Nieuw: 2016 Honda CBR500R (alle details)

De 16YM CBR500R arriveert klaar voor actie, met doelgerichte updates, met een typerende, nieuwe agressieve look en uitgerust met verbeteringen zoals LED verlichting, een grotere benzinetank, instelbare voorvork – en een indrukwekkende grom die uit de nieuwe uitlaat met verbeterde massa centralisatie stroomt.

Voorstelling
Snel, zuinig, betaalbaar en met een hoge fun-factor. Honda’s CBR500R – op de markt sinds 2013 – heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het herdefiniëren van de markt van de middenklassers. Hij brengt ook sportieve energy en technische eigenschappen die voorheen enkel op de zwaardere CBR’s terug te vinden waren naar Honda’s tweecilinder line up. Tientallen jonge rijders van uit alle hoeken van de wereld ontwikkelden hun race capaciteiten op CBR500R’s tijdens de eerste twee seizoenen van Honda’s European Junior Cup races.

Uitermate geschikt voor rijders die de overstap willen maken van een 125 cc of houders van een A2 rijbewijs, brengt de CBR500R de opwinding van sportief motorrijden in elke rit, maar anderzijds biedt hij ook comfort en aanvaardbare rijkosten. Daardoor is deze sportieve middenklasser ook een motor voor dagelijks gebruik en woon-werk verkeer. In het weekend mag je hem dan de sporen geven...

De CBR500R is een echte reuzendoder. Hij valt dus ook best in de smaak bij meer ervaren rijders die willen afstappen van de zwaardere motoren. Toch is de CBR sterk genoeg om volwassen rijplezier te bieden.

De 16YM CBR500R is een doordachte evolutie die deze motor naar nieuwe hoogtes brengt op het vlak van sportieve prestaties en stijl en dat allemaal gecombineerd in een pakket dat voldoet aan de voorwaarden voor een A2 rijbewijs.

Model overzicht
Het 471 cc DOHC blok (met 35 kW/47 pk en een verbruik van 1/29,4 of 3.4 l op 100 km) en het ‘diamond type’ stalen buizenframe blijven onveranderd. Maar de CBR500R krijgt wel voor tot achter een compleet nieuwe en agressievere lijn. Die is niet alleen functioneel maar biedt ook betere aerodynamische kwaliteiten. De LED voor- en achterlichten geven een hoogwaardige uitstraling en een keuze uit diverse nieuwe kleuren vervolledigen de visuele make over van de CBR500R

Verdere details zoals een scharnierende tankdop, groter tank, instelbare remhendel, hertekend zadel en een ‘wave style’ contactsleutel verhogen de waarde van het totaalpakket van de CBR500R merkbaar.

De rijervaring wordt verbeterd door de introductie van een voorvork met instelbare veervoorspanning, een verbeterd schakelmechanisme voor vlotter schakelen en een nieuwe, korte uitlaatdemper met tunnelgeleiding binnenin. Dit produceert een diepere grom die beter past bij de hoogwaardige technologie die in het blok schuil gaat.

Styling, uitrusting en kleuren
De CBR500R dankt een deel van zijn populariteit aan zijn compacte afmetingen en wendbaarheid die hem zowel een heel geschikte motor maken oor stedelijke omgevingen als voor sportief rijden. De volgend stap in de ontwikkeling van de motor was het bieden van een nieuwe en scherpere look, terwijl de compacte vormgeving van de motor behouden werd. De Honda ingenieurs noemden dit nieuwe stijl concept ‘Aggressive Speed Shape.’

Het begint aan de voorkant met de scherpere hoek van de kuip en van daaruit werd elke hoek en lijn herbekeken tot aan het achterlicht. De nieuw vormgegeven LED koplamp is sterk en helder en draagt bij tot de nieuwe en meer agressieve stijl van de CBR500R. De koplamp biedt ook een dubbele positionering van de LED lampen.

Dunne sleuven boven de koplamp leiden de luchtstroom door de kuip, waardoor de druk op de voorzijde van de motor verminderd wordt. Een gleuf onder de koplamp vermindert dan weer de turbulentie en leidt de luchtstroom rond de helm van de rijder.

De nieuwe en meer hoekige lijnen van de kuip hebben niet alleen nut voor de aerodynamica en het bewerkstelligen van een meer agressieve stijl, maar ze vormen ook een mooi geheel met de rest van de motor. De zijkanten en de tank passen perfect in het totale concept. Elke lijn sluit aan bij een andere en alles past in één ruimer geheel.

Verder zijn er ook nog detailverbeteringen zoals een scharnierende tankdop, groter tank, een vijfvoudig instelbare remhendel. De nieuwe ‘wave style’ contactsleutel verhoogt de waarde van het totaalpakket van de CBR500R. De bevestigingen voor de voetsteunen van de rijder en de passagier werden kleiner, terwijl aluminiumvoetsteunen en geïntegreerde handvaten voor de passagier nog meer klasse en kwaliteit uitstralen.
Het nieuwe kontje van de CBR500R is een absolute blikvanger. Zeer compact en afgewerkt met een helder LED licht en een slanke (en gemakkelijk verwijderbare) stalen montagebuis voor het achterspatbord.

Het moderne dashboard biedt een digitale snelheidsmeter, trapsgewijze toerenteller, kilometerteller, dubbele tripmeter, klok en een digitale benzinemeter en verbruiks indicator. HISS (Honda Intelligent Security System) is ingebouwd in de contactsleutel en er is plaats voor een beugelslot onder het zadel.

De CBR500R komt in zes verschillende kleurstellingen:
Ross White and Millennium Red (Tricolour)
Lemon Ice Yellow/Graphite Black
Graphite Black/Candy Energy Orange
Millennium Red
Pearl Metalloid White
Matt Gunpowder Black

Alle kleur opties omvatten ook een stickerkit voor de velgen.

Honda Accessories voor de CBR500R omvatten verwarmde handvaten, carbon-look voorspatbord, afdekkapje voor de duo-zit, sportieve bagage voor achteraan, korte achterspatbord, een tank pad en een AC lader contact.

Motor
De lay out van de vloeistofgekoelde achtkleps paralleltwin biedt een goede combinatie tussen afmetingen en prestaties. De driehoeksverhouding tussen de krukas, hoofdas en balansas lijkt sterk op die van Honda’s RR viercilinderblokken. Heel wat technische eigenschappen werden overgenomen van de CBR600RR en CBR1000RR.
Boring en slag bedragen 67 x 66.8 mm en de krukasinterval is gesteld op 180°. Een primaire balans unit zit achter de cilinders zeer dicht bij het zwaartepunt van het motorblok. Verbeteringen aan het schakelmechanisme zorgen voor een zeer zacht en stil schakelgedrag. Het tegengewicht van de krukas is speciaal gevormd voor koppel balans en door het lage gewicht – en dus lagere inertie - kan het motorblok vlot in de toeren klimmen.

PGM-FI benzine injectie staat garant voor een zeer directe gasrespons en helpt mee om het topvermogen van 47 pk bij 8.500 opm. te bereiken. De top van de koppelkromme bevindt zich op 43 Nm bij 7.000 opm.

Het blok fungeert als een dragend geheel en versterkt hierdoor de stijfheid van het frame. Er zijn vier bevestigingspunten op de cilinderkop. Aan de binnenkant heeft de cilinderkop ‘shim type’ klepregeling met lager spanning op de klepveren, verminderde wrijving en een lichtere werking tot gevolg. Een stille (SV ketting) aandrijfketting van de nokkenas heeft een Vanadium coating op de uitsteeksels waardoor ook hier de wrijving vermindert en er een betere bescherming is tegen stof. De diameter van de inlaatklep is 26.0 mm, de uitlaatklep heeft een diameter van 21.5 mm.

De boring van 67 mm is identiek aan die van de CBR600RR. De vorm van de zuiger is gebaseerd op die van de CBR1000RR, zodat het zuigergeluid bij hoge toerentallen beperkt wordt. De wrijving wordt verminderd door het aanbrengen van strepen op de zuigerwand. Hierdoor wordt de totale oppervlakte vergroot en komen er kanalen waarin de olie beter kan vloeien. Dit heeft ook een betere smering tot gevolg. Net zoals op de CBR600RR en CBR1000RR, vormt een AB 1 zoutbad proces na een, isonite nitriding, een beschermend oxidatie membraan.

De cilinderwanden zijn bekleed met ultra dunne coating en dezelfde tussenruimte als op de CBR600RR garandeert ook dat die wanden zo compact en licht mogelijk zijn. Hun intern design helpt om het ‘pomp’ verlies te compenseren dat ontstaat bij een blok met een 180° ontstekingsinterval. De olie pomp die werkt op dezelfde basis als die van de CBR1000RR, biedt nu een beter debiet en verminderde wrijving en een ‘deep sump’ beperkt de oliebeweging die ontstaat door de inertie in snelle bochten. Het olievolume in het blok is 3.2 liter.

Ook gebaseerd op de RR familieleden, is de zes versnellingsbak. Het schakel- en linkmechanisme is op hetzelfde principe gebaseerd. Voor 2016 kreeg de CBR500R nog een update aan het schakelmechanisme voor een vlotter schakelpatroon in stedelijke omgeving. De voorspanning van de veren in de koppelingsklok werd aangepast, samen met de vorm van de schakelmechanisme. Het resultaat is een vlotter en gemakkelijker schakelgedrag.

De luchtgeleiding vanaf de luchtfilterbehuizing is zo recht mogelijk en een plaat in de airbox verdeelt de luchttoevoer over beide cilinders. Een nieuwe uitlaatdemper gebruikt twee interne kamers die verbonden zijn door een tube. Daardoor is de demper nu korter (wat de massa centralisatie ten goede komt), 2 kg lichter en het geluid wordt pittiger naarmate de omwentelingssnelheden stijgen.

Rijwielgedeelte
Het 35 mm diamond type stalen buizenframe van de CBR500R is licht en sterk met een vastgestelde graad van flexibiliteit waardoor de rijder nog voldoende feedback krijgt. De vorm en plaats van de montagepunten gecombineerd met de goede balans tussen stijfheid en comfort verminderen de trillingen.

De wielbasis is 1410mm en balhoofdshoek en naloop bedragen 25.5°/102mm. Daardoor is de motor wendbaar en tegelijk stabiel. Doordat het blok en het scharnierpunt van de swingarm zich erg dicht bij elkaar bevinden, wordt ook hier de massa centralisatie geoptimaliseerd. Er is ook een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterzijde van de motor. Rijklaar gewicht is 194 kg.

Met 785mm is de zadelhoogte beperkt en hierdoor wordt de CBR500R gemakkelijk beheersbaar en de sportieve zithouding met relatief hoge stuurpositie zal zowel grote als minder grote rijders goed bevallen.

Algemene afmetingen zijn 2080mm x 750mm x 1145mm, met 140mm grondspeling. De benzinetank heeft nu een inhoud van 16,7L inclusief reserve. In combinatie met het zuinige blok biedt dit een actieradius van 470km.

De 41mm telescoopvork met een veerweg van 120mm biedt een goede controle bij het insturen en een goede feedback. Voor 2016 krijgt de CBR500R een instelbare veervoorspanning en de vorkbenen zijn afgewerkt in Blue Alumite. De Pro-Link monoshock biedt negenvoudig instelbare veervoorspanning en bedient een stijve box-sectie swingarm. De eindoverbrenging gebeurt via ketting.

Lichte 17-inch aluminium wielen maken gebruik van holle cross secties en hebben Y-vormige spaken. Breedte van het voorwiel is 3.5 inch met een 120/70-17 band. Achteraan is er een 4.5 inch brede velg met een 160/60-17 band. Vooraan is er een 320 mm wave type remschijf met dubbelzuigerklauw en achteraan een 240 mm schijf met monozuigerklauw. ABS is standaard.

 

2016 Honda CBR500R 18

Technische specificaties

ENGINE  
Type Liquid-Cooled, parallel twin
Displacement 471cc
§No of Valves per Cylinder 4
Bore ´ Stroke 67mm x 66.8mm
Compression Ratio 10.7:1
Max. Power Output 35kW/47pk @ 8500rpm
Max. Torque 43Nm @ 7000rpm
Oil Capacity 3.2L
FUEL SYSTEM  
Carburation PGM FI
Fuel Tank Capacity 16,7 litres
Fuel Consumption 29,4km/litre of 3,4 L op 100 km
ELECTRICAL SYSTEM  
Starter Motor
Battery Capacity 12V 8.6AH
ACG Output 23.4A/2000rpm
DRIVETRAIN  
Clutch Type Wet multiplate
Transmission Type 6 speed
Final Drive Chain
FRAME  
Type Steel, Diamond
CHASSIS  
Dimensions (L´W´H) 2080mm x 750mm x 1145mm
Wheelbase 1410mm
Caster Angle 25.5 degrees
Trail 102
Seat Height 785mm
Ground Clearance 140mm
Kerb Weight 194kg
SUSPENSION  
Type Front Conventional telescopic, 41mm, pre-load adjustable.
Type Rear Prolink mono with 9 stage Preload adjuster, steel square pipe swingarm
WHEELS  
Type Front Multi-spoke Aluminium Cast
Type Rear Multi-spoke Aluminium Cast
Rim Size Front 17 x MT3.5
Rim Size Rear 17 x MT4.5
Tyres Front 120/70ZR – 17M/C
Tyres Rear 160/60ZR – 17M/C
BRAKES  
ABS System Type 2-Channel
Type Front Single Wavy Disk, 320mm, 2 pot calliper
Type Rear Single Wavy Disk, 240mm, 1 pot calliper
INSTRUMENTS& ELECTRICS  
Instruments Digital Speedometer, Digital Bar Graph Tachometer, Dual Trip Meters, Digital Fuel Level Gauge & Fuel Consumption Gauge, Digital Clock
Security System HISS (Honda Intelligent Security System)
Headlight Low 3.8W. Hi 6.4W x 2 lights

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal