De Triumph Speed Twin 900 is voor 2025 ingrijpend vernieuwd, met onder andere een grote opfrissing van de styling, een aanzienlijk verbeterd chassis en extra technologie.
De nieuwe Speed Twin 900 biedt een veel eigentijdser gevoel en moeiteloze wendbaarheid dankzij upside-down vorken en bijpassende sportieve spatborden en vorkbeschermers aan de voorkant. Aan de achterkant zijn een nieuwe aluminium swingarm en piggy-back achtervering gecombineerd met een smaller achterframe met een slanker spatbord en compact achterlicht.
Dit zorgt samen voor een dynamisch rijgedrag en een sportievere stijl, terwijl het klassieke uiterlijk en de aantrekkingskracht van de Speed Twin behouden zijn gebleven. Het tijdloze zadel is nu slanker en vormgegeven om de rijder beter te ondersteunen in bochten, terwijl het ook meer beenruimte biedt voor een ruimtelijker gevoel.
Highlights 2025 Triumph Speed Twin 2025
- Vernieuwde stijl die het ontwerp-DNA van de Speed Twin opnieuw combineert voor een slankere, sportievere en dynamischere look
- Het verbeterde chassis zorgt voor een makkelijk te rijden motor die nog comfortabeler en capabeler is
- Nieuwe technologie voor meer vertrouwen en gemak
- Verkrijgbaar bij dealers vanaf februari 2025
De Speed Twin 900, die wordt aangedreven door Triumph’s befaamde 900cc Bonneville twin-motor met veel koppel, combineert een gemoedelijk klassiek karakter met moderne prestaties en efficiency. Hij biedt een gemakkelijk te gebruiken koppel van 80 Nm bij 3.800 tpm en levert een bedwelmend geluid.
Uitgerust met hoogwaardige componenten, de nieuwste rijtechnologie en een comfortabele zithouding, zorgt dit nieuwe model voor een rijervaring die nog leuker, moeitelozer en verslavender is dan voorheen. Met een premium afwerking, hoogwaardige materialen, prachtige designdetails en meer dan 120 originele Triumph-accessoires waarmee de motorfiets eenvoudig kan worden aangepast aan de individuele stijl van elke rijder, is de nieuwe Speed Twin een coole eigentijdse klassieker.
Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent: “De styling van deze nieuwe Speed Twin 900 is geëvolueerd naar een slanker en dynamischer ontwerp met behoud van de klassieke ontwerpkenmerken die zorgen voor die tijdloze stijl. De motorfiets is ook wendbaarder en gemakkelijker te sturen, omdat we wijzigingen hebben aangebracht aan het chassis en de uitrusting die samen een groot verschil maken.”
“Uit gesprekken met onze klanten weten we dat de blijvende aantrekkingskracht van de Speed Twin 900 ook te danken is aan een premium uitrusting, afwerking van topkwaliteit en grote betrouwbaarheid, en een badge op de tank waar eigenaren trots op zijn. Onze ambitie is, zoals altijd, om meer te leveren van wat motorrijders waarderen.”
Design
De nieuwe, sportievere brandstoftank is diep vormgegeven, met gebeitelde zijpanelen en gestileerde gasklephuisdeksels, die meer doelgerichte, dynamische lijnen introduceren. De motorbehuizingen zijn slanker, de demper korter en de koplamp compacter.
Ook de detaillering van de Bonneville-motor is even authentiek en mooi als altijd, en de heldere, machinaal bewerkte koelribben op de cilinderkop en de koplampklemmen met vinnen worden vergezeld door zwartomwikkelde roestvrijstalen uitlaatkopstukken, kortere, opstaande geluiddempers en gepolijste eindkappen. Deze look is doorgevoerd in alle details van de motorfiets, waaronder een nieuwe aluminium flip-up tankdop en een eenvoudiger ontwerp voor de hielbeschermers en voetsteunen.
De nieuwe Speed Twin 900 heeft drie opvallende kleuropties. Motorrijders kunnen kiezen uit een sportieve Pure White kleurstelling met helderblauwe en oranje strepen op de tank, een stemmige Phantom Black tank met donkergrijze strepen en gouden accenten of een stijlvolle Aluminium Silver uitvoering met een vleugje rood om het Triumph-logo.
Wendbaar motorrijden
Het moderne chassis van de Speed Twin 900 zorgt voor een plezierige, soepele en vertrouwenwekkende rit. Hoogwaardige Marzocchi upside-down voorvorken, gekoppeld aan twee Marzocchi piggy-back achterveringunits met instelbare veervoorspanning, zorgen voor een responsief rijgedrag. Gemonteerd op een nieuwe stijvere en lichtere aluminium achterbrug, die zorgt voor een nauwkeurigere controle en een rijgedrag dat zo ontspannen of dynamisch is als de rijder wenst. De iets kortere veerweg van het achterwiel (van 120 mm naar 110 mm) verbetert de controle zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.
De nieuwe wielen zijn uitgerust met Michelin Road Classic-banden en gekoppeld aan een krachtige en progressieve radiale remklauw met vier zuigers van het merk Triumph, gemonteerd op een grotere voorschijf van 320 mm, waardoor de Speed Twin 900 nog scherper remt en van richting verandert.
De zithouding is aangepast om zo natuurlijk mogelijk te zijn en biedt nu meer beenruimte, met een leuk en innemend gevoel. Het zadel heeft een nieuwe vorm als aanvulling op het smallere achterframe, waardoor rijders een smallere stand-over hebben. Als accessoire is er ook een laag zadel verkrijgbaar dat de zithoogte met 20 mm verlaagt, van 780 mm naar 760 mm, zonder afbreuk te doen aan het comfort.
Bonneville-twin
De karaktervolle 900cc Bonneville-twin zorgt voor responsieve, toegankelijke prestaties, met een piekvermogen van 65 pk bij 7.500 tpm en veel koppel over het hele toerenbereik, met 80 Nm beschikbaar bij slechts 3.800 tpm. Die prestaties worden geleverd met de efficiëntie en precisie van een volledig ride-by-wire systeem.
Technologie
Het doel was om meer functionaliteit te bieden met behoud van dat strakke, op het erfgoed geïnspireerde ontwerp en de pure rijervaring. De twee rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ helpen om die koppelrijke vermogensafgifte op maat te maken. De laatste zorgt voor een zachtere gasrespons voor een veiliger gevoel tijdens het rijden op een nat wegdek. Beide systemen zijn nu hellingshoekafhankelijk, en Optimised Cornering ABS en Traction Control zijn standaard.
Uitrusting
Het nieuwe instrumentenpaneel biedt meer functionaliteit en is voorzien van een groot, helder LCD-scherm voor toerental, snelheid en versnelling, met een geïntegreerd TFT-scherm voor extra informatie, zoals de rijmodus. Dit kleurenscherm is compatibel met de als accessoire verkrijgbare handvatverwarming en de Bluetooth-connectiviteitsmodule, die turn-by-turn navigatie biedt en de mogelijkheid om telefoongesprekken en muziek van je telefoon te bekijken en te bedienen.
Cruise Control is nu ook verkrijgbaar als accessoire en biedt Speed Twin-rijders meer comfort en gemak, vooral tijdens langere ritten. Aan de zijkant van de unit is ook een USB-C-aansluiting gemonteerd, waarmee mobiele apparaten gemakkelijk kunnen worden opgeladen.
Met het minimalistische ontwerp van één enkele wijzerplaat helpen deze nieuwe instrumenten de strakke stijl van de Speed Twin 900 te behouden, terwijl ze meer rij-informatie beschikbaar maken op een manier die duidelijk en makkelijk af te lezen is.
Het volledig LED-verlichtingssysteem, inclusief een slanke DRL-koplamp, gemonteerd op een minimalistische beugel, zorgt voor optimale zichtbaarheid en voegt een eigentijds tintje toe aan het klassieke ontwerp van de motorfiets.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Triumph Speed Twin 900 is verkrijgbaar vanaf € 11.495,- in Nederland en € 9995,- in België.
Technische gegevens 2025 Triumph Motorcycles Speed Twin 900
Type | Vloeistofgekoelde paralleltwin, 8-kleppen, SOHC, 270° ontstekingsvolgorde |
Cilinderinhoud | 900cc |
Boring | 84,6 mm |
Slag | 80,0 mm |
Compressie | 11,0:1 |
Maximaal vermogen | 65 pk (47,8 kW) bij 7.500 tpm |
Maximaal koppel | 80 Nm bij 3.800 tpm |
Brandstofsysteem | Meerpunts brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling. Twee rijmodi |
Uitlaat | Uitlaatsysteem van geborsteld roestvrij staal 2-in-2 met dubbele zwart gelakte geluiddempers, met eindkappen van geborsteld roestvrij staal |
Eindaandrijving | X-ring ketting |
Koppeling | Natte multiplaat, slip & assist |
Versnellingsbak | 5 versnellingen |
Frame | Stalen buizenframe |
Swingarm | Tweezijdig gefabriceerd aluminium |
Voorwiel | Gegoten aluminiumlegering, 8-spaaks, 18 x 2,75 in |
Achterwiel | Gegoten aluminiumlegering, 8-spaaks, 17 x 4,25 in |
Voorband | 100/90-18 |
Achterband | 150/70 R17 |
Voorvering | Ø 43 mm upside-down Marzocchi-voorvork, 120 mm veerweg |
Achtervering | Dubbele Marzocchi RSU’s met externe reservoirs en instelbare veervoorspanning, 116 mm veerweg |
Voorrem | Enkele zwevende remschijf Ø 320 mm, radiale remklauw met vier zuigers van het Triumph-merk, OCABS |
Achterrem | Enkele vaste schijf Ø 255 mm, Nissin 2-zuiger zwevende remklauw, OCABS |
Instrumenten | Multifunctionele LCD-instrumenten met geïntegreerd TFT-kleurenscherm |
Lengte | 2.090 mm |
Breedte (stuur) | 777 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.115 mm |
Zithoogte | 780 mm |
Wielbasis | 1.435 mm |
Balhoofdhoek | 24.9° |
Naloop | 103 mm |
Rijklaargewicht | 216 kg |
Brandstoftank | 12 liter |
Service-interval | 16.000 km / 12 maanden |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven