Skip to main content

Nieuw: 2019 Yamaha WR450F enduro offroad

Met de gloednieuwe WR450F viert Yamaha 20 jaar productie van haar viertakt enduro. Met een volledig herzien ontwerp en meer vermogen biedt deze veelzijdige, licht bestuurbare motorfiets nu nog meer wendbaarheid. Het gloednieuwe 2019 model is niet alleen lichter, slanker en sneller, maar de kenmerken die ervoor hebben gezorgd dat dit wereldwijd een van de populairste 450cc enduromodellen is, zijn ook behouden, namelijk rotsvaste stabiliteit, legendarische betrouwbaarheid en uitmuntende prestaties bij hoge toerentallen. In de twintig jaar sinds de eerste WR-F viertakt de endurowereld op z’n kop zette, heeft deze een reputatie opgebouwd dankzij zijn lineair en handelbaar vermogen, hoogwaardige kwaliteit en robuuste constructie. Dit zijn de belangrijkste elementen die de WR450F tot een vaste favoriet van zowel snelle terreinrijders als rasechte racers hebben gemaakt. 

Sinds de oorspronkelijke introductie in 1998 is de motor van de WR-F in omvang toegenomen van 400cc tot 426cc, en de nieuwste generatie motoren met omgekeerde cilinderkop heeft een inhoud van maar liefst 450cc. Het nieuwe 2019 model is verder ontwikkeld aan de hand van geavanceerde motor- en chassistechnologie die is afgeleid van het nieuwste, uiterst succesvolle YZ450F platform – een agressief ogende motocrossmachine die waanzinnig vermogen combineert met absolute controle.

WR450F: gebouwd om onder alle omstandigheden te winnen
In een scala aan off-road competities over de hele wereld is bewezen dat de winkans wordt vergroot met WR-F enduromotoren van Yamaha. In het FIM Enduro wereldkampioenschap hebben de coureurs van het Outsiders Yamaha Official Enduro Team, Jamie McCanney (E1) en Loïc Larrieu (E2), dit jaar hard gestreden om de hoogste plaats op het podium. Larrieu won daarnaast overtuigend in de ISDE 2017. Dankzij de deelname van de Manxman Jamie McCanney en de Fransman Loïc Larrieu op WR-F enduromotoren heeft Yamaha zich weten te vestigen als een belangrijke rivaal in het EWC en is de betrokkenheid nog eens extra benadrukt.

In de 2018 Dakar Rally van 2018 behield coureur Adrien Van Beveren van het Yamalube Yamaha Official Rally Team gedurende 5 dagen de algemene leiding in het klassement op zijn WR450F Rally, totdat een crash in de tiende etappe helaas het einde van de race voor hem betekende. Met één podiumplaats en nog drie vierde plaatsen demonstreerde Van Beveren de winnende capaciteiten van de WR450F onder de allermoeilijkste omstandigheden.

Naast de legendarische Dakar Rally hebben de coureurs van het Yamalube Yamaha Official Rally Team gedurende het hele seizoen deelgenomen aan rally’s over de hele wereld en de ervaring die daarbij is opgedaan, heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de nieuwe WR450F.

Snellere en stevigere 450cc motor met omgekeerde cilinderkop
De gloednieuwe WR450F is uitgerust met een motor met een geavanceerde omgekeerde cilinderkop, met een achterwaarts gekantelde cilinder die bijdraagt aan een geoptimaliseerd centraal zwaartepunt. De nieuwe, uiterst krachtige viertaktmotor van 450cc is ontwikkeld op basis van de winnaar van de MXGP, de YZ450F crosser. Deze is voorzien van speciaal voor enduro ontwikkelde inlaat- en uitlaatsysteem, brandstofinspuiting en mapping voor ontstekingsvervroeging en produceert een breed en lineair gespreid bruikbaar vermogen. De WR450F heeft een uitstekend gevoel voor tractie en levert stevigere prestaties voor winnende tijden op speciale onderdelen van enduro.

De sterkere motor produceert een breder gespreide trekkracht en biedt een soepelere gasregeling voor technische gedeelten. Deze verbeteringen, samen met het lichtere en slanker aanvoelende chassis, zorgen ervoor dat de coureur op de WR450F de hele dag een hogere snelheid kan aanhouden.

Nieuwe Power Tuner app voor afstellen met smartphone
Dankzij de ingebouwde WiFi kan de nieuwe WR450F worden aangepast aan verschillende circuits en wisselende weersomstandigheden, met behulp van een smartphone in combinatie met de communicatie regeleenheid (CCU) die verkrijgbaar is in de optionele racekit*. Met de nieuwe Power Tuner app heeft elke WR450F coureur de mogelijkheid om brandstofregeling en ontstekingstiming in een handomdraai af te stellen en de informatie te uploaden/delen voor ultiem gemak bij het afstellen op het circuit.

Eigenaren kunnen met de gratis Yamaha Power Tuner app ook informatie opslaan en een reeks gegevens bewaken, zoals onderhoud en systeemdiagnose, motoruren en meer.
(* Racekit afzonderlijk verkrijgbaar)

Verstelbare schakelaar voor motormodus
Er is nu een dubbele motormapping schakelaar op het stuur gemonteerd, naast de koppelingshendel, om het geleverde motorvermogen tijdens de race te wijzigen. Met deze schakelaar kan de coureur, als de omstandigheden tijdens het racen veranderen, met één druk op de knop een van de twee motormappings kiezen. Samen met het breder gespreide koppel van de nieuwe motor onderstreept deze motormodusschakelaar de veelzijdigheid en het aanpassingsvermogen van de nieuwe WR450F, waardoor dit een perfecte enduromotor is voor zowel professionele coureurs als vrijetijdsrijders.

Aluminium wiegframe voor scherpere besturing
Het gloednieuwe aluminium wiegframe is afgeleid van de YZ450F crosser en is slanker en lichter, waardoor het veel lichter en wendbaarder aanvoelt op technisch terrein met veel bochten en stenen. Mede door het nieuwe chassis en het gewijzgde balhoofd biedt de 2019 WR450F optimale wendbaarheid, precisie en tractie.

Toonaangevende wielophanging vóór en achter
De WR450F is uitgerust met een geavanceerd veersysteem dat onder de meest extreme omstandigheden ruim voldoende feedback geeft. De toonaangevende KYB Air Oil Separate upside-down voorvork zorgt voor een stabiele demping op allerlei soorten ondergrond en draagt bij aan een veilig gevoel van contact met het terrein. Deze voorwielophanging wordt over het algemeen beschouwd als een van de beste en reageert met name goed bij de overgang tussen compressie en ‘rebound’.

De schokdemper achter is ook op de YZ450F gebaseerd en heeft, net als de voorvork, speciaal voor enduro ontwikkelde instellingen. De nieuwe schroefveer met een diameter van 11,5 mm is 350 gram lichter en heeft een betere sterkte dan die van het huidige model. Voor een betere koeling en een stabielere demping is de inhoud van het schokdemperreservoir met 30cc vergroot.

Grotere tankinhoud van 7,9 liter
De 2019 WR450F is uitgerust met een nieuw ontworpen, grotere brandstoftank van kunststof met een inhoud van 7,9 liter en een compacte brandstofpomp, zodat er minder vaak gestopt hoeft te worden om te tanken. De inhoud van de brandstoftank is vergroot door het onderste deel van de tank ter verlengen naar het midden van de motorfiets. Deze verplaatsing zorgt er ook voor dat het zwaartepunt centraler ligt en dat de carrosserie slanker en compacter wordt, waardoor het comfort en de bewegingsvrijheid van de coureur worden vergroot.

Lichter, slanker en scherper ontwerp van carrosserie en koplamp
De eigenaren van de huidige WR450F zullen direct opmerken hoezeer de motorfiets veranderd is voor 2019 en degenen die nog geen kennis hebben gemaakt met de Yamaha viertakt enduro zullen onder de indruk zijn van de comfortabele ergonomie. Dankzij het nieuwe frame heeft Yamaha een veel slankere carrosserie kunnen toepassen, die meer lijkt op een 250 en ook zo aanvoelt, waardoor dit een van de meest compacte 450cc enduro’s is. De centralisatie van het zwaartepunt is ook verbeterd, en de algemene indruk van lichtheid en wendbaarheid wordt versterkt door de nieuwe koplampconstructie die lager en dichter bij de bestuurder is geplaatst, voor een strakkere race-uitstraling.

De WR450F is ook uitgerust met nieuwe en compactere radiateurs waardoor smallere en strakkere radiateurkappen zijn aangebracht, die bijdragen aan de bewegingsvrijheid van de coureur en die zorgen voor een betere bestuurbaarheid in de rechtopstaande positie. De nieuwe kappen zijn voorzien van slijtvaste, ingegoten graphics die de sportieve lijnen van de slanke nieuwe carrosserie benadrukken.

Beter beschermende beschermplaat en nieuwe snelheidssensor
Het nieuwe model krijgt een grotere en lichtere kunststof beschermplaat die is ontworpen om het frame, de motor, de slangen en waterpomp tegen diepe geulen en rondvliegend vuil te beschermen. De strak aangesloten voorzijde voorkomt dat modder en steentjes zich ophopen in de openingen rond het carter en zo extra gewicht veroorzaken. De nieuwe Yamaha enduro is uitgerust met een nieuw soort snelheidssensor om het voorwiel sneller en gemakkelijker te kunnen verwijderen.

Luchtfilter met vrije doorstroming
Voor eenvoudig onderhoud krijgt de WR450F een gloednieuw luchtfilter, waarvan het filterelement zonder gereedschap kan worden vervangen. Het nieuwe filterelement beperkt de weerstand van de luchtstroom op betrouwbaardere wijze en het heeft rubber afdichtingen rond de middelste bevestigingspen voor een nog grotere filtercapaciteit. 

Lichtere, sterkere koppeling en wide-ratio vijfversnellingsbak
Om zware enduro omstandigheden beter aan te kunnen, is de duurzame nieuwe koppeling voorzien van een uiterst hittebestendige frictieplaat en een nieuw ontwerp waardoor trillingen worden voorkomen. De veer is aangepast zodat de hendel veel gemakkelijker kan worden ingedrukt voor een beter gevoel en meer controle.

De nieuwe WR450F is uitgerust met een wide-ratio vijfversnellingsbak met gewijzigde interne onderdelen voor sterke off-roadprestaties op uitdagend en technisch terrein, evenals hoge snelheden op vlakke delen. De vorm van de tandwielen is ook herzien.

Lager en smaller zadel
Of er nu staand of zittend wordt gereden, met het slankere ontwerp van het nieuwe zadel kan het lichaamsgewicht gemakkelijker worden verplaatst. De voorzijde is 2 cm smaller en het midden en de achterzijde zijn ook lager, waardoor er eenvoudiger naar voren of achteren kan worden bewogen voor een hogere mate van controle in bochten of bij versnellen of remmen.

Belangrijkste kenmerken van de 2019 WR450F

Gloednieuwe 450cc motor met geoptimaliseerde instellingen
Optionele racekit met CCU voor werking van Power Tuner app
Nieuwe schakelaar op stuur voor afstellen motormodus
Nieuw, van YZ450F afgeleid lichtgewicht wiegframe
Herziene KYB wielophanging voor stabiele en soepele besturing
Smalle brandstoftank met inhoud van 7,9 liter en gecentraliseerd zwaartepunt
Nieuw licht, slank en scherp ontwerp van carrosserie en koplamp
Stevige nieuwe beschermplaat en nieuwe snelheidssensor
Nieuwe radiateurkappen en luchtfilterontwerp voor eenvoudige toegang
Duurzame nieuwe koppeling, wide-ratio vijfversnellingsbak
Nieuw smal, lager en gemakkelijker toegankelijk zadel
Sterke, nieuwe slijtvaste ingegoten graphics

Off-road competitiemodellen 2019
Het uitgebreide aanbod off-road competitiemodellen van Yamaha, met de WR250F enduro, de TT-R110E viertakt en de PW50 tweetakt zijn voor 2019 allemaal leverbaar met nieuwe kleuren en graphics.

Originele Yamaha accessoires
Met originele Yamaha accessoires en GYTR Performance producten kan elke coureur zijn productie-Yamaha transformeren in een unieke, op maat gemaakte racemotor. Het assortiment is ontworpen voor verbeterde prestaties, functionaliteit en stijl en omvat titanium uitlaten en slip-on dempers, billet koppelingsbeschermers, remschijven, wielen, beschermers en meer.

Yamaha werkt nauw samen met erkende leveranciers om nieuwe producten te blijven ontwikkelen, het assortiment originele Yamaha accessoires wordt dus continu uitgebreid. 

Beschikbaarheid
De nieuwe 2019 WR450F, evenals de WR250F, TT-R110E en PW50 modellen zijn vanaf eind oktober 2018 beschikbaar bij Yamaha-dealers. De 2019 WR450F en WR250F zullen alleen beschikbaar zijn in een competitie specificatie. Dus zonder een EU4-homologatie en alleen geschikt voor gebruik op afgesloten circuits, privéterreinen en specifieke evenementen waarbij deelname met niet-geregistreerde voertuigen is toegestaan. 

 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws