Er zijn vele merken en iconische objecten, de SZ is hiervan het perfecte voorbeeld onder de motorhelmen. Het is de meest sportieve jethelm. Qua kleurstelling aangepast aan de Yamaha T-Max, maar evengoed te combineren met andere motorfietsen, is de helm vandaag de dag een must in het Parijse woon/werk verkeer. De eerste jethelm van het type SZ werd gelanceerd in 1988, hij was perfect geschikt voor motorrijders in het stadsverkeer van Tokyo. In de loop van de afgelopen 30 jaar is de helm voortdurend geëvolueerd en bij iedere nieuwe generatie helmen ligt de focus op comfort, functionaliteit en uiteraard bescherming, met het doel één van de bestsellers in Europa te worden.
Een jethelm met het comfort van een integraalhelm
Dit succes duurde voort dankzij voortdurende aanpassingen aan het model. Net als integraalhelmen profiteerde de SZ-R ook van ontwikkelingen wat betreft materialen, constructie van de binnenbekleding, ventilatie. Het resultaat is een helm die wordt geprezen vanwege zijn hoge niveau van comfort en ondersteuning, ook op hoge snelheid; en dat maakt hem één van de beste jethelmen voor het wegverkeer dankzij de aerodynamische vorm en de bescherming die geboden wordt door het vizier. Sportief volgens sommigen, geschikt voor het wegverkeer volgens anderen, staat de helm reeds goed bekend dankzij zijn ongeëvenaarde design en pasvorm !
Het vorige model, de SZ Ram-X, was zeer populair in heel Frankrijk, maar vooral in Parijs. Daarom zijn onze collega’s van de R&D afdeling van Arai hierheen getogen om inspiratie op te doen, om de helm in actie te zien in de hectische straten van de stad en het drukke verkeer, en om van gedachten te wisselen met de dragers van de helm. Ze kwamen terug gewapend met ideeën voor verbeteringen – op alle mogelijke fronten – en de SZ-R VAS biedt vele nieuwe functionaliteiten.
Een standaardversie en een Pro-versie
Door het gebruik van een nieuwe schaal met geïntegreerde VAS scharnierpunten, is het mogelijk de SZ-R te voorzien van een extern zonnevizier van het type PRO-Shade. De compacte schaal PB-CLC2 van de SZ-R VAS is een compleet nieuw ontwerp (identiek aan de QV-Pro), verstevigd door een band aan de voorkant en aan de achterkant, om de helm nog sterker te maken. De VAS scharnierpunten zijn 14 mm lager geplaatst ten opzichte van de vorige generatie, om de schaal rond en glad te houden, voor een betere weerstand in dit gebied. Door het ontwerp van het VAS systeem wordt het gezichtsveld verbreed, voor een beter zicht en verbeterde bescherming tegen de wind. De PRO-versie, met het PRO-Shade zonnevizier dat tot op heden alleen beschikbaar was voor de integraalhelm, biedt meer rijplezier en comfort. De ventilatieopeningen ter hoogte van het voorhoofd zijn nieuw ontworpen, voor meer gebruiksgemak en een grotere efficiëntie.
Een nieuw en comfortabeler interieur
De nieuwe binnenbekleding die gebruikt wordt voor de SZ-R VAS omklemt het hoofd beter, wat vooral bij bestuurders met een ovaal of lang hoofd zorgt voor een betere pasvorm. Zo is de vorm van de wangstukken aangepast voor meer stevigheid, met een uitneembare laag van 5 mm dik voor een perfecte pasvorm. De binnenbekleding is aangepast om brildragers meer draagcomfort te bieden. De wangstukken zijn voorzien van een waterdicht membraan als bescherming tegen de regen. Een extra stuk schuim is aangebracht rondom de oren, hetgeen de helm nog comfortabeler maakt. Er zijn uitsparingen voorzien voor speakers en om aerodynamische geluiden te verminderen is schuim aangebracht rondom de bevestiging van de kinband.
De nieuwe SZ-R in detail :
Elke Arai helm wordt bij vijf verschillende afdelingen onderworpen aan een kwaliteitscontrole: na de fabricage van de schaal, na het verven en het aanbrengen van de afbeeldingen, na de assemblage, en tijdens twee in-proces inspecties. Het kan tot vijf jaar duren voor onze experts het recht hebben verworven om een Arai schaal te maken. De fabricage van elke schaal omvat 27 stappen en de fabricage van een Arai helm vergt ongeveer 18 manuren. Alle Arai helmen worden onderworpen aan de penetratietest, hoewel dit geen vereiste is volgens de Europese norm voor helmen. De penetratietest van Arai wordt uitgevoerd met een kegel van 3 kg die vanaf een hoogte van 3 m op de helm valt.
Schaal
De organische vorm van een Arai buitenschaal biedt een natuurlijker uitstraling, sluit beter en past zich aan aan de natuurlijke vorm van het hoofd, om het comfort en de pasvorm te verbeteren en de turbulentie van de wind te verminderen. Het R75-ontwerp heeft een meer ovale vorm, robuuster, zonder uitstekende delen bij een val. Het “ricochet” principe, dat bij ARAI hoog in het vaandel staat, is zodoende geoptimaliseerd en zorgt voor een maximale absorptie. De ovale vorm zorgt ervoor dat de helm meedraait met het lichaam van de bestuurder tijdens zijn val, zonder uitstekende delen die voor extra letsel zouden kunnen zorgen.
Veiligheid
De band rondom het hoofd, eigen aan Arai (Super Fibre band) en afkomstig uit onze Formule-1 technologie, maakt de schaal aanzienlijk sterker, flexibeler maar ook lichter, en het zwaartepunt van de helm ligt lager. Door de plaatsing van deze band, in het bovenste deel van de helm boven de ogen, is het mogelijk een dunnere EPS binnenschaal te gebruiken, hetgeen het gezichtsveld omhoog verbetert, met name wanneer men zich in aerodynamische (liggende) positie bevindt. De schaal is gemaakt van mechanisch geëxpandeerde vezels, een combinatie van op elkaar gestapelde en samengeperste vezels die de buitenschaal vormen, volgens een Arai zelf ontwikkeld procedé, waardoor het gewicht van de helm vrij laag kan blijven. De gladde buitenschaal van Arai helmen is ontworpen om te glijden zonder onnodige weerstand. Daarom zijn alle voorzieningen aan de buitenkant, zoals de ventilatieopeningen, zodanig ontworpen dat ze loslaten bij een val, en het meedraaien van de helm mogelijk maken. Arai heeft een zeer harde buitenschaal om de krachten van de impact te verdelen en een soepele binnenschaal om de resterende energie te absorberen. De EPS binnenschaal met meerdere dichtheden is gemaakt volgens een unieke technologie die in één enkel onderdeel drie tot vijf verschillende dichtheden combineert al naar gelang de te beschermen gebieden. Één enkele maat buitenschaal volstaat bij de meeste modellen voor de productie van twee maten helmen, hetgeen een precieze pasvorm garandeert in combinatie met verschillende diktes binnenschuim en accessoires.
Ventilatie
De gecombineerde systemen bieden een uitstekende en efficiënte ventilatie met een verbeterde aerodynamica. De bovenste ventilatie heeft drie standen : gesloten, halfopen en helemaal open, om de luchtstroom te reguleren en te voorkomen dat er water binnenkomt wanneer deze helemaal gesloten is. De diffusers verminderen het geluid van de wind en helpen trillingen op hoge snelheid te voorkomen. Binnenin helpt een kleine drempel van schuim excessief geluid te absorberen en verminderen, zonder echter de ventilatie te verminderen.
Diffuser / Airwing
Getest in MotoGP en ontworpen om weerstand, turbulentie en trillingen te verminderen, hetgeen resulteert in meer comfort en een hogere topsnelheid. De diffuser verbetert de stabiliteit van de helm op hoge snelheid of bij plotseling remmen, en hij vermindert het geluid. Afhankelijk van het model is hij instelbaar in vijf verschillende posities, zodat hij zich aan elke rijpositie kan aanpassen.
VAS-scharnierpunt
Met het VAS-systeem is het bevestigingspunt van het vizier verlaagd, wat gemiddeld 24 mm extra ruimte oplevert bij de slapen, in ons streven een gladdere vorm te verkrijgen die het mogelijk maakt om energie weg te sluizen. Door deze aanpassing is de schaal gladder op en boven de Snell testlijn.
Technische specificaties:
Schaal van composietvezels, ovale vorm R75
Geoptimaliseerde ventilatie AirWing Type 12
– Met nieuwe luchtinlaat IC Duct5
– Extra: halfopen positie
Binnenschuim aanpasbaar en verwijderbaar
– Antibacteriële en hypoallergene Eco Pure voering, uitneembaar en wasbaar
– Meerdere lagen schuim, laatste laag -5 mm dik, verwijderbaar indien nodig.
– Instelbare binnenhelm en aanpasbare schuimdikte
– Voorbereid voor gebruik extra platte oortjes
– Binnenhelm en wangstukken verkrijgbaar in verschillende diktes
Vizier
– VAS-scharnierpunten
– Vizier verwijderbaar zonder gereedschap
– Anti-condens vizier, voorbereid voor Pinlock Max Vision
– Vizier vergrendeling in lage positie
Sluiting met dubbele D-ring
Europees keurmerk ECE 22.05
5 jaar garantie
Aanbevolen verkoopprijs: 599,00 euro incl btw (standaardversie effen) 699,00 euro met decoratie
Maat: XS tot XXL
Kleuren effen: mat wit, mat zwart, glanzend wit, modern grijs
Kleuren met decoratie: Mimetic, Harada, Oriental 2, Wedge
Bron: BIHR België

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven