Skip to main content

Vernieuwde 2023 Ducati Diavel met V4 motorblok

In de zesde aflevering van de 2023 Ducati World Première webserie, onthulde Ducati de nieuwe Diavel V4.

De Ducati Diavel V4 is uniek, onmiskenbaar en met een uitbundige persoonlijkheid. Met de introductie van het geavanceerde V4 Granturismo motorblok worden de prestaties van de Diavel nog verbazingwekkender. Ducati’s 1.158 cc V4, met zijn 168 pk en 12,8 kgm koppel, is de ideale motorfiets voor een muscle cruiser, in staat om lineariteit bij lage toerentallen te combineren met een krachtig koppel over het gehele toerenbereik.

Gespierd, sportief, overdreven en elegant tegelijk, in staat om in elke context de aandacht te trekken, synthetiseert de Diavel V4 verre technische, dynamische en stilistische kenmerken, zoals die van sportnakeds en muscle cruisers. Zo wordt ingespeeld op de wensen van veel verschillende motorrijders, van de sportliefhebber die op zoek is naar een meer comfortabele en stijlvolle motorfiets, tot degenen die motorrijden liever in een meer stedelijke en ontspannen omgeving ervaren, en de liefhebber van prestaties en iconografie gerelateerd aan drag racing.

De Ducati Diavel V4 verrast met zijn dynamische en plezierige prestaties, met zijn vermogen om te genieten bij sportief rijden, te prikkelen met indrukwekkende versnellingen en vertragingen, maar ook om te paraderen bij lage snelheid, zeker niet onopgemerkt te blijven dankzij een onmiskenbare presence. Bovendien verbaast hij door zijn geschiktheid voor middellange toertochten met een werkelijk verbazingwekkend comfort voor bestuurder en passagier.

Onmiskenbare lijn
De Diavel V4 communiceert een belangrijke aanwezigheid vanaf de eerste blik. Gespierd, met brede “schouders” en een trots zichtbare uitlaat met vier uitlaatopeningen die onmiddellijk de verfijnde motorarchitectuur verklaart. De Diavel V4 put inspiratie uit muscle cars, uit de esthetiek van superhelden, en geeft het beeld weer van een atleet die klaar is om uit de startblokken te sprinten, met alle massa geconcentreerd aan de voorkant en een wendbare, gestroomlijnde achterkant.

De kenmerkende lichtgroepen voor en achter en de richtingaanwijzers, uiteraard full-LED, dragen ook bij aan het onmiskenbare uiterlijk van de Diavel V4. De DRL vooraan verandert van vorm, met een dubbel-C profiel dat evolueert van het vorige stijlkenmerk.
Het achterlicht cluster bestaat uit een matrix van puntvormige LED’s gepositioneerd onder de achterzijde, ook met een onmiskenbare Ducati optische handtekening: een unieke, ongekende en spectaculaire oplossing die de motorfiets direct herkenbaar maakt. Dynamische richtingaanwijzers* zijn geïntegreerd in het stuur, vóór de rem- en koppelingsreservoirs.

Een ander onderscheidend element van de Diavel V4 is de massieve 240/45 achterband. De wielen zijn een vijfspaaks lichtmetaal met een profiel versierd met bewerkte oppervlakken en vormen een van de meest verfijnde elementen van de esthetiek van de Diavel V4.

Motorblok
De Diavel neemt het 1.158 cc V4 Granturismo motorblok aan, een centraal element van het ontwerp van de motorfiets en tegelijkertijd een technische keuze die de prestaties, de dynamiek en het rijplezier verbetert, mede dankzij de geraffineerde keuze voor een contraroterende krukas, die het gyroscopische effect vermindert en de wendbaarheid van de motorfiets vergroot.

Krachtig (168 pk), rijk aan koppel bij elk toerental (met een piekwaarde van 12,8 kgm bij 7.500 tpm, 0,5 kgm meer dan de Multistrada V4 ) maar ook uiterst licht en compact, de V4 Granturismo (die is afgeleid van de Desmosedici Stradale van de Panigale en de Streetfighter V4) is tegelijkertijd soepel, regelmatig en plezierig vanaf de laagste toerentallen. Hij wordt ook gekenmerkt door lage gebruikskosten, met groot onderhoudsinterval van 60.000 km (een recordwaarde op het wereldtoneel) en efficiënt in brandstofverbruik en uitstoot dankzij het uitgebreide deactiveringssysteem. Deze voorziening schakelt de achterste cilinderrij uit, niet alleen wanneer het voertuig stilstaat, maar ook tijdens het rijden bij lage toerentallen onder verminderde motorbelasting.

De Twin Pulse ontstekingsvolgorde, samen met het speciale uitlaatsysteem ontwikkeld met veel aandacht voor “geluidskwaliteit” , kenmerkt onmiskenbaar het stempel van de V4 Granturismo. Het uitgebreide deactiveringssysteem voor de achterste cilinders, waardoor de motor kan werken als een tweecilinder of als een viercilinder met een onmerkbare overgang als gevolg van de geleidelijkheid, genereert een verandering in de toon van het uitlaatgeluid als het overschakelt van de ene modus naar de andere. Een dieper geluid, met lagere frequenties, kenmerkt de V4 Granturismo wanneer alleen de twee voorste cilinders actief zijn. De frequenties worden daarentegen hoger wanneer alle vier de cilinders actief zijn.

Chassis en ergonomie
De opwindende prestaties van de V4 Granturismo motor worden gecombineerd met een verrassende wendbaarheid en dynamiek voor een dergelijke motorfiets. De Diavel V4 heeft een leeggewicht zonder brandstof van 223 kg, voor een besparing van meer dan 13 kg (-5 op het motorblok, -8 op de motorfiets) ten opzichte van de Diavel 1260 S, dankzij de lichtheid van de V4 Granturismo en specifieke verbeteringen op meerdere componenten.
Dit alles met verfijning en doeltreffendheid van de componenten, met een upside-down 50 mm vork en een cantilever patroon schokdemper, beide volledig instelbaar. Het remsysteem berust op Brembo Stylema® remklauwen en dubbele 330 mm schijven aan de voorzijde.

Het resultaat is een motorfiets die adembenemend kan accelereren en remmen. In feite laten de prestaties van de 168 pk sterke V4 Granturismo, in combinatie met de 240/45 achterband en een specifieke gearing, toe om van 0 tot 100 km/u te accelereren in minder dan 3”, met een werkelijk indrukwekkende stuwkracht.
Het remsysteem, supersportief, met 330 mm schijven en Brembo Stylema® remklauwen, staat dan weer garant voor recordprestaties, met piekremwaarden van maar liefst 11,5 m/s2: een waarde die doorgaans kenmerkend is voor racemotoren, enkel haalbaar dankzij een zeer verfijnde kalibratie van het ABS-systeem.

De rijder – die kan genieten van een laag zadel (op 790 mm van de grond), centrale voetsteunen en een hoog stuur dat 20 mm dichter staat dan op de Diavel 1260, wat de bediening vergemakkelijkt, vooral bij het manoeuvreren – bevindt zich in het midden van de motorfiets, met een rijpositie die ook visueel een gevoel van controle en zelfvertrouwen uitstraalt.

Het comfort verbetert ook aanzienlijk tijdens lange ritten dankzij de achtervering, waarvan de veerweg met 15 mm is vergroot, en vooral dankzij het brede, goed geprofileerde zadel, dat is ontworpen om maximale bewegingsvrijheid in alle richtingen te bieden, wat ook voordelen biedt op het gebied van efficiëntie bij sportiever rijden.

De passagier kan rekenen op een ruime en comfortabele zitting, voetsteunen die onder de achterkant kunnen worden ingetrokken en een telescopische handgreep achter. Voetsteunen en handgreep zijn in gesloten toestand praktisch onzichtbaar en samen met de standaard meegeleverde en eenvoudig te monteren cover van het passagierszadel kan de Diavel V4 met een paar handelingen worden getransformeerd van een tweezitter naar een eenzitter.

Elektronica
De rijder kan de prestaties van de Diavel V4 volledig en veilig benutten, dankzij een uitgebreid elektronisch pakket dat de sportieve ziel van deze motorfiets versterkt. De Diavel V4 biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe Wet, ontworpen voor ondergronden met weinig grip. Met de rijmodi kan de rijder de motorafgifte en de interventie van de rijhulpsystemen (Ducati Traction Control in bochtversie, ABS Cornering en Ducati Wheelie Control) aanpassen aan de situatie en voorkeuren van de rijder.

Cruise Control maakt het rijden op de snelweg meer ontspannen, terwijl Launch Control zorgt voor flitsende starts en Ducati Quick Shift up & down het schakelen in het algemeen minder vermoeiend en effectiever maakt bij sportief rijden.

De bestuurder kan alle elektronische systemen beheren via verlichte bedieningselementen op het stuur en het nieuwe 5-inch kleuren TFT dashboard , dat ook Bluetooth-connectiviteit biedt om je smartphone te koppelen en te gebruiken voor gesprekken, tekstberichten en muziek, of het Turn-by-turn navigatiesysteem (beschikbaar als accessoire) te gebruiken via de Ducati Link App.

Accessoires
Liefhebbers die de toermogelijkheden van hun Diavel V4 willen uitbreiden, vinden vele opties in de Ducati Performance catalogus, te beginnen met de semi-stijve koffers met een totale capaciteit van 48 liter waar de Diavel V4 klaar voor is (geen frames nodig) die samen met de passagiersrugleuning en de touring plexi comfortabele tochten mogelijk maken, zelfs met een passagier.
De sportievere kant van de Diavel V4 wordt daarentegen versterkt door de straatlegale uitlaatdemper met cover en vier titanium eindkappen. Billet onderdelen, carbon onderdelen, gesmede wielen en remklauwen in rode of zwarte kleur breiden de mogelijkheden om de nieuwe Diavel V4 aan te passen verder uit.

Prijzen, kleuren en beschikbaarheid
De nieuwe Diavel V4 wordt vanaf januari bij de Benelux dealers verwacht en is in België te verkrijgen vanaf € 27.690 in Ducati Red en € 27.990 in Thrilling Black.
In Nederland is de nieuwe Diavel V4 te verkrijgen vanaf € 31.890 in Ducati Red en € 32.290 in Thrilling Black.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws