Skip to main content

Triumph heeft een geheel nieuwe middenklasse sportmotor met driecilinder onthuld voor 2024. De Daytona 660 biedt een soepele, responsieve en lineaire vermogensafgifte met de perfecte combinatie van koppel in het lage toerengebied, vermogen in het middengebied en topvermogen, en is voorzien van een aanzienlijke evolutie van Triumphs kenmerkende en unieke 660cc-driecilinder, nu met 95 pk vermogen en 69 Nm koppel. De Daytona 660 levert niet alleen 17% meer vermogen en 9% meer koppel dan de Trident, maar heeft ook een gloednieuwe uitlaat, die een onmiskenbare sportieve soundtrack produceert.

Showa vering

Het perfect uitgebalanceerde chassis en de intuïtieve, makkelijke sportieve rijeigenschappen van de Daytona 660 worden gecombineerd met rijcomfort voor de hele dag, dankzij de hoogwaardige uitrusting met Showa upside down 41 mm grote voorvork en een Showa-monoshock RSU met instelbare veervoorspanning. De radiale vierzuigerremmen met dubbele 310 mm schijven en gevlochten remleidingen zijn gekoppeld aan de nieuwe Power 6-banden van Michelin.

In combinatie met een zadelhoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van stuur en voetsteunen rijdt de Daytona 660 opwindend en vertrouwenwekkend.

Rijdergerichte technologie

Om ervoor te zorgen dat rijders altijd het gevoel hebben dat ze alles onder controle hebben, is de Daytona 660 uitgerust met op de rijder gerichte technologie, waaronder drie rijmodi (Sport, Road en Rain) die de gasrespons en de instellingen van de tractiecontrole optimaliseren afhankelijk van de omstandigheden, plus een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem dat de alarmlichten activeert om andere weggebruikers te waarschuwen bij hard remmen.

Het onmiskenbare DNA van het Daytona-ontwerp is met een frisse kijk opnieuw vormgegeven voor een agressieve nieuwe houding en strakke lijnen. Opvallende dubbele LED-koplampen zijn voorzien van een centrale luchtinlaat en de minimale bodypanelen benadrukken het atletische profiel, dat eindigt in een contourvormig LED-achterlicht. Er zijn drie knappe kleuropties beschikbaar, allemaal met een opvallende ‘660’ racegeïnspireerde graphic.

Sportieve prestaties: 95 pk vermogen en 69 Nm koppel

De perfecte combinatie van koppel bij lage toerentallen, een opwindend top-end en een ongeëvenaard karakter. De driecilinder van de Daytona levert 95 pk bij 11.250 tpm met een huiveringwekkende toerentalgrens van 12.650 tpm. Meer dan 80 procent van het piekkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm, voor snelle, sportieve en volledig bruikbare prestaties. Door het lage koppel en de handelbaarheid van een twin te combineren met de topprestaties van een viercilinder, heeft de motor een unieke drievoudige soundtrack, die nog wordt versterkt door de nieuwe uitlaat met 3-in-1 headers en een compacte einddemper met roestvrijstalen afwerking.

Artikel gaat door onder de foto’s

Het vermogen wordt moeiteloos geleverd door een zachte zesversnellingsbak en de Torque Assist-koppeling van Triumph zorgt voor een progressieve, lichte bediening met een geoptimaliseerd koppelingshendel voor een beter bereik. Het koppelingsontwerp verbetert ook de controle over het achterwiel bij hard afremmen, zodat je soepel en vol vertrouwen de bocht ingaat. Triumph’s Shift Assist is verkrijgbaar als accessoire voor snel en moeiteloos op- en terugschakelen zonder te koppelen en nog makkelijker rijden in de stad.

Voor motorrijders die met een A2-rijbewijs aan hun Daytona beginnen, is er een ombouwset die als accessoire kan worden gemonteerd, zodat ze kunnen voldoen aan de eisen met een vervangend gashendel en een unieke motortuning, die eenvoudig door een Triumph-dealer kan worden gemonteerd of kan worden teruggezet naar standaard.

Wendbaar en dynamisch

De nieuwe Daytona 660 profiteert van de jarenlange ontwikkeling van racewinnende chassis. Met zijn lichtgewicht sportframe, topkwaliteit Showa 41 mm upside down big-piston voorvork en Showa-achtervering rijdt hij makkelijk en wendbaar. De achtervering heeft ook een op afstand instelbare veervoorspanning voor snelle aanpassingen.

Lichtgewicht vijfspaaks wielen van gegoten aluminium houden de roterende massa laag voor een nog responsiever rijgedrag en verbeterde ophangingsprestaties. Standaard worden de nieuwe Power 6-banden van Michelin met hoge specificatie gemonteerd voor een betrouwbare handling op de weg in natte en droge omstandigheden. Met dubbele radiale remklauwen met vier zuigers gekoppeld aan lichtgewicht remschijven van 310 mm en gevlochten remleidingen, plus een Continental ABS-modulator, heeft de Daytona 660 ook uitstekende remkracht en remgevoel.

Technologie die de rijervaring en veiligheid verbetert

De ride-by-wire gasklep levert een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk: Sport, Road en Rain. Elke modus biedt een andere gasrespons en een ander niveau van tractiecontrole, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons geeft voor ritten op de weg of circuitsessies. Het tractiecontrolesysteem kan ook worden uitgeschakeld via het menu voor rijders die liever volledig vrij zijn van elektronische interventie.

Het multifunctionele TFT-kleurenscherm is geïntegreerd in een wit-op-zwart LCD-scherm. Compact en met een overzichtelijk ontwerp, wordt alle informatie voor de rijder duidelijk weergegeven en is het gemakkelijk af te lezen in verschillende lichtomstandigheden. Deze handige unit is compatibel met het My Triumph-connectiviteitssysteem, dat als accessoire leverbaar is en turn-by-turn navigatie plus interactie met telefoon en muziek mogelijk maakt. Alle functies worden duidelijk weergegeven op het TFT-scherm en bediend via de stuurknoppen voor gebruiksgemak tijdens het rijden.

Controle en comfort

Met een racy clip-on stuur dat boven de drievoudige stuurklem is geplaatst en voetsteunen die zijn geplaatst voor de optimale balans tussen comfort en speling in bochten, is de natuurlijke zithouding van de Daytona 660 perfect om de feedback te geven die nodig is voor dynamisch sportief rijden met de ruimte en het comfort die essentieel zijn voor lange dagen in het zadel. Bij lagere snelheden bieden de perfect afgewogen bedieningselementen en het lichte stuur van de Daytona uitstekende controle in stedelijke omgevingen.

Gedeelde zadels voor de rijder en duopassagier, met een zithoogte voor de rijder van 810 mm en een smalle stand-over maken de Daytona 660 handelbaar voor rijders van elke lengte. Als accessoire is ook een laag zadel verkrijgbaar, dat de zithoogte met 25 mm verlaagt tot slechts 785 mm.

Als A2 leverbaar

Zoals Triumph-klanten verwachten, heeft de Daytona meer dan 30 originele Triumph-accessoires om prestaties, comfort, stijl en gebruiksgemak op maat te maken, waaronder een A2-rijbewijskit met een speciale gashendel en een motortuning die het vermogen beperkt tot 35 kW.

Een onderhoudsinterval van 10.000 km, twee jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers en de sterke restwaarden van Triumph dragen bij aan concurrerende eigendomskosten; de laagste in zijn klasse.

Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph, zegt: “De 660 heeft het gedrag en de wendbaarheid die je van de naam Daytona mag verwachten. Hij levert opwindende, bruikbare prestaties in de echte wereld en comfort voor de hele dag, waar motorrijders vandaag de dag naar op zoek zijn. We zijn enthousiast over de impact die de Daytona 660 zal hebben op het groeiende segment van de sportieve middenklasse.”

Beschikbaarheid

De motorfietsen zullen vanaf eind maart 2024 bij de motordealers arriveren.

Technische gegevens 2024 Triumph Motorcycles Daytona 660

TypeVloeistofgekoeld, 3-cilinder-in-lijn,12 kleppen, DOHC, 240°-ontstekingsvolgorde
Cilinderinhoud660cc
Boring74,04 mm
Slag51,1 mm
Compressie12,05:1
Max. vermogen70 kW (95 pk) @ 11.250 tpm
Max. koppel69 Nm @ 8.250 tpm
BrandstofsysteemSequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling
UitlaatRoestvrijstalen 3-in-1-hoofdsysteem met lage enkelzijdige roestvrijstalen demper
EindaandrijvingX-ring ketting
KoppelingNatte multiplaat, slip & assist
Versnellingsbak6 versnellingen
FrameStalen buizenframe
SwingarmDubbelzijdig, vervaardigd staal
VoorwielGegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 3,5 in
AchterwielGegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 5,5 in
Voorband120/70 ZR 17
Achterband180/55 ZR 17
VoorveringShowa 41 mm upside down separate function big piston (SFF-BP), 110 mm veerweg
AchterveringShowa monoshock RSU, instelbare veervoorspanning, 130 mm veerweg
VoorremDubbele 310 mm zwevende schijf, radiale vierzuigerremklauw, ABS
AchterremEnkele 220 mm schijf, enkelzuigerremklauw, ABS
InstrumentariumMultifunctioneel met kleuren TFT-scherm
Lengte2.083,8 mm
Breedte (stuur)736 mm
Hoogte zonder spiegels1.145,2 mm
Zadelhoogte810 mm
Wielbasis1.425,6 mm
Balhoofdhoek23,8°
Naloop82,3 mm
Rijklaargewicht201 kg
Benzinetank14 liter
Prijsnnb
Benzineverbruik4,9 l/100 km
CO2-waarde113 g/km
EmissiestandaardEURO 5+

Service interval         16.000 km of 12 maanden, wat eerst komt

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws