Nieuw: 2021 KTM 690 Enduro R en 690 SMC R

Nieuw: 2021 KTM 690 Enduro R en 690 SMC R

Hebben singles alle lol? Wij denken van wel. De KTM LC4-motor is nog steeds het referentiepunt in de markt voor middelgrote motorfietsen als het gaat om prestaties en een laag gewicht en vormt nu, volledig voorbereid op de Euro5-emissienormen, het hart van de nieuwe en heruitgevonden KTM 690 Enduro R en KTM 690 SMC R voor 2021. Offroad-, onroad- en supermoto-sensaties zijn nog nooit zo intensief ervaren.

KTM heeft met de KTM 690 Enduro R het idee van grenzen en limieten doen verdwijnen. Een machine met een ongeëvenaarde offroad-stamboom om de zwaarste en langste trajecten mee af te leggen, die de geavanceerde technologie en techniek meekreeg om hem tot een haalbare optie te maken voor elk terrein of elke reis. De jongste incarnatie van de motorfiets, twee jaar geleden, heeft nieuwe records gezet op het gebied van ergonomie, elektronica (met instelbare ABS-opties) en rijgedrag en is daarmee tot een referentiepunt in het Travel-segment geworden. Wat de 2021 KTM 690 Enduro R betreft, schijn bedriegt: een motorfiets die een krachtige en onvervaarde offroad-machine lijkt te zijn, is in werkelijkheid een slank en wendbaar vervoermiddel.

Het bochten-ABS (wat betekent dat het hellingshoekgevoelig is), het offroad-ABS en de gevoelige tractie- en motorslipregelingen van de motorfiets zorgen voor aanpasbare instellingen onder elke omstandigheid en op elk terrein. Het WP XPLOR-veringsassortiment (speciaal vanuit de Enduro-serie aangepast aan de KTM 690 Enduro R) biedt grip, geeft vertrouwen en kanaliseert het vermogen van de motor vakkundig naar de ondergrond. Door de 74 pk en 73,5 Nm aan koppel en vermogen is hij geschikt voor lange tochten op het strakke asfalt.

Voor 2021 heeft KTM veel van de verfijnde sterke punten van de motorfiets behouden, maar ook belangrijke updates uitgevoerd die de KTM 690 Enduro R eens te meer tot een essentiële keuze maken voor motorrijders die snakken naar een imponerende allrounder. Met verbeterde bruikbaarheid tot doel heeft KTM de rijmodusfunctionaliteit verbeterd door middel van de schakelaar op het stuur: De Street-modus schakelt twee ABS-kanalen in, zowel aan de voor- als aan de achterzijde van de motorfiets. De Offroad-instelling koppelt het ABS van het achterwiel los voor dat belangrijke remgevoel op het achterwiel bij ondergronden met weinig tractie. Het ABS zelf profiteert van een nieuwe modulatoreenheid om de kracht en de dosering van het benodigde remvermogen beter te regelen, waardoor dit ook al rijdende kan worden geactiveerd en er geen 'dongle' meer nodig is.

Het nieuwe dashboard is voorzien van een ABS-'knop' om de berijdershulp snel uit te schakelen voor een volle offroad-afstelling. Hetzelfde display geeft nu het toerental en de gekozen versnelling weer. Als het gaat om de esthetiek van de motorfiets, springen de nieuwe dessins en kleuren voor 2021 in het oog.

De KTM 690 SMC R MY 2021 past het koppel en tempo van de LC4 toe in een pulserende supermoto-vorm. Motorrijders die het gevoel van slaloms op bochtige wegen zoeken, het verkeer achter zich willen laten of los willen gaan op een circuit met volle achtertractie, hebben alle technische middelen tot hun beschikking om zowel snelheid te genereren als het grind in het rond te laten spatten.

De motorfiets is uiterst eigenzinnig en altijd een gezonde uiting van het motorrijden op een KTM geweest: sportief, agressief, extreem, maar bij uitstek bruikbaar. Dit is door de jaren heen verder gecultiveerd dankzij de evolutie van het hoogwaardige chassis van chroom-molybdeenstalen buizen, de WP APEX-vering, de doelgerichte supermoto-ergonomie en de uitgebreide elektronische ABS-modi, zoals bijvoorbeeld de bochten- en supermoto-modus (deactivering van het achterwiel onder invloed van de hanghoek).

De KTM 690 SMC R voor 2021 heeft dezelfde nieuwe ABS-modulator als de KTM 690 Enduro R, waardoor hij zowel al rijdende als via het handige nieuwe dashboard kan worden aangepast.

De KTM 690 SMC R beschikt over grote en hoogwaardige Brembo-remmen en voor het model van 2021 is het remsysteem uitgebreid. Een Brembo M 4.32 monoblokremklauw van de jongste generatie tilt de remprestaties op de 320 mm voorschijf (240 mm achteraan) nog een niveautje hoger dankzij de geoptimaliseerde starheid. Het resultaat brengt nog meer controle en gevoel letterlijk binnen handbereik van de berijder.

Net als zijn LC4-neefje krijgt de KTM 690 SMC R een cosmetische make-over die de styling en de aantrekkingskracht naar nieuwe hoogtes brengt. De motorfiets heeft een strak en modern uiterlijk om zijn status waar te maken als KTM's nieuwste symbool van supermoto-superioriteit op de weg en op elk circuit.

Daarnaast is er een nieuwe specificatie van de katalysator op de uitlaatdemper gemonteerd, die voor emissies met Euro5-status op beide met LC4 uitgeruste machines zorgt. Beide modellen kunnen in een 35kW-vermogensstand worden gezet om te voldoen aan de A2-licentiestatus. 

Joachim Sauer, KTM Product Manager: "De LC4 is een krachtig onderdeel geweest van de KTM 690 Enduro R en KTM 690 SMC R, maar we zijn erin geslaagd om dat voordeel wederom uit te buiten en beide motorfietsen verder te ontwikkelen tot een speciaal onderdeel in onze KTM-portfolio. We hebben manieren gevonden om motorrijders in 2021 een nog spannender en beter pakket te bieden, dat ervoor zorgt dat deze motorfietsen hét referentiepunt in hun segment blijven. Ze zijn uniek op hun eigen, speciale manier en we willen ze even onontbeerlijk als onweerstaanbaar maken."


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen