De Triumph Tiger Sport 660 heeft voor 2025 een groot aantal nieuwe, rijdergerichte technologieën gekregen, waarmee hij de lat hoger legt in een concurrerende markt. Met zijn karaktervolle driecilindermotor en wendbare rijgedrag is hij perfect voor motorrijders die op zoek zijn naar een motor die zich aan hun behoeften aanpast, van het toevoegen van plezier aan het woon-werkverkeer in de stad tot avontuurlijke weekendritten.
Triumph Motorcycles heeft geavanceerde technologie toegevoegd die doorgaans is voorbehouden aan segmenten met een grotere cilinderinhoud, waaronder een nieuwe ‘Sport’-rijmodus, smartphone-connectiviteit met turn-by-turn navigatie, cruisecontrole en de Triumph Shift Assist up-and-down quickshifter. Met Optimised Cornering ABS en tractiecontrole die ook standaard zijn, levert de nieuwe Tiger Sport 660 nog veelzijdigere prestaties.
- Nieuwe, rijdergerichte technologie, waaronder Triumph Shift Assist, een speciale Sport-rijmodus, cruisecontrole, Optimised Cornering ABS en tractiecontrole
- Opwindende driecilinderprestaties, met meer dan 90% van het piekkoppel beschikbaar over het hele toerenbereik
- Toonaangevend onderhoudsinterval van 16.000 km en lage gebruikskosten
- Vanaf januari 2025 bij de dealer verkrijgbaar
Driecilinder
Zijn unieke 660cc driecilindermotor biedt de perfecte mix van prestaties bij lage, middelhoge en hoge toeren die synoniem zijn geworden met de Triumph driecilinders, en de Tiger Sport 660 levert meer dan 90% van het beschikbare piekkoppel over het hele toerenbereik.
De Showa-ophanging met externe afstelling van de veervoorspanning zorgt ervoor dat je moeiteloos kunt schakelen tussen solo rijden en toeren met volle belading. Nissin-remmen en Michelin-banden zorgen voor vertrouwenwekkende controle en wendbaarheid.
Het sportieve en leuke motorkarakter van de Tiger Sport, zijn opvallende design, het beschermende kuipwerk en de comfortabele ergonomie maken dit de ultieme middenklasse allrounder. Dat wordt nog verder versterkt door ontwerpdetails zoals de geïntegreerde kofferbevestigingen, die het reizen met bagage gemakkelijk en vlekkeloos laten verlopen, een grote brandstoftank van 17,2 liter die rijders helpt om langer en verder te reizen, en het windscherm dat met slechts één hand en zonder gereedschap kan worden versteld.
Sportieve prestaties
Met een vermogen van 81 pk bij 10.250 tpm en een koppel van 64 Nm bij 6.250 tpm levert de driecilindermotor van de Tiger Sport 660 een soepel, responsief en lineair vermogen bij elke draai aan het gashendel. De slipperassistkoppeling draagt verder bij aan de rijeigenschappen door de benodigde kracht op de koppelingshendel te verminderen voor soepeler schakelen en minder vermoeidheid, ook tijdens langere ritten. De toevoeging van de Triumph Shift Assist, die snel en naadloos schakelen mogelijk maakt, versterkt de sportieve rijervaring en maakt de Tiger Sport 660 nog dynamischer.
Touring en stadsgebruik
De Tiger Sport 660 is ontworpen voor lange ritten en dagelijks woon-werkverkeer en heeft een rechte zithouding, een verstelbaar windscherm en een comfortabel zadel voor zowel berijder als passagier. De ergonomie wordt nog verder verbeterd door geïntegreerde handgrepen voor de passagier.
De Showa 41 mm UPSD-vork met cartridges en de monoshock achtervering met instelbare veervoorspanning zorgen voor stabiliteit, of je nu alleen rijdt of met een duopassagier, terwijl de 17,2 liter brandstoftank voldoende actieradius biedt voor langere avonturen. Michelin Road 5-banden bieden superieure grip onder alle omstandigheden en de dubbele 310mm schijfremmen van Nissin vergroten het vertrouwen en de wendbaarheid. Met een rijklaargewicht van amper 207 kg, een zithoogte van 835 mm en een slank frame is de Tiger Sport 660 licht en wendbaar, waardoor hij gemakkelijk door het verkeer of over kronkelige binnenwegen manoeuvreert.
Rijdergerichte technologie
De grote update voor 2025 is de toevoeging van meer rijdergerichte technologie, om tegemoet te komen aan de vraag van klanten naar de mogelijkheid om meer kilometers te maken en nog meer plezier te beleven aan de Tiger Sport 660.
Als gevolg daarvan heeft de Tiger Sport 660 nu drie rijmodi, met een nieuwe Sport-modus naast Road en Rain. Van directe gasrespons voor een snelle, plezierige rit tot een zachtere vermogensafgifte onder uitdagende omstandigheden, deze modi passen de prestaties van de motor aan de behoeften van elke rijder aan.
Bovendien is cruisecontrole nu standaard, waardoor de Tiger Sport 660 nog beter geschikt is voor ontspannen snelwegritten, zodat rijders een constante snelheid kunnen aanhouden en minder snel vermoeid raken over lange afstanden. Optimised Cornering ABS levert uitzonderlijke stopkracht precies wanneer je die nodig hebt, terwijl de uitschakelbare tractiecontrole en het ride-by-wire rijders helpen om ook in ongunstige omstandigheden stabiel te blijven rijden, wat een veiligere, meer gecontroleerde rit oplevert zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.
LED, LCD en TFT
De Tiger Sport 660 is ook voorzien van volledige ledverlichting, van de heldere koplampen en gestroomlijnde led-achterlichten die ‘s nachts zorgen voor een goede zichtbaarheid tot DRL’s die de veiligheid onder alle omstandigheden vergroten.
Rijders kunnen ook genieten van een groot LCD-display met ingebouwd TFT-kleurenscherm dat gemakkelijk af te lezen en in één oogopslag toegankelijk is, terwijl het My Triumph Connectivity-systeem nu standaard wordt ingebouwd en turn-by-turn navigatie, het afhandelen van oproepen en muziekbediening mogelijk maakt.
Prijzen en kleuren
Klanten kunnen kiezen uit Sapphire Black of uit drie premium kleuren; Roulette Green, Carnival Red of Crystal White. Samen met een vanafprijs van € 10.895,- in Nederland en € 9795,- in België maakt dit de Tiger Sport 660 uitzonderlijk voordelig. De motoren staan vanaf januari 2025 bij de Triumph motordealers.
Persbericht gaat verder onder de foto
Technische gegevens 2025 Triumph Tiger Sport 660
Type motor | Vloeistofgekoelde driecilinder, 12 kleppen, DOHC |
Inhoud | 660 cc |
Boring | 74.0 mm |
Slag | 51.1 mm |
Compressie | 11.95:1 |
Maximaal vermogen | 81 pk (59.6 kW) @ 10.250 tpm |
Maximaal koppel | 64 Nm @ 6.250 tpm |
Brandstoftoevoer | Multipoint sequentiële elektronische brandstofinjectie met ride-by-wire. 3 rijmodi (Rain, Road, Sport) |
Uitlaat | RVS 3-in-1 met laag gepositioneerde, enkelzijdige RVS-demper |
Eindoverbrenging | Ketting, X-ring |
Koppeling | Natte multiplaat, slipperassistkoppeling |
Versnellingsbak | 6-versnellingsbak, Triumph Shift Assist |
Frame | Perimeterframe uit stalen buizen |
Swingarm | Dubbelzijdig, geperst staal |
Voorwiel | Gegoten aluminium, 5-spaaks, 17 x 3.5 inch |
Achterwiel | Gegoten aluminium, 5-spaaks, 17 x 5.5 inch |
Voorband | 120/70 R 17 |
Achterband | 180/55 R 17 |
Voorvering | Showa 41mm UPSD-vork met ‘separate function’-cartridges, 150mm veerweg |
Achtervering | Showa monoshock, met externe, hydraulische bediening voor de veervoorspanning, 150mm veerweg |
Voorrem | Dubbele Ø310mm remschijven, glijdende Nissin tweezuigerremklauwen, OCABS |
Achterrem | Enkele Ø255mm remschijf, glijdende enkelzuigerremklauw, OCABS |
Dashboard | LCD-dashboard met geïntegreerd TFT-kleurenscherm |
Lengte | 2.071 mm |
Breedte (Stuur) | 834 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.398 mm / 1315 mm (hoge/lage positie windscherm) |
Zadelhoogte | 835 mm |
Wielbasis | 1.418 mm |
Balhoofdhoek | 23.1° |
Naloop | 97 mm |
Rijklaargewicht | 207 kg |
Tankinhoud | 17,2 liter |
Onderhoudsinterval | 16.000 km/12 maand (wat er eerst komt) |
Prijs Nederland 2025 | € 10.895,- |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven