Dossier: alles over de 2021 Honda Forza 750 motorscooter

Met de Forza 750 ontwierp Honda een gloednieuwe grote scooter. Als topmodel binnen de Forza-familie is deze nieuweling de koning van de stad dankzij een spannende rijervaring en comfortabele luxe in een hightech ontwerp. Het koppelrijke 745 cc tweecilinder motorblok genereert een moeiteloze acceleratie. Het blok is uitgerust met Throttle By Wire, drie standaard rijmodi en drietraps instelbaar Honda Selectable Torque Control. Een stalen buizenframe, aluminium swingarm, Pro-Link achtervering 17 inch voorwiel en 15 inch achterwiel garanderen stabiliteit onderweg, en de dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen zorgen voor de sterkste remkracht. Onder het zadel kan je een integraalhelm verbergen en je vindt er ook een USB-oplaadpoort. Alle verlichting is LED en het TFT-display van 5 inch kan via het nieuwe Honda Smartphone Voice Control system verbonden worden met je smartphone. Ook een 35 kW-versie voor A2-rijders zal beschikbaar zijn. 

Al 20 jaar lang zijn Honda’s Forza-scooters een krachtig begrip in Europa. Het is een merk binnen het merk. Dat succes valt terug te brengen naar een overtuigende mix van de klassieke Grand Touring of GT-elementen: onweerlegbare prestaties op de weg en uitmuntend comfort voor twee. Met zijn sportieve en wendbare rijgedrag en vinnig motorkarakter is die combinatie is altijd al aanwezig geweest in het Forza-recept, waardoor elke rit opnieuw een sensationele ervaring is.

Daarnaast stond elk Forza-model altijd al bekend als een uitermate slim, stijlvol en premium product, beladen met nuttige functionaliteiten om het leven onderweg eenvoudiger te maken en stijlvol en kwalitatief afgewerkt. In 2021 verwelkomen de Forza 125 en Forza 350 een nieuw lid in de familie met heel wat in zijn mars: de Forza 750.

Dit is de ultieme Forza: snel, wendbaar en luxueus. Volgepakt met technologie en helemaal klaar om de erg competitieve marktsegment vol vertrouwen te veroveren. De Forza 750 is het hoogtepunt van kwaliteit en functionaliteit, klaar om elke dag te gebruiken van en naar het werk, en evenzeer klaar voor een stevige weekendtrip. Niet alleen is de Forza een verstandige, rationele keuze, het is ook iets anders – een flinke dosis stijlvolle fun. 

Modeloverzicht

Het slanke en toch welvende koetswerk van de Forza 750 staat garant voor voldoende windbescherming, ook tegen hoge snelheid, heel wat beenruimte voor de rijder en een lage zadelhoogte zonder overtollige massa. De ruimte onder het zadel is groot genoeg om integraalhelm in op te Bergen en is uitgerust met USB-oplaadpoort. Daarnaast is er ook een handig handschoenenkastje. Een TFT-instrumentenpaneel is uitgerust met het Honda Smartphone Voice Control system waarmee de bestuurder zijn smartphone kan koppelen. Ontsteking, stuurvergrendeling en zadelvergrendeling gebeurt via de Smart Key

Het motorkarakter van de koppelrijke, zuinige 745 cc tweecilinder met Throttle By Wire (TBW) kan via drie rijmodi aangepast worden: RAIN, STANDARD en SPORT. Daarnaast is er de aanpasbare USER-modus. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) staat je toe om de achterwieltractie nauwkeurig in drie niveaus aan te passen, en de standaard Dual Clutch Transmission (DCT) schakelt automatisch naargelang de geselecteerde rijmodus.

Een stalen buizenframe, aluminium swingarm, 41 mm USD voorvork, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, Pro-Link achtervering, 15 inch voor- en 17 inch achterwiel in combinatie met het goed uitgeruste chassis leveren de stuurbaarheid zoals je van sportmotoren gewend bent, maar dan in scooterformaat.

De nieuwe 2021 Forza 750 verschijnt in volgende kleurstellingen: Jeans Blue Metallic, Candy Chromosphere Red, Matt Beta Silver Metallic en Graphite Black. 

Meer Forza: klik hier voor de 2021 Honda Forza 350 motorscooter of voor de 2021 Honda Forza 125 motorscooter

 

Belangrijkste kenmerken

Styling & uitrusting

• Stijlvolle en ruime GT-styling zorgt voor bescherming tegen de elementen voor rijder en passagier
• De opslagruimte van 22 L bevat een USB-oplaadpunt en het handschoenenkastje vooraan is eenvoudig te bereiken
• Smartphone-connectiviteit via het Honda Smartphone Voice Control system en 5 inch TFT-display
• Volledige LED-verlichting, de richtingaanwijzers en spiegels zijn verwerkt in het koetswerk
• Ontsteking, stuur- en zadelvergrendeling via Smart Key

Zoals het een GT-scooter betaamd, zijn de voorste richtingaanwijzers en spiegels verwerkt in het strakke kuipwerk vooraan. Dat kuipwerk zorgt eveneens voor voldoende windbescherming bij hoge snelheid, zonder dat je in de stad gehinderd wordt door uitstekende delen. Het windscherm hult de rijder en de passagier in een rustige luchtbubbel.

Bovenop het erg belangrijke rijcomfort en de functionaliteit – en als leider van de gesofisticeerde Forza-familie – is de Forza 750 een rollend statement van ambitie, met een premium stijl en uiterlijk dat gegarandeerd de aandacht opeist, waar en wanneer je passeert.

Maar ook de praktische details zijn belangrijk. Er is ruim voldoende beenruimte vooraan en het zorgvuldig gevormde zadel is comfortabel en verzekert dat je stevig aan de grond kan. De zadelhoogte is 790 mm. Onder het zadel is 22 liter opslagruimte, voldoende voor een integraalhelm. Achteraan vind je USB-oplaadpoort terug en een handig, eenvoudig te bereiken handschoenenkastje bevindt zich aan de rechtse binnenkant van de kuip vooraan.

In het 5-inch TFT-display is het nieuwe Honda Smartphone Voice Control Systeem verwerkt, waarmee de bestuurder zijn of haar smartphone met de Forza 750-interface kan connecteren en zo via stembediening toegang krijgt tot telefoonoproepen, e-mail, muziek en navigatie. Een interne headset in de valhelm is daarvoor een vereiste. De smartphone verbindt met het dashboard via bluetooth en de bediening gaat ook via knoppen op de linkse stuurhelft.

Dankzij de Smart Key geniet je van extra gebruiksgemak op de Forza 750. De sleutel blijft gewoon in jouw zak en maakt sleutels voor ontsteking, benzineklepje en zadel overbodig. Met de Smart Key in de buurt, heb je genoeg aan een druk op de knop van de hoofdbediening om de motor te activeren en zo ook toegang te krijgen tot de ontsteking, het stuurslot en, via twee tuimelschakelaars, het benzineklepje en het zadel. De sleutel bedient ook de optionele Smart Top Box en heeft een feedbackfunctie waarmee de richtingaanwijzers gaan knipperen om je motor eenvoudig terug te vinden vanop afstand. Een koppelingsmechanisme in de hoofdschakelaars voorkomt dat het stuur met brute kracht ontgrendelt kan worden.

De achterste knipperlichten van de Forza 750 beschikken over een Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Als het systeem negatieve acceleratie van meer dan 6,0 m/s2 detecteert bij minstens 53 km/u en waarbij een of beide remmen in werking treden, gaan de gevarenlichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een krachtig remmanoeuvre uitgevoerd wordt. Wanneer ABS geactiveerd is, dan verlaagt de drempel naar een negatieve acceleratie van minstens 2,5 m/s2

De waarschuwingslichten schakelen zich automatisch uit en - in plaats van via een eenvoudige timer - vergelijkt het systeem de snelheid van het voor- en achterwiel om uit te rekenen wanneer de gevarenlichten niet meer nodig zijn.

Motor

• Piekvermogen van 43,1 kW, met 69 Nm koppel en rode zone op 7.000 tpm
• Throttle By Wire motormanagement
• EURO5-compatibel, met 3,6 L/100 km (27,8 km/liter) mogelijk (WMTC-modus)
• 35 kW-versie voor A2-rijbewijs mogelijk

Het designs van de Forza 750’s vloeistofgekoelde, SOHC parallel twin motorblok met 8 kleppen verzekert een explosieve prestatie in het lage en het middengebied. De architectuur met relatief lange slag en speciaal ontwikkelde verbrandingskamers gecombineerd met de hoogrendementskrukas genereert aanzienlijke, moeiteloze koppel bij lage toeren.

Throttle By Wire (TBW) beheert de output van de motor en het karakter (zie ook sectie 3.3 – motorelektronica). Piekvermogen van 43,1 kW ligt op 6.750 tpm en het maximale koppel van 69 Nm ligt op 4.750 tpm, afgewerkt met de rode zone bij 7.000 tpm. De Forza 750 legt de eerste 50 meter af in 3,9 seconden en bij 60 km/u draait de motor op slechts 2.500 toeren per minuut.

Dubbele balansassen reduceren trillingen gecreëerd door inertie bij hogere tpm zonder daarbij de typische motorpuls te beïnvloeden die voortkomt uit de ongewone ontstekingsvolgorde en de 270° gefaseerde krukas. Boring x slag staat op 77 x 80 mm. Waar mogelijk nemen motoronderdelen meerdere taken op zich: de krukas drijft de waterpomp aan en één van de balansassen drijft de oliepomp aan. Dat houdt het aantal onderdelen in de motor laag, en maakt het motorblok licht, efficiënt en betrouwbaar.

Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen.

Het motorblok van de Forza 750 is buitengewoon zuinig. Met een verbruik van 3,6 liter per 100 km (27,8 km per liter) in WMTC-mode en een benzinetank van 13,2 liter is het potentiële bereik na één tankbeurt 370 km. Het blok is ook Euro5-compatibel.

Motorelektronica

• Throttle By Wire met drie standard rijmodi en een USER-modus
• Het Honda Selectable Torque Control beheerst tractie erg nauwkeurig en levert drie niveaus van tussenkomst

Het TBW-systeem beheert de motorprestaties en het motorkarakter en biedt je als rijder drie standaard rijmodi die elk op hun eigen manier de prestaties van de motor op vele vlakken beïnvloeden. Via de bediening op de linkerstuurhelft en via het TFT-display kies je de gewenste rijmodus.
STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij de grootste gemene deler gevonden wordt tussen vermogen, motorrem en HSTC en een hoge mate van ABS.
SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met lage tussenkomst van het HSTC en veel ABS.
RAIN levert minder vermogen af en minder felle remkracht, met veel HSTC en ABS-input.
USER geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen low/medium/high vermogen en remkracht en low/medium/high of uitgeschakelde HSTC

Honda Selectable Torque Control (HSTC) levert, dankzij het TBW-systeem, subtiele en fijngevoelige tractiecontrole op het achterwiel op drie niveaus:
Level 1: minimale tussenkomst en weinig controle op achterwieltractie.
Level 2: de standaardsetting die vertrouwenwekkende tractie oplevert voor de meest gangbare rij-omstandigheden
Level 3: volledige controle voor gladde wegen.
HSTC kan ook uitgeschakeld worden.

Dual Clutch Transmission (DCT)
• Verscheidene schakelschema’s afhankelijk van de geselecteerde rijmodus
• USER-modus om te kunnen kiezen uit vier niveaus, van soepel tot agressief

Honda’s DCT-technologie bestaat nu al elf jaar, en meer dan 140.000 Honda-tweewielers uitgerust met DCT gingen over de toonbank in Europa sinds 2010. Het systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan.

Het systeem gebruikt twee koppelingen: één om op te starten en voor 1e, 3e en 5e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verstopt in de andere om het geheel compact te houden. Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer geschakeld wordt, kiest het systeem op voorhand de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De eerste koppeling wordt dan automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de tweede koppeling over.

Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. Via de dubbele koppeling gaat de overschakeling de ene naar de volgende versnelling gepaard met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen enkele schok of trilling voelt bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien er geen versnelling gemist kan worden en de tandwielen dus niet beschadigd kunnen geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, zorgeloos rijden doorheen de stad en minder vermoeiend rijden.

Het DCT-systeem kan je op twee manieren gebruiken: Automatic of Manual Transmission. Bij de eerste hanteert het systeem voorgeprogrammeerde schakelpatronen. De keuze om te schakelen wordt daarbij gebaseerd op de constante monitoring van snelheid, versnelling en toerental van de motor. Met Manual Transmission geactiveerd kan je schakelen via de peddels aan de linkerstuurhelft.

Via de TBW-controle zijn er drie automatische schakelschema’s en een USER-modus beschikbaar. Level 1 is het meest ontspannen schema, met op- en terugschakelen bij relatief lage tpm. Level 1 staat gelinkt met de RAIN-modus. Het andere uiterste is Level 4, waarbij opschakelen gebeurt bij hoge toeren, en tijdig teruggeschakeld wordt om veel motorrem te genereren. Dat level is gelinkt aan de SPORT-modus. Level 2 is gelinkt aan STANDARD, en Level 3 situeert zich tussen STANDARD en SPORT.

De USER-modus staat de rijder toe om elk van de DCT-schakelschema’s te selecteren en naar eigen voorkeur te combineren met de andere parameters (vermogen, motorrem en HSTC).

Chassis
• Stalen buizenframe, 41 mm USD voorvork, Pro-Link ophanging en aluminium swingarm
• Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, dubbele 310 mm remschijf en ABS
• 17/15-inch voor- en achterwiel uit gegoten aluminium

De stevigheid van de Forza 750 komt van het robuuste stalen ronde diamantframe dat alles netjes verpakt en voldoende ruimte onder het zadel biedt. Balhoofdhoek en naloop staan op 27° en 104 mm. De wielbasis is 1.590 mm en het rijklaar gewicht is 235 kg.

De mono schokdemper achteraan heeft instelbare veervoorspanning en speelt direct in op de aluminium Pro-Link swingarm. Die swingarm is vervaardigd uit een machinaal bewerkte holle dwarsbalk met U-vormige dwarsdoorsneden

Het 17 inch voor- en 15 inch achterwiel uit gegoten aluminium leveren vertrouwenwekkende besturing en stabiliteit. De banden zijn 120/70 R17 vooraan en 160/60 R15 achteraan. Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen grijpen op de remschijven van 310 mm diameter en beschikken over ABS.

Technische gegevens 2012 Honda Forza 750 motorscooter

Accessoires
Voor de Forza 750 is een collectie van Originele Honda Accessoires beschikbaar:
Verwarmde handvatten
Beenkappen voor boven- en onderbeen
Beenbescherming
Bagagedrager
Smart topkoffer
50 L topkoffer met aluminium inserts en in dezelfde kleur
Bagagehouders voor zijkant
Zijtassen (36 liter rechts, 33 liter links) met aluminium inserts in dezelfde kleur

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen
Inhoud 745 cc
Boring x Slag 77 x 80 mm
Compressie verhouding 10,7:1
Max. Vermogen 43,1 kW @ 7000 tpm
Max. Koppel 69 Nm @ 4.750 tpm
Olie capaciteit 4 liter
   
BENZINESYSTEEM  
Injectie PGM-FI 
Tankinhoud 13,2 liter
Verbruik 3,6 liter/100 km (27,8 km/l)
   
ELECTRONICA  
Starter Elektrisch
Accu 12V – 11,2 AH
ACG Output 480 W / 5.000 tpm
   
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte multi-plaatkoppeling, dubbele koppeling
Transmissie  6 versnellingen DCT
Aandrijving Ketting
   
FRAME  
Type Stalen diamantframe
   
CHASSIS  
Afmetingen (L x B x H) 2.200 x 790 x 1.484 mm
Wielbasis 1.580 mm
Balhoofdhoek 27 ⁰
Naloop 104 mm
Zadelhoogte 790 mm
Grondspeling 135 mm
Rijklaar gewicht 235 kg 
   
VERING  
Type voor 41 mm USD voorvork, 120 mm slag
Type achter Mono-shock demper, Pro-Link swingarm, 120 mm veerweg
   
WIELEN  
Voorband 120 / 70-R17 M/C
Achterband 160 / 60-R15 M/C
Velgmaat voor 17M/C x MT3.50
Velgmaat achter 15M/C x MT4.50
Velgen voor Spaakvelgen 
Velgen achter Spaakvelgen 
   
REMMEN  
Remsysteem 2-kanaals ABS 
Type voor 310mm dubbele remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Type achter 240mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw
   
ELEKTRONICA  
Instrumenten 5 inch TFT-kleurendisplay
Beveiliging Smart system
Koplamp en achterlicht LED

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal