• Home
  • Persberichten
  • Bosch Help Connect: na ongeval e-Call noodoproep via eigen smartphone

Bosch Help Connect: na ongeval e-Call noodoproep via eigen smartphone

Eén onzorgvuldig moment is voldoende als iemand crasht of de controle over zijn motorfiets verliest. Maar wat als de betrokkene alleen reist als het ongeval plaatsvindt, of niet langer in staat is om hulp in te roepen? Hier komt de Help Connect noodoproepoplossing van Bosch om de hoek kijken. Help Connect heeft toegang tot de sensoren in de smartphone van de gebruiker en andere aangesloten apparaten en gebruikt een intelligent crashalgoritme om automatisch ongevallen te detecteren. In geval van nood waarschuwt de app de hulpdiensten via de Help Connect alarmcentrale en verwijst ze onmiddellijk naar de plaats van het ongeval. 

“Bosch werkt hard om zijn noodoproepoplossing te integreren in andere producten, ook die van partners. We maken gebruik van het internet der dingen en algoritmes en gebruiken Help Connect om verbonden apparaten onder alle omstandigheden om te zetten in persoonlijke levensreddend - of het nu onderweg, tijdens het sporten of thuis is ”, aldus Bosch CEO Dr. Volkmar Denner. 

Bosch biedt momenteel in elf Europese landen de Help Connect-service aan voor gebruikers met een Duitse simkaart . Afgezien van Duitsland is het beschikbaar in België, Frankrijk, Italië, Ierland, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Voor fietsers en motorrijders zijn er nu twee apps beschikbaar die Help Connect gebruiken: de COBI.Bike-app van Bosch eBike Systems en de calimoto-app voor motornavigatie. 

“Bosch werkt hard om zijn noodoproepoplossing te integreren in andere producten, ook die van partners. We maken gebruik van het internet der dingen en algoritmen en gebruiken Help Connect om verbonden apparaten onder alle omstandigheden om te zetten in persoonlijke levensredders - of het nu onderweg, tijdens het sporten of thuis is ”, zegt Bosch CEO Dr. Volkmar Denner.

Eén oplossing - drievoudig voordeel

Help Connect combineert automatische ongevaldetectie, noodoproepfunctie en een persoonlijk noodhulpsysteem. In calimoto evalueert het crashalgoritme bijvoorbeeld smartphonesensorgegevens over snelheid, versnelling en rotatie. De meeste smartphones die tegenwoordig in de handel verkrijgbaar zijn, zijn voorzien van dergelijke sensoren. De apps moeten tijdens de reis worden geactiveerd en het apparaat moet aan het stuur worden bevestigd. Help Connect werkt op alle Android-apparaten met versie 6 of hoger en alle iOS-smartphones met versie 11 of hoger. 

Bij een ongeval maakt de oplossing gebruik van de mobiele dataverbinding van de smartphone om de huidige locatie, de ernst van de impact en, afhankelijk van de app, eventueel opgeslagen gezondheidsgegevens door te geven aan een Help Connect 24/7 alarmcentrale. Vanuit het callcenter proberen speciaal opgeleide hulpverleners contact te leggen met de persoon die bij het ongeval betrokken is. De communicatie vindt plaats in het Duits of Engels, zelfs in andere Europese landen. Reageert de persoon niet en wijzen de sensordata op een ernstige val, dan worden de hulpdiensten direct gewaarschuwd. Ook worden familieleden en vrienden optioneel geïnformeerd. Een noodoproep kan ook op elk moment handmatig worden geactiveerd. 

Voor motorrijders heeft Bosch ook een ongevaldetectie ontwikkeld die permanent in het voertuig is geïnstalleerd. Hier gebruikt Help Connect de intertiameeteenheid die is geïntegreerd in de Bosch Motorcycle Stability Control (MSC). Via Bluetooth maakt hij verbinding met de bijbehorende partner-app en verzendt de gegevens vervolgens naar de Help Connect-alarmcentrale, net als bij de smartphone-gebaseerde oplossing.

Meer partners - extra toepassingen

Bosch wil het leven veiliger maken en integreert zijn noodoproepoplossing in zoveel mogelijk verbonden producten - van zijn eigen producten of die van partners. "Help Connect is ontworpen als een open IoT-ecosysteem, zodat verschillende producten met de juiste sensortechnologie persoonlijke beschermengelen kunnen worden", zegt Denner. Het startup Tocsen integreert momenteel bijvoorbeeld Help Connect in zijn crashhelm-sensoroplossing. Bosch bereidt ook zijn eigen slimme thuisservices en -producten voor om te integreren in de Help Connect-service. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal