MAG test nieuwste diffractoren

De MAG is nauw betrokken bij de ontwikkeling van zogenaamde diffractoren die naast de rijbaan in de berm gelegd worden om geluid van verkeer om te buigen. Een lager geluidsniveau is uiteraard prettig voor omwonenden. De MAG werd benaderd om te borgen dat deze diffractoren ook voor motorrijders veilig zijn.

Nieuwe versie - Eerdere versies van de diffractoren baarden de MAG in 2013 nog zorgen. Eerdere ontwerpen met lange gleuven zorgden voor een effect zoals motorrijders dat ook ervaren op gefreesd asfalt. De motor gaat zoeken, dat is geen prettig gevoel. Het team van ontwikkelaars bleek welwillend om alternatieven te zoeken die eenzelfde geluid reducerend effect hebben. Dat andere design werd gevonden in de huidige versie, in een proefvak aangebracht op de A18 nabij Varsseveld.

Rijproef - De MAG werd uitgenodigd ook deze versie met de motor te testen. De resultaten hiervan zijn positief. Met de motor op de diffractoren terecht komen zorgt niet voor onbalans. Er zijn geen abnormale trillingen en de motor neigt niet een bepaalde richting op. Ook niet als er wordt geremd of geaccelereerd. Haast zonder het te merken slalom je van asfalt naar diffractoren. Nu zijn diffractoren niet bedoeld als verlengstuk van de rijbaan maar als je er als motorrijder op terecht komt is er geen man overboord.

Een diffractor is een betonnen constructie met holtes die parallel aan het wegdek lopen (resonatoren), waardoor geluid geabsorbeerd wordt en geluidsgolven naar boven worden gericht. Hetzelfde concept wordt ook wel aangeduid als geluidsgoot of geluidafbuiger.

Door Quinten Bertens, MAG

MAG diffractor


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal