• Home
  • Persberichten
  • RC30 Forever: Honda levert nieuwe onderdelen voor legendarische racemotor
RC30 Forever: Honda levert nieuwe onderdelen voor legendarische racemotor

RC30 Forever: Honda levert nieuwe onderdelen voor legendarische racemotor

Honda zal via het 'RC30 Forever'-programma vervangingsonderdelen voor de legendarische VFR750R homologatiespecial ook in Europa leverbaar maken, na een succesvolle introductie van hetzelfde aanbod vorig jaar in Japan. Nieuwe, gereproduceerde onderdelen kunnen vanaf mei 2021 besteld worden bij Honda-dealers in heel Europa. 

Honda startte het 'RC30 Forever'-programma op aandringen van RC30-eigenaren in Japan en Europa, toen die hulp vroegen om deze iconische motoren in originele staat op de weg te houden, bij voorkeur door originele Honda-reserveonderdelen te gebruiken. Volgens de regeling produceert Honda nu ongeveer 150 originele vervangingsonderdelen van de klassieke RC30 voor motorblok, chassis, kuipdelen en elektronica. De onderdelen zijn gekozen op basis van de wensen van de eigenaren en de ervaring van experts binnen Honda's R&D- en productiefaciliteiten. 

Achtergrond van de 'RC30 Forever'-regeling

Aan het begin van het 'RC30 Forever'-project in 2017, bleek tijdens onderzoek in de RC30-archieven dat geen van de originele houten modellen of mallen voor de RC30 was behouden. Het werd dan ook snel duidelijk dat de originele tekeningen nodig zouden zijn om het project vooruit te helpen, die waren er immers nog wel. Zoals alle motorfietsen die destijds werden geproduceerd, was de fabricage van de RC30 gebaseerd op handgetekende 2D 'wireframe' blauwdrukken, waaruit dan weer modellen en mallen werden gemaakt. In vergelijking met moderne methoden van 3D-computermodellering en digitale tekeningen, bevatten deze blauwdrukken alleen wel veel minder specifieke details, wat de reproductie van de nieuwe onderdelen bemoeilijkte.

De beschikbare blauwdrukken werden gedigitaliseerd, vergroot tot een schaal van 1: 1 en vergeleken met bestaande onderdelen, die geleend moesten worden van de resterende RC30's binnen de Honda-familie en andere eigenaren, om zo de nauwkeurigheid te garanderen. Desondanks zaten er nog steeds gaten in de gedetailleerde informatie die nodig was om de kwaliteit van de onderdelen te garanderen. Om ervoor te zorgen dat de onderdelen aan deze zeer hoge normen voldeden, bleek het zelfs nodig om de oorspronkelijke teamleden, van wie velen in de zestig waren, erbij te halen. Met hun knowhow, passie en ervaring maakte het projectteam de nieuwe houten modellen en mallen volledig vanuit het niets.

De VFR750R (RC30)

De legendarische RC30 werd voor het eerst onthuld op de Tokyo Motor Show in 1987 en kwam naar Europa in 1988. Hij was zeer gelimiteerd leverbaar, er zijn ongeveer 5000 exemplaren wereldwijd. De RC30 werd door Honda vooral gebouwd om met een echte racemotor te voldoen aan de homologatieregels die destijds vereist waren om deel te nemen aan het -toen net nieuwe- World Superbike Championship. 

De RC30 werd met de hand gebouwd in de Hamamatsu-fabriek en werd aangedreven door een vloeistofgekoelde 748cc 90° V4 en was uitgerust met de allernieuwste racetechnologie van die tijd - een benadering die tot dan toe ongehoord was. Honda's ontwikkelingsingenieurs maakten daarbij in de hele motorfiets maximaal gebruik van exotische materialen als carbon, kevlar en magnesium. De motor had titanium drijfstangen en een speciale slipkoppeling, die samen moest werken met de lange gearing zoals racemotoren die hebben. Wielen en remmen werden bevestigd met snelkoppelingen en de vering was voor en achter volledig instelbaar. De motor had daarnaasdt de onmiskenbare enkelzijdige Pro-arm swingarm, die was ontworpen om te helpen bij het snel wisselen van het achterwiel tijdens races.

De legende van de RC30 groeide toen Fred Merkel in zowel 1988 als 1989 het Wereldkampioenschap Superbike ermee won. Daarnaast waren er ook overwinningen in meerdere nationale en internationale races, waaronder overwinningen op het Isle of Man in handen van legendarische coureurs als Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop en Philip McCallen.


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen