Alles over de 2018 Honda Forza 300 motorscooter

Honda heeft zijn Forza 300 scooter voor 2018 compleet nieuw ontworpen. Met een nieuwe compacte en sportieve styling, gewichtsbesparing en talrijke elektronische verbeteringen, waaronder een elektrisch verstelbaar windscherm, volledige LED verlichting en een optionele 45 liter smart-key topkoffer. Daarnaast heeft de Forza 300 nu Honda Selectable Torque Control (HSTC) –voor het eerst toegepast op een Honda scooter- en een compleet nieuw dashboard. De Forza heeft al lange tijd een sterk imago in de Honda tweewieler line-up. De geschiedenis van deze premium ‘middelgrote’ scooter gaat terug naar het jaar 2000. Het eerste model uit dat jaar heeft de toon gezet met levendige ritten, vele bagage- en opslagmogelijkheden en een innovatief gecombineerd remsysteem. De multi-functionele inzetbaarheid en het gemak in het dagelijks gebruik van de Forza werd in heel Europa zeer goed ontvangen.

De nieuwe Forza 300 zal vanaf juli 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar zijn en wordt standaard geleverd met een 45 liter ‘smart’ topkoffer (ruimte voor 2 integraalhelmen), voor een introductieprijs van € 7.358,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten)

Met behoud van hét handelsmerk van de Forza 300, een goede mix tussen sportief en touring, is de Forza continu doorontwikkeld. Zo werd in 2004 Honda’s S MATIC elektronisch aangestuurde CVT (Continuously Variable Transmission), het diefstal preventie Smart Key systeem, de efficiënte PGM-FI benzine injectie en de ruimte voor twee integraal helmen onder het zadel toegevoegd. In 2005 werd deze lijst aangevuld met het ABS remsysteem en in 2008 volgden meer luxe en comfort toevoegingen, zoals het audiopakket met luidsprekers. Ook in dat jaar werd het S MATIC systeem geupdate met de gefaseerde automatische versnellingsmodus en het gecombineerde ABS systeem. In 2016 werd een nieuw ontwerp geintroduceerd waarbij men meer ‘in’ de motor zit; ruim genoeg om met twee personen comfortabel de Forza 300 te rijden, ook bij hogere snelheden. Nu in 2018 wordt een compleet nieuwe Forza 300 voorgesteld, waarbij de Forza 300 meer in de voetsporen treedt van zijn populaire en succesvolle kleine broertje de Forza 125 (meer dan 30.000 stuks verkocht in Europa sinds de introductie 3 jaar geleden). Het natuurlijke luxe en comfort gevoel van de Forza 300 is behouden, waarbij hij nu lichter, smaller en sportiever is geworden.

Modeloverzicht
De nieuwe 2018 Forza 300 heeft een frisse, sportieve nieuwe uitstraling en veel scherpe lijnen en kleinere afmetingen. De wielbasis en lengte zijn verkleind en het model is smaller. Daarintegen is de zadelhoogte vergroot om beter zicht te bieden en is ook het achterwiel vergroot. Toch is de nieuwe Forza 300 maar liefst 12 kg lichter. Dit met name dankzij het nieuwe frame, welke speciaal is ontworpen om de acceleratie, topsnelheid en het verbruik te verbeteren. Het nieuwe, soepel en elektrisch verstelbare windscherm biedt maximale windbescherming op hoge snelheden en het ultieme gevoel van vrijheid in stadsverkeer. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is ook toegevoegd op de nieuwe Forza 300 en kan eenvoudig in- of uitgeschakeld worden via de knop op de linker stuurhelft. Verder is het dashboard vernieuwd. Het dashboard toont naast de analoge tellers ook extra informatie digitaal en is volledig LED verlicht. De smart-key controleert ook de optionele 45 liter topkoffer.

Uitrusting & Styling
• Elektrisch verstelbaar windscherm
• Vernieuwd dashboard met zowel analoge als digitale informatie
• Bagageruimte onder het zadel – twee integraal helmen
• Volledige LED verlichting
• Scherpe lijnen en een sportieve uitstraling; ‘slank’ design

De lijnen van de nieuwe Forza 300 lopen van het nieuwe windscherm vloeiend over in de rest van de scooter. Het nieuwe windscherm is eenvoudig elektrische verstelbaar vanaf de knop op de linkerstuurhelft en ontworpen om perfecte bescherming tegen wind en rijwind geluiden te bieden. De stroming van de wind wordt langs en over het hoofd van de rijder gestuurd, wat zorgt voor stabiliteit en comfort bij hogere snelheiden of langere ritten. Of het ultieme gevoel van vrijheid met het windscherm in de laagste positie. Met een druk op de knop eenvoudig elektrisch in te stellen, op elke gewenste positie in de 140mm range. 

Twee volledige integraalhelmen passen in de buddy onder het zadel. Of natuurlijk een helm in combinatie met regenkleding of andere bagage. Het linker opbergvak onder het dashboard kan afgesloten worden en dus ook als kleine bergruimte (voor bijvoorbeeld een telefoon of waterfles) gebruikt worden. Dit opbergvak heeft ook een 12V aansluiting. Alle verlichting is LED. Het Smart Key systeem van de Forza 300 regelt, naast de startknop en opbergvakken van de motor zelf, voor het eerst op een Honda scooter ook het slot van de (optionele) 45 liter topkoffer. Met de ‘slimme’ sleutel op zak kan de rijder weglopen en de topkoffer zal automatisch op slot gaan. De schakelaar en aandrijving van het smart systeem op de topkoffer zitten in de bodem van de topkoffer en de achterste kuipdelen van de scooter verwerkt, zodat het volume van de topkoffer maximaal gebruikt kan worden.

In het nieuwe dashboard worden de analoge snelheidsmeter en toerenteller bijgestaan door aanvullende digitale informatie. Via een knop op de linkerstuurhelft kan er gewisseld worden tussen 3 modi; kilometerteller + huidig verbruik / resterend bereik (tankinhoud), trip meter + gemiddeld verbruik en klok of buitentemperatuur weergave + accu sensor. De nieuwe Forza 300 is vormgegeven vanuit een stylisch maar ook aerodynamisch oogpunt en weerspiegelt met de moderne en sportieve lijnen veel van de populaire Forza 125. De meer glooiende en ronde vormen van het voorgaande model zijn radicaal vernieuwd door scherpe lijnen en een dynamisch uiterlijk. Typerend voor de wendbaarheid en prestaties die horen bij een compactere machine. Zilveren accenten op de ‘kop’ en kuipdelen benadrukken het algehele gevoel van elegantie en het premium merk dat Forza is.

De 2018 Forza 300 zal beschikbaar zijn in vier kleuren:
1) Crescent Blue Metallic
2) Pearl Nightstar Black
3) Matt Cynos Grey Metallic
4) Matt Pearl Cool White

Chassis
• Compleet nieuw stalen buizenframe
• 12kg lichter
• Kortere wielbasis met scherpere stuureigenschappen
• Meer compacte afmetingen in combinatie met verhoogde zadelhoogte
• Aluminium velgen + achterwiel vergroot naar 14-inch

De 2018 Forza 300 heeft een compleet nieuw frame dat bijdraagt aan de gewichtsbesparing van 12 kg. Het rijklaargewicht komt hiermee op 182 kg. De basis hiervoor is een stalen buizenframe dat ook de wielbasis verkort met 35 mm naar 1.510 mm. De balhoofdhoek is iets steiler met 26,5° (in plaats van 27°) en een naloop van 89 mm. De radiator en accu zijn tussen de benzinetank en buddy gepositioneerd, zodat zij bijdragen aan de massacentralisatie. In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe Forza 300 25mm korter in lengte, met een totaal van 2.140mm. De zadelhoogte is met 62mm vergroot naar 780mm, waarbij de natuurlijk rechte rijpositie zorgt voor uistekend zicht rondom. De breedte van het stuur is nu 755mm (wat 2mm smaller is dan voorheen), de breedte van de voorkant 580mm en de breedte tussen de spiegels is 860mm. Al met al een compact ontwerp dat het manoevreren in smalle straatjes of druk stadsverkeer makkelijker maakt.

Robuuste 33 mm telescopische voorvorken matchen de dubbele achterschokbrekers met 7-voudige instelbare veervoorspanning en werken samen met de aluminium swingarm. De 15-inch aluminium velg voor het voorwiel is uitgerust met een 120/70-15 band en het 14-inch achterwiel (1-inch groter dan het vorige model) heeft een 140/70-14 band. Beide zorgen voor maximale tractie en rijcomfort. Het remwerk wordt verzorgd door een 256mm enkele remschijf voor, in samenwerking met een 240mm schijf achter, met het voordeel van een 2-kanaals ABS systeem voor extra controle op gladde ondergrond.

Motorblok
• Snellere acceleratie, hogere topsnelheid en verbeterd verbruik
• Honda Selectable Torque Control (HSTC) standaard
• HSTC kan in- of uitgeschakeld worden met knop op de linker stuurhelft

De nieuwe Forza 300 deelt zijn 279cc vloeistofgekoelde viertakt SOHC motorblok met de legendarische Honda SH300i, waarbij het motorkarakter en de vermogensafgifte getuned zijn via een geflowde cilinderkop, lange bougies en aangepaste kleppentiming. Dit alles om een aangename rit met zeer gunstig verbruik te leveren in zowel het lage, midden en hoge toerenbereik. De boring en slag zijn 72 x 68,5 mm met een compressieverhouding van 10,5:1. Het topvermogen van 25pk (18,5kW) wordt geleverd bij 7.000 tpm en maximaal koppel is 27,2Nm bij 5.750 tpm. De gewichtsbesparing van 12 kg op de nieuwe Forza 300 draagt bij aan de prestaties; 200 meter vanuit stilstand in 11,1 seconden met een topsnelheid van 129 km per uur (0,3 seconden en 2 km per uur sneller dan het vorige model). Met een verbruik van 1 op 31 km in WMTC modus. De inhoud van de bezinetank is 11,5 liter wat zorgt voor een bereik van meer dan 350 km.

Een andere belangrijke vernieuwing voor de Forza 300 van 2018 is de Honda Selectable Torque Control (HSTC), dat voor het eerst sinds het bestaan van HSTC op een Honda scooter wordt toegepast. HSTC detecteert elk verschil in snelheid tussen het voor- en achterwiel, berekent daarop de eventuele verandering van grip en controleert het koppel met de benzine injectie om zo opnieuw tractie op het achterwiel te krijgen. HSTC kan in- of uitgeschakeld worden door een knop op de linkerstuurhelft. Een knipperende ‘T’ op het digitale dashboard geeft aan wanneer het systeem in werking treed om de tractie te bewaren.

Het motorblok van de Forza 300 heeft zich al bewezen en is ontworpen om lang te blijven bestaan. De gelagerde kleptuimelaars, een krukas met lagerschalen en afgesloten carters zorgen voor langdurige betrouwbaarheid. De olie capaciteit is 1,7 liter en de 5 mm offset cilinder verminderen interne frictie.
De automatische centrifugaal koppeling werkt samen met de V-Matic transmissie (ratios zijn ingesteld op snel reageren op lage snelheid en slim accelereren) en een riem als finale aandrijving.

Accessoires
Er is een uitgebreid aanbod aan accessoires beschikbaar voor de Forza 300:
• 45 liter ‘smart’ Topkoffer (ruimte voor 2 integraalhelmen)
• Binnentassen voor koffers
• Bagagerek
• Verwarmde handvaten
• Alarmsysteem

2018 Honda Forza 300 Topkoffer

Technische gegevens 2018 Honda Forza 300 motorscooter 

Motortype Vloeistofgekoelde viertakt, 4 kleppen 
Inhoud 279cc
Boring x Slag 72 x 68,5mm
Compressie verhouding 10,5:1
Max. Vermogen 25pk (18,5kW) / 7.000 tpm
Max. Koppel 27,2Nm / 5.750 tpm
Olie reservoir  1,7 liter 
BRANDSTOF SYSTEEM  
Brandstof systeem PGM-FI
Tankinhoud 11,5 liter
Verbruik 1 op 31
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Accu  12V-8,6AH
ACG output 340W
AANDRIJVING  
Koppeling  Droge, automatische centrifugaal koppeling
Transmissie  CVT

Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen