Alles over de Yamaha MT-10

De nieuwe 998cc in de MT familie.
Er waait het laatste jaar een agressieve nieuwe wind door The Dark Side of Japan. Een nieuwe donkere energie die is gewapend om nieuwe emoties wakker te maken. De inspiratie is ontstaan uit een nieuwe golf met creatieve krachten uit de Japan subcultuur. De genen komen uit de MT familie. Dit dynamisch model is de ultieme bestemming voor de MT rijder die houdt van een atletische en gespierde machine. Nu is de MT-10 en feit en laait de Dark Side of Japan koorts opnieuw op. Nooit eerder combineerde een naked bike zoveel bruikbaar vermogen met een sterk lineair koppel en een bijzonder lichte hanteerbaarheid. De MT familie heeft een nieuw vlaggenschip!

Altijd en overal even snel
We hebben al een paar bestsellers in Europa op ons actief staan, maar de nieuwe eenliter van Yamaha heeft het potentieel om alle nieuwkomers in het naked bike segment het nakijken te geven. De radicaal nieuwe MT-10 staat klaar om alle verwachtingen te overtreffen. De MT-10 zal motorrijders aanspreken die nieuwe rijsensaties willen ervaren om het even waar, om het even wanneer, tegen elke snelheid.

MT met race-technologie
De 998cc crossplane motor levert een indrukwekkend lineair koppel in het lage en middelste toerengebied – het aluminium deltabox frame heeft een ultrakorte wielbasis van 1400mm voor een lichte en lenige handling. Agressieve stying met een concentratie van de massa vooraan. Dit geeft een natuurlijke rijhouding. De dominante die uitgaat van de nieuwe MT-10 trekt meteen de aandacht en dwingt respect af. De ophangingen zijn afgeleid van de hi-tech R1. Met deze topuitrusting is dit een nieuwe iconische naked bike in de Yamaha MT familie.

Nieuwe emoties
De Dark Side of Japan inspireert het design van de meest baanbrekende motorfietsen van de laatste jaren. Van de MT-09 en de MT-07, tot de MT-125. Deze vooruitstrevende modellen veranderen het motorrijden en roepen nieuwe spannende emoties op.

Night Fluo: de nieuwe MT-identiteit
Verschillende modellen in het MT gamma krijgen in 2016 een nieuwe dynamische kleur: Night Fluo. Met de introductie van dit nieuwe vlaggenschip is de MT indrukwekkender dan ooit. Een neofiet die vandaag voor de MT-125 opteert, heeft een keur aan MT modellen waaruit hij kan kiezen voor de volgende stap. Een nieuwe legende in de Dark Side of Japan staat klaar om de straten van Europa te kleuren. Motorrijden krijgt vandaag een nieuwe dimensie.

MT-10 Motorblok
CP4 motor voor een sterk lineair koppel
Het blok van de MT-10 is afgeleid van de laatste nieuwe YZF-R1 998cc, een 4-cilinders-in-lijn Crossplane motor, alom geprezen als een van de meest geavanceerde en opwindende configuraties in zijn categorie. Voor de ultieme koppelbeleving bij dagelijks gebruik, kreeg de motor een paar belangrijke technische aanpassingen om een sterk Koppel te garanderen in het lage en middentoerenbereik, inclusief een nieuwe inlaat en uitlaat en brandstofsystemen, naast een nieuwe en verbeterde carterbalans. Een aantal specifieke modelsettings verbeteren de interactie tussen de gasrespons en het achterwiel dat is geassocieerd met het crossplane design.

Yamaha D-MODE, YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle)
Het Yamaha D-MODE systeem biedt de rijder de keuze uit 3 motoropties in functie van de omstandigheden. Sleutelelement is het gesofistikeerde elektronische YCC-T systeem dat instant het motorkarakter bepaalt door het aanpassen van de gasklepopening, de ontstekingstiming en het injectievolume. De 'Standard' Modus zorgt voor een soepele motorfeeling over het hele toerengebied en past bij alle rijomstandigheden. De ‘A’ Modus geeft de motor een sportiever karakter in de in de lage en midden toeren voor meer rijsensaties. De ‘B’ Mode levert een mildere respons in bepaalde situaties, zoals een glad wegdek of in de file.

Tractiecontrole (TCS systeem)
Om de rijder altijd en overal van de power en prestaties te laten genieten die de MT-10 te bieden heeft, werd het 3-modi Traction Control System (TCS) geintegreerd. Het kan worden uitgeschakeld indien nodig. Dit systeem controleert het slippen van het achterwiel. Wanneer een slipbeweging wordt gedetecteerd zal het YCC-T systeem automatische de gasklepopening, ontstekingstiming en het injectievolume controleren om de tractie op het achterwiel te herstellen. Dit geeft de rijder een betere controle. Level 1 staat voor het laagste TCS interventieniveau en werd ingesteld voor sportieve rijprestaties. Level 2 is geschikt voor normaal gebruik op de weg. Level 3 past bij nat weer of een glad wegdek waarbij de tractie op het achterwiel erg laag is.

Antihop koppeling (A&S)
De MT-10 beschikt over een geavanceerde A&S koppeling, afgeleid van de nieuwste YZF-R. Deze compacte koppeling heeft een geavanceerd design en biedt een aantal voordelen bij het versnellen en terugschakelen. Bepalend hierbij is het speciale schuine tandwiel dat tussen de knop en de drukplaat werd geplaatst. Dit mechanisme verhoogt de kracht van de koppelingsveren en laat het gebruik toe van veren met een lagere resistentie waardoor de koppelingshendel extra licht aanvoelt. Wanneer het rotatiekoppel van het achterwiel opnieuw wordt overgebracht naar de koppeling tijdens het terugschakelen, zullen de speciale schuine tandwielen toelaten dat de drukplaat binnen een bepaalde gradatie kan slippen waardoor de koppeling de terugslag van het koppen op het achterwiel kan opvangen, wat de rijder meer controle en rijcomfort oplevert bij het afremmen.

Cruise control
De natuurlijke zithouding, het massieve motorkoppel en het hi-tech frame maken de nieuwe MT-10 geschikt voor lange afstanden. Het chassis laat vlot de plaatsing van accessoires toe en er staat een breed gamma originele toebehoren klaar voor de klant die zijn machine bijkomend wil uitrusten met een hoog windscherm, of met zijkoffers bijvoorbeeld. Om het rijden extra relaxed te maken, beschikt de MT-10 over een cruise control dat kan worden geactiveerd in de 4de, 5de en 6de versnelling, tussen 50 en 180 km/uur. De cruise control wordt aan- en uitgeschakeld met een schakelaar links op het stuur en eens het systeem is geactiveerdnd, houdt het Yamaha Chip Controlled throttle (YCC-T) systeem de geselecteerde versnelling aan, of de rijder nu bergop, bergaf of op een vlakke weg rijdt. De snelheid kan telkens oplopen met 2 km/u door de knop in te drukken. Elke setting wordt automatisch geannuleerd door de remmen, koppeling of gashendel te activeren. Met de ‘Resume’ schakelaar wordt de cruise control gerestaureerd naar de laatst gebruikte snelheid.

MT-10 Hoogtepunten van de motor
• YZF-R1 afgeleide 'CP4' 4-cilinders-in-lijn crossplane motor
• Getuned voor meer koppel in de lage en middentoeren
• YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) systeem
• Yamaha D-MODE systeem met selectie uit 3 modi
• Instelbaar Traction Control System (TCS) systeem, 3 modi
• Assist & slipper (A&S) antidribbelkoppeling
• Cruise control systeem voor de 4e, 5e en 6e versnelling
• Nieuw design van de inlaat-, uitlaat- en brandstofsystemen
• Nieuwe lichte gesmede zuigers
• Geharde drijfstangen met splitbreuk (FS) voeten
• Nieuw design van het carter web met verbeterde inertiemassa
• Nieuwe 4-2-1 titanium demper met nieuwe uitlaatklep
• Herzien versnellingsratio in functie van het motorkarakter
• Licht koelingssysteem met vereenvoudigde pijp- en leidingrouting.

MT-10 Frame
Rechte zithouding
De rijder neemt op de MT-10 een rechte en natuurlijke zithouding aan om volop te kunnen genieten van de uitzonderlijke motorprestaties. Verschillende houdingen zijn mogelijk, afhankelijk van de situatie. De verhoudingen tussen het stuur, zadel en de voetsteunen – samen met de vorm en positie van de tank cover en het brede stuur – werden zo ontworpen dat de rijder een stevige grip ervaart aan de knieën waardoor er een goed contact ontstaat tussen de machine en het onderlichaam in de bochten en bij het versnellen. Voor extra ondersteuning bij het versnellen, beschikt het zadel over een heupsteun. De rijder leunt iets meer voorwaarts dan op de MT-09 voor meer comfort bij hoge snelheden. Het brede rechte, iets naar achter hellende stuur, laat voldoende bewegingsvrijheid toe bij sportief rijden.

Agressieve styling
Door het brede en hoekige design van de benzinetank, de compacte afmetingen van de zijkuipen en de smalle voorkuip, wordt de massa van de nieuwe MT-10 vooraan gecentraliseerd. Dit is typerende voor een telg uit de MT-familie. Vooral ook met de slanke en lichte achterkant en de lange schommelarm. Alle aandacht gaat naar de gespierde voorkant waardoor de MT-10 een dynamiek uitstraalt die perfect bij het karakter van deze nieuwe naked bike past.

Licht aluminium Deltabox frame
Voor het frame van de nieuwe MT-10 inspireerde Yamaha zich op het chassis van de laatste nieuwe YZF-R1, en die staat bekend als een van de meest gesofistikeerde en meest hanteerbare supersportmodellen in de huidige markt. Terwijl de R1 een volbloed supersportmachine is, is de MT-10 eerder bedoeld voor rijders die spannende en veelzijdige prestaties op prijs stellen en die hun motorfiets in allerlei omstandigheden willen gebruiken. Om het algemene comfort van deze nieuwe MT te bevorderen in een dagelijkse rijomgeving, werd het Deltabox frame herbekeken op het vlak van de balans tussen stevigheid en stijfheid en hierdoor wordt de handling aanzienlijk verbeterd. De piloot is altijd zeker van een optimale controle en een accurate feedback. Het nieuwe stalen subframe met aangepaste ophangpunten maakt de plaatsing van originele Yamaha accessoires extra aantrekkelijk.

Korte 1400mm wielbasis en nieuwe framegeometrie
De MT-10 heeft een ultrakorte wielbasis van 1400mm – dit wil zeggen 35mm korter dan zijn rechtstreekse concurrent, waardoor de MT-10 als compacte eenliter naked bike alle anderen overklast. In combinatie met de ultra-lange YZF-R1 type aluminium schommelarm en subtiele verbeteringen aan de geometrie van het frame, geeft de korte wielbasis van 1400mm de MT een lichte en neutrale handling, samen met een buitengewone stabiliteit tijdens acceleraties.

Ophangingen met nieuwe instellingen afgeleid van de YZF-R1
De ophangingen van de nieuwe MT-10 werden ontwikkeld voor de hi-tech systemen die werden gebruikt voor de laatste nieuwe YZF-R1. De voorvering is een KYB upside-down vork met poten van 43mm en een veerweg van 120mm. Door de nieuwe settings die specifiek voor dit model warden gedefinieerd ervaart de rijder een soepele en onderdanige respons tijdens de initiële slag in situaties met een lage lading. Bij een iets hogere lading, geeft de voorvork een accurate feedback en feeling van het voorwiel voor een betere controle. Achteraan is de MT-10 uitgerust met een schommelarm die eveneens is afgeleid van de YZF-R1 en die dicht bij het middelpunt van de  machine scharniert voor een uitzonderlijke stabiliteit op rechte stukken. De extra lange hi-tech aluminium schommelarm werkt met een KYB achterschokdemper via een Monocross systeem. De settings van de veringen op de MT-10 werden bepaald in functie van de spanningskrachten op de ketting voor meer kracht en tractie bij het accelereren.

320mm schijfremmen met 4-zuigerige radiaalklauwen en ABS
De MT-10 is vooraan uitgerust met dubbele 320mm zwevende remschijven met 4-zuigerige radiaalklauwen met gesinterde blokken. Dit hi-tech design is een van de meest krachtige en doeltreffende systemen op toegepast op een naked bike. Dit geeft aan de MT-10 rijder krijgt een buitengewone balans tussen controle en remvermogen. Het op supersport geïnspireerd remsysteem wordt gecombineerd met de 220mm schijfrem achteraan met pin-slide klauw voor een goede feeling en een nauwkeurige feedback. ABS is standaard.

Multi-functioneel LCD dashboard
Om de kwalitatieve uitstraling van de nieuwe MT-10 te accentueren, werd deze liter naked bike uitgerust met nieuw LCD dashboard. Het design is overzichtelijk en omvat onder andere een digitale snelheidsmeter, een tripmeter met staafaanduiding, een bezinemeter, odometer, versnellingsindicator. Het lichtje voor de selectie van de versnelling kan worden aangepast aan de individuele wensen van de piloot, en er is voorts een reeks pictogramlichtjes die de piloot waarschuwen of de gebruikte functie aangeven.

Agressief gestylede voorkuip met dubbele LED voorlicht.
Het vooraanzicht van de MT-10 wordt bepaald door een hoekige voorkuip met een reeks kleine luchtgaten die perfect het karakter van het model weergeven: licht, hi-tech, agressief, krachtig! Het dreigend ogende dubbele LED voorlicht huist onder de voorkuip met fly screen. De hele voorkant werd rechtstreeks op het frame gemonteerd om het gevoel van lichtheid en wendbaarheid te accentueren. Zowel vooraan als achteraan zitten verschillenden fixatiepunten voor de montage van diverse MT-accessoires, waaronder windschermen in diverse afmetingen en zijkoffers.

MT-10 Hoogtepunten van het frame
• Natuurlijke en veelzijdige naar voor leunende houding
• Breed en recht stuur
• Agressieve styling met vooraan gecentraliseerde massa
• Kortste wielbasis in zijn klasse, 1400mm, voor een lichte en neutrale handling
• Ultralicht aluminium Deltabox frame met optimale stevigheid/stijfheidsbalans
• Van de YZF-R1 afgeleide racingveringen met nieuwe settings
• 320mm schijfremmen vooraan met 4-zuigerige radiaalklauwen en ABS
• Slanke en atletische uitstraling volgens het iconische MT familie DNA
• Benzinetank van 17 liter
• Lichte 5-spakige aluminium wielen
• Speciaal ontwikkelde Bridgestone Battlax Hypersport banden
• 12 Volt contact standaard, voor gebruik van de verwarmde Yamaha handvaten
• Nieuw multifunctioneel LCD dashboard
• QSS (Quick Shift System) in optie
• Krachtige en agressieve mono-focus LED voorlichten
• LED standlicht met nieuwe lens
• LED richtingaanwijzers en nummerplaatverlichting

De MT-10 wordt vanaf mei 2016 leverbaar in Night Fluo, Tech Black en Race Blue.

2016 Yamaha MT 10 1

TECHNICAL SPECIFICATION  
2016 MT-10  
ENGINE  
Type Liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 4-valve, in-line 4-cylinder
   
Displacement 998cc
   
Bore x stroke 79.0 mm x 50.9 mm
   
Compression ratio 12.0 : 1
   
Maximum power N/A
   
Maximum torque N/A
   
Lubrication system Wet sump
   
Clutch type Wet, Multiple-disc
   
Fuel system Fuel Injection
   
Ignition system TCI
   
Starter system Electric
   
Transmission Constant mesh, 6 speed
   
Final transmission Chain
   
CHASSIS  
Frame Aluminium Deltabox
   
Front suspension Telescopic forks, Ø 43mm
   
Rear suspension Swingarm,(link suspension)
   
Front brake Hydraulic dual disc, Ø 320mm
   
Rear brake Hydraulic single disc, Ø 220mm
   
Front tyres 120/70 ZR17 M/C (58W)
   
Rear tyres 190/55 ZR17 M/C (75W)
   
DIMENSIONS Overall length
Overall length  
   
Overall width 800mm
   
Overall height 1,110mm
   
Wheelbase 1,400 mm
   
Min. ground clearance 130mm
   
Wet weight (including full oil and fuel tank) N/A
   
Fuel capacity 17.0 litres
   
Oil capacity 3.9 liters
3.9 liters  
ADDITIONAL FEATURE(S)  
Specification are subject to change without notice, in accordance with national regulation and legislations
Traction Control System, Cruise Control, Yamaha D-Mode, 4-2-1 midship muffler

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal