Skip to main content

Vernieuwd: 2022 Honda CB300R

Honda’s 2020 CB300R Neo Sports Café krijgt een 41mm Showa ‘Separate Function front Fork Big Piston’ (SFF-BP) UPSD-voorvork, plus een assist/slipperkoppeling en een Euro5-stempel voor zijn 286cc vloeistofgekoelde motor. Voorts wordt de CB300R geleverd met een radiaal gemonteerde vierzuiger voorremklauw, bijbehorende zwevende remschijf, IMU-gestuurd ABS en een monoshock met instelbare veervoorspanning. De ledverlichting rondom sluit perfect aan bij het knap bijgewerkte LCD-dashboard. 

Als je motorrijden tot zijn essentie herleidt, staat minder vaak gelijk aan meer. Honda heeft dat al lang begrepen, want al in 2018 verscheen de CB300R in het gamma. Hij maakt deel uit van de Neo Sports Café-familie, waartoe ook de vlaggenschip-CB1000R, de A1-rijbewijsvriendelijke CB125R en de onlangs vernieuwde viercilinder middenklasser CB650R toe behoren.

De CB300R is een belangrijke stap voorwaarts voor elke jonge of nieuwe motorrijder en is na de 125cc vooral een eerste ‘grote’ motor voor velen. Eentje die zowel op motorisch vlak als qua rijwielgedeelte de nodige sensaties te bieden heeft – nota bene zonder het gewicht, de kosten en het rijbewijs dat je voor een motorfiets met een grotere cilinderinhoud nodig hebt. Het is ook een geweldige kennismaking met Honda, met de technische knowhow van het merk, de designfilosofie, de hoogwaardige uitrusting en de hoge bouwkwaliteit. Omgekeerd is de CB300R ook een aantrekkelijke optie voor ervaren motorrijders die willen ‘downsizen’.

De CB300R is geweldig leuk om te rijden, en daarenboven ook gemakkelijk en lekker betaalbaar. Voor modeljaar 2022 krijgt deze kleine rakker een aantal belangrijke upgrades, waaronder een hoogwaardige voorvork, een slipperassistkoppeling en een EURO5-conforme motor. En net zoals voorheen zal z’n knappe no-nonsense uiterlijk gegarandeerd de nodige hoofden doen omdraaien in de Europese straten.

Modeloverzicht

Zijn absolute pluimgewicht – de CB300R geeft amper 144 kg aan op de weegschaal – geeft Honda’s topper met kleine boring een onmiddellijk voordeel qua prestaties. Tel daar nog de vloeistofgekoelde, hoogtoerige 286cc ééncilindermotor bij op, z’n nieuwe slipperassistkoppeling, de EURO5-normering, plus de unieke, naakte Neo Sports Café-uitstraling – en je kan niet anders dan besluiten dat de CB300R het perfecte plaatje is om jonge motorrijders te inspireren en aan de rol te krijgen.

Het frame is een combinatie van geperst staal en stalen buizen voor een fijnbesnaarde stijfheid – en bijbehorende, geweldige feedback. Vanaf 2022 krijgt de CB300R nu standaard een 41mm Showa Separate Function-fork Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork (met dezelfde specs als op de voorvork op de CB650R, maar met aangepaste veren en demping), en een radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw, een zwevende voorremschijf, IMU-gestuurd ABS en radiaalbanden.

Een taps toelopend stalen stuur, een vernieuwd LCD-dashboard en volledige ledverlichting zorgen voor een premium touch.

De 2022 Honda CB300R zal leverbaar zijn in de volgende kleuropties:

Pearl Dusk Yellow 
Mat Pearl Agile Blue 
Matt Gunpowder Black Metallic
Candy Chromosphere Red

Belangrijkste kenmerken

Ophanging

  • Nieuwe 41mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) UPSD-vork
  • Radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw en 296mm zwevende voorschijf zonder naaf
  • ABS werkt via inertiemeting (IMU)

Het vakwerkframe opgetrokken uit een geperste stalen buizenconstructie onderstreept de minimalistische uitstraling van de CB300R. De swingarm is vervaardigd uit staalplaat en heeft een onregelmatige vorm in de doorsnede. Frame en swingarm beschikken over een hoge stijfheid in de lengte en kunnen de torsie op het wiel probleemloos controleren zonder overbodige stijfheid of gewicht.

De swingarm en draaiplaatjes vervaardigd uit geperst staal verankeren de kernsterkte van het chassis. Het maakt soepele wendbaarheid mogelijk met voldoende stabiliteit en feedback; de balhoofdhoek en de naloop bedragen respectievelijk 24,7° en 93mm.

Z’n 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork is een fikse nieuwe upgrade voor de 22YM. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. De veervoorspanning van de monoshock achteraan is instelbaar

Een gewichtsverdeling van 49,6% voor- en 50,4% achteraan zorgt voor een goed gripgevoel vooraan en eenvoudig stuurgedrag. Ook het lage rijklare gewicht van 144 kg en de compacte wielbasis van 1.352 mm helpen daarbij. De zadelhoogte is 799 mm.

De remmen bestaan uit een 296mm zwevende remschijf vooraan die wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauw, en een 220mm remschijf achter die gegrepen wordt door een enkelzuiger remklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS.Het kwalitatieve systeem gebruikt een IMU of Inertial Measurement Unit) om het ABS nauwkeurig te distribueren tussen voor- en achterzijde, afhankelijk van het gedrag van de motorfiets.

Een 150/60R-17 radiale achterband krijgt het gezelschap van een 110/70R-17 voorband.

Styling & Uitrusting

  • Unieke Neo Sports Café-stijl zet de hardware in de kijker
  • Nieuw materiaal voor het zadel verbetert het comfort
  • Volledige LED-verlichting en LCD-dashboard met vernieuwde versnellingsindicator

De styling blijft trouw aan Honda’s Neo Sports Café naked bike-stijl, waarbij de zwartgeverfde motor van de CB300R goed tot zijn recht komt. Het oogt ook allemaal erg netjes; het korte subframe is nauwelijks zichtbaar, terwijl het zadel zowel de rijder als de duopassagier afzonderlijk ondersteunt. Het zadel heeft een nieuwe, dikkere bepolstering voor extra comfort en de voetsteunen voor berijder en passagier zijn van aluminium.

Een dun (23,5 mm) en lichtgewicht (230 g) LCD-instrumentenpaneel geeft snelheid, toerental, benzineniveau weer, waarbij de versnellingsindicator nu afzonderlijk in negatieve digitalen wordt weergegeven op de 22YM. De complete LED-verlichting – ook de richtingaanwijzers – voegen een extra premium gevoel toe. De koplamp hanteert een dubbele lichtstrook: de bovenste werkt als dimlicht en de onderste als grootlicht. Het achterlicht is extreem dun.

Een hoekige cover verbergt een benzinetank van 10,1 liter, die wordt afgewerkt met een vuldop in heuse vliegtuigstijl. Met een brandstofverbruik van 30,2 km/l (WMTC-modus), kan de CB300R meer dan 320 km afleggen vanaf een volle tank.

Motor

  • Kwieke eencilinder DOHC-motor met vier kleppen
  • 22,9 kW piekvermogen/27,5 Nm piekkoppel met EURO5-conformiteit
  • Vernieuwde onderliggende uitlaatdemper
  • Slipperassistkoppeling staat de 6-bak bij

De compacte, 286 cc DOHC vloeistofgekoelde eencilinder met 4 kleppen van de CB300R is een klein juweeltje dat veel fans heeft gewonnen dankzij zijn toerenhonger en responsieve aard. En hoewel de adrenaline mee oploopt met het toerental, is het ook een motor die uitstekend presteert bij alledaags gebruik op de weg, in de stad of op de snelweg. Het maximumvermogen van 22,9 kW wordt geleverd bij 9.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 27,5 Nm wordt geleverd bij 7.750 t/min.

Nieuw voor de 22YM is de slipperassistkoppeling, die boterzacht schakelt en een stuiterend achterwiel in de kiem smoort bij snel afschakelen en hard remmen. De 6-versnellingsbak biedt een gelijkmatige spreiding van de versnellingen voor een potente acceleratie en het schakelmechanisme maakt gebruik van een regelbare rozetkoppeling.

De boring en slag bedragen 76 x 63 mm, met een compressieverhouding van 10,7:1. De PGM-FI-brandstofinjectie – met 38 mm gasklephuis en een recht inlaattraject – zorgt voor een directe gasrespons over het hele toerenbereik. Om aan de EURO5-norm te voldoen – en bovenop de OBD2-compatibele krukassensor – werd het middengedeelte van de uitlaat opnieuw ontworpen en voorzien van een nieuwe, grotere katalysator. De uitlaatdemper aan de rechterzijde heeft ook een nieuwe, eenvoudige interne structuur.

Om de onderhoudskosten tot een minimum te herleiden – een niet te onderschatten factor voor jongere rijders – is de motor ook ontworpen met een minimum aan bewegende (en dus slijtage-)onderdelen. Details zoals de wrijvingsarme zuigerveren, de radiator met hoge kerndichtheid en de iridium bougie helpen op hun beurt om de brandstofefficiëntie te verhogen. 

Technische specificaties 2022 Hond CB300R

Type Vloeistofgekoelde ééncilinder met DOHC en 4 kleppen
Motorinhoud 286cc
Boring x Slag (mm) 76mm x 63mm
Compressieratio 10.7:1
Max. Vermogen 22.9kW @ 9,000tpm
Max. Koppel 27.5Nm @ 7,750tpm
Oliecapaciteit 1.8L
Injectie PGM-FI electronische brandstofinjectie
Tankinhoud 10.0L
Verbruik 30.2km/litre
Accu 12V-7AH
Koppeling Nat, meerplatensysteem met hydraulische koppeling
Versnellingsbak 6-bak
Eindoverbrenging Ketting
Type frame Vakwerkframe
Afmetingen (LxBxH) 2012mm x 802mm x 1052mm
Wielbasis 1352mm
Balhoofdhoek 24.7°
Naloop 93mm
Zadelhoogte 799mm
Grondspeling 151mm
Leeggewicht 144 kg
Draaicirkel 2.3m
Voorvork 41mm Showa Separate Function front Fork Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork met 130mm veerweg.
Achtervering Monoshock met in vijf stappen instelbare veervoorspanning, 107mm veerweg
Banden vooraan 110/70R17M/C 54H
Banden achteraan 150/60R17M/C 65H
ABS-systeem Tweekanaals
Voorrem 296mm naafloze, zwevende remschijf met radiaal gemonteerde Nissin 4-zuigerremklauw
Achterrem 220mm remschijf met enkelzuigerremklauw
Dashboard LCD
Koplamp LED
Achterlicht LED
Honda

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws