Voor 2024 krijgen Honda’s belangrijkste adventure motoren – de CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – aanzienlijk opgewaardeerde prestaties, nieuwe technologieën en updates aan boord die hun mogelijkheden en aantrekkelijkheid verder vergroten.
Zelfde vermogen, meer koppel
De geliefde paralleltwin van 1.084 cc blijft het hart van de Africa Twin-familie en profiteert voor modeljaar 2024 van aanzienlijke verbeteringen op vlak van vermogen en koppel, in het lage en middelhoge toerengebied. Het maximumvermogen blijft 75 kW, maar het maximale koppel groeit met 7% tot 112 Nm, en wordt al geleverd bij 5.500 t/min in plaats van 6.250 t/min op de 23YM. De compressieverhouding stijgt van 10,1:1 naar 10,5:1, wat – in combinatie met wijzigingen aan de kleptiming, inlaatpoorten en ECU-instellingen – zorgt voor meer vermogen bij elke slag van de motor.
Nieuw geluid
De wijzigingen aan het uitlaatsysteem dragen bij aan de verbeterde prestaties, met een nieuwe uitlaatdemper die een aangenaam pulserende toon te berde brengt bij lagere toerentallen en een forsere bastoon naarmate het toerental aanzwelt.
Beide modellen zijn leverbaar met een manuele of Dual Clutch Transmission (DCT) transmissie. Honda heeft meer dan 240.000 met DCT uitgeruste motorfietsen verkocht in Europa, sinds het systeem voor het eerst verscheen als optie op de VFR1200F in 2009. Voor 2024 is het DCT-systeem op de Africa Twins verfijnd om optimaal te kunnen genieten van de betere prestaties van de motor, waardoor er bijvoorbeeld eerder wordt teruggeschakeld. Het systeem heeft nu ook een verbeterde bochtdetectie en pronkt met een zachtere, meer natuurlijke overgangen bij het wegrijden en tussen de eerste en tweede versnelling in, voor een beter gevoel en meer feedback voor de rijder.
Africa Twin: best verkochte motor van Honda
Vorig jaar was de Africa Twin de best verkochte motor van Honda en koos 49% van de kopers van een CRF1100L Africa Twin, en zelfs 71% van de nieuwe eigenaars van een CRF1100L Africa Twin Adventure Sports voor Honda’s unieke DCT-systeem.
CRF1100L Africa Twin
De sportieve, lichtgewicht CRF1100L Africa Twin is nu optioneel leverbaar met Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™), met instellingen die speciaal voor deze motorfiets zijn ontwikkeld. Showa EERA™ was voorheen alleen leverbaar op de Adventure Sports en biedt geoptimaliseerde demping onder alle rijomstandigheden, evenals de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering onderweg te wijzigen via het 6,5-inch touchscreen display. Het systeem is beschikbaar in 5 modi – SOFT (zacht), MID (gemiddeld), HARD (hard), OFF-ROAD (off-road) en USER (gebruiker). Dankzij de flexibiliteit van het systeem kan de demping met één druk op de knop worden aangepast aan de voorkeur van de rijder.
Het op offroad gerichte 21-inch voorwiel blijft op post, maar de CRF1100L Africa Twin is nu standaard uitgerust met tubeless Metzeler Karoo Street-banden, waarmee lekke banden tijdens het rijden snel kunnen worden gerepareerd zonder dat een wiel hoeft te worden gedemonteerd. Als de rijder offroad wil rijden, zijn de Michelin Anakee Wild-banden met noppenpatroon ook goedgekeurd voor gebruik.
Om het rijden op de weg over lange afstanden comfortabeler te maken, is op de vernieuwde, agressief vormgegeven voorkuip een nieuw, groter, 5-voudig verstelbaar windscherm gemonteerd, dat – afhankelijk van de keuze van de rijder – ofwel maximaal zicht naar voren ofwel meer windbescherming biedt.
Showa EERA vering
De CRF1100L Africa Twin is leverbaar in Grand Prix Red en Matt Ballistic Black Metallic. De CRF1100 Africa Twin met Showa EERA is verkrijgbaar in exact dezelfde kleuren, maar ook in een derde kleur: Pearl Glare White en Glint Wave Blue Metallic Tricolour. De motor is standaard uitgerust met handvatverwarming en een ACC-aansluiting.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
Continenten doorkruisen doe je op de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – in 2022 was deze motor goed voor 56% van de verkopen van Africa Twins in Europa. De Adventure Sports krijgt voor 24YM een reeks prestatiegerichte en praktische updates aangemeten, die zijn aantrekkingskracht op de weg en voor lange afstanden verder vergroten.
De meest in het oog springende verandering ten opzichte van het vorige model is een flinke update van de voorzijde. Door de toevoeging van een nieuw 19 inch voorwiel, is de veerweg van de standaard Showa EERA met 20 mm ingekort. In combinatie met de bredere voorband geeft dit de rijder meer grip en feedback aan de voorzijde, zeker met bagage of met z’n tweeën, zonder dat dit ten koste gaat van de offroad prestaties. Deze wijziging vooraan verlaagt ook het zwaartepunt van de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, wat bijdraagt aan een betere wendbaarheid bij lage snelheden en een betere steun voor de rijder op de grond.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
De CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is speciaal ontworpen voor langeafstandsritten en heeft een agressief nieuw ontwerp van de voorkuip gekregen om de windbescherming van het bovenlichaam en de aerodynamica te verbeteren. Net als zijn broer heeft hij een in hoogte verstelbaar scherm met vijf standen. Het zadel is nieuw en dankzij zijn 15 mm dikkere kussen van urethaanschuim met geoptimaliseerde dichtheid, word je minder snel moet tijdens langeafstandsritten.
2024 kleuren Honda CRF1100L Africa Twin
De CRF1100L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn in Mat Ballistic Black Metallic en Pearl Glare White Tricolour.
Om ervoor te zorgen dat de Africa Twin helemaal naar de wens van de rijder is, zijn er speciale accessoires verkrijgbaar die de robuustheid en prestaties offroad, het comfort tijdens langeafstand ritten en de praktische inzetbaarheid van elke Africa Twin verbeteren. De accessoires zijn afzonderlijk verkrijgbaar of samengesteld in vier speciale pakketten – Rally, Adventure, Urban en Travel – en omvatten onder meer bagagemogelijkheden tot 128 liter, extra valbescherming en lagere zadels.
Sinds de groei van de cilinderinhoud naar 1.100 cc in 20YM zijn er in heel Europa ongeveer 20.000 CRF1100L Africa Twins en 25.000 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports verkocht en sinds z’n terugkeer in 2016 zijn er meer dan 85.000 modellen met de legendarische naam Africa Twin geregistreerd.
De 24YM CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports staan vanaf november 2024 bij de dealers in heel Europa.
Voor 2024 krijgen Honda’s belangrijkste adventure motoren – de CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – aanzienlijk opgewaardeerde prestaties, nieuwe technologieën en updates aan boord die hun mogelijkheden en aantrekkelijkheid verder vergroten.
Zelfde vermogen, meer koppel
De geliefde paralleltwin van 1.084 cc blijft het hart van de Africa Twin-familie en profiteert voor modeljaar 2024 van aanzienlijke verbeteringen op vlak van vermogen en koppel, in het lage en middelhoge toerengebied. Het maximumvermogen blijft 75 kW, maar het maximale koppel groeit met 7% tot 112 Nm, en wordt al geleverd bij 5.500 t/min in plaats van 6.250 t/min op de 23YM. De compressieverhouding stijgt van 10,1:1 naar 10,5:1, wat – in combinatie met wijzigingen aan de kleptiming, inlaatpoorten en ECU-instellingen – zorgt voor meer vermogen bij elke slag van de motor.
Nieuw geluid
De wijzigingen aan het uitlaatsysteem dragen bij aan de verbeterde prestaties, met een nieuwe uitlaatdemper die een aangenaam pulserende toon te berde brengt bij lagere toerentallen en een forsere bastoon naarmate het toerental aanzwelt.
Beide modellen zijn leverbaar met een manuele of Dual Clutch Transmission (DCT) transmissie. Honda heeft meer dan 240.000 met DCT uitgeruste motorfietsen verkocht in Europa, sinds het systeem voor het eerst verscheen als optie op de VFR1200F in 2009. Voor 2024 is het DCT-systeem op de Africa Twins verfijnd om optimaal te kunnen genieten van de betere prestaties van de motor, waardoor er bijvoorbeeld eerder wordt teruggeschakeld. Het systeem heeft nu ook een verbeterde bochtdetectie en pronkt met een zachtere, meer natuurlijke overgangen bij het wegrijden en tussen de eerste en tweede versnelling in, voor een beter gevoel en meer feedback voor de rijder.
Africa Twin: best verkochte motor van Honda
Vorig jaar was de Africa Twin de best verkochte motor van Honda en koos 49% van de kopers van een CRF1100L Africa Twin, en zelfs 71% van de nieuwe eigenaars van een CRF1100L Africa Twin Adventure Sports voor Honda’s unieke DCT-systeem.
CRF1100L Africa Twin
De sportieve, lichtgewicht CRF1100L Africa Twin is nu optioneel leverbaar met Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA), met instellingen die speciaal voor deze motorfiets zijn ontwikkeld. Showa EERA was voorheen alleen leverbaar op de Adventure Sports en biedt geoptimaliseerde demping onder alle rijomstandigheden, evenals de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering onderweg te wijzigen via het 6,5-inch touchscreen display. Het systeem is beschikbaar in 5 modi – SOFT (zacht), MID (gemiddeld), HARD (hard), OFF-ROAD (off-road) en USER (gebruiker). Dankzij de flexibiliteit van het systeem kan de demping met één druk op de knop worden aangepast aan de voorkeur van de rijder.
Het op offroad gerichte 21-inch voorwiel blijft op post, maar de CRF1100L Africa Twin is nu standaard uitgerust met tubeless Metzeler Karoo Street-banden, waarmee lekke banden tijdens het rijden snel kunnen worden gerepareerd zonder dat een wiel hoeft te worden gedemonteerd. Als de rijder offroad wil rijden, zijn de Michelin Anakee Wild-banden met noppenpatroon ook goedgekeurd voor gebruik.
Om het rijden op de weg over lange afstanden comfortabeler te maken, is op de vernieuwde, agressief vormgegeven voorkuip een nieuw, groter, 5-voudig verstelbaar windscherm gemonteerd, dat – afhankelijk van de keuze van de rijder – ofwel maximaal zicht naar voren ofwel meer windbescherming biedt.
Showa EERA vering
De CRF1100L Africa Twin is leverbaar in Grand Prix Red en Matt Ballistic Black Metallic. De CRF1100 Africa Twin met Showa EERA is verkrijgbaar in exact dezelfde kleuren, maar ook in een derde kleur: Pearl Glare White en Glint Wave Blue Metallic Tricolour. De motor is standaard uitgerust met handvatverwarming en een ACC-aansluiting.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
Continenten doorkruisen doe je op de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – in 2022 was deze motor goed voor 56% van de verkopen van Africa Twins in Europa. De Adventure Sports krijgt voor 24YM een reeks prestatiegerichte en praktische updates aangemeten, die zijn aantrekkingskracht op de weg en voor lange afstanden verder vergroten.
De meest in het oog springende verandering ten opzichte van het vorige model is een flinke update van de voorzijde. Door de toevoeging van een nieuw 19 inch voorwiel, is de veerweg van de standaard Showa EERA met 20 mm ingekort. In combinatie met de bredere voorband geeft dit de rijder meer grip en feedback aan de voorzijde, zeker met bagage of met z’n tweeën, zonder dat dit ten koste gaat van de offroad prestaties. Deze wijziging vooraan verlaagt ook het zwaartepunt van de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, wat bijdraagt aan een betere wendbaarheid bij lage snelheden en een betere steun voor de rijder op de grond.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
De CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is speciaal ontworpen voor langeafstandsritten en heeft een agressief nieuw ontwerp van de voorkuip gekregen om de windbescherming van het bovenlichaam en de aerodynamica te verbeteren. Net als zijn broer heeft hij een in hoogte verstelbaar scherm met vijf standen. Het zadel is nieuw en dankzij zijn 15 mm dikkere kussen van urethaanschuim met geoptimaliseerde dichtheid, word je minder snel moet tijdens langeafstandsritten.
2024 kleuren Honda CRF1100L Africa Twin
De CRF1100L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn in Mat Ballistic Black Metallic en Pearl Glare White Tricolour.
Om ervoor te zorgen dat de Africa Twin helemaal naar de wens van de rijder is, zijn er speciale accessoires verkrijgbaar die de robuustheid en prestaties offroad, het comfort tijdens langeafstand ritten en de praktische inzetbaarheid van elke Africa Twin verbeteren. De accessoires zijn afzonderlijk verkrijgbaar of samengesteld in vier speciale pakketten – Rally, Adventure, Urban en Travel – en omvatten onder meer bagagemogelijkheden tot 128 liter, extra valbescherming en lagere zadels.
Sinds de groei van de cilinderinhoud naar 1.100 cc in 20YM zijn er in heel Europa ongeveer 20.000 CRF1100L Africa Twins en 25.000 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports verkocht en sinds z’n terugkeer in 2016 zijn er meer dan 85.000 modellen met de legendarische naam Africa Twin geregistreerd.
De 24YM CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports staan vanaf november 2023 bij de dealers in heel Europa.
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde parallel tweecilinder met acht kleppen, bovenliggende nokkenas, 270° krukas en Unicam |
Inhoud | 1.084 cc |
Boring x Slag | 92 x 81,5 mm |
Compressie verhouding | 10,1:1 |
Max. Vermogen | 75 kW (102 pk) @ 7.500 tpm |
Max. Koppel | 112 Nm @ 6.250 tpm |
Geluidsniveau | MT: Lurban 75.0dB, Lwot 80.5dB DCT: Lurban 75.4dB, Lwot 80.4dB |
Olie capaciteit | 4,8 l – MT 5,2 l -DCT |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 18,8 liter |
Verbruik | 4,9 l/100 km (20,4 km/l) – MT 4,8 l/100 km (20,38 km/l). – DCT |
ELECTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
Accu | 12V – 6 AH Li-ion accu |
ACG Output | 0,49 kW/5000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | MT: Natte multiplaatkoppeling met schroefveren en slipperkoppeling DCT: dubbele natte multiplaatkoppeling met schroefveren |
Transmissie | MT: 6 versnellingen manueel DCT: 6 versnellingen |
Aandrijving | O-ring Ketting |
FRAME | |
Type | Semi-dubbel wiegframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2.330 x 960 x 1.485 mm |
Wielbasis | 1.575 mm |
Balhoofdhoek | 27,5⁰ |
Naloop | 113 mm |
Zadelhoogte | 850 – 870 mm (laag zadel: 825 mm, hoog zadel 885 mm) |
Grondspeling | 250 mm |
Rijklaargewicht | MT: 231kg DCT: 242kg ES MT: 233kg ES DCT:244kg |
VERING | |
Type voor | Showa 45mm cartridge-type upsd telescopische voorvork, instelbare demping en veervoorspanning met schroefmechanisme, 230 mm veerweg |
Type achter | Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link, Showa met gas geladen demper, hydraulisch instelbare veervoorspanning en uitgaande demping met schroefmechanisme, 220 mm veerweg. CRF1100L Africa Twin ES – Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link, Showa met gas geladen demper, hydraulische op afstand bediende voorspanningsregelaar en elektrische controle unit (SHOWA EERATM) instelbare veervoorspanning en uitgaande demping 220 mm veerweg |
WIELEN | |
Voorband | 90/90-21M/C 54H (met binnenband) Metzeler Karoo Street |
Achterband | 150/70R18M/C 70H (met binnenband) Metzeler Karoo Street |
Voorwiel | 21M/C x MT2.15 spaakvelgen met aluminium rand |
Achterwiel | 18M/C x MT4.00 spaakvelgen met aluminium rand |
Velgmaat voor | 21 inch |
Velgmaat achter | 18 inch |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS met IMU Instelbaar ABS met ON- en OFF road setting |
Type voor | 310 mm dubbele zwevende wave-remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw en gesinterde metalen remblokken |
Type achter | 256 mm enkele wave-remschijf met enkelvoudige zuigerklauw en gesinterde metalen remblokken |
INSTRUMENTEN EN ELEKTRONICA | |
Instrumenten | LCD-display, TFT 6,5 inch touchscreen met Multi Information Display (MID) |
Beveiliging | Immobiliser, optioneel alarm |
Koplamp en achterlicht | LED |
Elektronica | Dagrijlichten, Bluetooth-audio, Apple CarPlay®, Android Auto®, USB-poort, automatisch uitgeschakelde richtingaanwijzers, cruise controle, noodstopsignaal, 6 axiale IMU, tractiecontrole (HSTC), Wheelie Control. Quickshifter enkel op MT. |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven