Skip to main content

Vernieuwd: 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade

De 2024 Honda CBR1000RR Fireblade zet een enorme stap voorwaarts in de ontwikkeling, met nieuwe afstellingen voor de 1000 cc viercilinder-in-lijn motor om een nog sterkere acceleratie in het middengebied en een enorm top-end vermogen te leveren. De cilinderkop, compressieverhouding, kleptiming en veren zijn allemaal herzien; de krukas en drijfstangen zijn lichter en de versnellingsbak heeft nieuwe, kortere verhoudingen. Throttle By Wire met 2 motoren voegt nauwkeurige controle en gevoel toe bij lagere toerentallen, met meer motorrem indien nodig.

Het aluminium diamond-style frame heeft een nieuw, meer flexibel karakter om de stuurnauwkeurigheid en tractie te verbeteren. De specificaties omvatten ook een van de RC213V-S afgeleide achterbrug, een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen, een Honda Electronic Steering Damper (HESD) met drie niveaus, een Showa 43 mm Big Piston Fork (BPF), Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-Lite) achterschokdemper en Nissin remklauwen met vier zuigers voor. Nieuwe winglets zorgen voor behoud van downforce, maar met 10% minder pendelmoment in de bochten. Ook de zithouding is aangepast om de rijder meer controle te geven. Een TFT-kleurenscherm biedt intuïtieve bediening van de rijmodi en aanpassing van vermogen, motorrem, HSTC, Wheelie Control en startmodus. Al deze instellingen zijn aangepast aan de nieuwe vermogensafgifte en gearing. ABS in bochten heeft nu een extra RACE-instelling. Een Smart Key blijft de finishing touch.

MY24 Honda CBR Line up

217 PK

De viercilinder-in-lijn van de Fireblade levert 112 Nm koppel @ 12.500 en het piekvermogen bedraagt 160 kW (217 pk) En hoewel de kerncijfers bekend zijn, is de vermogensafgifte doorheen het toerenbereik volledig veranderd – het resultaat van een enorme hoeveelheid HRC-ontwikkeling en knowhow. Dit alles om een acceleratie bij het uitkomen van de bocht te genereren die wordt aangevuld met een enorm top-end vermogen.

De toevoeging van Throttle By Wire (TBW) met 2 motoren zorgt voor een betere controle over het gashendel en biedt de mogelijkheid tot een hogere motorrem. De compressieverhouding is verhoogd, de inlaatpoorten zijn aangepast en de kleptiming is gewijzigd in combinatie met nieuwe klepveren, een lichtere krukas en geoptimaliseerde, lichtere titanium drijfstangen. Alle overbrengingsverhoudingen zijn korter gemaakt om de aandrijving naar het achterwiel te vergroten.

De 4-2-1 uitlaatpijpen zijn ovaal en voeden een titanium Akrapovič demper die nu iets groter in volume is maar 5dB stiller in gebruik.

Drie standaard rijmodi bestrijken een breed scala aan omstandigheden met opties om Power, Engine Brake, Wheelie Control en HSTC volledig in te stellen. Alle instellingen zijn aangepast aan het nieuwe karakter van de vermogensafgifte. Het elektronicapakket bevat ook een instelbare Startmodus.

Buigzamer

Net als voorheen maakt het aluminium diamond frame gebruik van de achterkant van de motor voor de bovenste schokdemperbevestiging, terwijl de achterbrug is gebaseerd op het RC213V-S ontwerp. De stijfheidsbalans is zorgvuldig geoptimaliseerd – en buigzamer gemaakt – om de prestaties van de motor te benutten op het gebied van gevoel voor grip voor en achter en stuurnauwkeurigheid.

Een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen maakt nauwkeurige 3D-schattingen van de rijdynamica en levert input voor het aansturen van alle elektronische systemen. De IMU stuurt ook de Honda elektronische stuurdemper (HESD) met 3 stangen aan.

Showa’s 43mm Big Piston Fork (BPF) is gekoppeld aan een Showa Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-L); de remschijven aan de voorkant worden bediend door Nissin remklauwen met vier zuigers, terwijl Cornering ABS nu beschikt over de RACE-modus waarmee het ABS aan de achterkant kan worden uitgeschakeld.

Nieuwe kuip

Een opnieuw ontworpen middenkuip herbergt nieuwe winglets die downforce genereren om de remstabiliteit en consistente grip aan de voorkant te verbeteren, maar met 10% minder inspanning door bochten met hoge snelheid. De rijpositie is ook aangepast om de controle te verbeteren, met een hoger stuur en lagere voetsteunen.

Het volledig aanpasbare 5-inch TFT-display biedt intuïtieve bediening via een vierwegschakelaar op de linker stuurhelft. Bij een koude start schuift de toerentalgrens nu op naarmate de bedrijfstemperatuur hoger wordt.

Honda’s Smart Key systeem voegt gemak toe en het Emergency Stop System (ESS) vergroot de zichtbaarheid voor achteropkomende weggebruikers.

Het doel van de updates van MY24 is verhoogde acceleratie en aandrijving in de bochten. Zo vergroot het tandwiel achteraan van 40 naar 43 tanden voor verbeterde acceleratie doorheen de versnellingen in het middengebied zonder te beknotten op vermogensafgifte in de hoge toeren.

Zowel de airbox als de inlaatkanalen kregen een vorm die de luchtstroom optimaliseert. De inlaatpoorten werden aangepast voor een snellere luchtstroom. De uitlaatstroom richting de katalysator verbetert ook, net als de katalysator zelf.

De veerspanning van het Throttle By Wire (TBW) neemt af voor een betere lineaire en responsieve reactie bij het openen. Gebaseerd op uitgebreide feedback van racers wereldwijd – ook die van Honda’s HRC World SBK-team – verbeterde het Honda Selectable Torque Control (HSTC). Zo biedt het systeem het vermogen, tractie en gevoel dat de rijder verlangt. Het systeem werd ook geoptimaliseerd naargelang de toegenomen acceleratie.

Net als voordien bieden drie rijmodi een antwoord op de meeste rijomstandigheden met daarnaast de mogelijkheid om vermogen, motorrem, wheeliecontrole en HSTC helemaal in te stellen. Een instelbare Start Mode (Launch Control) maakt ook deel uit van het elektronicapakket.

De lay-out van het motorblok is compact met een korte slag. Boring en slag zijn identiek aan de RC213V. Andere eigenschappen zijn een semi tandwiel aangedreven primaire overbrenging, vingergeleide kleptuimelaars, titanium drijfstangen, de interne wrijving verminderende technologie zoals op de RC213V-S, zuigerkanalen met check ball systeem en een ingebouwde bypass voor de waterkoelingskanalen van de cilinder. Een ram-air inlaat in de voorkant van de kuip voedt de airbox direct door het balhoofd. De 4-in-2-in-1-uitlaabochten zijn ovaal en de demper werd ontworpen in samenwerking met Akrapovič.

Het aluminium diamanttype frame gebruikt de achterzijde van het motorblok als bevestigingspunt voor de achterschokbreker. Het design van de swingarm is gebaseerd op dat van de RC213V. De stijfheidsbalans, gewichtsverdeling en stuurgeometrie zijn zorgvuldig bijgesteld voor optimale grip en gevoel voor- en achteraan. Zo dragen ze bij om het motorvermogen optimaal te kunnen benutten. Een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) biedt accurate 3D informatie over rijdynamiek en geeft input om alle elektronica systemen te besturen. Het controleert ook de nieuwe drietraps Honda Electronic Steering Damper (HESD).

Showa

Showa’s 43 mm Big Piston Fork (BPF) voorvork vult de Showa Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-L) schokbreker achteraan perfect aan. De remschijven vooraan worden bediend door Nissin vierzuigerklauwen. De zuigers van de remklauwen zijn vervaardigd uit nieuw materiaal en de nieuwe behandeling van de contactoppervlakken verbetert de distributie van hitte. Het ABS is instelbaar voor circuitgebruik.

Een deel van de gladde aerodynamische vormen van de RC213-V MotoGP-machine vinden hun weg naar de Fireblade. Zo ook de winglets die meer neerwaartse druk genereren en de remstabiliteit verhogen. De rijhouding is verder erg compact. Een volledig personaliseerbaar 5-inch TFT-scherm is intuïtief te bedienen via een schakelaar op de linkse stuurhelft. Honda’s Smart Key System biedt extra gebruiksgemak.

De CBR1000RR-R Fireblade verschijnt in de prachtige Grand Prix Red kleurstelling met een volledig rood gedeelte vooraan op de kuip.

  • Korteslag viercilinder motor met semi tandwiel aandrijving produceert 160 kW (217 pk) bij 14.000 t/min met een maximumkoppel van 113 Nm bij 12.000 t/min.
  • Compressieverhouding verhoogd voor 24YM plus herziene kleptiming, met nieuwe 3-traps veren
  • Carter geoptimaliseerd voor gewichtsreductie, reductie inertiemassa voor krukas en drijfstangen
  • Alle overbrengingsverhoudingen – en primaire aandrijving – verkort voor verbeterde acceleratie en acceleratie bij het uitkomen van bochten
  • Lichtgewicht Akrapovič-uitlaatdemper met groter volume en minder geluid

Motorelektronica

  • Nieuw Throttle By Wire-systeem met 2 motoren levert soepele controle voor zowel accelereren als remmen op de motor
  • Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 9 niveaus geoptimaliseerd voor de nieuwe vermogens- en overbrengingsverhoudingen
  • 3 standaard rijmodi plus opties om de herziene parameters Power, Engine Brake, HSTC en Wheelie Control aan te passen
  • Startmodus met 4 niveaus standaard

Chassis

  • Vernieuwd aluminium frame met nieuwe stijfheidsbalans voor nauwkeuriger sturen en meer gripgevoel
  • Nieuwe rijpositie verhoogt het stuur en verlaagt de voetsteunen voor meer vrijheid en controle voor de rijder
  • Bosch zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) geeft nauwkeurige berekening van het dynamische rijgedrag
  • Öhlins 43mm NPX (SV) vorken zijn voorzien van nieuw Spool Valve binnenwerk, net als de TTX36 (SV) achterschokdemper
  • Nieuwe Brembo Stylema R radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers, aangestuurd door Cornering ABS, nu met 3 standen – STANDARD/TRACK/RACE
  • Honda Electronic Steering Damper (HESD) met 3 niveaus van Showa, aangestuurd door IMU voor stabiliteitsmanagement

Aerodynamisch pakket & uitrusting

  • Vernieuwde middenkuip met nieuwe vormen voor de winglet voor meer wendbaarheid bij hoge snelheden; onderkuip met luchtsleuf aan de achterzijde voor een beter tractiegevoel
  • Het 5-inch TFT-kleurenscherm en de vierwegschakelaar aan de linker stuurhelft bieden intuïtieve bediening van de rijhulp systemen; de rode zone schuift nu pas op als de motor op bedrijfstemperatuur is.
  • Brandstofcapaciteit vergroot tot 16,5 liter
  • Smart Key-bediening voegt gebruiksgemak toe

2024 Honda CBR1000RR-R SP

Voor 2204 is de Fireblade SP opnieuw verder ontwikkeld. Een groot aantal motor- en versnellingsbakupdates zorgen voor een stevige prestatie boost in het middengebied, met een verbeterde gasrespons, naast gedetailleerde wijzigingen aan de rijpositie en upgrades van Brembo en Öhlins, met als doel een motorfiets die af-fabriek klaar is om te winnen en tegelijkertijd de rijervaring op de openbare weg kan verbeteren.

De 24YM CBR1000RR Fireblade SP is de eerste motorfiets ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe, derde generatie Öhlins Smart Electronic Control (SE-C3.0) 43mm NPX (SV) voorvork en TTX36 (SV) achterschokbreker. Deze maken nu gebruik van Spoelklep binnenwerk en bieden vering van racekwaliteit, met instellingen die worden beheerd door Öhlins Object Based Tuning interface (OBTi). Nieuw is ook een digitale veervoorspanningsmeter via het instrumentenpaneel.

De remschijven aan de voorkant worden bediend door nieuwe Brembo Stylema R remklauwen met vier zuigers en Brembo remhendel/hoofdremcilinder, terwijl het Cornering ABS nu over de RACE-modus beschikt, waarmee het ABS aan de achterkant kan worden uitgeschakeld.

De CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition

De CBR1000RR Fireblade SP Carbon Edition zal verkrijgbaar zijn in het unieke Matte Pearl Morion Black. Hij is voorzien van een koolstofvezel voorspatbord, onderkuip, middenkuip, winglets, frontkuip en spatbordafdekking om zijn aantrekkingskracht te maximaliseren.

De Carbon Edition is gelimiteerd tot slechts 300 stuks en is voorzien van een speciale naamplaat op de airbox afdekking. De Carbon Edition is 1 kg lichter, met een gewichtsbesparing van 10 – 40% per onderdeel.

Technische specificaties 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade

MOTOR
Motortype        Vloeistofgekoelde DOHC vier-in-lijn viertakt, 16 kleppen
Cilinderinhoud 1000cc
 
Aantal kleppen/cilinder           4
Boring x slag (mm)     81mm x 48.5mm
Compressieverhouding          13.6:1
Max. Vermogen          160kW (217 pk) @ 14,000rpm
Max. Koppel   113Nm @ 12,000rpm
Geluidsniveau Lurban – 74dB, Lwot – 77dB
Olie Capaciteit            4.0L
BENZINESYSTEEM
Injectie PGM-FI
Tankinhoud     16.5L
C02 Emissies WMTC 153 g/km
Verbruik          15.2km/L (6.6L/100km)
ELEKTRISCH SYSTEEM
Starter Elektrisch
Accucapaciteit            12-6ah YTZ7S
AANDRIJVING
Koppeling        Koppeling
Transmissie    Transmissie
Eindoverbrenging       Eindoverbrenging
FRAME
Type    Aluminium Twin Tube composiet twin spar
CHASSIS
Afmetingen (L x B x H)          2.100 x 745 x 1140 mm
Wielbasis        1.450 mm
Balhoofdshoek            23°56’
Naloop 102 mm
Zadelhoogte    830 mm
Grondspeling  130 mm
Rijklaar gewicht          200 kg
OPHANGING
Type voor       Showa BPF 43 mm telescopische voorvork met instelbare voorspanning en in- en uitgaande demping, 120 mm veerweg
Type Achter    Showa BFRC-Lite Pro-Link swingarm met tienvoudig instelbare voorspanning en traploos instelbare in- en uitgaande demping, 137 mm veerweg
WIELEN
Wielmaat voor 17 inch x 3.5
Wielmaat achter         17 inch x 6.0
Voorbanden    120/70-ZR17 M/C (58W)
Pirelli Diablo Supercorsa SP
Bridgestone RS11
Achterbanden 200/55-ZR17 M/C (78W)
Pirelli Diablo Supercorsa SP
Bridgestone RS11
REMMEN
ABS Systeem Type    2-kanaals
Voor    Dubbele remschijf 330 mm diameter met radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerremklauw
Achter Remschijf 220 mm diameter met Brembo tweezuigerremklauw
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA
Instrumenten   TFT-LCD
Veiligheidssysteem     Honda Smart Key
Koplamp         LED
Achterlicht       LED
Noodstopsignalen       Ja
Automatisch uitschakelende richtingaanwijzers       Ja
Quickshifter     Optioneel

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws