Dossier: alles over de nieuwe 2022 Honda Super Cub 125

Dossier: alles over de nieuwe 2022 Honda Super Cub 125

Na een geslaagde terugkeer naar de Europese straten in 2018 als de Super Cub 125 wordt de bestverkochte motorfiets ter wereld in 2022 EURO5-compatibel dankzij een nieuw, krachtiger en efficiënt luchtgekoeld motorblok. Een passagierszadel en -voetsteunen zijn nu ook standaard, en nieuwe ophangingsinstellingen verbeteren het rijcomfort. 

In 1958, na tien jaar te bestaan, introduceerde Honda de allereerste Super Cub C100. Soichiro Honda ontwierp de motorfiets samen met zijn zakenpartner Takeo Fujisawa en hun doel was duidelijk: ‘een handige en plezierige meerwaarde bieden voor het leven van talloze mensen’.

Een kleine 60 jaar later, in 2017, bouwde Honda hun 100 miljoenste Super Cub. Een rotsvaste mijlpaal voor diens status als meest populaire motorvoertuig dat de wereld ooit heeft gekend. Zijn eenvoudige kenmerken zoals een unieke uitstraling, betrouwbaarheid, frivoliteit en onomwonden bruikbaarheid gaan dan ook nooit uit de mode. In alle stilte bereikte de Super Cub het doel waar Soichiro en Takeo naar streefden: mensen mobiliseren en hen mobiel houden.

De Super Cub wierp aanvankelijk hoge ogen in Japan en Zuidoost-Azie. In Japan is de motorfiets al geruime tijd populair voor werk- en zakendoeleinden, onder andere bij het Japanse nationale postbedrijf. In Zuidoost-Azië speelt hij dan weer tot op de dag van vandaag een belangrijke rol als privétransport voor vele mensen. Maar Honda was zich goed en wel bewust van de talloze stadsrijders in Europa – met diverse demografische achtergronden – die op zoek waren naar retro-geïnspireerd transport en een unieke stijl. Daarom lanceerden ze er de Super Cub 125 in 2018 als de moderne evolutie van een legendarische naam en het begin van een nieuw hoofdstuk in diens lange geschiedenis.

In 2022 ontvangt de Super Cub 125 verdere verbeteringen voor het Europese publiek. De tijdloze uitstraling blijft overeind en een gloednieuw EURO5-compatibel motorblok en een aantal verbeteringen zorgen voor een nieuwe evolutie, net zoals Soichiro en Takeo zouden hebben gewenst.

Modeloverzicht

Het ontwerp van het nieuwe luchtgekoelde motorblok met bovenliggende nokkenas geeft de Super Cub 125 EURO5-compatibiliteit. Instellingen van de ECU en de in- en uitlaat werden ook aangepast naar het nieuwe ontwerp. Het vermogen stijgt lichtjes en de afgifte is efficiënter wat zorgt voor een verbruik van 1,5 l/100km (66,7 km/l) in WMTC-modus. Ook de ACG-output is opgevoerd

De klassieke styling blijft ongewijzigd. Een passagierszadel en -voetsteunen zijn nu standaarduitrusting. De veerinstellingen van de voor- en achterophanging maken de rit op ruwe stadsstraten heel wat zachter.

Belangrijkste kenmerken

Motorblok

• Volledig nieuw motorblok is soepeler, krachtiger en efficiënter
• Vernieuwde ECU-instellingen, inlaat en uitlaat voor EURO5-compatibiliteit
• Wisselstroomgenerator (ACG) krijgt opgevoerde output

Het nieuwe, efficiëntere en duurzame 124 cc luchtgekoelde motorblok van de Super Cub 125 combineert de onderkant (met vernieuwd krukkast) van de huidige C110 op de Japanse markt met de tweekleps-cilinderkop met bovenliggende nokkenas van de nieuwe MSX Grom. Boring x slag staat op 50 mm x 63,1 mm met compressieratio 10.0:1. Het piekvermogen ligt 0,1 kw hoger op 7,2 kW bij 7.500 tpm. Piekkoppel bedraagt 10,4 Nm bij 6.250 tpm.

De nieuwe luchtfilter is kleiner en zorgt samen met de nieuwe verbindingsbuis en de gewijzigde positie van de injector voor een soepelere luchtstroom, waardoor de rijeigenschappen verbeteren.

Het uiterlijk van de einddemper – één van de vele elementen die bijdragen aan de mythologie van de Super Cub – blijft dezelfde. De interne onderdelen ondergaan enkele aanpassingen: waar bij de vorige motor twee katalysatoren toegepast werden, zorgen de EURO5-aanpassingen met betrekking tot verbrandingsefficiëntie ervoor dat er nu een enkele, efficiëntere katalysator gebruikt wordt. De ECU werd opnieuw geprogrammeerd om prestaties en efficiëntie te maximaliseren. Ook de output van de wisselstroomgenerator (Alternating Current Generator of ACG) stijgt.

De versnellingsbak behoudt vier versnellingen (met neutraal helemaal onderin). Volgens de echte Super Cub-traditie is het systeem ‘automatisch’ dankzij de centrifugaalkoppeling waardoor geen koppelingshendel nodig is. Bij stilstand selecteert de rijder eenvoudigweg de nodige versnelling aan hand van het schakelpedaal links. Bij het opendraaien van het gas functioneert de koppeling vervolgens automatisch. Bij elke tandwielwissel, naar boven of naar beneden, blijft dat ook zo. De finale ratio is 2.50 met 14T aandrijvend en 35T aangedreven tandwiel. Een primair tandwiel met spiraalvertanding reduceert het mechanisch geluid.

Het motorblok van de Super Cub C125 is erg zuinig met een verbruik van 1,5 l/100 km (66,7 km/l) in WMTC-modus, goed voor een bereik van ongeveer 250 km met een benzinetank van 3,7 liter.

Styling & frame
• Het duidelijk ontwerp blijft ongewijzigd; passagierszadel en -voetsteunen zijn nu standaarduitrusting
• Nieuwe veren in de voorvork en achterschokdempers verbeteren de rijkwaliteit
• Alle verlichting is nog steeds LED, bediening via Smart Key is standaard

Het tijdloze, sprekende ontwerp van de Super Cub 125, gedefinieerd door de beenbeschermers en volledig ingesloten mechanische onderdelen, blijft ongewijzigd. Het ontwerp houdt één woord in gedachten: universaliteit. Daarom moet het eenvoudig en toegankelijk in gebruik zijn voor een groot aantal mensen. Het S-vormige silhouet dat loopt vanaf de doorstapruimte tot aan het achterste spatbord blijft een sleutelelement van deze esthetiek en zorgt voor moeiteloos op- en afstappen. Passagierszadel en -voetsteunen behoren vanaf 2022 tot de standaarduitrusting.

Het stuurgedeelte is een ander element dat de Super Cub meteen herkenbaar maakt. Het verenigt de afzonderlijke delen – voorvorkpoten, stuur en beenbeschermers – in één samenhangend geheel. Op de originele machine vormde het stuur in de vorm van de vleugels van een vogel voor een aantrekkelijk en uitnodigend verkoop element. De moderne Super Cub C125 brengt hulde aan het origineel met een gesmeed, taps toelopend stuur gehuld in gegoten kunsthars en met de bedieningselementen erin verwerkt. 

De handvatten staan op een natuurlijke, eenvoudig vol te houden positie. Die positionering complementeert de rijhouding met rechte rug die op zijn beurt uitstekende zichtbaarheid biedt. Om het comfort te optimaliseren is het zadel opgetrokken uit stevig urethaanschuim van hoge dichtheid. Vooraan is het zadel ingekort, wat het eenvoudiger maakt de voeten op de grond te zetten.

Eigentijdse LED-verlichting zorgt voor een moderne uitstraling. Het instrumentenpaneel met twee lenzen gescheiden door chroom ringen accentueert de diepgang in het ontwerp. In de buitenste ring beweegt de naald van de snelheidsmeter en worden de waarschuwingslampjes weergegeven. De binnenste ring geeft een subtiel digitaal display weer.

Bediening via de Honda Smart Key voegt een andere moderne toets toe. Via de sleutel beheert de gebruiker eveneens de startonderbreker die fungeert als extra anti-diefstalmiddel. Ook de antwoordfunctie waarbij de richtingaanwijzers gaan knipperen werkt via de sleutel met een eenvoudige druk op de knop. Zo vind je jouw Super Cub meteen terug in drukke parkeergarages. Als knipoog naar zijn voorgangers (en om zijn plaats binnen Honda’s geschiedenis te onderstrepen) siert het historische 3D ‘Classic Wing-logo de sleutelhanger.

Plezier en gebruiksgemak zijn altijd al sterktes geweest van de Super Cub. De afstelling van de stijfheidsbalans van het stalen buizenframe richt zich dan ook op het balhoofd en de bevestigingspunten van het motorblok om de prestaties met het 124 cc-blok te optimaliseren. Zowel het stuur als het zadel zijn bevestigd op rubbersteunen en ook de voetsteunen hebben rubberen inserts.

Balhoofdhoek en naloop staan op 26,5° en 71 mm. De wielbasis bedraagt 1.245 mm. Rijklaar weegt de Super Cub 110 kg. De voorvorkpoten beschikken over 100 mm veerweg en zijn met nieuwe veren uitgerust om de controle te verbeteren. De dubbele achterschokdempers passen bij de kleur van het koetswerk en zijn eveneens met nieuwe veren uitgerust voor een aangenamere rit op ruwe wegen. Elegante gegoten aluminium 17 inch wielen (met machinaal gefabriceerde velgen en spaken) verbeteren de stabiliteit en stuurkwaliteiten De bandenmaat is 70/90-17 vooraan en 80/90-17 achteraan. Een remschijf van 220 mm diameter met enkelzuigerklauw vooraan en een trommelrem van 110 mm achteraan zorgen voor remkracht.

Technische specificaties 2022 Honda Super Cub 125

MOTOR  
Motorype Luchtgekoelde viertakt eencilinder met 2 kleppen en bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud (cm3) 124 cc
Boring & Slag 50 mm x 63,1 mm
Compressieverhouding 10.0:1
Max. vermogen 7,2 kW @ 7.500 tpm
Max. koppel 10,4 Nm @ 6.250 tpm
Oliereservoir 1,1 L
   
BENZINESYSTEEM  
Brandstofsysteem PGM-FI
Benzinetankinhoud 3,7 L
Benzineverbruik (WMTC) 1,5 liter/100 km (66,7 km/liter) (WMTC-modus)
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accucapacitiet 12 V 3,5 AH
   
AANDRIJVING  
Koppeling Natte meerplaatskoppeling en automatische centrifugale koppeling
Aantal versnellingen 4 versnellingen
   
FRAME  
Type Stalen chassis met enkele centrale buis
   
CHASSIS  
Dimensies (L´B´H) 1.915 mm x 720 mm x 1.000 mm
Wielbasis 1.245 mm
Balhoofdhoek 26,5 graden
Naloop 71 mm
Zadelhoogte 780 mm
Grondspeling 125 mm
Rijklaar gewicht 110 kg
   
OPHANGING  
Wielophanging voor 26 mm telescopische voorvork
Wielophanging achter Dubbele schokdemper
   
WIELEN  
Type voor gegoten aluminium
Type achter gegoten aluminium
Banden voor 70/90–17M/C 38P
Banden achter 80/90–17M/C 50P
REMMEN  
ABS Eenkanaals-ABS
Voorrem 220 mm enkele schijf met hydraulische werking
Achterrem 110 mm trommelrem
   
VERLICHTING  
Koplamp LED
Achterlicht LED

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen