Rev'it! 95 Project two-wheel drive motorfiets

Rev'it! maakt al sinds 1995 motorkleding, vandaar dat de motor de naam 'Rev'it! #95' kreeg. Ieder jaar wordt onze kleding technischer, ambitieuzer en stijlvoller. De Lente-Zomer collectie van 2015 is ontwikkeld om de rijervaring van rijders verder te verbeteren. Hij is ontworpen voor rijders die verder durven te gaan, die voorbij hun verbeelding durven te denken en die zichzelf uitdagen alle grenzen te verleggen. Omdat we heel wat rijders kennen die aan dit profiel voldoen, kwamen we op het idee om een motor te bouwen die bij die ambitie past. Zo is het Double Dare - Rev'it !#95 project ontstaan.
Gerbrandt Aarts, creative director van Rev'it!, ging een samenwerking aan met Gregor Halenda, Chris Cosentino en Scott Kolb: allemaal mannen met unieke vaardigheden en talenten en een indrukwekkend C.V. wat betreft het bouwen van motoren. Hun ervaring, zowel op als naast de motor, leidde tot de meest waanzinnige ideeën. Al snel ontstond het plan om, met gebruik van een Christini kit, een all-wheel drive te bouwen.

De Visie
De Rev'it!#95 was voorbestemd om alle grenzen te verleggen. In vier maanden tijd werd een KTM 950 Super Enduro gevonden, tot op het frame gestript en meer dan tien keer opnieuw in elkaar gezet, voordat hij was wat hij nu is: een zeer unieke, iconische motorfiets.
"Door de jaren heen zijn onze producten steeds complexer geworden, door steeds meer functionaliteit. Alle Rev'it! producten zijn zeer functioneel, met een iconisch en helder design. Deze design visie hebben we ook toegepast op de Rev'it!#95, waarbij we zeer geavanceerde techniek op een simpele en eerlijke manier presenteren. De onderdelen die de rijervaring verbeteren hebben we bewust goed zichtbaar gemaakt", vertelt designer Gerbrandt Aarts.
In een wereld die overspoeld wordt door custom motoren, is het idee van een custom adventure bike zeldzaam. De ontwikkeling van een all-wheel drive motorfiets met een flinke motorinhoud is zelfs nog zeldzamer. Het is in het verleden maar drie keer eerder geprobeerd. Waarom een all-wheel drive en hoe werkt het?

Het resultaat
Straatmotoren kunnen gebruik maken van alle beschikbare tractie. Voor off-road motoren geldt dit niet, hoe agressief de banden ook zijn. Op een 'grote' adventure bike is het onvermijdelijk dat het achterwiel gaat spinnen. Het systeem van Christini verplaatst vermogen van het voortandwiel via een aantal tandwielen en assen naar de kroonplaat, waar deze aandrijving twee tegengesteld roterende assen in beweging zet die het vermogen overbrengen naar de naaf van het voorwiel. Deze naaf kan maar een kant op kan draaien. Het voorwiel draait op 80% van de snelheid van het achterwiel om zo te voorkomen dat het koppel het sturen beïnvloedt. Als het achterwiel voorbij gaat aan het voorwiel (uitbreken van de motor), grijpt het voorwiel met meer vermogen in het terrein om zo de motor weer recht te trekken. Hierbij wordt het bij normale motoren onbenutte vermogen in het voorwiel omgezet in voorwaartse snelheid; een waanzinnige ervaring!
Het andere voordeel van dit systeem op een grote adventure bike is dat je er nu makkelijker het mulle zand of de modder mee in kan, waar je normaal gesproken al snel vast komt te zitten door het hoge gewicht. Met twee wielen die de motor voortstuwen heeft de motor hetzelfde voordeel als een vier-wiel aangedreven auto; je komt makkelijker door moeilijk terrein. Dat is essentieel voor een solo adventure rijder.

Revit Project 95 Christini kit bike


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen