Nieuw: 2016 Honda CB500F (alle details)

De 35kW/47pk A2 rijbewijs vriendelijke CB500F krijgt een grondige make over voor 2016. Met een meer basic en pittiger uiterlijk. Andere verbeteringen omvatten een grotere benzinetank, LED verlichting, instelbare veervoorspanning op de voorvork, nieuwe en lichtere uitlaatdemper en instelbare remhendel. Zes opvallende kleurencombinaties vervolledigen de nieuwe styling en eigenschappen van de CB500F.

Voorstelling

De CB500F kwam in 2013 in Honda’s middenklasse line up. Compact qua afmetingen maar met genoeg pit om zelfs zwaardere motoren op de korrel te nemen. De CB500F is daarom geschikt voor rijders die de overstap van een 125 cc willen maken maar ook voor wie wil afstappen van zwaardere motorfietsen. Hij biedt lage gebruikskosten, een grote wendbaarheid en een vinnig karakter. Daardoor is deze sportieve middenklasser ook een motor voor dagelijks gebruik en woon-werk verkeer. In het weekend mag je hem de vrije teugel geven. Hij is geschikt voor rijders van alle niveau.
Het 2016 model is een gedurfde evolutie die de motor naar een hoger niveau tilt. Er zit een vleugje naked/streetfighter stijl in, maar ook upgrades die helemaal op de rijder gericht zijn. De CB500F krijgt meer fun in zijn DNA, maar het zal tegelijkertijd een breder en veeleisender publiek aanspreken.

Model Overzicht
Het 471cc DOHC blok - dat 35KW/47 pk produceert en een verbruik heeft van 1/29,5km of 3,39 l op 100 km – en het diamond type stalen buizenframe blijven ongewijzigd, maar het uiterlijk verandert grondig. De agressiever look toont ook de mechanische kracht van de motor en LED lichten voor- en achteraan bieden de motor een hoogwaardige uitstraling.

De grotere 16.7 liter benzinetank zorgt voor een grotere actieradius en andere verbeteringen zoals de scharnierende tankdop, het instelbare remhendel en een ‘wave style’ contactsleutel verhogen de waarde van het totaalpakket van de CB500F merkbaar.

De rijervaring wordt verbeterd door de introductie van een voorvork met instelbare veervoorspanning, een verbeterd schakelmechanisme voor vlotter schakelen en een nieuwe, korte uitlaatdemper met tunnelgeleiding binnenin. Dit produceert een diepere grom die beter past bij de hoogwaardige technologie die in het blok schuil gaat.

Styling & uitrusting
Het styling concept achter het minimalisme van de CB500F kreeg de naam ‘Mechanical & Aggressive’ met de voorkuip, het zadel en het verminderde bodywork als dragende onderdelen van een trapezevorm rond het blok en het frame

De LED koplamp is klein, maar bijzonder efficiënt en biedt positielichten bovenaan links en rechts. Hierdoor krijgt de voorkant van de CB500F een zeer assertieve stijl. Ook het dasbhoard kreeg een nieuwe lijn en een gleuf waardoor ook het instrumentenbord een pittiger uitstraling krijgt.

De zijpanelen zijn nu kleiner en tweedelig, enkel het bovendeel is gespoten. Ook de protectoren van de radiator zijn nu compacter met hoekpunten die perfect aansluiten bij de vorm van de benzinetank. Hierdoor worden het frame en het twin blok met zijn nieuwe bronskleurige carterdeksels en cilinderwanden ook beter zichtbaar.

De bevestigingen voor de voetsteunen van de rijder en de passagier werden kleiner, terwijl aluminiumvoetsteunen en geïntegreerde handvaten voor de passagier nog meer klasse en kwaliteit uitstralen. Verder zijn er ook nog detailverbeteringen zoals een scharnierende tankdop, groter tank, een vijfvoudig instelbare remhendel en een hertekend zadel met hoger comfort door ander materiaal en een nieuwe vormgeving. De nieuwe ‘wave style’ contactsleutel verhoogt de waarde van het totaalpakket van de CBR500R.

Het moderne dashboard biedt een digitale snelheidsmeter, trapsgewijze toerenteller, kilometerteller, dubbele tripmeter, klok en een digitale benzinemeter en verbruiks indicator. HISS (Honda Intelligent Security System) is ingebouwd in de contactsleutel en er is plaats voor een beugelslot onder het zadel.

De CB500F wordt beschikbaar in zes verschillende kleurstellingen:
Ross White and Millennium Red (Tricolour)
Lemon Ice Yellow/Graphite Black
Candy Energy Orange/Macadam Grey Metallic
Millennium Red/Macadam Grey Metallic
Pearl Metalloid White/Macadam Grey Metallic
Matte Gunpowder Black/Matte Krypton Silver Metallic

Honda Accessories voor de CBR500R omvatten verwarmde handvaten, carbon-look voorspatbord, afdekkapje voor de duo-zit, sportieve bagage voor achteraan, korte achterspatbord, een tank pad en een AC lader contact

Motor
De lay out van de vloeistofgekoelde achtkleps paralleltwin biedt een goede combinatie tussen afmetingen en prestaties. De driehoeksverhouding tussen de krukas, hoofdas en balansas lijkt sterk op die van Honda’s RR viercilinderblokken. Heel wat technische eigenschappen werden overgenomen van de CBR600RR en CBR1000RR.

Boring en slag bedragen 67 x 66.8 mm en de krukasinterval is gesteld op 180°. Een primaire balans unit zit achter de cilinders zeer dicht bij het zwaartepunt van het motorblok. Verbeteringen aan het schakelmechanisme zorgen voor een zeer zacht en stil schakelgedrag. Het tegengewicht van de krukas is speciaal gevormd voor koppel balans en door het lage gewicht – en dus lagere inertie - kan het motorblok vlot in de toeren klimmen.

PGM-FI benzine injectie staat garant voor een zeer directe gasrespons en helpt mee om het topvermogen van 47 pk bij 8.500 opm. te bereiken. De top van de koppelkromme bevindt zich op 43 Nm bij 7.000 opm.

Het blok fungeert als een dragend geheel en versterkt hierdoor de stijfheid van het frame. Er zijn vier bevestigingspunten op de cilinderkop. Aan de binnenkant heeft de cilinderkop ‘shim type’ klepregeling met lager spanning op de klepveren, verminderde wrijving en een lichtere werking tot gevolg. Een stille (SV ketting) aandrijfketting van de nokkenas heeft een Vanadium coating op de uitsteeksels waardoor ook hier de wrijving vermindert en er een betere bescherming is tegen stof. De diameter van de inlaatklep is 26.0 mm, de uitlaatklep heeft een diameter van 21.5 mm.

De boring van 67 mm is identiek aan die van de CBR600RR. De vorm van de zuiger is gebaseerd op die van de CBR1000RR, zodat het zuigergeluid bij hoge toerentallen beperkt wordt. De wrijving wordt verminderd door het aanbrengen van strepen op de zuigerwand. Hierdoor wordt de totale oppervlakte vergroot en komen er kanalen waarin de olie beter kan vloeien. Dit heeft ook een betere smering tot gevolg. Net zoals op de CBR600RR en CBR1000RR, vormt een AB 1 zoutbad proces na een, isonite nitriding, een beschermend oxidatie membraan.

De cilinderwanden zijn bekleed met ultra dunne coating en dezelfde tussenruimte als op de CBR600RR garandeert ook dat die wanden zo compact en licht mogelijk zijn. Hun intern design helpt om het ‘pomp’ verlies te compenseren dat ontstaat bij een blok met een 180° ontstekingsinterval. De olie pomp die werkt op dezelfde basis als die van de CBR1000RR, biedt nu een beter debiet en verminderde wrijving en een ‘deep sump’ beperkt de oliebeweging die ontstaat door de inertie in snelle bochten. Het olievolume in het blok is 3.2 liter.

Ook gebaseerd op de RR familieleden, is de zes versnellingsbak. Het schakel- en linkmechanisme is op hetzelfde principe gebaseerd. Voor 2016 kreeg de CBR500R nog een update aan het schakelmechanisme voor een vlotter schakelpatroon in stedelijke omgeving. De voorspanning van de veren in de koppelingsklok werd aangepast, samen met de vorm van de schakelmechanisme. Het resultaat is een vlotter en gemakkelijker schakelgedrag.

De luchtgeleiding vanaf de luchtfilterbehuizing is zo recht mogelijk en een plaat in de airbox verdeelt de luchttoevoer over beide cilinders. Een nieuwe uitlaatdemper gebruikt twee interne kamers die verbonden zijn door een tube. Daardoor is de demper nu korter (wat de massa centralisatie ten goede komt), 2 kg lichter en het geluid wordt pittiger naarmate de omwentelingssnelheden stijgen.

Rijwielgedeelte
Het 35 mm diamond type stalen buizenframe van de CB500F is licht en sterk met een vastgestelde graad van flexibiliteit waardoor de rijder nog voldoende feedback krijgt. De vorm en plaats van de montagepunten gecombineerd met de goede balans tussen stijfheid en comfort verminderen de trillingen.

De wielbasis is 1410 mm en balhoofdshoek en naloop bedragen 25.5°/102mm. Daardoor is de motor wendbaar en tegelijk stabiel. Doordat het blok en het scharnierpunt van de swingarm zich erg dicht bij elkaar bevinden, wordt ook hier de massa centralisatie geoptimaliseerd. Er is ook een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterzijde van de motor. Rijklaar gewicht is 192 kg.

Met 785mm is de zadelhoogte beperkt en hierdoor wordt de CBR500R gemakkelijk beheersbaar en de sportieve zithouding met relatief hoge stuurpositie zal zowel grote als minder grote rijders goed bevallen.

Algemene afmetingen zijn 2080mm x 780mm x 1060mm, met 160mm grondspeling. De benzinetank heeft nu een inhoud van 16,7L, inclusief reserve. In combinatie met het zuinige blok biedt dit een actieradius van 480km.

De 41mm telescoopvork met een veerweg van 120mm biedt een goede controle bij het insturen en een goede feedback. Voor 2016 krijgt de CBR500R een instelbare veervoorspanning en de vorkbenen zijn afgewerkt in Blue Alumite. De Pro-Link monoshock biedt negenvoudig instelbare veervoorspanning en bedient een stijve box-sectie swingarm. De eindoverbrenging gebeurt via ketting.

Lichte 17-inch aluminium wielen maken gebruik van holle cross secties en hebben Y-vormige spaken. Breedte van het voorwiel is 3.5 inch met een 120/70-17 band. Achteraan is er een 4.5 inch brede velg met een 160/60-17 band. Vooraan is er een 320 mm wave type remschijf met dubbelzuigerklauw en achteraan een 240 mm schijf met monozuigerklauw. ABS is standaard

  2016 Honda CB500F 1

 

Technische specificaties

ENGINE  
Type Liquid-Cooled, parallel twin
Displacement 471cc
Bore ´ Stroke 67mm x 66.8mm
Compression Ratio 10.7 : 1
Max. Power Output 35kW/47 pk @ 8500rpm
Max. Torque 43Nm @ 7000rpm
Oil Capacity 3.2L
FUEL   SYSTEM  
Carburation PGM FI
Fuel Tank Capacity 16.7L (inc reserve)
Fuel Consumption(WMTC) 29,5L/ km of 3,3L/100 km
ELECTRICAL   SYSTEM  
Starter Motor
Battery Capacity 12V 8.6AH
ACG Output 23.4A/2000rpm
DRIVETRAIN  
Clutch Type Wet multiplate
Transmission Type 6 speed
Final Drive Chain
FRAME  
Type Steel, Diamond
CHASSIS  
Dimensions (L´W´H) 2080mm x 790mm x 1060mm
Wheelbase 1410mm
Caster Angle 25.5 degrees
Trail 102.6
Seat Height 785mm
Ground Clearance 160mm
Kerb Weight 192kg
SUSPENSION  
Type Front Conventional Telescopic Front Forks, 41mm preload adjustable
Type Rear Prolink mono with 9-stage Preload adjuster, steel square   pipe swingarm
WHEELS  
Type Front Multi-Spoke Aluminium Cast
Type Rear Multi-Spoke Aluminium Cast
Rim Size Front 17 x MT3.5
Rim Size Rear 17 x MT4.5
Tyres Front 120/70ZR - 17M/C
Tyres Rear 160/60ZR - 17M/C
BRAKES  
ABS System Type N/A / 2-Channel
Type Front Single Wavy Disk, 320mm, 2 piston caliper
Type Rear Single Wavy Disk, 240mm, 1 piston caliper
INSTRUMENTS   & ELECTRICS  
Instruments Digital Speedometer, Digital Bar Graph Tachometer, Dual   Trip Meters, Digital Fuel Level Gauge & Fuel Consumption Gauge, Digital   Clock
Security System HISS (Honda Intelligent Security System)

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal