De nieuwe Yamaha Tracer 9, Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ zetten een duidelijke stap in de richting van de toekomst. Yamaha’s Sports Touring-serie krijgt een groot aantal updates voor 2025, waardoor een van de bestverkopende series van het bedrijf nog geavanceerder wordt. De 2025 Tracer 9 serie bestaat uit drie modellen die worden aangedreven door de opwindende 890 cc CP3 driecilindermotor.
De Tracer 9-modellen krijgen ook een gestroomlijnde nieuwe kuipwerk en een groter, verstelbaar windscherm dat is ontworpen om meer bescherming te bieden en toch stijlvol, compact en sportief te blijven. Alle modellen in de Tracer 9-serie krijgen een zeer gespecificeerd 7″ TFT-dashboard, dat kan worden ingesteld om een van de drie onderscheidende thema’s weer te geven.
Nieuwe elektronica
de Tracer GT is uitgerust met elektronische vering, een elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten, smart key-systeem, cruisecontrol en Yamaha’s innovatieve Matrix LED-koplamp. De Tracer 9 GT+ heeft het volledige pakket aan radarondersteunde hulpmiddelen, zoals adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectie en waarschuwing voor aanrijdingen aan de voorkant, maar ook het Vehicle Hold Control- en het Unified Braking-systeem en een bandenspanningscontrolesysteem – waarmee de verwachtingen voor motoren met gemiddelde capaciteit echt opnieuw worden gedefinieerd.
Persbericht gaat verder onder foto’s
2025 Yamaha Tracer 9 – Belangrijkste modelkenmerken
Adaptieve Matrix LED-koplamptechnologie
Alle versies van de 2025 Tracer 9 hebben een verlichtingssysteem voor bochten, en als wereldprimeur brengt Yamaha geavanceerde adaptieve Matrix LED-koplamptechnologie naar de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ modellen. Dit systeem bestaat uit een matrix van meerdere LED’s voor dim- en grootlicht die zijn gekoppeld aan een camera die weer is geïntegreerd in het bovenste deel van de koplamp. De technologie detecteert automatisch het omringende verkeer, de natuurlijke lichtbronnen en de weersomstandigheden. Op basis van deze informatie past hij de helderheid en lichtverdeling dynamisch aan om altijd optimale verlichting te bieden.
Het systeem vergroot het vertrouwen van de rijder tijdens het rijden in het donker door het licht zo te verspreiden dat andere weggebruikers niet worden verblind, terwijl het verlichte gebied voor de rijder wordt aangepast. De Matrix LED-koplampen werken samen met de zes-assige IMU om de lichtbundel aan te passen wanneer een hellingshoek van zeven graden of meer wordt gedetecteerd, wat zorgt voor een comfortabelere rijervaring. Hoewel de adaptieve koplampen volledig geautomatiseerd zijn, kan de bestuurder kiezen uit drie gevoeligheidsniveaus. Elk niveau kan tijdens het rijden op elk moment handmatig worden aangepast.
Aangedreven door CP3
Het veelgeprezen CP3-motorblok behoeft weinig introductie. De nieuwste EU5+ versie van de 890 cc driecilinder motor staat bekend om zijn hoge koppel en ongelooflijke acceleratie in het middengebied en levert een piekvermogen van 119 pk bij 10.000 tpm, met een koppel van 93 Nm bij 7.000 tpm.
Ondanks de speelsheid van de Tracer 9 is de CP3 een plezier om op te rijden, met de perfecte combinatie van sportieve wendbaarheid en toercomfort. In combinatie met Yamaha’s instelbare rijmodi en de standaard hulp- en slipkoppeling is de Tracer 9 een super soepele en veelzijdige motorfiets die zich kan aanpassen aan de individuele behoeften van de rijder.
Lichtgewicht aluminium CF-gegoten frame
Als perfecte aanvulling op de CP3-motor biedt Yamaha’s aluminium Deltabox-frame een hoge mate van stijfheid voor een boeiend en sportief rijgedrag.
Dit is vervaardigd met het gepatenteerde CF (controlled filling) spuitgietproces van Yamaha. Hiermee kan een extreem licht en sterk frame worden gebouwd met variërende wanddiktes, wat zorgt voor een fijn afgestemd ontwerp met een stijfheid die is geoptimaliseerd om toonaangevende rijeigenschappen te leveren.
In combinatie met de lichtgewicht wielen en de hoogwaardige KYB-vering levert de 2025 Tracer 9 een wendbare en veilige rijervaring – zonder compromissen.
Y-AMT
Y-AMT is standaarduitrusting op de Tracer 9 GT+ en een optie voor zowel de Tracer 9 als de Tracer 9 GT. De toevoeging van Y-AMT versterkt de positie van de Tracer 9 als de ultieme multifunctionele motorfiets, waardoor een machine ontstaat die nog flexibeler is en nog beter in staat is om elke rol aan te nemen die de berijder nodig heeft en wil aannemen. De 2025 Yamaha Tracer 9, Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ voelen zich net zo thuis in bergpassen als voor kilometers toeren op de snelweg, en ook in het dagelijkse woon-werkverkeer zijn het perfecte metgezellen om door het leven mee te gaan.
Volledige capaciteit dankzij de optie voor drie koffers
De 2025 Tracer 9 wordt geleverd met een bagageklare uitrusting, met de mogelijkheid om eenvoudig afneembare harde koffers van 30 liter (standaarduitrusting op de Tracer 9 GT en GT+) en/of een topkoffer van 34 of 45 liter uit het officiële Yamaha accessoireprogramma te monteren.
De originele Yamaha-bagage is ontworpen om volledig te worden geïntegreerd in de motorfiets en is eenvoudig te bedienen met de smart key-technologie die je vindt op de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+. De Tracer 9 is ontworpen om tot 193 kg te dragen, zodat motorrijder en passagier zonder compromissen kunnen toeren, en de capaciteiten van het model als veelzijdige sporttourer worden benadrukt.
Ook nieuw voor de 2025 Tracer 9 modellen is geïntegreerde opbergruimte aan de rechterkant van de tank, met daarin een USB-stopcontact en een gemakkelijk toegankelijk vakje voor portemonnees, documenten en andere kleine voorwerpen die onmisbaar zijn tijdens langere ritten.
Geïntegreerde rijmodi
Alle Tracer 9-modellen profiteren van vijf rijmodi (drie vooraf ingestelde en twee aanpasbare) die volledig geïntegreerd zijn met de zesassige IMU en andere technologieën, zoals het uitgebreide pakket aan hellingsgevoelige rijhulpsystemen, cruisecontrol, elektronische vering en, waar gemonteerd, de Y-AMT transmissie.
Deze rijmodi, ‘Sport’, ‘Street’, ‘Rain’, ‘Custom 1’ en ‘Custom 2’ kunnen tijdens het rijden direct worden omgeschakeld met een knop op het nieuw ontworpen rechter schakelmechanisme. De fabrieksmodi zijn vooraf ingesteld met verschillende interventieniveaus om aan te sluiten bij de wisselende omstandigheden, terwijl de ‘Custom’ opties de rijder in staat stellen om de individuele parameters aan te passen in het YRC menu van het TFT-scherm, of met behulp van de app. Wanneer je de app gebruikt, worden alle nieuwe aangepaste YRC-instellingen geüpload en kan de motorrijder een selectie maken wanneer de app weer wordt gekoppeld aan de motorfiets.
Persbericht gaat nog verder onder de foto’s
Hoogwaardig 7-inch TFT-kleurenscherm
Alle versies van de Tracer 9 zijn uitgerust met hetzelfde uitgebreide 7-inch TFT dashboard. Het scherm heeft drie verschillende thema’s die passen bij de voorkeur en rijstijl van de rijder, met extra lay-outs voor navigatie, muziek en gesprekken.
Het TFT-dashboard is ontwikkeld om de MotoRide-app van Garmin te integreren, die standaard een abonnement voor de volledige navigatieservice bevat (Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+), wat een grote live-kaartnavigatie-ervaring oplevert. Het dashboard is ook volledig geïntegreerd met alle standaard- en accessoirefuncties van de Tracer 9, zoals de rijmodi YRC (Yamaha Ride Control), bandenspanningscontrolesystemen en verwarmde accessoires.
Lichtgewicht SpinForged wielen en speciale Bridgestone banden
De wielen van de Tracer 9, die zijn gefabriceerd met de exclusieve SpinForge-technologie van Yamaha, zijn lichter en sterker dan de wielen die met meer traditionele processen zijn geproduceerd, wat een overeenkomstige verlaging van de massatraagheid oplevert voor nog meer wendbaarheid en een lager brandstofverbruik.
De 2025 Tracer 9 profiteert verder van een verandering in de velgdikte op het achterwiel, waardoor de stijfheid wordt geoptimaliseerd. De wielen zijn gekoppeld aan Bridgestone Battlax Sport Touring T32 banden die speciaal zijn ontwikkeld voor de Tracer 9. De interne structuur van de banden is ontworpen om de rijeigenschappen van de Tracer 9 aan te vullen en te verbeteren. Hierdoor is het gewicht van het voorwiel met ongeveer 200 gram verminderd en dat van het achterwiel met 300 gram. Samen draagt het pakket bij aan een laag netto gewicht van 212 kg en geoptimaliseerde rijeigenschappen in uiteenlopende omstandigheden.
Volledig instelbare KYB-vering van hoge kwaliteit – semi-actief op GT-modellen
Alle modellen in de 2025 Tracer 9-serie zijn voorzien van voor- en achtervering waarmee de rijder de instellingen kan aanpassen en de beste afstelling kan vinden voor zijn individuele behoeften en voorkeuren.
De GT-modellen profiteren verder van elektronisch instelbare vering, die speciaal voor de Tracer 9 is ontwikkeld in samenwerking met KYB.
Dit systeem heet KADS (KYB Actimatic Damper Systeem) en is het meest geavanceerde veersysteem dat op een Yamaha productiemotor te vinden is. Dit ‘semi-actieve’ systeem is ingebouwd in de elektronica van de motorfiets en past de demping en rijervaring dynamisch aan op basis van real-time gegevens die worden gedetecteerd door de zesassige IMU, zoals hellingshoek, belasting, versnelling en de hoeveelheid en snelheid van de veerslag, waardoor een sportieve rit wordt geboden zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.
De rijder heeft de keuze uit verschillende modi met één druk op de knop en de dynamiek wordt verder bepaald door de geselecteerde YRC-rijmodus, die een stevigere, sportievere instelling biedt in de Sport-modus en een grotere focus op comfort in de Street- en Rain-modus.
KADS is verder geïntegreerd in andere geavanceerde en gemakssystemen, zoals de Brake Control, Adaptive Cruise Control en het Unified Brake Systeem. Het resultaat is een rijgedrag dat vertrouwen geeft en zich aanpast aan het brede scala van omgevingen waarin deze veelzijdige machine is ontworpen om in te rijden.
Comfortabelere ergonomie
Met een focus op verbeterd comfort voor toertochten bestaat een belangrijke verandering in de 2025 Tracer 9-serie uit de herziene ergonomie, met een gewijzigd stuur, voetsteun en zitarrangement die een comfortabelere rijervaring creëren voor zowel de rijder als de duopassagier, zonder afbreuk te doen aan de sportieve eigenschappen van de machine.
Ondanks het feit dat het nieuwe subframe 150 gram lichter is, is het 50 mm langer dan het exemplaar op de vorige generatie Tracer 9, waardoor er een royaler achterzadel mogelijk is. Het bestuurderszadel heeft een nieuwe vorm gekregen en is nu platter, met meer vulling voor extra comfort. Ondanks dat de specificaties een verhoogde minimale zadelhoogte van 845 mm laat zien, zullen de meeste rijders de 2025 Tracer 9 nu alsnog toegankelijker vinden, omdat de beenruimte in feite is verkleind door het afslanken en opnieuw vormgeven van de voorkant van het zadel, wat een meer geruststellende en vertrouwenwekkende ervaring betekent, vooral voor rijders met een kleiner postuur.
Het zadel heeft twee hoogte-instellingen, zodat rijders de ergonomie kunnen optimaliseren zodat deze het beste past bij hun lichaamsbouw en persoonlijke voorkeur. Hierdoor kan de zitting 15 mm hoger worden gezet, zonder dat daar gereedschap voor nodig is, terwijl een verwarmd zadel verkrijgbaar is als optie uit het assortiment met originele Yamaha-accessoires.
Y-AMT- Yamaha Automated Manual Transmission
De innovatieve Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) van Yamaha is standaard gemonteerd op de Tracer 9 GT+ en wordt naast een traditionele handgeschakelde versnellingsbak versie aangeboden op de Tracer 9 en Tracer 9 GT modellen. Dit biedt een geheel nieuwe rijervaring en geeft de Tracer 9 klant de keuze tussen een volledig automatisch transmissiesysteem en een met de vinger bediende handmatige versnellingsbak met elektronisch geregelde automatische koppeling.
De handgeschakelde versnellingsbak (MT) van de Y-AMT biedt een compleet nieuwe manier om de sensatie van Yamaha’s veelgeprezen CP3-motorblok te ervaren. Aangezien handen nauwer en verfijnder zijn verbonden met de hersenen dan de voeten, vormen ze een van de meest tastbare en krachtige gereedschappen die het menselijk lichaam heeft.
In tegenstelling tot schakelen met voet en hand, is schakelen met de hand niet alleen sneller maar is er ook minder bedenktijd nodig, en kan de motorrijder zich dus met alle aandacht concentreren op het gebruik van gashendel en rem, de hellingshoek, de lichaamshouding en het gripniveau van de banden voor een nog intensere rijervaring, vooral bij het nemen van bochten.
MT is ontwikkeld met het oog op sportief rijden, en voor alle situaties waarin de bestuurder gefocust en actief wil rijden. Het zorgt voor snellere en consistentere veranderingen terwijl de rijder elke graad van prestatie eruit probeert te halen.
Schakelen wordt geactiveerd met een voelbare wipschakelaar die handig bij de vingertoppen van de linkerhand is geplaatst. Bestuurders kunnen met hun duim en wijsvinger opschakelen via de plus-schakelaar en terugschakelen met de min-schakelaar, of ze kunnen kiezen voor bediening met één vinger voor sportiever rijden. Hierbij wordt alleen de wijsvinger gebruikt om te schakelen door de plus-schakelaar omhoog te trekken of omlaag te duwen voor de ultieme sportieve rit.
Zonder koppeling kan de rijder gemakkelijker schakelen terwijl hij zich concentreert op lijnen, remmen en andere besturingselementen. Zonder het traditioneel gemonteerde schakelpedaal is de rijder ook beter in staat om zijn onderlichaam in de bochten te positioneren, wat zorgt voor een uitstekende stabiliteit in de bochten en een nog geruststellendere band met de motorfiets.
Bij stilstand en lage snelheden regelt het Y-AMT systeem de werking van de koppeling en de versnellingsbak, waardoor de machine gemakkelijker te besturen is bij het wegrijden, het uitvoeren van manoeuvres en in druk verkeer. Het systeem neemt de schakelfuncties volledig over in een van de twee AT-modi (Automatische Transmissie), maar kan worden uitgeschakeld met de wipschakelaar.
In combinatie met Yamaha’s elektronische gashendel (YCC-T) systeem en de schakelbare rijmodi, zorgt Y-AMT voor een opwindende rit, waarbij motorrijders extra ruimte krijgen om zich te concentreren op de weg voor hen terwijl ze genieten van snelle en consistente schakelmanoeuvres om de prestaties te maximaliseren.
Schakelen tussen de MT- en AT-modi is eenvoudig. Dit kan tijdens het rijden door de knop op de rechter schakelaarset te activeren. Zo kan de bestuurder de rijstijl van de Tracer 9 in een oogwenk veranderen.
Nieuwe smartphone-connectiviteit
Alle versies van de 2025 Tracer 9 zijn uitgerust met een geëvolueerd 7″ TFT dashboard, terwijl de GT en GT+ modellen standaard volledige smartphone connectiviteit hebben.
Omdat steeds meer klanten hun mobiel gebruiken om de rijervaring te verbeteren, is de Tracer 9 nu uitgerust met een geïntegreerd opbergvak aan de rechterkant van de brandstoftank. Deze is voorzien van een USB-oplaadpoort, wat betekent dat het apparaat tijdens het rijden kan worden aangesloten.
Rijders kunnen hun smartphone aan de machine koppelen met de gratis MyRide app van Yamaha. De verbinding kan tot stand worden gebracht via USB, Wi-Fi of Bluetooth en zodra de berijder is verbonden, kan hij informatie bekijken over inkomende oproepen, e-mails en berichten, terwijl zowel berijders als passagiers ook naar muziek kunnen luisteren en gesprekken kunnen beantwoorden met een Bluetooth-verbonden headset (niet meegeleverd).
De smartphone integreert naadloos met het beeldscherm en de bedieningselementen van de Tracer 9. De bestuurder kan de menu’s bekijken en de functies van het apparaat bedienen via de nieuw ontworpen knoppen op het linker stuurblok. Wanneer verbonden met de motorfiets, kunnen rijders bovendien de aangepaste modi van het Yamaha Ride Control-systeem personaliseren door hun favoriete vermogensafgifte in te stellen, samen met de remkracht van het motorblok en de interventieniveaus van de talloze elektronische rijhulpsystemen van de Tracer 9.
Design en styling van de volgende generatie
De Tracer 9 is de belichaming van sport touring en stelde het ontwerpteam van Yamaha voor de uitdaging om een kuip te maken met het comfort van een speciale tourer, terwijl hij toch compact en sportief van aard bleef.
De kuip behoudt het compacte uiterlijk van het kuipwerk van de vorige generatie Tracer 9, maar is helemaal nieuw. De kuip is ontwikkeld in de windtunnel om de luchtstroom rond de rijder en passagier te optimaliseren. Het standaardmodel heeft een handmatig verstelbaar windscherm, dat 50 mm verstelbaar is in 10 stappen, terwijl de GT- en GT+-modellen een elektronisch verstelbaar scherm gebruiken dat in totaal 100 mm kan worden versteld. Dit kan tijdens het rijden met een druk op de knop worden ingesteld. Het grotere bereik van het elektrische scherm geeft een extra 25 mm hoogte voor extra windbescherming, maar ook een 25 mm lagere instelling voor de zomer en voor rijden op lage snelheid. De vorm van het scherm is ook ontworpen om de luchtstroom zorgvuldig te beheren, waardoor turbulentie en winddruk op het onderlichaam van de rijder worden verminderd, terwijl het scherm op de GT en GT+ aan de onderkant is voorzien van een extra spoiler voor nog meer windbescherming.
De kuip, ontworpen rond het nieuwe chassispakket, zorgt ervoor dat de wendbaarheid bij lage snelheden is verbeterd door een herziene voorvorkbeugel die de stuurhoek van het stuur vergroot, waardoor de minimale draaicirkel is verkleind van 3,1 m naar 2,9 m.
Onderhoudsarme ketting
De Tracer 9 GT+ krijgt ook de nieuwste onderhoudsarme ketting van DID. Deze is voorzien van rollen met DLC-coating voor uitstekende duurzaamheid en verminderde weerstand. Hierdoor gaat de ketting langer mee en hoeft hij minder vaak te worden afgesteld, en is de motorfiets gemakkelijker te verplaatsen.
Een andere kleine, maar praktische wijziging is aangebracht aan de zender van de brandstofpomp, die is geoptimaliseerd om een nog nauwkeurigere uitlezing via het TFT-dashboard mogelijk te maken.
Hulpsystemen op basis van radarsensoren
Naast Adaptive Cruise Control en het Unified Brake Systeem en Forward Collision Warning, die gebruikmaken van de millimetergolfradar vooraan, is de Tracer 9 GT+ uitgerust met een millimetergolfradar achteraan die Blind Spot Detection biedt. Al deze systemen gebruiken gegevens van de millimetergolfradar voor en achter die de afstand en aanwezigheid van voertuigen rond de motorfiets detecteert. De compacte radarunits wegen slechts 200 gram en bevinden zich achter geïntegreerde afdekkingen aan de voor- en achterkant van de Tracer 9 GT+.
Adaptive Cruise Control (ACC)
De Tracer 9 GT+ is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC), en dit geavanceerde systeem biedt alle voordelen van cruise control samen met de mogelijkheid om automatisch een vaste afstand tot de voorligger aan te houden. In combinatie met Y-AMT vermindert echt volautomatisch schakelen terwijl de adaptieve cruisecontrol is ingeschakeld de vermoeidheid van langeafstandsritten aanzienlijk.
De aan de voorkant geïntegreerde radarsensor meet constant de afstand tot het voertuig direct voor de Tracer 9 GT+ en stuurt signalen naar de ACC, die automatisch de kruissnelheid, vertraging en acceleratie aanpast aan de wegsituatie naarmate deze verandert.
De ACC is instelbaar, en wanneer de motorfiets in beweging is, kan de bestuurder een van de vier verschillende volgafstanden selecteren die passen bij zijn individuele voorkeur, weergegeven als één balk voor de kortste volgafstand, en vier balken voor de langste volgafstand. ACC biedt een aantal voordelen, zoals minder vermoeidheid bij de bestuurder doordat er minder handelingen nodig zijn, een betere rijkwaliteit door een constante volgafstand aan te houden en een soepele verkeersstroom.
Als het ACC-systeem actief is, verschijnt er een groen pictogram (met grijs voor stand-by) op het TFT-dashboard met één tot vier witte balken onder een autopictogram om de geselecteerde volgafstand te bevestigen. Als het ACC-systeem vaststelt dat de bestuurder zich te dicht bij het voorliggende voertuig bevindt of wanneer het merkt dat de huidige versnellings-/vertragingsstatus van de motorfiets er binnenkort toe zal leiden dat de bestuurder te dichtbij komt, verschijnt het interventieverzoekpictogram op het dashboard om de bestuurder erop te wijzen dat passende actie vereist is om te vermijden dat hij te dichtbij komt.
ACC werkt tussen 30 km/h en 160 km/h – in de eerste en tweede versnelling vanaf 30 km/h, in de derde en vierde versnelling vanaf 40 km/h en in de vijfde en zesde versnelling vanaf 50 km/h. De snelheid kan worden verhoogd en verlaagd in stappen van 1 km/h of 10 km/h door de instelschakelaar eenmaal in te drukken of ingedrukt te houden. ACC wordt uitgeschakeld door te remmen of door de gashendel voorbij de aanslag naar voren te draaien.
Deze gemakkelijk te begrijpen ACC-status wordt getoond in alle schermmodi, inclusief de navigatiemodus, en biedt een extra hulp voor de bestuurder die is ontworpen om de rijervaring te verbeteren, met name op drukke snelwegen.
Aanvullende ACC-functies
De ‘passeerhulp’ van de ACC versnelt de Tracer 9 GT+ soepeler dan normaal wanneer deze merkt dat de richtingaanwijzer ingeschakeld is en de motorfiets een inhaalmanoeuvre uitvoert.
ACC is ook geïntegreerd met de motor, het remsysteem en de elektronische vering, en om de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger te bewaren, worden de motorrem en de remmen geactiveerd – in die volgorde – om de motorfiets af te remmen. Tegelijkertijd wordt de dempingskracht van de elektronische vering aangepast om overmatige pitching te verminderen wanneer er geremd wordt, zodat de stabiliteit van het chassis behouden blijft.
De gemakkelijk te bedienen ACC vermindert de mentale en fysieke inspanningen van de rijder en biedt meer comfort en gemak voor een ongeëvenaarde rijkwaliteit, wat de Tracer 9 GT+ tot de ultieme Sport Tourer van Yamaha maakt.
Radargestuurd voor/achter ondersteund Unified Brake Systeem
Als vlaggenschip van Yamaha’s Sport Touring lijn maakt de Tracer 9 GT+ ook gebruik van het radargestuurde Unified Brake Systeem (UBS).
Het nieuwe systeem is een actief ontwerp dat verbeterde bestuurbaarheid biedt door gebruik te maken van gegevens van de radarsensor en de 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) om de remkrachten voor en achter te ondersteunen en te reguleren, via de hydraulische krachtbron van Bosch die de controle en bias van het remsysteem eenvoudiger maakt.
Het radargestuurde Unified Brake Systeem werkt als aanvulling op de Brake Control-functie die te vinden is op andere specificaties van de Tracer 9. Omdat de radar voortdurend de omgeving controleert, biedt het extra veiligheidsvoordeel dat er wordt ingegrepen wanneer het systeem detecteert dat de motorfiets te dicht bij een voorligger komt.
Het radargestuurde Unified Brake-systeem analyseert voortdurend de volgafstandgegevens van de radarsensor. Als het systeem berekent dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding met de voorligger te voorkomen, verhoogt het de remdruk op de voor- en achterwielen om de Tracer 9 GT+ af te remmen.
Wanneer ACC is ingeschakeld, remt het systeem de Tracer 9 GT+ automatisch af wanneer een vooraf ingestelde volgafstand is bereikt, maar zodra de bestuurder handmatig remt, wordt ACC uitgeschakeld – en op dat moment grijpt het radargestuurde Unified Brake Systeem in als het vaststelt dat de remacties van de bestuurder niet voldoende zijn om een aanrijding te voorkomen.
Het systeem biedt extra remassistentie en grijpt alleen in als de voorwaartse botsingswaarschuwing is ingeschakeld en de motorrijder remt – het is geen systeem om botsingen te voorkomen en uiteindelijk bepalen de motorrijders zelf of ze het systeem toepassen of overrulen.
Het tweede element is het voor/achter ondersteunde Unified Brake-systeem dat de remkrachtverdeling voor/achter aanpast. Wanneer alleen de voorrem door de rijder wordt gebruikt, oefent de hydraulische eenheid automatisch remkracht uit op het achterwiel, waarbij de mate van ingrijpen wordt berekend aan de hand van IMU-gegevens over veranderingen in versnelling en hellingshoek. Wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt, zal het systeem soms – maar niet altijd – via de hydraulische eenheid extra remkracht uitoefenen op het voorwiel, afhankelijk van de input van het rempedaal en IMU-gegevens over de stand van de motorfiets.
Het derde element is de remcontrole in de bochten. Dit is in feite een ‘bochtenremsysteem’ dat rekening houdt met de motorgegevens van de IMU en onmiddellijk de remkrachten van de rijder aanpast om te voorkomen dat de banden slippen.
Het radargestuurde Unified Brake-systeem is ook verbonden met de elektronische vering en zorgt niet alleen voor de ondersteuning en regeling van de remkracht voor en achter, maar het past ook de demping van de voor- en achtervering aan, zodat ABS altijd werkt, ongeacht of de remcontrole voor in de bochten nu aan of uit staat.
Dodehoekdetectie
Er is ook een radarsensor achter op de motorfiets, die de motorrijder via indicatoren in de achteruitkijkspiegels waarschuwt als er zich een voertuig in de ‘dode hoek’ van de motorfiets bevindt. De radar controleert voertuigen die van achteren naderen en bepaalt of ze in gebieden blijven die mogelijk niet goed zichtbaar zijn voor de bestuurder; als dat het geval is, knippert de indicator in de spiegel als waarschuwing. Hoewel deze functie het gebied rond de motorfiets ‘controleert’, is het slechts een ondersteunende functie en moet de bestuurder nog steeds handmatig controleren tijdens het rijden.
Smart Key en centrale vergrendeling
De Tracer 9 GT/Y-AMT en GT zijn uitgerust met een Smart Key-systeem waarmee het contact, de vuldop en het stuurslot zonder sleutel kunnen worden bediend. Daarnaast regelt het systeem het vergrendelingssysteem van de standaard zijkoffers en accessoire-topkoffer. Een Body Control Module (BCM) ontvangt input van de Smart Key, waardoor de koffers kunnen worden losgemaakt of geopend/ontgrendeld. Voor een optimale gebruiksvriendelijkheid werkt dit via een draadloze voeding, zonder dat er koppelingen of kabels aangesloten of verwijderd hoeven te worden.
Overzicht van de 2025 YAMAHA Tracer 9-modellen
Tracer 9
De middelgewicht sporttourer krijgt het nieuwe 7-inch TFT-dashboard en bijgewerkte schakelapparatuur voor 2025, samen met de nieuwe styling van deze serie en andere specificatie-updates.
De geïntegreerde opbergruimte bevat een USB-oplaadpunt. Extra geavanceerde systeemhulpmiddelen zijn de helderdere koplampen met dubbel grootlicht en dimlicht plus bochtverlichting, en de introductie van een noodstopsysteem, dat automatisch de alarmlichten activeert bij plotseling hard remmen.
Tot de opties voor accessoires behoren koffersystemen met drie koffers, Yamaha’s derde generatie quickshifter en een bandenspanningscontrolesysteem.
De Tracer 9-versie die is uitgerust met Y-AMT heeft ook zelfuitschakelende richtingaanwijzers en verwarmde handvatten van het stuur. De handgrepen bieden 10 warmteniveaus en de mogelijkheid om eenvoudig door de gebruiker te worden geprogrammeerd op drie vooraf ingestelde instellingen. De handvatten zijn geoptimaliseerd zodat ze snel zijn opgewarmd en de warmte gelijkmatig verdelen. Dit kan in combinatie werken met het verwarmde bestuurderszadel, dat verkrijgbaar is als origineel Yamaha-accessoire.
Tracer 9 GT
De GT-versie heeft een hoger uitrustingsniveau dan de instapversie van de Tracer 9. Deze versie debuteert met de Yamaha Matrix LED-koplamptechnologie en profiteert van een groot aantal hoogwaardige componenten, waaronder KADS elektronisch geregelde wielophanging, een elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten, Smart Key en connectiviteit.
De Tracer 9 GT heeft ook Yamaha’s derde generatie quickshifter en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers als standaarduitrusting, terwijl de met Y-AMT uitgeruste versie ook Vehicle Hold Control en een uniform remsysteem krijgt.
Tracer 9 GT+
De Tracer 9 GT+ is Yamaha’s belangrijkste sporttoermodel. De Tracer 9 GT+ is uitgerust met het volledige pakket technologieën en standaard voorzien van Y-AMT, adaptieve cruisecontrol, centraal vergrendelde harde zijkoffers van 30 liter, dodehoekdetectie, verlichte bedieningselementen, bandenspanningscontrolesysteem en een uiterst duurzame aandrijfketting.
Kleuren
- Tracer 9 en Tracer 9 Y-AMT: Redline en Midnight Black
- Tracer 9 GT en Tracer 9 GT Y-AMT: Ceramic Ice en Tech Black
- Tracer 9 GT+: Cobalt Blue en Icon Performance
Hoogtepunten van de 2025 Yamaha Tracer 9-serie zijn onder andere:
- Driecilinder CP3-motor van 890 cc die 119 pk levert met een koppel van 93 Nm bij 7.000 tpm voor een uitstekende acceleratie in het lage tot middelhoge toerengebied.
- Yamaha Ride Control is voorzien van een zesassige IMU en enkele van de meest geavanceerde elektronica op een middelgewicht motorfiets, waaronder een hellingsgevoelige tractiecontrole, slideregeling, wheeliecontrole en remcontrolesystemen.
- Het CF Deltabox-frame van gegoten aluminium combineert het niveau van wendbaarheid van een sportmotor met de stabiliteit bij hoge snelheden die nodig is voor een sportieve toermachine.
- Lichtgewicht wielen en banden. Speciaal getunede Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32 banden worden gecombineerd met gesmede spinwielen om gewicht te besparen en lichte en nauwkeurige rijeigenschappen te creëren, terwijl ze een geruststellende en comfortabele rit bieden.
- Wordt geleverd met het optionele bagagesysteem met drie bagagekoffers, dat compatibel is met het sleutelloze vergrendelingssysteem van de GT- en GT+-modellen.
- Premium 7-inch TFT dashboard met connectiviteit voor smartphones (standaard voor Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+), geïntegreerde Garmin-navigatie (standaard voor Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+), drie displaythema’s en extra lay-outs voor muziek, telefoongesprekken en navigatie.
- De Y-AMT transmissie biedt de keuze tussen volledig automatisch schakelen of met de vinger via de automatische koppeling, voor meer rijplezier, comfort en vertrouwen.
- Volledige LED-verlichting op alle modellen, met cameragestuurde adaptieve Matrix LED-koplamp op de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ modellen,
- Nieuw schakelpaneel (verlicht op Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+) ontworpen voor intuïtieve bediening van nieuwe functies.
- Elektronisch geregelde vering past de demping automatisch aan op basis van instellingen die worden gedetecteerd door de IMU. (Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+).
- Brandstoftank van 18 liter
- Vernieuwd bestuurderszadel met meer vulling en twee hoogte-instellingen.
- Nieuwe ergonomie met meer ruimte voor rijder en duopassagier.
- Verstelbaar windscherm (elektrisch bediend op Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+)
- Nieuwe zelfuitschakelende richtingaanwijzers met tweetraps knipperlicht en ESS-functie (Emergency Stop Signal) om automatisch waarschuwingsknipperlichten te activeren wanneer hard remmen wordt gedetecteerd.
- Verwarmde handvatten. 10 warmteniveaus met drie programmeerbare gebruikersinstellingen.
- Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) standaard op Tracer 9 GT+
- Smart key-functie ontgrendelt alle functies, inclusief contact, stuurslot, brandstof en bagage (Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+)
- Voertuigremcontrole. De Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ is het eerste Yamaha-model met een hellingstartassistent, een soort handrem, die de reminput vasthoudt om makkelijker stil te blijven staan op een helling.
- Aanpasbare rijmodi. Drie fabrieksinstellingen met twee door de gebruiker definieerbare aangepaste motorinstellingen.
- Derde generatie Quick shifter voor koppelingsloos opschakelen en automatisch terugschakelen met de auto-blip-functie.
- Adaptieve cruisecontrol (alleen Tracer 9 GT+) of cruisecontrol en snelheidsbegrenzer.
- Geïntegreerd opbergvak met ingebouwde USB-poort in kuip
- Groter en beter gewatteerd zadel voor meer comfort voor rijder en duopassagier.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven