Nieuwe Yamaha WR450F enduro voor 2021
Voor 2021 is de gloednieuwe Yamaha WR450F volledig opnieuw ontworpen. Hij is nu uitgerust met dezelfde geavanceerde motor- en chassistechnologie die voor het eerst werd gebruikt op Yamaha’s nieuwste generatie YZ450F crossmotoren. Dankzij de lichtere en krachtigere motor en een compleet nieuw aluminium wiegframe voor scherpere besturing – samen met een toonaangevende wielophanging en uitstekende nieuwe remsystemen – rijdt, draait en stopt dit high-tech endurowapen beter dan ooit.
De 2021 WR450F heeft een van de hoogste specificaties in zijn categorie en staat klaar voor ervaren enduro- en offroad-rijders die de allerhoogste motorprestaties eisen, samen met uitzonderlijke wendbaarheid, extra stabiliteit, eenvoudig bochtenwerk en uitstekende remprestaties.
De 2021 WR450F is afgewerkt in een dynamisch nieuw Icon Blue kleurenschema met blauwe nummerplaten en minimalistische graphics. Hij wordt geleverd met de allernieuwste, beste technologie in zijn klasse, zodat elke offroad-rijder de lat hoger kan leggen en zijn prestaties naar een hoger niveau kan tillen.
Lichtere, krachtigere en compacte nieuwe 450 cc motor
De huidige WR450F motor staat al bekend om zijn enorme vermogen en uitstekend koppel, die indrukwekkende prestaties leveren onder diverse rijomstandigheden. Om in het hele toerentalbereik een nog sterker en beter beheersbaar vermogen te kunnen bereiken, hebben de technici van Yamaha de geheel nieuwe WR450F krachtbron ontwikkeld, gebaseerd op de nieuwe hoogwaardige motor van de YZ450F motor, die aanzienlijk lichter en compacter is.
Yamaha heeft een aantal belangrijke technische aanpassingen gemaakt om aan de verschillende eisen van de endurorijder te voldoen, waaronder modelspecifieke inlaat- en uitlaatsystemen en geoptimaliseerde mapping voor de brandstofinjectie en de ontsteking voor de ECU die zorgen voor meer bruikbaar en beheersbaar vermogen in combinatie met krachtige prestaties.
Nieuwe cilinderkop en zuigerontwerp
De 2021 WR450F motor heeft een nieuwe lichtere cilinderkop en een nieuw zuigerontwerp met een hogere compressieverhouding van 12,8:1 voor de 2020 WR450F tot 13,0:1 op het nieuwe model. De omgekeerde cilinderkop van de WR450F heeft een lange en rechte inlaat aan de voorzijde en biedt uitstekende efficiëntie, en voor 2021 is de vorm van de inlaatpoort gewijzigd. Bovendien zijn de hoeken van de inlaat- en uitlaatkleppen gewijzigd van 21,5 graden naar 14,5 graden om een hollere verbrandingskamer te creëren voor een verbeterde verbrandingsefficiëntie en meer vermogen over het hele toerentalbereik.
De nieuwe cilinderkop is uitgerust met een groot aantal magnesium onderdelen wat een gewichtsbesparing van 310 gram oplevert. De nokkenassen zijn dichter bij elkaar geplaatst, terwijl de verticale afstand tussen de nokkenassen en de krukas ook is verkleind voor een veel compactere uitvoering. De combinatie van een lager gewicht en kleinere afmetingen zorgt voor een verbeterde massacentralisatie, wat aanzienlijk bijdraagt aan het lichtere gevoel en de verhoogde wendbaarheid van het nieuwe model bij het nemen van bochten. Hierdoor is de 2021 WR450F een van de meest hanteerbare enduromodellen.
Yamaha Power Tuner voor eenvoudig afstellen met smartphone
In 2019 was de WR450F een pionier in het gebruik van geavanceerde digitale technologie toen het de eerste enduromotor werd met onboard connectiviteit die draadloze afstelling op afstand via een smartphone mogelijk maakte. Het geheel nieuwe model voor 2021 blijft toonaangevend met zijn Yamaha Power Tuner, waarmee rijders en technici snel en eenvoudig de mapping van het brandstof-/luchtmengsel en het ontstekingstijdstip kunnen aanpassen, zodat de motor kan worden ingesteld voor verschillende circuits en weersomstandigheden.
Nadat je de gratis Power Tuner app voor IOS of Android apparaten hebt gedownload, is het mogelijk om het motorkarakter van de motorfiets te verfijnen via een smartphone. Hierdoor kunnen eigenaren van de WR450F optimale prestaties behalen voor snelle MX testen en moeilijk technisch terrein. Rijders kunnen data zoals systeemdiagnose, motoruren en meer inzien en registreren, waardoor de Power Tuner een onmisbaar onderdeel van elke toolkit is!
Schakelaar voor aanpassing van de mapping op het stuur
Het model voor 2021 is uitgerust met een op het stuur gemonteerde schakelaar waarmee de rijder tijdens het rijden één van de twee mappings kan selecteren. Door tussen de mappings te schakelen kan de rijder het beste motorkarakter selecteren dat past bij veranderende weersomstandigheden of terreinvariaties, waardoor de WR450F overal flexibeler en beter beheersbaar is.
Compacte elektrische starter
De nieuwe high-performance 450 cc motor wordt geleverd met een compacte en lichtgewicht elektrische startmotor, zodat de rijder snel en moeiteloos kan wegrijden. Dit is vooral handig bij het wegrijden op een helling of bij het rijden over een steile helling.
Geavanceerd brandstofinjectiesysteem
De 2021 WR450F is uitgerust met een zeer geavanceerd brandstofinjectiesysteem dat met succes is gebruikt op de nieuwste YZ450F. De omgekeerde cilinderkop voorziet het nieuwste Mikuni® brandstofinjectiesysteem van koele en frisse lucht via een rechte inlaat aan de voorzijde. Dit brandstofinjectiesysteem is uitgerust met een gasklephuis van 44 mm en een elektrische hogedrukpomp. Het zorgt ervoor dat het vernevelde brandstof-/luchtmengsel in de compacte nieuwe cilinderkop voor hoge compressie komt voor uitstekende prestaties bij alle motortoerentallen.
Hoogefficiënte, gebogen radiateurs
Om de aanzienlijk hogere niveaus van vermogen en koppel aan te kunnen, is de hoogwaardige 2021 motor uitgerust met nieuw ontworpen hoogefficiënte radiateurs. Voor een optimale koelefficiëntie en winnende prestaties zijn deze nieuwe radiateurs onder een hoek geplaatst, zodat ze meer naar de inkomende luchtstroom zijn gekanteld, waardoor de 450 cc motor de hele dag efficiënt kan draaien. Er is ook een thermostaatgeregelde ventilator die wordt ingeschakeld wanneer dat nodig is om een sterke en consistente luchtstroom onder langzame of hete rijomstandigheden te handhaven.
Sterkere wide-ratio transmissie met 5 versnellingen
De vijfversnellingsbak van de 2021 WR450F is ontworpen om de zwaarste endurotesten te doorstaan. De speciaal ontworpen schakelwals en schakelvorken zorgen voor een beter gevoel en een kortere slag bij het schakelen, en de verbeterde op zwaar werk berekende koppeling is gebouwd om meer duurzaamheid te bieden voor een consistente werking tijdens de langste enduro.
De tandwielen van de WR450F zijn vervaardigd met een groter oppervlak in vergelijking met het motorcrossmodel, en dit helpt de belasting gelijkmatiger te verdelen voor soepeler schakelen en meer duurzaamheid. Met een lagere 1e, 2e en 3e versnelling – en een hogere 5e versnelling – dan de YZ450F biedt de versnellingsbak van het enduromodel de ideale keuze aan overbrengingsverhoudingen voor technisch rijden en rijden op hoge snelheid.
Centraal geplaatste ‘wraparound’ uitlaat
Door alle belangrijke componenten dicht bij het midden van de machine te houden, bereikt de compacte nieuwe lichtgewicht motor met omgekeerde cilinderkop van de WR450F een uitstekende massacentralisatie, en dit speelt een belangrijke rol bij het lichtgewicht en wendbare rijgedrag van de motorfiets. De ‘wraparound’ uitlaat is uitgerust met een endurospecifieke uitlaatdemper en is een perfect voorbeeld van hoe de technici van Yamaha in staat zijn om het gewicht dicht bij het zwaartepunt van de motorfiets te houden en meer vermogen en controle te verkrijgen.
Nieuw lichter aluminium frame voor een scherper rijgedrag
De 2021 WR450F is voorzien van een gloednieuw lichtgewicht aluminium wiegframe dat is vervaardigd met dezelfde gecontroleerde vultechnologie als de toonaangevende YZ450F. Om aan de verschillende eisen van endurorijders te voldoen, is de stijfheidsbalans van het frame aangepast door dunnere hoofdbalken en dunnere buizen aan de onderzijde te gebruiken. Daarnaast zijn de vorm en het aanhaalmoment van de bouten voor de voorste en achterste motorsteunen ook aangepast voor een betere feedback van schokken en een beter gevoel van verbondenheid met de ondergrond.
Verbeterde stijfheid aan de voorkant
Het chassis is verder WR-specifiek afgesteld aan de voorzijde, waar de nieuwe lichtere drievoudige klem, voorwielas en stangbevestigingen opnieuw zijn ontworpen voor een nauwkeuriger stuurgevoel en verbeterde grip. En om het rijders gemakkelijker te maken hun gewicht naar de voorkant te verplaatsen, is het stuur 15 mm naar voren en 5 mm naar beneden verplaatst.
Toonaangevende wielophanging
De volledig instelbare KYB upside-down voorvork met dubbele kamer is voorzien van snelheidsgevoelige demping die zorgt voor een uitstekende schokdemping en een sterke tractie bij alle rijsnelheden. Deze voorvork wordt alom beschouwd als een van de ultieme voorwielophangingssystemen in de offroad-sector. Met dezelfde hightech vorken als de nieuwste YZ450F en uitgerust met snelheidsgevoelige demping en speciale endurospecifieke instellingen, stelt deze toonaangevende voorkant de rijder in staat om de verbeterde motorprestaties van de gloednieuwe 2021 WR450F volledig te benutten.
De WR450F is aan de achterzijde uitgerust met een volledig instelbaar linktype dat is uitgerust met een speciaal afgestemde KYB® schokdemper. Dit lichtgewicht achterophangingssysteem met endurospecifieke instellingen is ontworpen om uitstekende tractie te leveren bij lage en hoge snelheden, samen met extreem effectieve schokdemping bij alle snelheden.
Sterker remvermogen
Het model voor 2021 is niet alleen sneller, maar stopt ook sneller, waardoor rijders waardevolle tijd op krappe gedeeltes kunnen besparen. Net als de nieuwste YZ450F profiteert de 2021 WR450F van een stijvere remklauw vóór met grotere zuigers – met een diameter van 22,65 mm tot 25,4 mm. Het oppervlak van de remblokken is met 25% vergroot, en de nieuw ontworpen 270 mm remschijf vóór geeft een 16% groter contactoppervlak zonder dat het gewicht toeneemt.
Compacter multifunctioneel display
Voor 2021 is de WR450F uitgerust met een nieuw multifunctioneel display dat veel compacter en makkelijker te lezen is. Het instrumentenpaneel is voorzien van een kilometerteller, twee rittellers, klok, timer/stopwatch en een nieuwe en zeer handige brandstofverbruiksmeter waarmee rijders en teams tankbeurten nauwkeuriger kunnen plannen. De motorfiets heeft een LCD-display met hoger contrast dat onder alle omstandigheden beter leesbaar is. Dankzij het uniforme ontwerp en de geringe breedte en diepte heeft het een mooiere uitstraling die het gevoel van lichtheid vanuit het oogpunt van de rijder verbetert.
Lichtere chromoly voetsteunen
Nieuwe chromoly voetsteunen vervangen de vorige roestvrijstalen versies, wat een gewichtsbesparing van 70 gram oplevert. Verdere gewichtsbesparingen worden gerealiseerd dankzij de lichtgewicht vooras, drievoudige klem en de stuurklemmen van de nieuwste YZ450F.
Dynamische nieuwe Icon Blue kleur
Ter gelegenheid van de introductie van de meest geavanceerde enduromotor die Yamaha ooit heeft geproduceerd, is de WR450F van de 3e generatie afgewerkt in een dynamisch nieuw Icon Blue kleurenschema, net als alle 2021 Yamaha offroad competitiemodellen. Minimalistische nieuwe graphics versterken de functionele en verfijnde nieuwe look van de motorfiets, en de voor- en zijplaten zijn ook afgewerkt in Icon Blue voor een gecoördineerde en professionele uitstraling.
Technische kenmerken van de 2021 Yamaha WR450F
Ultracompacte, nieuwe, van de YZ450F afgeleide motor, meer vermogen en verbeterde controle
Lichtere en compactere cilinderkop
Nieuw zuigerontwerp en verhoogde compressieverhouding
Yamaha Power Tuner voor direct afstemmen naast het circuit via een smartphone
Op het stuur gemonteerde motormodusschakelaar voor snelle afstelling
Geavanceerd brandstofinjectiesysteem met endurospecifieke instellingen voor optimaal vermogen
Gebogen radiateurs met grote capaciteit en ventilator zorgen voor een effectieve motorkoeling
Robuuste endurospecifieke transmissie met 5 versnellingen
Heavy-duty endurokoppeling voor trefzeker schakelen en consistente prestaties
Lichter aluminium wiegframe met een endurospecifieke stijfheidsbalans
Toonaangevende, snelheidsgevoelige voorwielophanging met KYB schroefveervork
Achterwielophanging met speciaal afgestelde KYB schokdemper. Gewijzigde zitpositie en in 4 standen verstelbaar stuur
Lichtere vooras van het type YZ450F, drievoudige klem en stuurklemmen
Lichtere en krachtigere remmen
Toegang tot luchtfilter zonder gereedschap
Compacte elektrische starter
Brandstoftank van 7,9 liter en compacte brandstofpomp
Lichtere chromoly voetsteunen en zijstandaard van gesmeed aluminium
Grote kunststof motorbescherming
Afgedichte ketting
2021 WR250F
Na het totale herontwerp voor het modeljaar 2020 zet de nieuwste generatie WR250F zichzelf op de kaart als een van de meest concurrerende enduromotoren in zijn klasse. Voor 2021 is dit model voorzien van de dynamische nieuwe Icon Blue afwerking en nieuwe graphics, met blauwe voor- en zijplaten.
Kleuren voor 2021
WR450F Icon Blue met nieuwe graphics. WR250F Icon Blue met nieuwe graphics.
Modelprijs en beschikbaarheid voor 2021
WR450F Leverbaar vanaf oktober 2020. WR250F Leverbaar vanaf november 2020.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven