De nieuwe Victory Octane is het concept van de Amerikaanse muscle car, maar dan op twee wielen en in een modern jasje. Met een 1200 cc, vloeistofgekoelde V-twin — Victory’s eerste — met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, die meer dan 8.000 tpm kan draaien en 103 pk levert. Het is daarmee het krachtigste Victory productiemodel en de snelste Victory ooit op de kwartmijl en in de 0-100 km/u sprint. Met een vanafprijs van €14.999 is de Octane een klasse apart.
Een stijf en licht, gegoten aluminium chassis zorgt samen met de scherpe vormgeving voor een optimale overbrenging van de 103 paardenkrachten op de weg. Mede dankzij de korte wielbasis van 158 cm en een hellingshoek van 32° voor een wendbaarheid die bij geen enkele andere Amerikaanse V-twin te vinden is. Het design is onmiskenbaar modern, met een kleine bulletkuip voor extra aerodynamica. De eerste honderd kopers krijgen een speciale cover voor de motor met het Project 156 logo.
Aandrijflijn met race-ervaring
De 60-graden, korteslag V-twin is ontwikkeld voor en getest in de zwaarste race voor motorfietsen, de Pikes Peak International Hill Climb. Het resultaat is een aandrijflijn die meer paardenkrachten en een hoger toerental toelaat dan elke andere traditionele Amerikaanse V-Twin. Met een elektronisch aangestuurd 60 mm gasklephuis dat de doorvoer vormt naar vierkleps koppen (verbonden met dubbele bovenliggende nokkenassen) en vloeistofkoeling, haalt de Octane 103 paardenkrachten en 99 Nm aan koppel. De Octane sprint de kwartmijl in 12 seconden en bereikt 0-100 km/u in minder dan vier seconden.
Een stijf en sterk chassis
Kracht is maar de helft van wat een motorfiets een muscle bike maakt. Een sterk en stijf chassis laat hoge bochtensnelheden toe. De aandrijflijn van de Octane is vast verbonden en vormt de connectie tussen gegoten aluminium voor- en achtersecties van het frame, met dubbele stalen backbones voor extra versterking. Deze vaste set-up wordt afgeveerd met vóór een 41 mm vork met dubbelratio vering en achter instelbare vering met dubbele schokbrekers, stijlvol vormgegeven en onder een hoek van 53 graden geplaatst. Voor en achter biedt de Octane ook oversized schijfremmen met 298 mm remschijven en ABS. Tienspaaks, gegoten aluminium wielen zorgen voor een betrouwbare handling. Het 18-inch voorwiel is uitgerust met een 130/70-18 band, het 17-inch achterwiel met een 160/70-17 band. Een laag solozadel (66 cm boven de grond) en een laag stuur en half vooruit geplaatste voetsteunen zorgen voor een sportieve én veilige zit, ook bij vol uitaccelereren.
Scherpe styling
De Octane is de meest aggressief vormgegeven Victory motorfiets ooit. De styling met scherpe lijnen, strakke vouwen en een duidelijke ruggengraat, geeft de Octane een strakker uiterlijk dan andere Amerikanen. De bulletkuip is standaard en laat zien waar deze motorfiets voor gebouwd is: snelheid. Verder is de Octane sober gehouden; chrome won’t get you home. Het grootste deel van het chassis, de aandrijflijn en de motor zijn zwart; de body Matte Super Steel Grey. Zelfs het logo op de tank is grijs in plaats van het traditionele Victory rood.
Motortype | Vloeistofgekoelde 60° V-twin |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1179,3 cc |
Boring x slag | 101 x 73,6 mm |
Compressieratio | 10.8:1 |
Maximaal vermogen | 103 pk/77 KW @ 8000 tpm |
Maximaal koppel | 99 NM @ 6000 tpm |
Brandstofsysteem | EFI met enkel 60 mm gasklephuis |
Uitlaat | Dubbele slash-cut uitlaat |
Koppeling | Nat, meervoudige platenkoppeling |
Transmissie/eindoverbrenging | 6-versnellingen. Aandrijfriem |
Frame | Gegoten aluminium, semi-dubbel cradle met backbones van stalen buizen |
Voorwielophanging | 41 mm gesloten dempers met dual-rate veren; 120 mm uitslag |
Achterwielophanging | Dubbele shocks met dual-rate veren, instelbaar; 76 mm uitslag |
Max. hellingshoek | 32 graden |
Voorrem | Remklauw met dubbele zuigers, 298 mm remschrijf, standaard ABS |
Achterrem | Remklauw met enkele zuiger, 298 mm remschijf, standaard ABS |
Voorband | 130/70-18 63H |
Achterband | 160/70-17 76H |
Voorwiel | 18 inch gegoten, 10-spaaks |
Achterwiel | 17 inch bij 4,5 inch, gegoten, 10-spaaks |
Wielbasis | 157,8 cm |
Zadelhoogte (beladen) | 65,8 cm |
Tankinhoud | 12,9 liter |
Olie-inhoud | 4,26 liter |
Gewicht | 243 kg |
Garantie | 5 jaar promotionele garantie (speciale condities van kracht) |