• Home
  • Persberichten
  • Victory Motorcycles voert Brammo Empulse TT elektrische motorfiets

Victory Motorcycles voert Brammo Empulse TT elektrische motorfiets

Victory bouwt met de nieuwe 2016 Empulse TT, de eerste volledig elektrische motorfiets in de Victory line-up, voort op het innovatieve design en de techniek van de snelste Amerikaanse elektrische motorfiets in de 2015 Isle of Man TT Zero race. De Victory Empulse TT is een volledig elektrische bike die net zo capabel is op bochtige weggetjes als in het woon-werkverkeer van alledag. De Empulse TT kenmerkt zich door een licht aluminium buizenframe, instelbare ophanging en extra sterke remmen. Dankzij geavanceerde technologie biedt deze unieke nieuwe motorfiets uitzonderlijke prestaties, nul uitstoot en de zo kenmerkende trekkracht van de elektromotor.  ‘We staan bekend om goede rijeigenschappen en power. Dat maakt de Empulse TT de ideale aanvulling op ons groeiende gamma,’ zegt Motorcycle Product Director Gary Gray van Victory. ‘De Empulse TT is ontwikkeld als elektrische motorfiets met de nadruk op sportief rijden,’ aldus Victory Electric Product Manager Joshua Katt. ‘Met twee rijmodi – ECO en SPORT – om uit te kiezen en de toevoeging van een versnellingsbak, is de Empulse een veelzijdige motorfiets die zowel voor sportief rijden als ontspannen toeren kan worden gebruikt.’ De belangrijkste kenmerken die de Empulse TT in staat stellen een sportieve rijervaring te bieden zijn: volledig instelbare ophanging met een enkele schokbreker achter en een upside down voorvork, dubbel uitgevoerde schijfremmen voor, lichtgewicht gegoten aluminium wielen, de grootst mogelijke lean angle in de elektrische klasse en een rijpositie als van een sportsbike.

Steve Menneto, VP Motorcycles, geeft aan dat Victory Motorcycles de merkbekendheid en verkoop wereldwijd zal laten groeien. De Empulse TT zal Victory helpen nieuwe markten te bereiken. ‘Wij zijn niet bang voor nieuwe technologie en innovatieve producten. We willen groot worden in het segment van de elektrische motorfietsen’, besluit Menneto.

De Empulse TT deelt zijn DNA met de oorspronkelijke Brammo Empulse R. Victory werkt al sinds 2011 samen met Brammo. In januari 2015 besloot Victory’s moedermaatschappij Polaris Industries om Brammo’s motorfietsactiviteiten over te nemen. Sindsdien werken technici van Victory samen met het team van Brammo aan verbeteringen op het gebied van accuduur, displayfuncties en rijeigenschappen. 

De Victory Empulse TT kan een topsnelheid bereiken van meer dan 160 km/u, en beschikt over een sterke 10,4 kWh accu. De fiets heeft een ingebouwde acculader en een eenvoudig toegankelijke SAE J1772 plug vóór het zadel. De Brammo Power Lithium Ion accu laadt in slechts 3,9 uur met een Stage 2 lader (beschikbaar als accessoire voor een 240V stroompunt). Bij gemiddeld gebruik heeft de Empulse TT accu een actieradius van iets meer dan 100 kilometer. Een actieradius van 160 kilometer is te halen door gelijkmatig te rijden en gebruik te maken van de mogelijkheden voor energieterugwinning van de motorfiets. In eerste testen volgens de Motorcycle Industry Council (MIC) normen, heeft de motorfiets een actieradius gehaald van circa 150 kilometer in de stadsrit en circa 90 kilometer bij gecombineerd gebruik.

Rijders maken optimaal gebruik van de 10,4 kWh capaciteit van de accu als ze de zesversnellingsbak gebruiken. Schakelen versterkt het terugwinnen van energie bij vertragen en geeft een zelfde gevoel als bij afremmen op de motor bij conventionele motorfietsen. De koppeling hoeft alleen gebruikt te worden bij het schakelen tussen versnellingen, niet bij het wegrijden of tot stilstand komen. Wegrijden is eenvoudig: de ‘gas’hendel opendraaien en de kracht van de vloeistofgekoelde elektromotor komt vrij. In de transmisse van de Empulse TT bevindt de vrij zich tussen de 2e en 3e versnelling. De berijder kan de fiets dan ook in de derde versnelling laten staan voor de meeste rijsnelheden en omstandigheden. Voor wie het zichzelf heel eenvoudig wil maken: wegrijden op de Empulse TT is een kwestie van aanzetten, de 3e versnelling kiezen (zonder te koppelen) en gaan. Niet alle concurrerende elektrische motorfietsen hebben een versnellingsbak, dus de bak van de Empulse TT geeft de motorfiets een aanzienlijk sportiever gevoel en houdt de berijder veel meer betrokken bij de fiets. Onder alledaagse omstandigheden is de Empulse TT het best te berijden in de ECO modus. Maar de SPORT modus laat sportief rijden toe doordat 20 procent meer energie naar de motor gaat, wat zorgt voor een extra snelle acceleratie. De SPORT modus versterkt ook de energieterugwinning bij remmen. De SPORT modus kiezen kan door de startknop 1 seconde ingedrukt te houden.
Het LCD scherm toont een snelheidsmeter, toerenteller, versnellingsindicator en klok. Het geeft tevens de resterende accucapaciteit en een geschatte resterende actieradius aan. 

Voor de Empulse TT zijn verschillende accessoires verkrijgbaar zoals Victory performance voorvorken, frame sliders, lage en hoge windschermen en zijkoffers. De nieuwe Victory Empulse TT is naar verwachting eind 2015 te koop in de Verenigde Staten. Victory onderzoekt momenteel de wereldwijde vraag alvorens de verkoopplannen voor de EMEA-regio te bepalen.

Victory Empulse TT Brammo

Bron: Victory Motorcycles


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen