Toegespitst op prestaties op het circuit: R1 RACE
In de afgelopen tien jaar heeft de Europese motorfietsmarkt grote veranderingen doorgemaakt omdat de behoeften van motorrijders zijn geëvolueerd en omdat de emissieregelgeving strenger is geworden, is de Supersport-categorie een nieuwe weg ingeslagen.
In lijn hiermee zullen de toekomst en ontwikkeling van de R1 volledig gericht zijn op racen en gebruik op circuits in Europa.
De 2025 R1 RACE is de belichaming van dit streven. De R1 RACE, die nog dichter in de buurt komt van de YZR-M1 Grand Prix machine die zowel de esthetiek als de technologie van de R1 inspireert, is voorzien van op de MotoGP geïnspireerde aerodynamische winglets, opgewaardeerde vering en een volledig nieuw Brembo remsysteem om de ultieme rijervaring op het circuit te bieden.
Op MotoGP geïnspireerde aerodynamische winglets
De R1 RACE heeft aerodynamische winglets in MotoGP-stijl aan de bovenkant van de hoofdkuip. De nieuwe winglets, die zijn ontworpen en ontwikkeld op basis van de technische feedback van het Yamaha Factory Racing MotoGP-team, maximaliseren de effecten van de antiwheelie-elektronica van de R1 en verbeteren het gevoel en de feedback aan de voorkant tijdens het remmen en het nemen van bochten.
De winglets zijn gemaakt van carbon om zo min mogelijk gewicht toe te voegen en tegelijkertijd voor sterkte en stijfheid te zorgen. Ze genereren niet alleen downforce, maar bieden ook een verhoogd gevoel van stabiliteit en brengen het uiterlijk van de R1 een stap dichter bij de moderne MotoGP-stijl zonder afbreuk te doen aan het gestroomlijnde en suggestieve R1-ontwerp.
Nieuwe generatie KYB voorvork
De nieuwe 43 mm KYB omgekeerde voorvork van de R1 RACE is volledig opnieuw ontworpen en nu voorzien van afzonderlijke verstelschroeven voor uitgaande en ingaande demping op de linker en rechter vorkbuis. Elke buis kan afzonderlijk worden afgesteld, met de rechterbuis voor uitgaande demping en de linkerbuis voor compressie, zowel bij hoge als lage snelheid.
Elke vorkpoot heeft nu een basisventiel, ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door het stromen van olie naar de onderkant van de vork te beperken of helemaal te voorkomen. Deze nieuwe lay-out resulteert in een verbeterde dempingsrespons, een verbeterd contactgevoel en een betere stabiliteit rondom.
Door de nieuwe Kashima-coating oogt de goud/bronzen kleur donkerder, waardoor de machine een echte prestatie-uitstraling heeft.
Brembo remprestaties uit de racerij
Om de circuitprestaties van de R1 verder te verhogen, is de R1 RACE voorzien van een geheel nieuw voorremsysteem, bestaande uit een Brembo-hoofdcilinder en Brembo Stylema monobloc remklauwen. Deze nieuwe remmen reageren snel en leveren topprestaties en tillen de remkracht van de R1 naar een hoger niveau. De radiale hoofdremcilinder heeft een zuiger die in een richting parallel aan de slag van de remhendel beweegt, waardoor er lineaire druk wordt uitgeoefend als de rijder aan de hendel trekt, wat resulteert in een verfijnd gevoel van controle.
De lichtgewicht Stylema remklauwen produceren hun remkracht door middel van vier zuigers van 30 mm. Ze zijn ontworpen om een optimale luchtstroom mogelijk te maken voor een efficiënte koeling, waardoor de remfading op het circuit wordt verminderd.
Vernieuwd zadel biedt verbeterde rijervaring
Bij racen draait alles om het vinden van die extra tienden op het circuit. Daarom zijn de technici voortdurend op zoek naar prestatiewinst op alle gebieden. Om deze reden is de R1 RACE voorzien van een zadelhoes van een geheel nieuw materiaal met een nieuwe structuur die meer grip biedt, terwijl de rijder toch gemakkelijk zijn of haar gewicht kan verplaatsen. In bochten helpt dit de rijder om zich meer verbonden te voelen met zijn R1 en draagt bij aan het gevoel van stabiliteit van het chassis.
Beproefd CP4-motorblok
Het befaamde 998 cc CP4-motorblok met zijn ongelijkmatige ontstekingsvolgorde van 270o-180o-90o-180o levert een sterk, lineair koppel. Met een nieuw, uiterst efficiënt inlaatsysteem en nieuw, speciaal ontworpen “vingervormige” tuimelaars en nieuwe nokprofielen, levert dit voor het racen ontwikkelde motorblok optimale prestaties op het circuit.
De motor, afgeleid van de Yamaha YZR-M1 MotoGP-machine, produceert 200 pk met een krachtige verbinding tussen de gashendel en het achterwiel, waardoor de R1 gemakkelijk en intuïtief te besturen is.
Yamaha Chip Controlled Throttle-systeem (YCC-T) met APSG
De R1 RACE is uitgerust met de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) die zijn waarde meer dan bewezen heeft. Het systeem maakt nog altijd gebruik van een met Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire-unit, die licht van gewicht is en de rijder een uitstekende controle biedt.
De APSG bestaat uit een veer, geleider en een tandwiel om verschillende maten van weerstand te produceren, waardoor het natuurlijke en progressieve gasgevoel van een traditionele kabel wordt nagebootst.
Geavanceerd, door races ontwikkeld elektronicapakket
De R1 was een van de eerste motorfietsen met van MotoGP afgeleide intelligentie in de vorm van een 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit). De IMU is uitgerust met gyro- en G-krachtsensoren die de verticale en horizontale hoek en de gierbeweging in de gaten houden, en met een acceleratiemeter die de acceleratie voor-achter, op-neer en links-rechts meet. De IMU stuurt 125 keer per seconde gegevens over de status van de machine naar de ECU, die de geavanceerde elektronische rijhulpsystemen van de R1 aanstuurt, zoals Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC), Lift Control (LIF), Launch Control (LCS) en Engine Brake Management (EBM) met drie standen. Bovendien beschikt de R1 RACE ook over Yamaha’s Quickshift System (QSS) en Power selection modes (PWR).
Technische specificaties: R1 RACE
- Nieuwe op MotoGP geïnspireerde downforce winglets
- Nieuwe generatie KYB voorvork
- Nieuwe Brembo hoofdremcilinder voor en Stylema remklauwen
- Nieuwe zadelhoes met uitstekende grip
- Volledig gericht op het circuit, alle wegonderdelen zijn verwijderd
- 998 cc 200 pk crossplane viercilindermotorblok met lineair koppel
- Geavanceerd elektronicapakket
- 6-assige IMU met gyroscopische sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
- Banking gevoelige tractiecontrole (TCS) en slipcontrole (SCS)
- Power Delivery-modi (PWR)
- Front Lift Control (LIF) en Launch Control (LCS)
- Quick Shift-systeem (QSS)
- Engine Brake Management (EBM) en Brake Control (BC)
- Aluminium Deltabox-frame met korte wielbasis
- Opwaarts gerichte aluminium achterbrug/magnesium achterframe
- Magnesium achterwielen en 17 liter aluminium brandstoftank
- 4,2 inch TFT-instrumentenpaneel met trackmodus
Verbeterde raceprestaties met R1 GYTR
Voor een nog verfijndere, raceklare beleving op het circuit beschikt de R1 GYTR over de nieuwe functies van de R1 RACE, plus een selectie voor racen ontwikkelde GYTR-onderdelen (Genuine Yamaha Technology Racing) om geen middel onbeproefd te laten in het streven naar hogere raceprestaties.
Al meer dan tien jaar worden de GYTR-accessoires strategisch ontwikkeld met snelheid in gedachten door dezelfde resultaatgerichte ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor Yamaha’s reputatie van racesuccessen. Hiertoe behoort ook het team achter inspanningen van Yamaha in zowel het Wereldkampioenschap Superbike als het EWC die tot meerdere kampioenschappen hebben geleid.
Elke R1 GYTR biedt optimale en uitgebalanceerde prestaties en wordt gebouwd en geleverd door een van Yamaha’s gespecialiseerde GYTR PRO Shops om te voldoen aan de FIM Superstock 1000-reglementen. De R1 GYTR is ontworpen om de essentiële basis te bieden voor het racen en kan verder worden aangepast aan de behoeften van elke individuele rijder die streeft naar het volgende niveau van superbike-prestaties.
Met een verbeterd vermogen over het hele toerenbereik biedt de R1 GYTR verfijnde circuitgerichte prestaties voor alle niveaus en met een breed scala aan instelmogelijkheden in de ECU kunnen aanpassingen aan het gevoel van de rijder en specifieke prestatiedoelen gemakkelijker worden bereikt.
De ideale rijpositie kan worden verbeterd door verstelbare GYTR-achtersets en -sturen, terwijl de wendbaarheid van de R1 GYTR wordt verbeterd door de gewichtsbesparing van elk GYTR-onderdeel.
De met carbon versterkte, lichtgewicht en aerodynamische GYTR racekuip, inclusief de nieuwe winglets, is verkrijgbaar in zwarte primer en bevat ook een GYTR stickerset, terwijl een racezadel de wendbaarheid van de rijder op de motorfiets verder verbetert.
Verbeterde remprestaties op raceniveau worden geboden door de nieuwe Brembo Stylema remklauwen te combineren met Z04 raceblokken, waarbij de verbinding verder wordt verfijnd met de R1 GYTR remleidingen.
Uitgerust met de GYTR Racing ECU en racekabelboom is de R1 GYTR een verfijnd, circuitgericht wapen. In een verdere inspanning om de prestaties te verbeteren, wordt de R1 GYTR geleverd met een Akrapovič uitlaatdemper (< 100 DB), 15/42T 520 tandwielen en een R-Series 520-raceketting.
De R1 GYTR is volledig sleutelloos, met de circuitgerichte GYTR aan/uit-schakelaar, en het gemak in de pitbox wordt vergroot door de montage van GYTR achterstandaardhaken, waarbij elke R1 GYTR wordt geleverd met een R-Series Racing achterstandaard.
De combinatie van fabrieksaanpassingen, GYTR onderdelen en de knowhow van de GYTR PRO Shop technici maakt de R1 GYTR sneller en beter afgesteld dan ooit tevoren.
Een volledige lijst van GYTR-onderdelen voor de R1 GYTR vind je hieronder.
Technische specificaties: R1 GYTR
- Nieuwe zwarte racekap van glasvezel met op MotoGP geïnspireerde winglets en stickerset
- Nieuwe generatie KYB voorvork
- Nieuwe Brembo hoofdremcilinder voor en Stylema remklauwen
- Nieuwe GYTR raceset aan de achterkant
- Nieuwe GYTR R1 stuurset
- GYTR Racing ECU (SST spec)
- GYTR Racing kabelboomset
- Akrapovic Race uitlaatdemper met middendempingssysteem (< 100 dB)
- GYTR AIS-stekkerset
- 15/42T 520 tandwielen en 520 raceketting
- GYTR ABS-emulator
- GYTR AAN/UIT schakelaar
- GYTR remleiding set
- GYTR Racing-brandstoftankdop
- GYTR motordekselset
- GYTR sharkfin achtertandwielbeschermer
- GYTR remhendelbescherming
- Standaardhaakset en racestandaard aan de achterkant
- GYTR stuurstoppers
- GYTR Racing-scherm
- Brembo Z04 Racing remblokken
Beschikbaarheid
De R1 RACE is vanaf 2025 verkrijgbaar bij Yamaha-dealers en de R1 GYTR is vanaf 2025 verkrijgbaar bij GYTR PRO SHOPS.
R History
Binnen enkele weken na de oprichting van het bedrijf in 1955 nam Yamaha al voor het eerst deel aan een motorrace. Destijds werd met de Y-A1 – de allereerste motorfiets van Yamaha – deelgenomen aan de Mount Fuji Ascent Race, en dat leidde bij die eerste poging al meteen tot de eerste overwinning. Sindsdien is racen diep geworteld in het DNA van Yamaha.
Yamaha heeft over de hele wereld talloze races en kampioenschappen gewonnen, van de basis van het clubracen tot de eliteklasse van de Grand Prix voor motorfietsen. En natuurlijk was elke overwinning zoet, maar elke stap die Yamaha heeft gezet in de ultracompetitieve racewereld ook invloed gehad op, inspiratie gegeven voor en vrucht afgeworpen voor elke motorfiets die Yamaha heeft geproduceerd.
Geen enkele serie heeft meer geprofiteerd van de raceactiviteiten van Yamaha dan de Supersport-modellen. De essentie van elk Supersport-model is terug te voeren op racegeschiedenis van Yamaha, van het op de MotoGP geïnspireerde ontwerp tot de technologie die is ontwikkeld in het Yamaha WorldSBK-programma waarmee kampioenschappen werden behaald .
De iconische R1 is daarvan het beste voorbeeld. De R1, die in 1998 voor het eerst op de markt kwam, heeft in de bijna drie decennia van zijn bestaan zowel races als harten gewonnen. Met de introductie van het crossplane motorblok in 2009, gevolgd door het van de MotoGP afgeleide elektronicapakket en de styling in 2015, liet de R1 klanten proeven van het leven van een Yamaha MotoGP-coureur. En de raceresultaten van de R1 in het afgelopen decennium spreken voor zich.
Sinds 2015 heeft de R1 een Wereldkampioenschap Superbike, twee Endurance-wereldkampioenschapstitels, acht All Japan Road Race-kampioenschappen, acht MotoAmerica-titels, drie Britse Superbike-kampioenschapstitels en twee Duitse IDM Superbike-kampioenschappen gewonnen. En tot op de dag van vandaag strijdt de R1 voor podiumplaatsen en overwinningen in de WorldSBK en EWC kampioenschappen, maar ook voor titel glorie in verschillende nationale series.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven