO5-compatibel is. Tweetrapsveren aan de dubbele schokdemper achteraan maken de rit zachter en een bagagerek is nu beschikbaar als een officiële accessoire. 

De Honda Monkey staat wellicht het best bekend als een icoon uit de jaren 70, maar zag het levenslicht al in 1961. Oorspronkelijk ontwikkelde Honda de Monkey als een 49 cc-attractie voor Tama Tech, een pretpark in Tokyo, maar daar groeide de populariteit dermate dat een straatlegale versie ontwikkeld werd. Honda exporteerde deze Monkey in 1963 voor het eerst naar Amerika en Europa. Toen was de motor voorzien van een opvallende verchroomde tank, een inklapbaar stuur en stevige wielen met een diameter van 5 inch. 

De populariteit van de Monkey was terug te brengen naar zijn schattige en sympathieke ontwerp, de kleine afmetingen en een ultralicht gewicht. Goed voor tonnen plezier in de stad. In 1969 groeiden de wielen tot een diameter van 8 inch. Vanaf 1970 werd de Monkey nog populairder, want de snel te demonteren voorvork betekende dat hij nu ook in de koffer van een kleine wagen vervoerd kon worden.

In 1978, nadat Honda het model uitrustte met een druppelvormige benzinetank, veroverde de schelmse Monkey de harten van miljoenen mensen. Onder andere die van de talloze eigenaars van mobilhomes die op zoek waren naar handig vervoer eens ze hun camper geparkeerd hadden. De drie versnellingen en de centrifugale koppeling (waardoor geen echte motorfietservaring nodig was) gaven duizenden rijders bovendien ook hun eerste ervaring in het opentrekken van het gashendel op een gemotoriseerde tweewieler.

Hij was zo leuk en zo eenvoudig om te rijden dat de Monkey het concept van de motor beter dan eender welke machine aan een groot publiek wist te verkopen. De dikke wielen, het mini ‘apehanger’-stuur, de piepkleine benzinetank en het grote gezellige zadel geven de Monkey zijn onmiskenbare uiterlijk. En die is, net als de genegenheid die hij opwekt, tijdloos.

Modeloverzicht

In 2018 trad de Monkey opnieuw op de voorgrond. Een gloednieuwe Monkey sierde opnieuw de Europese straten, geïnspireerd door het origineel maar aangepast aan de 21e eeuw met een 125 cc motorblok. Nu, in 2022, krijgt de Monkey een motorupgrade, een grotere versnellingsbak, een verfijnde ophanging, gloednieuwe kleuren en gedetailleerde verbeteringen om de fun-factor nog te vergroten en de dagelijkse bruikbaarheid te verbeteren.

Belangrijkste kenmerken

Motorblok

• Nieuw 124 cc luchtgekoeld motorblok levert 6,9 kW vermogen en 11 Nm koppel
• Vijf versnellingen om lange afstanden aangenamer te maken
• EURO5-compatibel

De Monkey heeft een 124 cc luchtgekoeld motorblok met bovenliggende nokkenas en twee kleppen, gebaseerd op dat van de MSX Grom. Boring x slag staat op 50 mm x 63,1 mm en de compressieratio is 10:0.1. Het piekvermogen bedraagt 6,9 kW bij 6.750 tpm en piekkoppel is 11 Nm bij 5.500 tpm.

Deze Monkey is nu nog eenvoudiger en plezieriger om mee te rijden. De interne structuur van de luchtinlaat werd aangepast om de luchtstroom soepeler en gestroomlijnder te maken. Ook ontwierp Honda de vorm van de luchtfilter om de luchtstroom verder te stroomlijnen, het koppel te verbeteren en de algemene rijdbaarheid te verbeteren. De vernieuwde en verkleinde katalysator verwerkt uitstootgassen efficiënter en maakt de motor Euro5-compatibel. De lengte van de uitlaatbocht werd aangepast om de aanpassingen aan de inlaat tegemoet te komen. De uitlaatdemper gaat van drie naar één kamer om prestaties te verbeteren en om een karakteristiek uitlaatgeluid te produceren.

De nieuwe versnellingsbak met vijf versnellingen vervangt de oude transmissie met vier versnellingen en spreidt de tandwielverhoudingen verder uit elkaar om de prestaties op lange afstanden te verbeteren en een meer ontspannen rit te bieden. De topsnelheid is 91 km/u. Een manuele koppeling zorgt voor een complete motorfietservaring. De wielen van 12 inch diameter zorgen voor wendbare respons in het stadsverkeer. De kleine afmetingen en het stabiele evenwicht bij lage snelheden maken de Monkey ook uiterst geschikt om door files en drukte te laveren.

Het motorblok is economisch met een verbruik van 1,5 l/100 km (in WMTC-mode) dankzij het gebruik van lagewrijvingstechnologie zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme. Hoogtechnologische benzine-injectie via PGM-FI garandeert een uiterst efficiënte ontbranding.

Chassis & styling

• Stalen frame, USD-voorvork en wielen van 12 inch diameter
• Dubbele achterschokbreker met tweetrapsveren, om hobbelige wegen de baas te kunnen
• Bagagedrager beschikbaar als een officiële accessoire
• Rijklaar gewicht van 104 kg, 1.145 mm wielbasis en zadelhoogte van 775 mm
• Typerende Monkey-uitstraling blijft behouden – een tijdloos statement van individualiteit

Het stalen frame van de Monkey werd zorgvuldig afgesteld voor een uitgekiende balans tussen stijfheid en souplesse – perfect voor het variërende terrein waar de machine bedoeld is om te rijden. De doorsnede van de swingarm is ovaal van vorm en accentueert zo het circulaire designthema dat loopt doorheen de motorfiets.

Omgekeerde (USD) voorvorkpoten hebben een veerweg van 100 mm en zijn afgewerkt met premium Alumite. De schokbrekers achteraan zijn met tweetrapsveren en vernieuwde dempingsrubbers uitgerust. Dat komt de rijkwaliteit ten goede op hobbelige wegen en zorgt ervoor dat de onderkant minder snel de grond zal raken. De veerweg bedraagt 102 mm. De grondspeling bedraagt maximaal 175 mm.

Een enkelvoudige remschijf van 220 mm diameter voor- en 190 mm achteraan zorgen voor veilige remkracht, beheerd door een IMU (Inertial Measurement Unit) gestuurd ABS. Dikke banden met blokjespatroon zorgen voor een soepele rit. De maten zijn 120/80-12 65J vooraan en 130/80-12 69J achteraan.

De wielbasis bedraagt 1.145 mm met balhoofdhoek 25° en naloop 82 mm. De minimale draaicirkel is slechts 1,9 meter. Rijklaar gewicht bedraagt 104 kg met een zadelhoogte van 775 mm. Het pluchen zadel is opgetrokken uit urethaan met hoge dichteid voor maximaal comfort.

De hommage aan het origineel blijft behouden dankzij de klassieke Monkey-elementen: mini ‘apehanger’-stuur, verchroomde spatborden, oplopende uitlaat met hitteschild, dikke banden, gewatteerd zadel en druppeltank. Zo blijft de Monkey herkenbaar voor de oudere generatie, speels voor de nieuwe generatie en aantrekkelijk voor beiden.

Oudere rijders voelen meteen de rebelsheid uit de jaren 70 – misschien wel gepaard met hun eerste herinnering aan vrijheid op twee wielen – die ingebed zit in het ontwerp. Nieuwere rijders, reeds aangetrokken tot alles wat retro is, voelen daarbovenop ook iets onmiskenbaar funky dat hen onderscheidt van hun vrienden. Eén ding waar iedereen het over eens is, of ze er nu mee rijden of er eentje zien passeren, is de natuurlijke fun-factor van de Monkey. Die zit er gewoon ingebakken.

In 2022 voegt Honda een stijlvolle en toepasselijke bagagedrager toe als standaarduitrusting, handig om zwaardere items tot 3 kg te vervoeren. De glanzende benzinetank van 5,6 liter is afgewerkt in dezelfde kleuren als frame, swingarm en schokdemper achteraan en draagt vol trots het historische 3D Classic Wing-logo van Honda

In 2022 stelt Honda de Monkey beschikbaar in drie kleurschema’s: Pearl Glittering Blue (nieuw), Banana Yellow en Pearl Nebula Red.

Elektronica
• Digitale ronde LCD-meter
• Volledige premium LED-verlichting
• IMU-controle voorkomt omhoogkomen van achterkant bij remmen
• ‘Antwoordsysteem’ voor eenvoudige herkenning

Moderne technologie vult de klassieke uitstraling aan. Een ronde digitale LCD-meter bestaat uit een snelheidsmeter (die je speels begroet wanneer je de sleutel omdraait), een kilometerteller met twee triptellers en een benzinemeter met zes segmenten. Alle verlichting is LED. De contactsleutel draagt eveneens het Classic Wing-motief en beschikt over een ‘antwoordsysteem’ waardoor de lichten gaan knipperen met een druk op de knop. Handig om je Monkey snel terug te vinden op een drukke parking. Het eenkanaals-ABS gebruikt een Inertial Measurement Unit (IMU) om tussenbeide te komen bij stevig remmen zodat de achterkant aan de grond blijft.

Technische gegevens 2022 Honda Monkey 125

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen en bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud (cm3) 124 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 6,9 kW @ 6.750 tpm
Max. koppel 11 Nm @ 5.500 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Benzinetankinhoud 5,6 liter
Benzineverbruik (WMTC) 1,5 liter/100 km (66 km/liter)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
ACG Output 200 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Aantal versnellingen 5 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen chassis met centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.710 mm x 755 mm x 1.030 mm
Wielbasis 1.145 mm
Balhoofdhoek 25 graden
Naloop 82 mm
Zadelhoogte 775 mm
Grondspeling 175 mm
Draaicirkel 1,9 meter
Rijklaar gewicht 104 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor USD-voorvork, 100 mm veerweg 
Wielophanging achter Dubbele schokdemper, 102 mm veerweg
   
WIELEN  
Type voor Tienspaaks gegoten aluminium
Type achter Tienspaaks gegoten aluminium
Banden voor 120/80–12M/C 65J
Banden achter 130/80–12M/C 69J
   
REMMEN  
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische werking en ABS via IMU
Achterrem 190 mm enkele schijf met hydraulische werking
   
VERLICHTING  
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen