Alles over de 2018 Honda NC750S

Honda’s gebruiksvriendelijke naakte commuter de NC750S, heeft een met koppel overladen paralleltwin, een goede zithouding met lage zadelhoogte, handige interne opbergruimte, LED verlichting en LCD instrumenten met gepersonaliseerde kleur opties. Er is ook een 35 kW-versie voor houders van een A2 rijbewijs.

De NC750S is een zeer gebruiksvriendelijke motorfiets, gemakkelijk te rijden en zuinig voor je portefeuille; zowel qua aankoopprijs als de kosten van bezit en het rijden zelf. De NC750S is een aantrekkelijke motor voor ervaren rijders die op zoek zijn naar een betaalbare motorfiets met veel potentie. Maar ook voor nieuwe, jongere rijders die de overstap maken van lichtere motoren en op zoek zijn naar prestaties, budgetvriendelijk rijden, gebruiksvriendelijkheid en het plezier van een ‘grote’ motorfiets. Dat is precies wat ze krijgen met de Honda NC750S. Het parallel twin motorblok heeft veel vermogen in het middengebied en een zeer goed verspreid koppel. Er is veel opslagruimte op de plaats waar bij andere motorfietsen de tank zit. De optie om te kiezen voor Honda’s unieke en populaire Dual Clutch Transmission onderscheidt deze motor van zijn concurrenten in de ‘midden-klasse’ Nakeds.

2018 Honda NC750S

Gecombineerd met een compacte bouw, een rijwielgedeelte dat vertrouwen geeft en een uitzonderlijk laag verbruik, is de Honda NC750S een unieke, toegankelijke en zeer praktische motorfiets. Net zoals de NC750X en Integra, is de NC750S gebouwd rond het 745cc tweecilinderblok dat erg sterk onderin en in het middengebied is, met een krachtige acceleratie bij de start. De NC750S heeft een verbruik van 1 op 28,6 of 3,5 liter/100 km (WMTC mode). De naar voren gerichte positionering van het motorblok zorgt voor een lager zwaartepunt en dus goede wendbaarheid. Bovendien is er plek voor opbergruimte waar normaal de tank zit. De zadelhoogte van 790 mm en de compacte bouw geeft vertrouwen en maakt het gemakkelijk om met beide voeten aan de grond te komen. Het DCT systeem op de Honda NC750S biedt een ‘vederlicht’ koppelgedrag. Bovenop de zuinige D-modus, zijn er drie niveaus in de S-modus. Voor rijders met het A2 rijbewijs is er in 2018 een 35 kW-versie beschikbaar. Deze kan eenvoudig door een Honda-dealer teruggezet worden tot een full power versie wanneer dat van toepassing is.

Kern eigenschappen
- 21 liter opbergruimte waarin een integraalhelm past
- Negatief LCD dashboard kan gepersonaliseerd worden
- Wave type sleutel met Honda Ignition Security System (HISS)
Motorrijden heeft veel te maken met gevoel. De stijl van de NC750S valt onder de noemer ‘Sensual Performance’. De rijervaring is zowel op visueel als auditief vlak uitstekend. De kleine LED koplamp en het achterlicht met ‘clear smoke lense’ geven de NC750S een nieuwe uitstraling. Eén van de grootste geheimen en uniek aan deze motor, is het 21 liter opslag compartiment (op de plaats waar normaal de tank zit) waarin met gemak een integraalhelm past.

Een ‘wave style’ contactsleutel voegt extra kwaliteit toe. Een nieuw dashboard met negatief LCD display laat overzichtelijk een kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeter, versnellings indicator, benzineverbruik en benzinemeter zien. De kleur van de toerenteller bar is instelbaar met een keuze uit in totaal negen verschillende opties. Je kunt er zelfs voor kiezen om de kleur te laten veranderen naar de gekozen versnelling, het toerental of (in DCT versie) de rij-modus.

ECO en SHIFT modus zijn andere opties als je rijdt met het display in één kleur of (op de DCT versie) een setting gelinkt aan de gekozen rij mode. ECO modus laat het display licht blauw kleuren wanneer je rijdt met een normaal verbruik en groen als je nog economischer gaat rijden. SHIFT modus zal de kleur naar oranje veranderen als het toerental hoger is dan door de rijder vooraf ingesteld.

De NC750S zal beschikbaar zijn in drie verschillende kleurstellingen:
1) Graphite Black / Pearl Brown
2) Graphite Black / Blue Metallic
3) Candy Chromosphere Red

Via de Genuine Honda Accessories zijn volgende opties beschikbaar:
- Een speciaal ontworpen kofferhouder
- 35 liter topkoffer
- 29 liter zijkoffers
- Binnentassen
- Middenbok
- Vijfvoudig instelbare handvatverwarming
- Beugelslot
- Een AC lader contactpunt

3.2 Motorblok
- 54pk (40,3kW) topvermogen en 68Nm koppel
- 35kW versie beschikbaar voor A2 rijbewijs
- Bereik van 400km met 14,1 liter benzinetank
- Begrenzer grijpt 900 tpm later in; i.e. bij 7.500 tpm
- 6-versnellingsbak met lichte koppelingsbediening

Het ontwerp van de NC750S vloeistofgekoelde SOHC achtkleps twin verzekert een pittig karakter in de lage en middelste toeren. Zijn relatief lange slag en de speciaal gevormde verbrandingskamers worden gekoppeld aan een hoge inertie van de krukas om hoge koppelwaarden te produceren bij lage toeren. Het topvermogen is 54pk (40,3kW) bij 6.250 tpm, met een maximum koppel van 68Nm bij 4.750 tpm. Voor 2018 is het ingrijpmoment van de toerenbegrenzer verhoogd naar 7.500 tpm waardoor het blok meer natuurlijk en met meer gemak gebruikt kan worden bij hogere toeren.

Voor A2-rijbewijs houders is er nu een 35 kW-versie beschikbaar. Deze kan gemakkelijk door een Honda-dealer teruggevormd worden naar een full power versie wanneer dat van toepassing is. Omgekeerd kan een Honda-dealer ook een full power uitvoering terugbrengen tot 35 kW, door het standaard gasklephuis te vervangen en andere mappings in te voeren in de ECU. In de meeste omstandigheden is de beperking tot 35 kW niet te voelen en de acceleratie van 0-100 km/u is identiek aan die van de full power uitvoering.

Twee balansassen verhinderen trillingen bij hoge toerentallen, waardoor het rij-gevoel comfortabeler wordt, maar tegelijkertijd zorgt de 270° ontstekingsvolgorde ervoor dat de motor zeer potent en direct aanvoelt. Boring en slag bedragen 80 x 77mm.
Door het aantal afzonderlijke onderdelen tot een minimum te beperken, blijft het blok licht, efficiënt en betrouwbaar. Waar mogelijk worden de onderdelen gebruikt voor meer dan één doel. De nokkenas drijft ook de waterpomp aan terwijl één van de balansassen ook de oliepomp bedient.

De vijfhoekige demper maakt gebruik van twee afzonderlijke kamers die verbonden zijn door een geperforeerde pijp die uitkomt in een resonantiekamer. Dit resulteert in een dieper en zwaarder geluid. De ingebouwde katalysator heeft een structuur met twee lagen die zorgt voor een lagere uitstoot.

Het blok van de NC750S voldoet aan de EURO4 normen voor een CO2 uitstoot van 81g/km. Het verbruik van 1 op 28,6 km of 3,4 liter/100 km (WMTC mode) biedt een actieradius van meer dan 400 km uit een 14,1 liter benzinetank onder het zadel.

3.3 Ducal Clutch Transmission (DCT)
- Aangepaste Clutch Capability Control geeft een natuurlijk gevoel
- 3 niveaus van de sportieve S modus

Honda’s DCT technologie bevindt zich in het zevende jaar en wint ieder jaar aan populariteit op alle motoren waar dit systeem als optie op aangeboden wordt. DCT maakt gebruik van twee koppelingen. Eén om te starten en voor de 1e, 3e en 5e versnelling. De andere voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere gemonteerd is, voor een compactere bouw. Elke koppeling wordt afzonderlijk gestuurd door een eigen hydraulisch circuit. Als er van versnelling veranderd wordt, selecteert het systeem de gekozen versnelling via de niet-gebruikte koppeling. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de andere koppeling gelijktijdig in werking treedt.

Er zijn drie verschillende basis modes beschikbaar. MT-modus biedt manuele controle waarbij de rijder kan op- en terugschakelen via de knoppen op het stuur. De automatische D-modus is bijzonder geschikt voor stadsverkeer of rijden op de snelweg en biedt het meest optimale verbruik. De automatische S-modus is sportiever en de ECU laat het blok toe om hogere toeren te draaien voor door te schakelen. Met verhoogde prestaties en een sportiever rijgedrag tot gevolg. In S-modus zijn er nog drie afzonderlijke motormappings beschikbaar zodat het sportieve rijgedrag nog beter op de wensen van de rijder en de rij-omstandigheden aangepast kan worden. Op die manier kan de rijder in alle omstandigheden in de S modus blijven rijden. Het geselecteerde niveau wordt als standaard S modus opgeslagen en op die manier hoeft de bestuurder niet iedere keer naar de gekozen modus terugkeren.

Het DCT syteem op de 2018 NC750S biedt nu ‘Adaptive Clutch Capability Control’. Dit regelt de kracht die door de koppeling verdeeld wordt en resulteert in een zeer natuurlijk en licht gevoel wanneer het gashendel open of dichtgedraaid wordt. Het uiteindelijke resultaat is een soepeler rijgedrag.
Andere verbeteringen omvatten een snellere bediening van de N-D schakelaar wanneer je het contact aanzet en een controlesysteem in AT modus die vast stelt of er bergop of -af gereden wordt. Het schakelpatroon wordt daarop automatisch afgesteld

3.4 Chassis
- Stevig stalen diamant type frame
- Laag zwaartepunt en 35° stuuruitslag
- 41 mm voorvork met lange veerweg
- Pro-Link achterophanging met schokbreker met instelbare veervoorspanning
- 320 mm remschijf vooraan met dubbelzuigerklauw / 240 mm met enkelzuiger achteraan

Het stalen diamant type frame biedt een grote stijfheid voor een grote wendbaarheid een snelle respons onder alle omstandigheden; van rustige landwegen tot het drukke stadsverkeer. De balhoofdshoek bedraagt 27° en de naloop 110 mm. Wielbasis is 1.525mm en de gewichtsverdeling is 48/52. Het rijklaargewicht is 217 kg (227 kg met DCT). De zadelhoogte is 790 mm en de zithouding geeft uitstekende controle over de motor. Het stuur heeft de perfecte breedte om een goede hefboomwerking te bieden en de stuuruitslag bedraagt 35°. In combinatie met het lage zwaartepunt betekent dit dat de NC750S zeer geschikt is om door druk stadsverkeer te manoeuvreren. Het comfort van de passagier is vergroot door twee gemakkelijk te bereiken handgrepen.

De 41mm voorvork biedt een veerweg van 120 mm en de monoshock achteraan biedt een aanpasbare veervoorspanning. Hij werkt via het gekende Pro-Link systeem dat een zachte initiële veerwerking biedt -geschikt voor wie met lage snelheid over drempels rijdt- en een uitstekende algemene controle. Vooraan biedt de 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw controleerbare en efficiënte stopkracht. Deze wordt ondersteund door de 240 mm ‘wave’ schijf met enkelzuigerklauw achteraan. Een zeer lichte en tweevoudige ABS geeft vertrouwen te remmen, zelfs op gladde of natte wegen. Het gebruik van een nieuwe aluminium velg met L-vormig ventiel vergemakkelijkt het controleren en aanpassen van de bandenspanning. Aluminium voor- en achterwielen met maten 17 x 3.50-inch en 17 x 4.50-inch zijn uitgerust met 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17 banden.

MOTOR  
Type Vloeistofgekoelde viertakt, SOHC, parallel 2-cilinder
Cilinderinhoud 745cc
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x slag (mm) 77 x 80
Compressieverhouding 10,7:1
Max. vermogen 54,8pk (40,3kW) @ 6.250 tpm
Max. koppel 68Nm @ 4.750 tpm
Olievolume DCT: 4,1 liter. Manueel: 3,7 liter
BENZINE HUISHOUDING  
Carburatie PGM-FI
Tank inhoud 14,1L
Verbruik 1 op 28,6km of 3,4 L/100 km (Manueel en DCT in D-Mode)
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Starter Elektrisch
Batterij 12V-11.2AH
ACG Manueel 420W @ 5.000 tpm
ACG DCT 450W @ 5.000 tpm
OVERBRENGING  
Koppeling Natte meerplaten koppeling - met Hydraulic Dual clutch transmission (DCT)
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
FRAME  
Type Stalen Diamant frame
CHASSIS  
Afmetingen (LxBxH) 2.215 x 775 x 1.130
Wielbasis 1.520mm
Balhoofdshoek 27°
Naloop 110mm
Zithoogte 790mm
Grondspeling 140mm (minimum)
Drooggewicht DCT: 227 kg. Manueel 217 kg
Draaicirkel 2,8m
OPHANGING  
Voorvork 41 mm Telescoopvork, 120 mm veerweg
Schokbreker Prolink met schokbreker met instelbare veervoorspanning
WIELEN  
Voorwiel 17-inch multispaak aluminium
Achterwiel 17-inch multispaak aluminium
Voorband 120/70 R17
Achterband 160/60 R15
REMMEN  
Remsysteem 2 Kanaals ABS
Remmen voor 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw
Remmen achter 240 mm wave schijf met een enkele zuigerklauw
INSTRUMENTEN & ELECTRICITEIT  
Instrumenten Digitale snelheidsmeter, blok type toerenteller, klok, blok type benzinemeter, twee trip meters, versnellings indicator, verbruiksindicator en temperatuurmeter
Koplamp en achterlicht LED
Veiligheid HISS

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal