Triumph Motorcycles onthult een nieuwe Triumph Factory Custom – de ultieme uiting van Bobber-stijl en -attitude. Nadat zij begin november al kwamen met de Rocket 3 Evel Knievel uitvoering, komt de Britse fabrikant nu met de Bonneville Bobber TFC. Deze versie van de Bonneville is gelimiteerd op amper 750 genummerde stuks wereldwijd. De Bobber TFC is voorzien van prachtig glanzend carbon kuipwerk en een unieke, tweekleurige lakafwerking met handgeschilderde goudmarmeren accenten.
Het nieuwe model is voorzien van een custom-tuned 1200cc-motorblok en dubbele Akrapovič-dempers. Enkel de allerbeste onderdelen zijn gebruikt. De Bobber TFC is voorzien van een chassis dat is geoptimaliseerd voor wendbaarheid en precisie.
Slechts 750 stuks beschikbaar
Er zijn er wereldwijd slechts 750 beschikbaar van de Bonneville Bobber TFC. Die stuk voor stuk een individueel genummerde badge krijgen op de in billet aluminium gefreesde kroonplaat. Deze zeer bijzondere, in gelimiteerde oplage geproduceerde motorfiets is voorzien van exclusieve aanpassingen en met de hand gemaakt customwork. Zijn unieke mix is gebaseerd op een styling van het indrukwekkende Triumph-erfgoed. Geavanceerde techniek en een karaktervolle soundtrack, combineren stijl en inhoud, met de nadruk op een uitstekend rijgedrag.
Bobber TFC
Met een ontwerp dat is ontwikkeld door Triumphs toonaangevende lakafdeling, heeft de Bonneville Bobber TFC een unieke twee-tintenlak. Deze is voorzien van handgeschilderde goudmarmeren structuuraccenten op de minimalistische tank en zijpanelen, wat de visuele impact vergroot. Elke tank is aan de onderkant met de hand gesigneerd door de kunstenaar, wat zorgt voor een persoonlijke touch.
De clip-ons zorgen voor een sportievere zithouding, terwijl het smalle 19-inch voorwiel van de TFC de meest pure uiting van de klassieke Britse Bobber-stijl belichaamt. Dit contrasteert met de brede achterband voor een indrukwekkende verschijning.
De Bonneville Bobber TFC is bovendien uitgerust met Öhlins-vering met hoogwaardige specificaties. Krachtige radiaal gemonteerde Brembo monobloc-remklauwen met een Brembo MCS-hoofdremcilinder. En een aanzienlijke gewichtsvermindering ten opzichte van de standaard Bobber. Stuk voor stuk afgesteld en geoptimaliseerd door de Triumph-experts op het gebied van chassisontwikkeling. Dit zorgt voor een rijervaring die net zo bijzonder is als de motorfiets eruitziet.
Chief Commercial Officer Paul Stroud vertelt: “De Bobber is de motor bij uitstek voor de vele fantastische custombouwers en we weten dat meer dan 70 procent van onze klanten in deze categorie hun motor personaliseren met accessoires. Daarom hebben onze ontwerpers, die gepassioneerd zijn door de wereldwijde custom scene, alles in het werk gesteld om de mooiste, meest exclusieve en begerenswaardige motorfiets te maken. Voor klanten die op zoek zijn naar een motorfiets die nog specialer is, helemaal aangepast en verbouwd door de beste ontwerpers binnen Triumph, is deze Triumph Factory Custom gewoonweg uniek.”
“Van de exclusieve laklaag tot de hoogwaardige componenten en de goudkleurige details, elk onderdeel is met ongeëvenaarde precisie vervaardigd. Met slechts 750 van deze Bonneville Bobber TFC’s in de wereld, is dit een zeldzaam, met de hand gemaakt pareltje dat het erfgoed en de innovatie van Triumph laat zien, en hoewel hij er fantastisch uit zal zien als onderdeel van een collectie, zal deze motorfiets op de weg pas echt volledig tot zijn recht komen.”
Custom handwerk en speciale details rondom
Van het goudkleurige detail op de contactsleutel tot het zadel met ingestanst logo. De Bobber TFC pakt uit met een luxueuze uitstraling. Naast de unieke tweekleurige verflaag met handgeschilderde marmeren goudkleurige structuuraccenten, voegen glanzend gelakte zijpanelen en spatbordbeugels van echt carbon een high-end, prestatiegerichte touch toe. Goudkleurige voorvorkpoten en stelknoppen met goudkleurig geanodiseerde details zorgen voor een opvallend contrast en een verfijnd, custom uiterlijk. De uit aluminium gefreesde badges op de motordeksels met goudkleurige details en een goudkleurige ketting benadrukken de aandacht voor detail.
Het zwarte premium lederen zadel, met het ingestanste driehoekige Triumph-logo, biedt zowel comfort als exclusiviteit. Dit zwevende, eenpersoonszadel en de verborgen achtervering in hard tail-stijl creëren de kenmerkende stijl, de gespierde houding en het doelgerichte voorkomen van de Bobber. Ondertussen zorgen de opvallende proporties voor een indrukwekkende rit.
De clip-ons met billet aluminium kroonplaten zorgen voor een strakke, assertieve zithouding, die zowel de controle als het rijgedrag verbetert, terwijl een gewichtsvermindering van meer dan 5 kg ten opzichte van het standaard Bobber-model de wendbaarheid en het reactievermogen van de motorfiets vergroot, voor een nog eenvoudigere en wendbaardere rijervaring. Met dubbele, radiale Brembo M50-remklauwen en 310 mm remschijven levert het remsysteem krachtige, responsieve remkracht. De 43 mm NIX 30 UPSD-vork en achterschokdemper van Öhlins zorgen voor een nauwkeurig, sportief rijgedrag dat past bij het sportieve uiterlijk. Deze zijn nauwkeurig afgesteld voor optimaal comfort en rijgedrag.
Rauwe, custom prestaties
De nieuwe Bonneville Bobber TFC is ontworpen voor een krachtige en verfijnde rijervaring. Zijn legendarische 1200 cc Bonneville tweecilindermotor is speciaal getuned om een piekvermogen van 78 pk te leveren bij minder dan 6.000 tpm en zijn maximumkoppel van 106 Nm aan te tikken bij amper 3.750 tpm. Dit verbetert de respons bij lage toeren, waardoor de TFC een moeiteloos, krachtig gevoel geeft. De TFC heeft ook een nieuwe Sport-rijmodus, naast de standaard Road- en Rain-modus, die zorgt voor een nog directere gasrespons. De opvallende dubbele Akrapovič-uitlaatdempers met carbon eindkappen produceren een diep, hotrod-geluid dat past bij het stoere karakter van de motorfiets.
Naadloos geïntegreerde technologie
De nieuwe Bonneville Bobber TFC combineert geavanceerde technologie met een tijdloze uitstraling en bewijst dat innovatie en klassieke stijl perfect samen kunnen gaan.
Tractiecontrole zorgt voor stabiliteit en controle onder alle omstandigheden en voegt vertrouwen toe zonder afbreuk te doen aan de stijl. Nieuwe multifunctionele achterlichten maken een centraal achterlicht overbodig en bieden volledige functionaliteit terwijl de strakke, minimalistische look van de motor behouden blijft.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Op de weg
De nieuwe Bobber TFC staat vanaf maart 2025 bij de dealers en is verkrijgbaar vanaf €22.995 in Nederland. Klanten kunnen hun Bobber reserveren of meer informatie vinden op de website van Triumph.
Specificaties Triumph Bobber FTC
Type | Vloeistofgekoelde paralleltwin, 8 kleppen, SOHC, 270° ontstekingsvolgorde |
Motorinhoud | 1.200 cc |
Boring | 97,6 mm |
Slag | 80,0 mm |
Compressie | 10:1 |
Maximaal vermogen | 78 pk (57.5 kW) @ 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 106 Nm @ 3.750 tpm |
Brandstoftoevoer | Electronische brandstofinjectie met elektronisch gestuurd gasklephuis. 3 rijmodi (Road, Rain, Sport) |
Uitlaat | Geborsteld roestvrijstalen 2-in-2-uitlaat met dubbele Akrapovič-dempers en carbon eindkappen |
Eindaandrijving | X-ring ketting |
Koppeling | Natte multiplaat, slipper- & assistkoppeling |
Versnellingsbak | 6-versnellingsbak |
Specificaties chassis
Frame | Wiegframe uit stalen buizen |
Swingarm | Tweezijdig, stalen buizen |
Voorwiel | 32-spaaks 19 x 2.5 inch |
Achterwiel | 32-spaaks 16 x 3.5 inch |
Voorband | 100/90-19 |
Achterband | 150/80-16 |
Voorvering | 43mm Öhlins NIX 30 UPSD-vork, volledig instelbaar (veervoorspanning, in- en uitgaande demping). 90 mm veerweg. |
Achtervering | Öhlins monoshock met linksysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. 77 mm veerweg. |
Voorremmen | Dubbele 310mm remschijven, radiale Brembo M50 4-zuigerremklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele 255mm, axiale Nissin remklauw, ABS |
Dashboard | Analoge teller met geïntegreerd multi-functioneel LCD-scherm en TFC-logo |
Specificaties afmetingen en gewicht
Lengte | 2.235 mm |
Breedte (Stuur) | 774 mm |
Hoogte (Zonder spiegels) | 1.060 mm |
Zadelhoogte | 690 – 700 mm |
Wielbasis | 1.510 mm |
Balhoofdhoek | 25,7° |
Naloop | 93 mm |
Rijklaargewicht | 237 kg |
Tankinhoud | 9 liter |
Specificaties verbruik en uitstoot (EU)
Verbruik | TBC |
CO2-uitstoot | TBC |
Euronorm | EURO 5+ De gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zijn gemeten volgens verordening 168/2013/EG. De cijfers voor brandstofverbruik zijn gebaseerd op specifieke testomstandigheden en dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Ze weerspiegelen mogelijk niet de werkelijke rijresultaten. |
Onderhoudsinterval | 16.000 km /12 maand (wat eerst komt) |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven