Skip to main content

Motorcenter Venlo wordt Husqvarna dealer

De Husqvarna Vitpilen en Svartpilen: hoewel ze nog maar net in Nederland geland zijn, zitten de twee high tech stijliconen nu al verankerd in de motorwereld. Eenmaal gezien, heb je beide motoren voor altijd in je geheugen gegrift staan. Maar beide Husqvarna’s bieden natuurlijk meer dan hun verleidelijke mantels der liefde op het eerste gezicht. Namelijk ultra verfijnde, potente eencilinders, uitgebalanceerde rijwielgedeeltes en ieder zijn eigen doordachte ergonomie. Het straatleven is immers hun domein; een eregalerij in musea verdienen de Husqvarna’s vanzelf wel. Om iedere (potentiële) Vitpilen- of Svartpilen-rijder op alle fronten te assisteren, heeft Husqvarna zijn dealernetwerk drastisch uitgebreid, met de focus op de nu reeds felbegeerde 401- en 701-generatie.

Richten we ons daarom op de kersverse Husqvarna-straatdealers met als tweede uit een serie van zeven nieuwe dealers: Moes van Hoogstraten van Motorcenter Venlo
Moes is sinds jaar en dag een doorgewinterde motordealer die het vertikt om zijn bakermat Venlo te verlaten. Met een complete ommezwaai drie jaar geleden als gerespecteerd multibrand-dealer, focuste hij zich ineens volledig op Oostenrijk. ‘En ik ben echt helemaal in mijn nopjes met Husqvarna. M’n mensen en winkel zijn er volledig op ingericht; we krijgen ook veel klanten uit Duitsland die zich in onze zaak beter thuis voelen dan in de Duitse, ja. Weliswaar heb ik van oorsprong nooit contact met het merk gehad, maar in de Vitpilen en Svartpilen heb ik alle vertrouwen, serieus. Het is net even excentriek, maar dan met topkwaliteit aan rijeigenschappen. Door het design moet je niet verwachten dat je er direct enorme aantallen van verkoopt als een wereldwijd bekend merk; juist motoren met klasse en stijl vragen altijd enige aanlooptijd, logisch.’ 

‘Maar ik ben er honderd procent van overtuigd dat Husqvarna al heel snel als merk ingebakken zit bij de gemiddelde motorrijder. D’r zit nu al zoveel potentie in en voor mij is het de perfecte aanvulling, anders begon ik er niet aan. In de zaak zie ik altijd mensen ernaar toelopen; ouderen omdat de machines er misschien uitzien als de motor die ze vroeger hadden willen bouwen. Maar zeker ook jongeren komen erop af. De eerste Vitpilen 401 die ik verkocht was aan een jongeman met A2-rijbewijs. Die had de motor en mij in een of ander lokaal krantje gezien. Belde hij me op of ‘ie hem kon kopen. Ik zeg: ‘dan moet je nog twee dagen wachten op het kenteken, maar dan is hij van jou’. Da’s mooi toch?’

Simple. Progressive
Vergeet alle moderne wegmotoren die je tot nog toe hebt gezien. Dit zijn innovatieve en vooruitstrevende motoren die van A tot Z geheel nieuw zijn ontwikkeld met frisse ideeën. Minimalistisch, puur en niet beïnvloed door anderen – deze motoren stellen alle actuele motordesigntrends ter discussie en zijn strakker, slimmer en minder gecompliceerd gebouwd. De eenvoudige maar tegelijkertijd geavanceerde designstrategie is een prikkelende paradox, waarbij eenvoud, gebruiksgemak en functionaliteit samenkomen met innovatief ontwerp en oog voor detail.

De Svartpilen 401 ademt de pure passie waardoor streetbikes ooit zo populair werden. Alles is teruggebracht tot de zuivere functionele essentie: deze motor is de real deal. Hier geen overbodige, extravagante ontwerpgimmicks die afbreuk zouden doen aan de zuivere sensatie van het motorrijden. De eenvoudige maar tegelijkertijd geavanceerde designstrategie van deze robuuste stadsverkenner representeert de toekomstvisie van Husqvarna Motorcycles op wegmotoren.

Husqvarna: pionier in innovatie
‘Heritage’ is heilig tegenwoordig, cultureel erfgoed een cruciale schakel in merktrots en kwaliteit. Diverse merken beroepen zich dan ook op hun vooroorlogse verworvenheden. Nee, dan Husqvarna: de eerste wortels van het merk dateren uit 1689, toen in het Zweedse Huskvarna in opdracht van de koning een wapenfabriek werd gevestigd. Nog altijd herinnert het Husqvarna-logo van een klassieke zoeker op een geweerloop aan die vroegste industriële activiteiten. Na toevoeging, in de loop der eeuwen (!), van de fabricage van keukenapparatuur en naaimachines, werd in 1903 de Zweedse pioniersdrang bekroond met het eerste Husqvarna-motorrijwiel. De vroegste productiecijfers dateren van 1908 toen de fabrikant aan het Vättermeer in totaal veertien motorfietsen wist te produceren en te verkopen. Kinderschoenen hebben zo hun charme… Dankzij innovatie en dadendrang wist Husqvarna uit te groeien tot een grote speler in de wegrace tussen de twee wereldoorlogen en ontketenden de Zweden in 1955 een revolutie met de Silverpilen, Zweeds voor ‘Zilveren Pijl’. De vederlichte machine van 75 kilo was van ‘scratch’ als offroadmotor ontworpen en kende innovatieve elementen als een telescoopvork, hydraulische schokdempers en een in het frame gebouwd motorblok. Het wereldkampioenschap motocross 250 cc in 1959 vormde het startsein voor een indrukwekkende reeks Europese en wereldtitels in Husqvarna’s gouden jaren zestig en zeventig.

Ook in de Verenigde Staten genoot het sympathieke Husqvarna enorm respect met liefst elf zeges in de moordende Baja 1000. De beste marketing avant la lettre ontving Husqvarna met de briljante front cover van Sports Illustrated van augustus 1971, waar Steve McQueen met zijn indrukwekkende torso op zijn favoriete Husqvarna 400 de voorpagina uit kwam jumpen. Eindelijk toonde de voorpagina van het immens populaire tijdschrift eens geen dame in badpak voor mannelijke lezers, maar de ultieme womanizer, ten behoeve van alle dames, al dan niet in swimsuit…

De overname van Husqvarna in 2013 door Oostenrijkse Pierer Industries AG, verzekerde het merk uit 1903 niet alleen van een glorieuze toekomst, maar verenigde Husqvarna tevens met Husaberg, dat in 1988 zich had afgesplitst. Husqvarna staat niet zomaar te boek als ’s werelds oudste motorfietsmerk met ononderbroken productie en 83 wereldtitels op zak. Husqvarna, vaak liefkozend Husky genoemd, dankt zijn historie aan sympathieke pioniersgeest en een verbeten innovatiedrang. Deze diep verankerde karaktertrekken vind je als herboren terug in de Svartpilen en Vitpilen, legendes voor de toekomst.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws