Alles over de 2019 Triumph Bonneville Scrambler 1200 XC & XE

De introductie van de Scrambler 1200 XC en Scrambler 1200 XE modellen; gloednieuwe motorfietsen die de standaard zetten en een primeur vertegenwoordigen op het gebied van echte dual-purpose capaciteiten en moderne custom-stijl. Deze mooie, nieuwe 1200 Scramblers herdefiniëren het segment op het niveau van vermogen, specificaties en afwerking, gecombineerd met Triumph’s iconische Scrambler-DNA en alle eigenschappen van een echte adventure-motorfiets. Ontworpen om op elke weg een sublieme rijervaring te bieden en uitgerust met toonaangevende specificaties en geavanceerde technologie, deze nieuwe Modern Classics brengen de legende die Triumph is gestart naar een compleet nieuw niveau. De eerste van een nieuwe generatie en de beste in elke dimensie. Het echte werk gaat beginnen. 

• Twee nieuwe toonaangevende Scramblers
o 1200 Scrambler XC – ontworpen met de focus op allroad & offroad
o 1200 Scrambler XE – ontworpen om net zo goed te zijn op de weg, maar met nog meer extreme offroad-capaciteiten

• Opwindende prestaties
o Krachtige 1200cc Bonneville tweecilinder, met het specifieke Scrambler-geluid met een vermogen van 90 PK @ 7.400 omw/min
o Ongelooflijk koppel van 110 Nm @ 3.950 omw/min
o Fraai gevormde hoge uitlaat en kenmerkend tweecilinder Scrambler-geluid

• Toonaangevende capaciteiten
o Toonaangevende, geavanceerde technologie met;
- 2e generatie TFT-dashboard
- Tot 6 rijmodi, inclusief ‘Offroad Pro’ op de XE
- Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole op de XE
- IMU en volledig geïntegreerd technologisch systeem
- Integrale LED-verlichting, inclusief kenmerkende DRL koplamp
- Intuïtieve schakelaars en joystick met 5 standen
- Verlichte schakelaars
- Koppelingsbekrachtiging
- Sleutelloos starten
- Cruise control
- USB-oplaadpunt
- Verwarmde handvatten als standaard op de XE en als optie op de XC
- ’s Werelds eerste geïntegreerd GoPro bedieningssysteem, Triumph’s eerste turn-by-turn-navigatiesysteem en geïntegreerde Bluetooth telefoon- en muziekbediening (dit wordt vergemakkelijkt door een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule)

o Toonaangevende specificaties en uitrusting;
- Toonaangevende, volledig instelbare Öhlins achterschokbrekers
- Showa volledig instelbare voorvork met lange veerweg
- Dubbele, radiale M50 Monobloc remklauwen van Brembo
- Aluminium swingarm met lange veerweg
- Nieuw Scrambler-frame
- Opklapbare pedalen, instelbaar op de XE
- Hoogwaardige spaakwielen
- Baanbrekend 21” voorwiel, met op avontuur gerichte tubeless banden
- Goedgekeurde Pirelli Scorpion Rally banden

2019 Triumph Motorcycles Scrambler 1200 XE

• Eersteklas ‘Modern Classic’ en ‘Adventure’ gekwalificeerde dual-purpose motorfietsen

• Adembenemende Scrambler-stijl
o Toonaangevende afwerking en details
o Eigenzinnige 21e eeuw Scrambler-stijl
o Iconische silhouet en fraai gevormde, hoog gemonteerde dubbele uitlaat
o Naadloze brandstoftank met aluminium tankdop in Monza-stijl en band van geborsteld RVS

• Ontworpen om te personaliseren
o Meer dan 80 nieuwe Scrambler-accessoires
o Twee nieuwe inspiratiesets
- De ‘Escape’ inspiratieset, met bagagecapaciteiten voor toeren
- De ‘Extreme’ inspiratieset, voor een nog meer op offroad gefocuste uitrusting

 Twee toonaangevende nieuwe 1200 scramblers
De Triumph Scrambler 1200-lijn omvat twee volledig nieuwe modellen. De Scrambler 1200 XC, die is gebouwd voor op de weg en voor echt offroad rijplezier. Daarnaast is er ook het topmodel: de Scrambler 1200 XE, die de specificaties naar het hoogste niveau tilt en zijn offroad-capaciteiten en volledige scrambling naar de top van de motorwereld brengt.

Opwindende prestaties
Beide nieuwe Scramblers leveren een toonaangevend koppel in hun segment en een speciaal Scrambler-geluid, dankzij de nieuwste generatie Bonneville High Power 1200cc-motor. De charismatische 270 °-interval zorgt voor een gelijkmatige, lineaire vermogensafgifte van de soepele zesversnellingsbak.

Speciaal ontwikkeld voor de Scrambler, levert de 1200cc motor 90 PK @ 7.400 omw/min, wat 12,5% meer is dan de Bonneville T120 en maar liefst 38% meer dan de 2019 Street Scrambler. Bovendien is de Scrambler 1200-motor afgesteld om, op de weg en offroad, 'high torque' in het lage en midden toerenbereik te leveren, met een piekkoppel van 110 Nm bij een geringe 3.950 omw/min. Dit is 37,5% meer dan de Street Scrambler.
De soundtrack van de Scrambler komt uit een prachtig vervaardigde, hoog geplaatste, dubbele uitlaat met roestvrij stalen uitlaatspruitstuk en geborsteld roestvrij stalen dempers voor een diep, pittig Scrambler-geluid.
Net als alle nieuwe generatie Bonnevilles, levert de Scrambler 1200-motor toonaangevende Modern Classic capaciteiten met ride-by-wire, evenals een nauwkeurig geïntegreerd vloeistofkoelsysteem voor betere prestaties en schoner en zuiniger rijden. Beide Scrambler 1200-modellen hebben een lange onderhoudsinterval van 16.000 kilometer.

Categorie dominerende capaciteiten
De Scrambler 1200-modellen brengen de capaciteiten naar een hoger niveau en zijn uitgerust met de toonaangevende standaard voor op rijder gerichte technologie, waaronder:

- 2e generatie TFT-dashboard. Beide modellen zijn uitgerust met Triumph’s laatste generatie full-color TFT-dashboard met een klassiek, minimalistisch design en voorzien van 2 informatie lay-outs/thema’s met de mogelijkheid om te personaliseren, waardoor de rijder zijn eigen naam ziet terwijl hij de motor start.

- Tot 6 rijmodi, inclusief ‘Off-Road Pro’. Beide modellen zijn voorzien van de rijmodi Road, Rain, Off-Road, Sport en Rider-Configurable welke de gasklepregeling, ABS en tractiecontrole-instellingen aan de rijomstandigheden en de voorkeuren van de rijder aanpast. Bovenop deze 5 rijmodi, is de Scrambler 1200 XE ook nog uitgerust met de rijmodus ‘Off-Road Pro’ welke de offroad capaciteiten van de motorfiets uitbreiden voor gevorderd offroad rijden en scrambling. De rijmodus ‘Off-Road Pro’ schakelt ABS en tractiecontrole uit en gebruikt de ‘Off-Road’ gasklepregeling. 

- Geoptimaliseerd bochten-ABS – ondersteund door een IMU (alleen op XE). Exclusief voor de Scrambler XE is het, als standaard gemonteerde, geoptimaliseerde bochten-ABS. Deze waarborgt optimale remprestaties, ongeacht de hellingshoek. De Scrambler 1200 XC is voorzien van schakelbaar ABS en drie ABS modi die handmatig geselecteerd kunnen worden via de rijmodus Rider-Configurable.

- Geoptimaliseerde bochten-tractiecontrole – ondersteund door een IMU (alleen op de XE). De Scrambler 1200 XE is ook standaard uitgerust met geoptimaliseerde tractiecontrole, welke automatisch de tractiecontrole-instellingen aanpast afhankelijk van de rijomstandigheden. De tractiecontrole wordt automatisch geoptimaliseerd afhankelijk van de hellingshoek. De Scrambler XC is uitgerust met schakelbare tractiecontrole met vijf rijmodi, welke handmatig geselecteerd kunnen worden via de rijmodus Rider-Configurable.

- IMU – Inertial Measurement Unit (alleen op de XE). Een vooruitstrevende traagheidsmeter ofwel IMU (Inertial Measurement Unit), die samen met Continental is ontwikkeld, ondersteunt het optimaal functioneren van het geoptimaliseerde bochten-ABS en tractiecontrole op de Scrambler 1200 XE. De IMU meet de bewegingen en de acceleratie van de motorfiets om de hellingshoek te berekenen en automatisch de juiste instellingen voor het ABS en de tractiecontrole te selecteren. Dit zorgt voor een grotere stabiliteit en dus veiligheid van de motorfiets. 

- Integrale LED-verlichting met DRL*-koplamp. Beide Scrambler 1200-modellen zijn voorzien van integrale LED-verlichting, inclusief een 5” koplamp, achterlicht met nieuwe, aantrekkelijke licht verspreidende details en knipperlichten. Voor een goede zichtbaarheid is de koplamp voorzien van LED-dagrijlicht (DRL*) met een opvallend lichtprofiel.

- Verlichte schakelaars. De schakelaarsbehuizing op beide Scrambler-modellen zijn voorzien van LED-verlichting, hierdoor verbetert de interactie met de rijder en vergemakkelijkt de vindbaarheid door in alle lichtomstandigheden een zachte gloed te geven.

- Koppelingsbekrachtiging. Ontworpen om de inspanning van het bedienen van de koppelingshendel voor de rijder te verminderen, waardoor de koppeling lichter aanvoelt en het voor de rijder makkelijker en comfortabeler is – ook op lange afstanden.

- Sleutelloos starten. Triumph’s systeem voor sleutelloos starten is op beide modellen standaard. Het systeem herkent de afstandsbediening en ontgrendelt de startknop op de schakelaarbehuizing als de afstandsbediening in de buurt is. Voor een nog grotere veiligheid kan de draadloze zendfunctie van de sleutel met een knop worden uitgeschakeld.

- Verwarmde handvatten. Verwarmde handvatten zijn eveneens standaard aanwezig op de Scrambler 1200 XE en zijn beschikbaar als een accessoire op de Scrambler 1200 XC. Deze zijn netjes geïntegreerd en te bedienen via een knop op de linkerhandgreep voor meer rijcomfort en is instelbaar in twee standen.

- Cruise control. De elektronische cruise control is op beide modellen standaard en wordt bediend via de linker schakelaarsbehuizing. Deze functie kan onder het rijden eenvoudig worden bediend om het gemak en de veiligheid te optimaliseren 
- USB-oplaadpunt. Beide nieuwe Scramblers zijn uitgerust met een USB-aansluiting van 5V om apparaten op te laden. Het oplaadpunt is geïntegreerd in een nieuw opbergvak met schuimvoering onder het zadel.

- ’s Werelds eerste geïntegreerde GoPro bedieningssysteem. Een primeur in de motorwereld – Triumph introduceert een geïntegreerd GoPro bedieningssysteem om de bediening van de GoPro-camera via een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule te vergemakkelijken. De verbinding en bediening wordt weergegeven op het TFT-dashboard en video- en fotofunctie kan via de schakelaars worden bediend.

- Turn-by-turn-navigatiesysteem. Triumph introduceert voor het eerst op een motorfiets een geïntegreerd turn-by-turn-navigatiesysteem in samenwerking met GoogleTM - het eerste partnership van Google met een motorfabrikant. De werking van het navigatiesysteem wordt vergemakkelijkt via een optioneel verkrijgbare Bluetooth-connectiviteitsmodule. Wanneer de route is ingesteld op de app van Triumph wordt na vertrek met grafische symbolen op het scherm aangegeven wanneer de motorrijder moet afslaan. Met dit systeem heeft de rijder een navigatiesysteem, een routeplanner, de eindbestemming en points-of-interest, zoals hotels, tankstations en restaurants, tot zijn beschikking.

- Triumph app. Voor iOS- en Android-telefoons kunnen rijders de geheel nieuwe Triumph-app gratis downloaden, welke de aangesloten navigatiefunctie levert. De navigatie, routeplanner, de eindbestemming en points-of-interest (hotels, tankstations, restaurants, enz.) worden allemaal door de rijder via deze app beheerd.

- Geïntegreerde telefoon- en muziekbediening. Ook draadloos telefoneren via Bluetooth is volledig geïntegreerd op de nieuwe Scrambler 1200-modellen, met een duidelijke weergave op het TFT-dashboard en een intuïtieve telefoonbediening via de schakelaars, om muziek te selecteren, het volume te regelen en oproepen aan te nemen. Dit wordt vergemakkelijkt via een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule.

2019 Triumph Motorcycles Scrambler 1200 XE R3Q

Toonaangevende specificaties en uitrusting 
Door een unieke samenwerking met Öhlins, gecombineerd met een speciaal nieuw Scrambler chassis dat toegespitst is op offroad capaciteiten en comfortabele rijder ergonomie, zijn de nieuwe Scrambler 1200-modellen ontwikkeld om eersteklas dual-purpose capaciteiten te leveren, zowel 'Classic en Adventure'. Beide modellen zijn voorzien van een unieke, nieuwe, volledig instelbare, Öhlins-achterschokbreker met dubbele veer, die een toonaangevende veerweg en ophanging biedt, voor geweldige offroad capaciteiten en grondspeling. De meer op extreme offroad georiënteerde XE versie heeft een veerweg van 250 mm en de dual-purpose XC heeft een veerweg van 200 mm. Beide modellen zijn voorzien van piggyback reservoirs. “De Öhlins RSU met dubbele veer op de nieuwe Triumph Scrambler 1200 combineert nieuwe technologie met inspiratie uit de motorcross van de jaren 70 voor het leveren van hoge prestaties en een lange veerweg.”

“Ons testteam was verbaasd over de prestaties van de nieuwe 1200-Scramblers en vond deze meer geschikt voor offroad dan de meeste avontuurlijke motorfietsen die ze hadden getest.’’ Emil Åberg Öhlins Key Account manager – MC OEM

Beide Scramblers zijn uitgerust met een nieuw bewerkte aluminium swingarm met lange veerweg, welke langer is op de XE versie, deze maakt de nieuwe XC en XE echt geschikt voor alle rijomstandigheden. Om de technische innovaties helemaal af te ronden zijn daar de hoogwaardige, radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen, de opklapbare pedalen, welke op de XE instelbaar zijn, en de baanbrekende 21” spaakwielen met tubeless banden aan toegevoegd.

Adembenemende scrambler stijl
Deze motorfietsen hebben absoluut een moderne en aangepaste stijl met toonaangevende afwerking en details die zo definiërend is voor de Scrambler. Zij vormen een nieuwe basis voor hoe een 21e-eeuwse Scrambler eruit zou moeten zien. Naast het originele design met duidelijk Scrambler-DNA en het iconische silhouet, bevatten de nieuwe XC en XE een groot aantal kenmerkende Scrambler-details, waaronder:
- Nieuw ontworpen, fraai gevormde naadloze Scrambler-brandstoftank met klassieke, Scrambler-tankkenmerken
- Schitterend vormgegeven spaakwielen
- Geborsteld aluminium tankdop in Monza-stijl
- Band van geborsteld RVS
- Klassiek duozadel

Om zijn topklasse status te benadrukken komt de Scrambler 1200 XE met nog meer premium details, zo is hij de eerste motorfiets met het iconische Triumph-driehoekspictogram op de tank, plus:
- Handbeschermers met aluminium steun
- Brembo MCS-hendel
- Zilverkleurig stuur met zwart geanodiseerde stuursteunen en klem
- Goudkleurige voorvork

Voor beide Scramblers is er keuze uit twee premium, dubbele kleurenschema’s:
- Scrambler 1200 XC
• Jet Black en Matt Black
• Khaki Green en Brooklands Green
- Scrambler 1200 XE
• Fusion White en Brooklands Green
• Cobalt Blue en Jet Black

Meer dan 80 nieuwe scrambler custom accessoires
De nieuwe Scrambler 1200 XC en XE zijn ontworpen met personalisatie in gedachten, met meer dan 80 accessoires voor meer robuuste offroad focus, meer stijl en meer dagelijkse bruikbaarheid.

De offroad accessoires omvatten:
- Hoog voorspatbord
- Roestvrij stalen valbeugelset
- Koplampbescherming

Stijlvolle en praktische accessoires omvatten:
- Bluetooth-connectiviteitsmodule
- Carbon-demper van Arrow
- Verplaatsingsset richtingaanwijzers
- Stuurbeugel
- Nummerplaat

Accessoires voor langere reizen en voor praktisch, dagelijks gebruik omvatten:
- Nieuw ontwikkelde ruige koffers
- Ruige tanktas 
- 30 liter bagagerol

Twee nieuwe inspiratiesets
Om het tweezijdige karakter van de motorfietsen te demonstreren, hebben we twee spannende inspiratiesets samengesteld om als uitgangspunt te dienen voor rijders die graag hun eigen Scrambler 1200-custom ontwerpen of om als complete set te monteren - de volledig uitgeruste ‘Escape’ inspiratieset en de gestripte, offroad ‘Extreme’ inspiratieset.

‘Escape’ inspiratieset. De ‘Escape’ inspiratieset brengt de avontuurlijke touring-stijl van de motorfiets naar boven en biedt een groot aantal nieuwe Scrambler 1200-accessoires, waaronder:
- Ruige koffer- & montageset
- Handkappenset
- Handgreepset
- LED-mistlampen
- Middenstandaard
- Flyscreen & montageset

‘Extreme’ inspiratieset. De ‘Extreme’ inspiratieset presenteert de meer open offroad en gestripte custom-stijl accessoires, waaronder:
- Koolstof Arrow-demper (gehomologeerd)
- Aluminium radiateurbescherming 
- Machinaal bewerkte olietankdop 
- Hoog voorspatbord
- Zwarte stuurtussenstang
- LED-richtingaanwijzer & verplaatsingsset achterlicht
- Jiffy
- Roestvrijstalen valbeugelset
- Koplampbescherming
- Sierrand koplamp

Bonneville kledingcollectie: Scrambler-serie
Aan de immens populaire Bonneville kledingcollectie heeft Triumph een speciaal assortiment Scrambler 1200-kledingcollectie toegevoegd, met een selectie T-shirts met korte mouwen, een motorbril en een collectie motor- en vrijetijdskleding voor mannen en vrouwen.

Technische gegevens 2019 Triumph Motorcycles 1200 XC en 1200 XE

  Scrambler 1200 XC Scrambler 1200 XE
Engine Type Liquid cooled, 8 valve, SOHC, 270° crank angle parallel twin  
Capacity 1200 cc  
Bore/Stroke 97.6 x 80.0 mm  
Compression Ratio 11.0:1  
Maximum Power 90 PS / 89 Bhp (66.2 kW) @ 7,400 rpm  
Maximum Torque 110 Nm @ 3,950 rpm  
Fuel system Multipoint sequential electronic fuel injection   
Exhaust Brushed 2 into 2 exhaust system with brushed high level silencers  
Final drive X ring chain  
Clutch Wet, multi-plate assist clutch  
Gearbox 6-speed  
Frame Tubular steel with aluminium cradles  
Swingarm Twin-sided, aluminium, 547mm long  
Front Wheel Tubeless 36-spoke 21 x 2.15in, aluminium rims  
Rear Wheel Tubeless 32-spoke 17 x 4.25in, aluminium rims  
Front Tyre 90/90-21  
Rear Tyre 150/70 R17  
Front Suspension Showa ⌀45mm fully adjustable USD forks. 200mm wheel travel. Showa ⌀47mm fully adjustable USD forks. 250mm wheel travel.
Rear Suspension Öhlins fully adjustable piggy-back RSUs with twin springs. 200mm wheel travel.  
Front Brake Twin 320mm discs, Brembo M50 monoblock calipers, radial master cylinder. Switchable ABS.   
Rear Brake Single 255mm disc, Brembo 2-piston floating caliper. Switchable ABS.   
Length 2,285 mm 2,325 mm
Width (Handlebars) 840 mm 905 mm
Height Without Mirrors 1,200 mm 1,250 mm
Seat Height 840 mm 870 mm
Wheelbase 1,530 mm  1,570 mm
Rake 25.8 º 26.9 º
Trail 121 mm 129.2 mm
Dry Weight 205 Kg 207 Kg
Fuel Tank Capacity 16 L  
Fuel Consumption 4.9 l/100km  
CO2 Emissions 113.0 g/km          

De originele scramblers en het ontstaan van de hedendaagse scrambler scene
De nieuwe Scrambler 1200-serie, geboren uit een ongeëvenaarde bloedlijn, kan zijn afkomst direct terugleiden naar de originele Scrambler-scène in de vroege jaren 60, waar Triumph een centrale rol speelde en de norm stelde voor wat een Scrambler geweldig maakte. Van de toonaangevende motorfietsen van die tijd werd zoveel mogelijk plaatwerk verwijderd en ze werden uitgerust met hoog of laag gemonteerde dubbele, afgezaagde uitlaatpijpen – de Triumph modellen waren de originele en echte desert sleds. Deze inspireerden 's werelds eerste seriematig geproduceerde Scramblers, met de Bonneville T-120TT, T120C en de TR6'C'. En dit waren de motoren waar Steve McQueen graag mee door de woestijn reed, waarop Bud Ekins races op onverhard terrein reed en won, en die meededen aan de meest uitdagende woestijnraces aller tijden - de Baja 1000. In 2006 leverde de introductie van de allereerste, moderne Scrambler Triumph wederom het ontstaan van een nieuwe categorie op. Dit bracht de huidige wereld van Scramblers teweeg en creëerde een wereldwijde schare fans, van stadse rijders tot filmsterren, allemaal verliefd op die iconische Triumph Scrambler-stijl en het tijdloze silhouet.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form