BMW Motorrad betrad in 2020 het cruisersegment met de BMW R18, in hetzelfde jaar gevolgd door de R18 Classic, een nostalgische toermotor. Ten slotte werden in 2021 de R18 Transcontinental en de R18 B toegevoegd aan de Big Boxer Heritage familie – een Grand American toermotor voor luxe reizen en een bagger voor coole snelwegcruises. In 2023 werd de BMW R18 Roctane het vijfde lid van de R18-familie, die sindsdien superieur cruisen en toeren in custom bagger-stijl biedt. Voor het modeljaar 2025 zijn de R18 modellen voorzien van updates op het gebied van design, comfort en technologie.
Met een verhoogd koppel voldoet de Big Boxer nu aan de Euro 5+ norm in alle BMW R18 modellen.
Een herziening van de motorbesturing zorgt nu voor naleving van de Euro 5+ norm. Het maximale koppel van de 67 kW (91 pk) 1.802 cc Big Boxer is verhoogd met 5 Nm tot 163 Nm bij 3.000 tpm. Van 2.000 tot 4.000 tpm is meer dan 150 Nm koppel altijd beschikbaar – een absoluut superieure bron van rijplezier.
BMW R18: custom cruiser in moderne, dynamische stijl
Als cruiser is de herziene BMW R18 nu puristisch maar ook meer hedendaags. Met een nieuw design voor de voor- en achterwielspatborden samen met een 18 inch achterwiel (voorheen 16 inch) en een nieuw wielontwerp met zeven dubbele spaken, heeft de R18 een dynamischer uiterlijk dat nog verder gaat in het benadrukken van zijn authentieke cruiser karakter.
Over de gehele lengte van de tank aan de bovenkant wordt de sculptuur van de iconische brandstoftank naadloos voortgezet op het achterspatbord en eindigt op het niveau van het BMW embleem. Waar voorheen de klassieke ronde boog werd gestileerd, heeft het voorspatbord nu een veel moderner en dynamischer uiterlijk door een sculpturale oppervlakteverhoging. Alle drie de componenten van het frame zien er nu uit alsof ze uit één stuk zijn gegoten. De zijafdekking past perfect bij deze ontwerpstijl met zijn meer gemarkeerde zijcontour. De modernere styling komt ook tot uiting in de “ruwe look” van het vorkgedeelte, de vorkbuizen zijn nu vrij en zonder klassieke vorkhoezen.
Andere kenmerken die harmoniëren met de dynamischere ontwerpstijl zijn de nieuwe dempers met een cirkelvormige doorsnede en de nieuw ontworpen individuele buddyseat met schuim dat 10 mm dikker is en met gewijzigde ontwerpcontouren. De aanzienlijk comfortabelere buddyseat is afneembaar en kan gemakkelijk worden ontgrendeld met een drukknop die verborgen is onder de afdekking.
Om een comfortabelere rit te garanderen, heeft de veerpoot een nieuwe opstelling qua veer-/dempingsverhoudingen. Dit is toegepast samen met het nieuwe 18 inch achterwiel, met de nieuwe bandenmaat 180/55 B 18 om overeen te komen. Andere nieuwe kenmerken zijn de nu standaard dagrijverlichting en een USB-C oplaadaansluiting.
De basisversie van de BMW R18 heeft een zilveren aandrijflijn, een verchroomd uitlaatsysteem en zwarte gegoten aluminium wielen. De lakkleur is Blackstorm Metallic.
BMW R18 Classic: nog klassieker en authentieker
De BMW R18 Classic profiteert ook van een verfijnde ontwerpstijl om zijn karakter als nostalgische toermotor verder aan te scherpen. Het meest opvallende nieuwe kenmerk is het voorspatbord dat is overgenomen van de R18 B in combinatie met een 19 inch spaakvoorwiel (voorheen 16 inch). Het voorspatbord bevat nu de spatbordverlenging, die aanzienlijk is verlaagd voor een stijlvol effect. Het nieuwe spatbord harmonieert niet alleen met de nog steeds beschikbare vorkhoezen voor de R18 Classic, maar benadrukt ook zelfverzekerd zijn verwantschap met het nostalgische toersegment. Samen met nieuw ontworpen zijafdekkingen en achterdempers met een cirkelvormige doorsnede, heeft de R18 Classic nu een nog klassieker en authentieker uiterlijk. Andere nieuwe kenmerken zijn standaard dagrijverlichting en een USB-C oplaadaansluiting.
De basisversie van de BMW R18 Classic heeft een zilveren aandrijflijn, een verchroomd uitlaatsysteem, spaakwielen (19”/16”) en vorkbuisafwerkingselementen. De lakkleurafwerking zijn Blackstorm Metallic en Mineral Grey Metallic Matt.
BMW R18 Roctane, R18 B en R18 Transcontinental
De BMW R18 Roctane had zijn marktintroductie halverwege 2023, dus het ontwerp bevat al kenmerken zoals de gegoten aluminium wielen en de Blacked Out optionele uitrusting. Desalniettemin hebben de R18 Roctane, de R18 B en de R18 Transcontinental nu nieuwe input ontvangen op het gebied van producteigenschappen, oppervlakken en lakwerk.
De BMW R18 Roctane is nu ook verkrijgbaar in het nieuwe kleurenschema Two-Tone Dragonfire Red Metallic. Ook nieuw als optionele uitrusting is het Filler Panel in carrosseriekleur, dat visueel de kloof tussen de zijkoffer en het achterspatbord doet verdwijnen, en de Dark Chrome elementen op de stoterstangen, inlaatdemper en binnenring van de koplamp.
De BMW R18 B heeft al de favorietenknop in de basisversie en in de nieuwe Blacked Out optionele uitrustingsversie. Hier biedt een knop op het rechter stuurinstrumentenpaneel snelle toegang tot functies zoals directe activering van de handvatverwarming – zonder door het instrumentenconsolemenu te hoeven gaan met de Multicontroller. Hier zat vroeger een schakelaar voor het centrale vergrendelingssysteem. Dit is vervangen door de favorietenknop. Het centrale vergrendelingssysteem kan nog steeds gemakkelijk worden bediend met de afstandsbedieningssleutel.
De basisvariant van de BMW R18 Transcontinental is verkrijgbaar in het nieuwe extra kleurenschema Two-Tone Dragonfire Red Metallic en wordt nu standaard geleverd met de favorietenknop. De nieuwe afwerking wordt exclusief aangevuld met een zwarte aandrijflijn en stoterstangen en inlaatdemper in Dark Chrome.
Overzicht van de nieuwe functies in de nieuwe BMW R18-modellen
- Euro 5+ norm.
- Maximaal koppel verhoogd met 5 Nm tot 163 Nm, beschikbaar bij 3.000 tpm zoals voorheen.
- Nieuwe optionele uitrusting en originele BMW Motorrad-accessoires.
BMW R18
- Nieuwe voor- en achterspatborden.
- 18 inch achterwiel (voorheen 16 inch).
- Nieuw wielontwerp met zeven dubbele spaken
- Zijafdekking met meer gemarkeerde zijcontour.
- “Rough look” van het vorkgedeelte zonder klassieke vorkhoezen
- Nieuwe achterdemper met cirkelvormige doorsnede.
- Enkele buddyseat met dikkere vulling en gewijzigde ontwerpcontour.
- Buddyseat is afneembaar, vrijgegeven via drukknop (verborgen onder de afdekking).
- Veerpoot met nieuwe veer-/dempingsverhoudingen voor verhoogd comfort.
- Dagrijverlichting en USB-C oplaadaansluiting als standaard.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
BMW R18 Classic
- Nieuw voorspatbord in combinatie met een 19 inch spaakvoorwiel (voorheen 16 inch).
- Zijafdekking met meer gemarkeerde zijcontour.
- Dagrijverlichting en USB-C oplaadaansluiting als standaard.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
BMW R18 Roctane
- Nieuw kleurenschema Two-Tone Dragonfire Red Metallic.
- Nieuwe optionele uitrusting Filler Panel in carrosseriekleur.
- Stoterstangen, inlaatdemper en binnenring van de koplamp in Dark Chrome.
BMW R18 B
- Favorietenknop voor snelle toegang.
- Nieuwe Blacked Out uitrustingsvariant.
- Nieuwe optionele uitrusting Filler Panel in carrosseriekleur.
- Optionele uitrustingsvariant Option 719 Black Pearl nu met stoterstangen en inlaatdemper in Dark Chrome.
BMW R18 Transcontinental
- Favorietenknop voor snelle toegang.
- Basisversie nu verkrijgbaar in een nieuw, extra kleurenschema: Two-Tone Dragonfire Red Metallic.
- Two-Tone Dragonfire Red Metallic exclusief met stoterstangen en inlaatdemper in Dark Chrome.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven