Skip to main content

Vernieuwde Kymco Xciting VS 400 Motorscooter

De Xciting 400 evolueert in 2023 om een almaar veeleisendere klantenkring tevreden te stellen. Een gedaanteverwisseling met een facelift van de voorzijde, die een nog sportievere en verleidelijkere lijn krijgt. De lichtsignaturen werden herwerkt om de scooter zo een des te boeiendere persoonlijkheid te geven, want KYMCO hecht bijzonder veel belang aan het visuele cachet van zijn voertuigen; van ledlampen tot dagrijlichten straalt de nieuwe verlichting kracht en verfijning uit. Met de nieuwe Xciting VS 400 wordt deze nieuwe “blik” krachtiger, vastberadener dan ooit. Ook het controlestation kreeg een facelift, met een nieuw LCD-dashboard dat aan de bestuurder alle nodige informatie verstrekt.

Een nieuw dashboard

Voor deze nieuwe uitvoering geen Noodoe-systeem meer, maar in de plaats daarvan instrumentatie in drie delen, voor een betere leesbaarheid. De manier waarop de informatie wordt weergegeven, werd herzien: toerenteller (rode zone vanaf 8000 tpm), verbruiksinformatie, batterijspanning, tijdstip, motorthermometer, brandstofpeilmeter en tripinformatie (totaalteller, twee dagtellers) omringen een duidelijk leesbare snelheidsmeter. Via het stuur navigeren tussen de verschillende informatiebronnen is nog steeds even eenvoudig.

Prestaties en erkenning Euro5

De Xciting VS 400 behoudt zijn antiblokkeerinrichting (TCS), die via het stuur gedeactiveerd kan worden. Ondersteuning gecombineerd met een goed presterend ABS om het aandrijfkoppel van 37,5 Nm te beteugelen: een eencilindermotor Euro5 met vloeistofkoeling, waarvan het vermogen bij 7250 tpm tot 25 kW kan oplopen. Deze voorziening helpt om de controle over de scooter te bewaren in alle mogelijke omstandigheden, om ongelegen slippen achteraan te vermijden en de Xciting VS 400 perfect in evenwicht te houden. De remmen hebben nog steeds remzadels met radiaalbevestiging en bloemremschijven om de scooter van 195 kg krachtig en perfect gedoseerd te kunnen afremmen. De verbinding motor/rijwielen wordt geoptimaliseerd met een telescopische vork, die een gedegen wegligging en een op de identiteit van het model afgestemd gedrag waarborgt.

GT-uitrustingen

Wat de bescherming tegen wind en andere slechte weersomstandigheden betreft, speelt de aerodynamische vorm een belangrijke rol, want die beperkt de luchtstromen die achter het windscherm voelbaar zijn. De met de hand instelbare kuipruit kan in vijf verschillende hoogtes gezet worden. Ze past zich aan alle lichaamslengtes aan, naar ieders voorkeur. Dat geldt ook voor de zitting, die met een hoogte van 805 mm ook voor kleinere gestaltes geschikt is. Het dubbele zadel is ruim en zit aangenaam en voor de bestuurder is er een kleine geïntegreerde rugsteun. Ook de passagier zit op een comfortabel zadel en kan rekenen op inklapbare voetsteunen en twee handige en tegelijkertijd fraaie handgrepen aan de zijkant. Onder het stuur bevinden zich twee handschoenkastjes, waarvan één voorzien is van een USB-aansluiting om toestellen op te laden.

Nu we het toch over functies hebben: de nieuwe Xciting heeft functies te over om dagelijkse verplaatsingen een pak eenvoudiger te maken. Onder het zadel van de bestuurder zit een koffer waar een helm in kan. Om die koffer te openen is er een contactslot zonder sleutel, waarmee ook de DTX 360 al is uitgerust en die de klanten van KYMCO bekoorde omdat het systeem met één enkele knop voor alle functies bediend wordt.

Xciting VS 400 en speciale editie SE

Met zijn nog scherper design en zijn nieuwe uitrustingen blijft de Xciting VS 400 zijn plaats in het GT-gamma bevestigen. In vergelijking met de voertuigen met cilinderinhoud 125 of 300 cc biedt het motorblok van 400 cc een groter veld aan gebruiksmogelijkheden, zoals uitstappen maken die verder gaan dan de stadsrand. De Xciting VS 400, voor houders van een rijbewijs A, is verkrijgbaar voor de prijs van 6.799 euro. Bij de lancering brengt KYMCO ook een speciale editie SE, in zwart en wit en met rood geschilderde velgen. Deze versie met sportieve lijn wordt aangeboden voor het tarief van 6.999 euro.

Prijzen

Verkoopprijs (België): 6.799 € (excl. kosten voor inverkeerstelling) 6.999 € voor de speciale editie.

Kleur MY23: matzwart

Garantie: 5 jaar voor alle scooters van Kymco (125 cc en meer), onderdelen en werkuren inbegrepen.

Contact lezer: www.kymco.be

Technische Eigenschappen

Motor

• Eencilindermotor, viertakt, met vloeistofkoeling, dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen

• Cilinderinhoud (cm³): 400

• Boring & slag (mm): na

• maximumvermogen: 33,52 pk (25 kW) bij 7 250 tpm

• Max. koppel: 37,5 Nm bij 5 750 tpm

Rijwielgedeelte

• Voorvering: telescopische vork standaardtype motor

• Achtervering: 2 instelbare schokdempers in voorspanning

• Remmen: 2 schijfremmen vooraan en 1 bloemremschijf achteraan

• Velgen: 15” vooraan en 14” achteraan

Afmetingen

• Bandendruk vooraan: 120/70-15

• Bandendruk achteraan: 150/70-14

• Lengte x breedte x hoogte (mm) 2190 x 800 x 1345

• Wielbasis (mm): 1565

• Zadelhoogte (mm): 805

• Reservoir (liter) 12,5

• Gewicht (kg): 195 drooggewicht

Uitrustingen

• ABS en TCS, deactiveerbaar

• Kuipruit instelbaar in 5 posities

• 2 handschoenkastjes, waarvan 1 met USB-poort

• Koffer met hydraulische vijzel voor de opening, 1 helm + opbergruimte

• Contactslot zonder sleutel

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws