Skip to main content

RAI Vereniging verlengt ‘De Slimme Rijder is een Motorrijder’

Motorrijden is niet alleen een fantastische ervaring, maar bovenal ook erg slim. Het helpt bij het terugdringen van de files en is erg efficiënt. Om meer mensen te stimuleren op de motor te stappen, trapt RAI Vereniging het tweede jaar van de motorcampagne ‘De slimme rijder is een motorrijder’ af.

Motoren leveren een belangrijke bijdrage aan de reductie van files. Uit eerder onderzoek van Transport en Mobility Leuven blijkt dat als 1 op 10 automobilisten overstapt op de motor, het aantal files met 40 procent afneemt. Een Belgische enquête onder motorrijders bevestigt deze uitkomst en concludeert dat de gemiddelde tijdwinst ten opzichte van een auto circa 20 procent is. Dit heeft niet alleen een positief effect op de doorstroming, maar ook op de luchtkwaliteit, omdat het verkeer minder lang stilstaat. De meeste motorrijders kiezen voor woon-werkverkeer echter nog altijd voor de auto en gebruiken de motor vooral recreatief. Daar valt nog veel winst te behalen. Afgelopen jaar is RAI Vereniging daarom een motorcampagne gestart, die ook dit jaar wordt doorgezet om nog meer mensen met de positieve boodschap te bereiken.

Campagneresultaten 2018
De campagne van 2018 is zeer succesvol geweest, met goede resultaten. In totaal hebben wij meer dan 653.000 personen bereikt met de voordelen van motorrijden. Vooral de motor-quiz was een succes met ruim 10.300 deelnames. Een groot deel van de campagne-activiteiten die afgelopen jaar zijn opgestart, gaan ook dit jaar verder. Belangrijke aanvulling is dat de campagne-uitingen zich naast efficiëntie en rijplezier, ook richten op verkeersveiligheid.

Campagne ‘De slimme rijder is een motorrijder’
De campagne ‘De slimme rijder is een motorrijder’ richt zich op drie doelgroepen:
1. De ruim half miljoen inactieve of ‘slapende’ motorrijders. Zij hebben wel een motorrijbewijs, maar hebben het afgelopen jaar niet meer gereden.
2. Een miljoen potentiële motorrijders. Zij hebben geen motorrijbewijs, maar hebben wel interesse om motor te rijden.
3. De ruim 600 duizend actieve motorrijders. Zij rijden vooral recreatief en slechts een klein deel van hen gebruikt de motor voor het woon-werkverkeer.

Website centraal in doelgroepgerichte campagne
De campagne wordt online gevoerd en richt zich per doelgroep op de beleving én de efficiency-voordelen van de motor. Die voordelen zijn onder andere: sneller langs de files, geen parkeerproblemen en besparing op kosten. Daarnaast worden ook veiligheidstips gegeven. Voor deze campagne gebruikt RAI Vereniging verschillende communicatiemiddelen. De spil blijft de website www.deslimmemotorrijder.nl met daarop relevante en nieuwe actuele content per doelgroep én een kennisquiz over motorrijden. Net als vorig jaar zijn er voor winnaars aantrekkelijke prijzen: een maand rijden op een motor (actieve motorrijders), een motorpak (‘slapende’ motorrijders) en het behalen van een motorrijbewijs (potentiële motorrijders). De website wordt omringd en begeleid door tal van social media om de doelgroepen met interactieve advertenties en banners naar de website te leiden.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws