Met de CMX1100T Rebel lanceert Honda een nieuwe Touring-versie die het CMX1100 Rebel-gamma aanvoert. De nieuwe versie is voorzien van een aerodynamische halve kuip en harde zijkoffers. De standaardversie, even ontspannen en opwindend als voordien, krijgt een nieuwe kleur voor 23YM.
Zoals steeds levert de 1.084 cc grote paralleltwin een serieus vermogen, ondersteund door een indrukwekkend geluid uit de uitlaat. Met het Honda Selectable Torque Control met geïntegreerde wheeliecontrole, cruisecontrole en drie rijmodi bestuurd door het Throttle By Wire-systeem is de grote Rebel bovendien voorzien van een aanzienlijk elektronicapakket. Kwaliteitsonderdelen zoals de 43 mm cartridge-style voorvork, ‘piggyback’ schokdemper achteraan en de radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw vooraan. Alle verlichting is LED en het LCD-display is negatief. Optioneel voorzie je de CMX1100 Rebel van Dual Clutch Transmission (DCT).
Inhoud:
1 Introductie
2 Modeloverzicht
3 Belangrijkste kenmerken
4 Accessoires
5 Technische gegevens
- Introductie
De CMX500 Rebel, een A2-rijbewijsvriendelijke 500 cc-tweecilinder die in 2017 ten tonele verscheen, deed het klassieke motorrijden versmelten met baanbrekende nieuwe ideeën. Hij wist meteen een jongere generatie rijders te verleiden, voor wie een motor zoveel meer is dan louter een vervoermiddel. Motorrijders die hun tweewieler als een verlengde zien van hun levenswijze. Een mentaliteit. Een uitdrukking van individuele identiteit.
De Rebel combineert de tijdloze ‘bobber’-uitstraling met een unieke, eigentijdse en vooruitstrevende stijl, wat in het allereerste verkoopseizoen een schot in de roos bleek. En het is geen eendagsvlieg: zowel in 2020 als in 2021 was de CMX500 Rebel de bestverkochte custom style motorfiets in Europa. In zijn standaardvorm bewees de Rebel al een geslaagde creatie te zijn die toegankelijk en eenvoudig te rijden is. Bovendien was de Rebel ook een blank canvas, waarop de nieuwe eigenaar z’n verbeelding de vrije loop kon laten.
In 2021 trad een nieuwe motor in de voetsporen van de CMX500 Rebel: de CMX1100 Rebel. Honda nam de essentie van wat de kleinere CMX500 Rebel zo speciaal maakte en voegde meer vermogen, meer karakter en de meest geavanceerde technologie toe. Gewapend met alle voorgaande én een licht prijskaartje, is de CMX1100 Rebel de uitgelezen motor voor al wie een stapje hogerop wil, of een overstap ambieert van een heel ander segment – het is
een ideale machine voor de rijders die net dat tikkeltje anders willen gaan rijden.
Voor 2022 blijft de CMX1100 Rebel op mechanisch en motorisch vlak ongewijzigd, maar op esthetisch vlak krijgt hij een boost dankzij een nagelnieuwe kleurstelling. Bovendien treedt met de CMX1100T Rebel ook een nieuwe variant naar voren: een rasechte touring versie klaar voor een leven op de baan.
- Modeloverzicht
De CMX1100 Rebel heeft een dubbele persoonlijkheid. Ontworpen voor een ontspannen en rustig ritje, maar eveneens paraat voor spanning en sensatie wanneer een bochtige weg zich aanbiedt. Rijders die van kleinere motorfietsen overstappen zullen de behapbare afmetingen (zadelhoogte bedraagt slechts 700 mm) en dito gewicht zeker waarderen, terwijl meer ervaren rijders meteen plezier zullen beleven aan de bestuurbaarheid van de machine
dankzij het stalen buizenframe, de kwalitatieve ophanging en de krachtige remmen.
Zowel beginners als ervaren rijders zullen als een blok vallen voor het karakter, het vermogen én de diepe ronk uit de 1.084 cc paralleltwin. Het motorblok, bekend van de CRF1100L Africa Twin, werd opnieuw afgesteld voor buitengewoon veel kracht bij lage en middelhoge toeren.
Throttle By Wire zorgt dan weer voor elektronische rijhulp via de drie rijmodi. Daarin worden verschillende parameters zoals vermogen, motorrem of tractiecontrole via het HSTC (met geïntegreerde wheeliecontrole) aangepast naargelang de rijomstandigheden of de stemming van de rijder. Ook het schakelschema van het optionele Dual Clutch Transmission (DCT)-systeem is instelbaar. Cruisecontrole is standaard.
Als 21ste-eeuwse bobber spreekt de gestripte stijl van de Grote Rebel boekdelen dankzij het minimalisme. Stalen spatborden voor- en achteraan vullen de dikke banden aan, de ronde koplamp complementeert het ronde, negatieve LCD-display en mengt ouderwetse uitstraling met moderne LED-lampen. Een USB Type C-oplaadpoort voegt moderne handigheid toe aan de opbergruimte onder het zadel.
In het nieuwe modeljaar 2023 krijgt de Rebel-familie gezelschap van een toegewijde Touring-variant: de CMX1100T Rebel. Deze versie, gehuld in een indrukwekkende Gunpowder Black Metallic zwarte kleurstelling, is voorzien van een aerodynamische halve kuip en harde zijkoffers en biedt zo extra comfort tijdens lange en avontuurlijke rijdagen. De standaardversie van de 23YM CMX1100 Rebel zal beschikbaar zijn in volgende kleuropties:
Iridium Gray Metallic NIEUW
Gunpowder Black Metallic
- Belangrijkste kenmerken
- 1 Styling & uitrusting
●Rauwe stijl als statement voor gespierde, subtiele eenvoud
●Volledige LED-verlichting met vier LED-lampen in koplamp
●Ontstekingsknop opent het zadel met opbergruimte en USB Type C-
oplaadpunt.
●Cruisecontrole is standaard
●Nieuwe Touring versie met aerodynamische halve kuip en zijkoffers
De gitzwarte CMX1100 Rebel heeft een eenvoudige, rauwe en ‘onbewerkte’ uitstraling, gecreëerd door Honda’s R&D-studio in de VS die eerder ook de CMX 500 Rebel ontwierpen. De minimalistische gestalte heeft veel diepgang en is lang en laag met een smalle body en een tweekleurige benzinetank van 13,6 liter. De verhoudingen worden op een natuurlijke manier aangevuld door de rijder.
De spatborden voor- en achteraan, vervaardigd uit staal van 1 mm dikte, zijn bevestigd aan de gegoten aluminium beugels. Over de hele lengte vind je details terug die de unieke Rebel-uitstraling benadrukken. De laaggeplaatste, klassiek gevormde koplampbehuizing heeft een diameter van 175 mm en omhult vier LED-lampen voor een typisch uitzicht. De smalle ronde richtingaanwijzers van 55 mm hebben ook een klassieke look. Het ovale, heldere LED-achterlicht straalt dan weer een eigentijdse ondertoon uit die rijmt met andere details van de Rebel.
Het zadel werd ontworpen voor optimale ondersteuning voor de rijder tijdens het optrekken en blijft tegelijkertijd zacht en comfortabel. Het zitvlak achteraan is eenvoudig en snel te (de)monteren zodat een passagier kan meerijden. Onder het zadel vind je een opbergruimte van 3 liter met een USB Type C-oplaadpunt.
Het 120 mm negatieve LCD-instrumentenpaneel geeft de informatie op een intuïtieve manier weer. Het contactslot staat aan de linkerkant van het frame en dient ook om het bagagevak onder het zadel te openen. Het overzichtelijke stuur staat gemonteerd met stevige stuurklemmen. Via de linker stuurhelft bedien je de rijmodi en het optionele DCT. Cruisecontrole is standaard gemonteerd voor die lange ritten op de snelweg.
De CMX1100T Rebel, nieuw voor modeljaar 2023, krijgt een zwarte Gunpowder Black Metallic afwerking. Het model is perfect voor rijders die alle potentieel van het standaardmodel wensen, en daarbovenop langere afstanden met verhoogd comfort en meer draagvermogen willen afleggen. De halve kuip, op de voorvork gemonteerd, voegt meer stijl én meer windbescherming toe. De gloednieuwe harde zijkoffers (16 l rechts, 19 l links) met
scharnierende openingen aan de bovenzijde, vullen het geheel naadloos aan.
- 2 Motorblok
●1.084 cc paralleltwin
●Sterke prestaties en een uitgesproken karakter
●Throttle By Wire motormanagement en een opgewaardeerde uitlaatnoot
Het motorblok van de CMX1100 Rebel 1100 is een 1.084 cc SOHC tweecilinder met 8
kleppen die 64 kW presteert bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 98 Nm haalt bij
- 750 tpm. Uitstekende cijfers voor dit marktsegment, en een garantie op sterke prestaties.
Dankzij een toenemende inertie via een zwaarder vliegwiel, is de gasrespons in lage toeren erg sterk met een uitgesproken karakter.
Het compacte formaat van het blok (dankzij de Unicam-aandrijving en smeersysteem met halfdroog carter) houdt de massa netjes gecentraliseerd en het zwaartepunt laag. De grondspeling blijft maximaal gelet op het lage framedesign.
De 270° gefaseerde krukas en het bijbehorende, onregelmatige ontstekingsinterval zorgen voor een pak karakter. Voorts garanderen het unieke uitlaatsysteem, de kleptiming en de kleplift een sterker, pulserend gevoel tijdens het rijden. Passend bij de dubbelzijdige persoonlijkheid van de Rebel verandert het gevoel uit het blok van harmonieus bij lage toeren naar meer onstuimig en sensationeel naarmate de toeren oplopen.
Het motorblok beschikt over Throttle By Wire (TBW), en het PGM-FI-injectiesysteem voedt het gasklephuis via de 7 l-airbox. De uitlaat is afgesteld om een diepe geluidsgolf te laten galmen doorheen de 5,3 l ovaalvormige dempers bij minder dan 4.000 toeren, en schakelt over naar een krachtigere, hoge toon naarmate het toerental klimt.
De carters zijn horizontaal gesplitst. De waterpomp huist in het koppelingshuis en de thermostaat staat geïntegreerd in de cilinderkop. De manuele en de DCT-versie hebben gelijkaardige carters met enkele kleine uitwendige verschillen. De beweging van de zuigers neutraliseert secundaire vibraties, terwijl de primaire vibraties uitgebalanceerd worden via de dubbele balansassen. De water- en oliepomp worden aangedreven door de balansassen.
Een krukas pulsator beheert onjuiste verbranding, wat belangrijk is voor compatibiliteit met de EURO5-norm. Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbochten meten op een accurate manier het lucht-benzinemengsel.
- 3 Motorelektronica
●Controle via Throttle By Wire (TBW)
●Drie standard rijmodi en een USER-modus
●Drie niveaus Honda Selectable Torque Control en wheeliecontrole
Het TBW-systeem beheert de motorprestaties, het motorkarakter en de tractiecontrole via het Honda Selectable Torque Controle (HSTC) met geïntegreerde wheeliecontrole. Drie standaardinstellingen beïnvloeden elk op hun eigen manier de prestaties van de motor, voor toepasbaarheid in alle rijomstandigheden. Via de bediening op de linkerstuurhelft kies je de gewenste rijmodus. Een symbool op het display geeft aan wanneer het HSTC in werking treedt.
STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij vermogen, motorrem en HSTC evenwichtig zijn afgesteld voor een relaxte rit bij lage toeren, maar waarbij ook het volle potentieel van de Rebel vrijgelaten wordt naarmate het toerental en het tempo stijgt.
SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met weinig HSTC voor maximale prestaties.
RAIN levert minder vermogen af en minder felle remkracht, met lage HSTC-interventie, voor een relaxte rit en extra geruststelling op natte oppervlakken.
USER geeft je de mogelijkheid om de parameters aan te passen en zelf de ideale combinatie voorop te stellen. Eens ingesteld blijft de USER-setting in het geheugen, dus het is niet nodig om de instellingen bij elke rit telkens opnieuw in te stellen.
- 4 Dual Clutch Transmission (DCT)
●Drie standaard ‘D’-modi (automatisch) schakelschema’s die overeenstemmen
met de rijmodus
●Aanpasbare USER-modus
Honda’s DCT-technologie bestaat nu al 14 jaar, en meer dan 200.000 Honda-tweewielers uitgerust met DCT gingen over de toonbank in Europa sinds 2010. Het systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. Het system gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1e, 3e, 5e en 7e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, met de hoofdas van de ene koppeling verstopt in de andere om het geheel
compact te houden.
Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer geschakeld wordt, kiest het systeem op voorhand de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De eerste koppeling wordt dan automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de tweede koppeling over.
Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. Via de dubbele koppeling gaat de overschakeling van de ene naar de volgende versnelling gepaard met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen enkele schok of trilling ervaart bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien er geen
versnelling gemist kan worden en de tandwielen dus niet beschadigd kunnen geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, zorgeloos rijden doorheen de stad, minder vermoeiend rijden en meer ruimte in je hoofd, die je kan inzetten voor andere aspecten van het rijden zoals rijlijnen, bochtenwerk en remmen.
Het DCT-systeem kan je op twee manieren gebruiken: Automatic of Manual Transmission. Bij de eerste hanteert het systeem voorgeprogrammeerde schakelpatronen. De keuze om te schakelen wordt daarbij gebaseerd op de constante monitoring van snelheid, versnelling en toerental van de motor. Met Manual Transmission geactiveerd kan je schakelen via de peddels aan de linkse stuurhelft.
Dankzij het TBW-systeem is het DCT-schakelpatroon gelinkt met de drie rijmodi.
In STANDARD-rijmodus biedt het DCT-schakelschema een evenredige balans tussen rustig cruisen in hoge versnelling en acceleratieplezier in de lage versnellingen.
RAIN schakelt sneller op voor een erg soepele rit
SPORT jaagt het blok hoger in toeren vooraleer geschakeld wordt, en terugschakelen gebeurt ook bij hoge toeren voor meer motorrem.
De USER-modus staat je toe om een van de drie DCT-schakelschema’s te gebruiken bij
eender welke rijmodus
- 5 Chassis
●Kenmerkende ronde buizenframe dat de Rebel-stijl benadrukt
●Stuurgeometrie die stabiliteit en gemakkelijk rijgedrag levert
●43 mm cartridge-style voorvorkpoten en piggyback achtervering, beiden met
instelbare voorspanning
●Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw en 330 mm schijf vooraan
●130/70B18, 180/65B16 voor- en achterbanden
Het stalen buizenframe van de CMX1100 Rebel is een styling-statement op zichzelf en steunt op dezelfde rauwe en eenvoudige principes als diens kleine broer. Centraal staat dezelfde thematische lijn die diagonaal van voor naar achter loopt, met de benzinetank als belangrijk esthetisch onderdeel geplaatst boven de 35 mm dikke hoofdbuizen – uiteraard dikker dan die van de CMX500 Rebel. De swingarm met 50,8 mm diameter heeft een
bijpassende stijl.
De wielbasis is 1.520 mm. De voorvorken staan onder een hoek van 30° om de cruise-style alle eer aan te doen, 2° ruimer ten opzichte van de balhoofdhoek van 28°. Naloop is 110 mm. Deze combinatie levert de juiste uitstraling en zorgt voor stabiliteit in een rechte lijn met nauwkeurige, eenvoudige stuurbaarheid. Rijklaar gewicht is 223 kg voor de standaard Rebel 1100 en 233 kg voor de DCT-versie. De CMX1100T Rebel weegt rijklaar 233 kg in manueel geschakelde uitvoering, en 248 kg met DCT.
De zadelhoogte is een eenvoudige 700 mm. De driehoeksverhouding tussen stuur, zitvlak en centraal gemonteerde voetsteunen plaatsen de rijder stevig ‘in’ de motorfiets. De algemene geometrie staat riante hellingshoeken toe van 35° aan elke kant (door Honda gemeten), wat betekent dat de CMX1100 Rebel in z’n sas is tijdens een bochtige trip waar de ene apex de volgende opwacht.
De cartridge-style voorvorkpoten bestaan uit zwarte tweedelige buitenste vorkbuizen (gefabriceerd uit gegoten en geperst aluminium) met daarin de 43 mm binnenste vorkbuizen, afgewerkt met een donkere navy titanium coating. De dubbele schokbreker achteraan heeft een ‘piggyback’-reservoir, en de voorspanning is zowel voor- als achteraan in te stellen.
Remkracht vooraan komt van de radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerremklauw die zich vastbijt in de 330 mm remschijf. Een enkelvoudige zuigerklauw met 256 mm remschijf zorgt voor remkracht achteraan. Beide kanten beschikken over ABS. Aluminium gegoten
wielen met 5 sportieve Y-vormige spaken zijn uitgerust met dikke banden: 180/65B16 achteraan en 13/70B18 vooraan.
- Accessoires
Accessoires maken deze motorfiets nog completer dan hij al is. Daarom voorzien we heel wat originele Honda accessoires beschikbaar die je meteen op de CMX1100 Rebel kan monteren.
We groepeerden enkele accessoires in twee packs die passen bij de verschillende rijstijlen van onze Rebelrijders: de ‘Street’-collectie en de ‘Tour’-collectie
Het Street Pack omvat:
∙Gewatteerd zadel, zwart of bruin
∙Tankpad (zijkant en centraal)
∙Koplampkuip
∙Korte spatlap vooraan
∙Stripings op de wielen
Het Tour Pack omvat:
∙Gewatteerd zadel, zwart of bruin
∙Rugleuning voor de pasasagier
∙Pad voor rugleuning
∙Bagagedrager
Alle accessoires kunnen ook individueel aangekocht worden. Behalve de packs zijn volgende accessoires ook beschikbaar:
∙Solo-zadel
∙Beschermfolie
∙Kuip voor scherm
∙Bruinkleurig passagierszadel
∙Verwarmde handvatten
∙Windscherm – enkel voor de CMX1100T Rebel
Koplamp en achterlicht LED
MOTOR |
||||||||
Motortype |
Vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen met 270° |
|||||||
krukas en Uni-cam, EURO5-compatibel |
||||||||
Inhoud |
1.084 cc |
|||||||
Boring x Slag |
92 x 81,5 mm |
|||||||
Compressie |
10,1:1 |
|||||||
verhouding |
||||||||
Max. Vermogen |
64 kW (85 pk) @ 7.000 tpm |
|||||||
Max. Koppel |
98 Nm @ 4.750 tpm |
|||||||
Olie capaciteit |
4,8/4,3 liter (5,2/4,7 DCT) |
|||||||
BENZINESYSTEEM |
||||||||
Injectie |
PGM-FI |
|||||||
Tankinhoud |
13,6 liter |
|||||||
Verbruik |
MT: 4,9 l/100 km (20,4 km/l) |
|||||||
DCT: 5,3 l/100 km (18,9 km/l) |
||||||||
Geluidsniveau |
MT: Lurban 75,7 dB, Lwot 79,6 dB |
|||||||
(dB) |
DCT: Lurban 75,5 dB, Lwot 79,9 dB |
|||||||
CO2-uitstoot |
MT: 114 g/km |
|||||||
DCT: 123 g/13 |
||||||||
ELEKTRONICA |
||||||||
Starter |
Elektrisch |
|||||||
Accu |
12V – 11,2 AH |
|||||||
ACG Output |
0,419 kW |
|||||||
AANDRIJVING |
||||||||
Koppeling |
DCT: Natte hydraulische dubbele meerplaatskoppeling |
|||||||
MT: Natte dubbele meerplaatskoppeling |
||||||||
Transmissie |
6 versnellingen (MT of DCT) |
|||||||
Aandrijving |
Ketting |
|||||||
FRAME |
||||||||
Type |
Stalen diamantframe |
|||||||
CHASSIS |
||||||||
Afmetingen (L x |
MT: 2.240 mm x 853 mm x 1.115 mm |
|||||||
B x H) |
DCT: 2.240 mm x 834 mm x 1.115 mm |
|||||||
Wielbasis |
1.520 mm |
|||||||
Balhoofdhoek / |
28° / 30° |
|||||||
vorkhoek |
||||||||
Naloop |
110 mm |
|||||||
Zadelhoogte |
700 mm |
|||||||
Grondspeling |
120 mm |
|||||||
Rijklaargewicht |
CMX1100 – MT: 223 kg; DCT: 233 kg |
|||||||
CMX1100T – MT: 233 kg; DCT 248 kg |
||||||||
VERING |
||||||||
Type voor |
Instelbare veervoorspanning, 43 mm met cartridges |
|||||||
Type achter |
Instelbare veervoorspanning, dubbele piggyback achterschokdemper |
|||||||
WIELEN |
||||||||
Voorband |
130 / 70-B18 M/C |
|||||||
Achterband |
180 / 65B16 M/C |
|||||||
Velgmaat voor |
MT3.50 |
|||||||
Velgmaat achter |
MT5.00 |
|||||||
Velgen voor |
Meerspaaks gegoten aluminium |
|||||||
Velgen achter |
Meerspaaks gegoten aluminium |
|||||||
REMMEN |
||||||||
Remsysteem |
2-kanaals ABS |
|||||||
Type voor |
Radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerklauw, 330 mm |
|||||||
enkelvoudige remschijf |
||||||||
Type achter |
256 mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw |
|||||||
ELEKTRONICA |
||||||||
Instrumenten |
120 mm negatief LCD-instrumentendisplay, USB Type C-oplaadpoort |
|||||||
Beveiliging |
HISS |
|||||||
Koplamp en |
LED |
|||||||
achterlicht |
||||||||

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven