Skip to main content

Kymco AK550 wordt AK Premium motorscooter

Na de succesvolle introductie van de CV3 op de multiwielermarkt vorig jaar, brengt Kymco met de nieuwe AK zijn maxi-scooters opnieuw op de markt in een segment dat voornamelijk gedomineerd wordt door een iconisch model met een hypersportief karakter. Bij het vernieuwen van hun maxi-scooter heeft Kymco bewust gekozen voor een meer consensueel, GT-achtig design. Een beslissing die niets afdoet aan Kymco’s dynamische eigenschappen, maar wel ruimte laat voor een andere filosofie: één waarbij comfort, apparatuur en soberheid voorrang krijgen op hypersportiviteit.

2022 AK wordt Premium: het moment van volwassenheid

Voortbouwend op de ervaring die ze in de loop der jaren hebben opgedaan, keert de AK terug in een verfijnde kleurstelling. Met een bewezen stijl, zachtere lijnen, veel meer details en uitgebreider apparatuur om het momentum te herwinnen. De nieuwe AK zal kunnen inspelen op het grote aantal klanten die aan het vorige model gehecht waren en op de kracht van het huidige Kymco-netwerk om extra marktaandeel te veroveren van GT-klanten die na de stopzetting van de 650 Burgman en de C 650 GT geen gelijkwaardig aanbod meer hadden.

Persbericht gaat verder onder de foto’s

De motor van de AK

Toen hij gelanceerd werd, was de AK eerst en vooral een motor. Functies die kunnen concurreren met de sterren van het segment. Een robuust, bewezen 550 cm3 tweecilinderblok met 270 graden kleptiming zorgt voor: rijplezier, koppel, acceleratie en een meeslepend geluid. De motor van de AK, die in 2021 voor Euro5 is geslaagd, heeft een transformatie ondergaan zonder zijn maximale vermogen te verliezen. Met 51 pk blijft hij uitblinken op de weg, waar ook de CV3 zijn motor aan ontleent.

Het vermogen en het rijplezier komen ook het comfort en de veiligheid ten goede bij dagelijkse soloritten of uitstapjes met zijn tweetjes, dankzij dit vermogen en koppel kunt u de weg ten volle benutten (departementaal, nationaal en snelweg), maar ook om snel uit lastige situaties te geraken (bij het inhalen, om een gevaar te ontwijken, etc.).

Power Transmission Matrix

Wat de aandrijving betreft, beschikt de AK Premium over de nieuwe PTM-transmissie (Power Transmission Matrix) die bij de CV3 werd geïntroduceerd. Dankzij de verfijnde en met koolstofvezel versterkte nieuwe riem wordt het wrijvingsgeluid geminimaliseerd en is er minder vermogensverlies.

Drive-by-wire bediening

De Kymco tweecilinder automatische transmissie in zijn Euro5 configuratie is onlosmakelijk verbonden met een ETC (Electronic Throttle Control) gashendel. Deze gashendel is verbonden met een potentiometer die informatie doorgeeft aan de centrale injectie-eenheid om een nauwkeuriger dosering te verkrijgen van de hoeveelheid lucht die door het inlaatkanaal stroomt. In combinatie met de nieuwe eindaandrijving wordt het rijplezier over het gehele gebruiksgebied verbeterd, met name tijdens het rijden in de stad bij lage snelheden op een druppeltje gas, waarbij het comfort en de flexibiliteit van de nieuwe AK Premium volledig tot hun recht komen.

51 PK en dual mapping

De nieuwe Kymco maxiscooter biedt zijn gebruikers dual mapping: een normale modus waarin het volledige vermogen beschikbaar is, namelijk 51 pk bij 7500 tpm en 52 Nm bij 6000 tpm, maar ook een beperkte “regenmodus” met beperkt vermogen (28.5 kW bij 7750 tpm en 47.4 Nm bij 5000 tpm). Omschakelen van de ene modus naar de andere gebeurt met een knop aan de linkerkant van de console, dit omschakelen is alleen mogelijk onder een snelheid van 10 km/u (met gas uit). De gekleurde halve wijzerplaten geven de ingeschakelde modus aan: oranje voor de “power” modus; blauw voor de “regen” modus.

Bovendien is de AK Prémium nu uitgerust met een uitschakelbaar tractiecontrolesysteem om de grip van de achterwielen te garanderen. Zodra het is uitgeschakeld, wordt het indicatielampje op het dashboard groen en blijft het branden om de gebruiker eraan te herinneren dat het systeem niet actief is. Met zijn elektronische gashendel en zijn nieuwe transmissie is de AK getransformeerd, mak in de stad, agressief op de snelweg.

Het chassis van de AK Premium.

De AK Premium heeft een sportief karakter dat in zijn genen zit, want onder de carrosserie schuilt een high-performance chassis. Hij is gekalibreerd om een naadloze verbinding met de weg te behouden, ongeacht het tempo en de omstandigheden, zonder technische compromissen, met als enige doel het rijplezier en de sensatie nog meer te verhogen.

Aluminium frame en 50/50 gewichtsverdeling

De AK Premium zet de aluminium omtrekarchitectuur van zijn voorganger voort. Het frame bestaat nog altijd uit twee gegoten elementen in het midden waar de krachtige tweecilinder in gemonteerd is, wat de maxi-scooter de perfecte stevigheid geeft waarop moeilijk iets aan te merken valt. De nieuwe AK Premium wordt ook gekenmerkt door een optimale gewichtsverdeling (50-50) tussen de voor- en achterkant van het voertuig met slechts 238 kg op de weegschaal (volgens het homologatieprotocol). Deze prestatie werd mogelijk gemaakt door het gebruik van aluminium voor het frame, de meest centrale positie mogelijk voor de motor en de apparatuur zorgvuldig verdeeld onder de carrosserie.

Krachtige remmen en AIBS

Ook op het gebied van remmen heeft de AK Premium serieuze argumenten, met radiale Brembo remklauwen met dubbele zuigers aan de voorkant, gekoppeld aan 270 mm diameter schijven en gloednieuwe hoofdcilinders. Het achterwiel wordt geremd door een remklauw met één zuiger, gekoppeld aan een 260 mm schijf. De AK Premium is ook uitgerust met de nieuwste generatie AIBS Bosch 9.1 cornering, die ingrijpt en de remdruk regelt boven de 6 km/h, maar niet ingrijpt onder deze snelheid. Het andere nieuwe kenmerk van dit zogenaamde intelligente ABS helpt bij het remmen in bochten, houdt het voertuig op zijn rijstrook en maakt verbreding overbodig.

Wat de bediening betreft, bedient de rechterhendel de voorrem, terwijl de linkerhendel de achterrem bedient, en de hendels blijven verstelbaar met vier standen. De handrem bevindt zich onder de linker hendel en werkt via een kleine remklauw op de achterschijf.

Door deze evolutie blijft het remvermogen van de AK uiterst krachtig, en wordt het in het begin van het remproces steeds progressiever, vooral bij het remmen. De vering is ook verbeterd en draagt bij tot soepeler remmen met een betere compressie.

Stevige vering en nauwkeurigheid bij het wegrijden

De nieuwe AK Premium heeft nog steeds een 41mm diameter vork met een 120mm veerweg. De compressie neemt bij lage snelheden toe terwijl de stevigheid bij hoge snelheden behouden blijft – hét handelsmerk van Kymco. Aan de achterkant is de vering samengesteld uit één verend hydraulisch monoshock-element dat aan de linkerkant van de achterbrug in een schuine stand is geplaatst met een diameter van 40 mm en een slag van 48 mm De achtervering blijft stevig zonder verstelling en draagt bij aan de precisie en stijfheid van het chassis van de AK Premium.

Nieuwe banden: herdefinieerd rijgedrag

Het rijgedrag van de AK Premium is ook aanzienlijk verbeterd vanwege de nieuwe banden. Het smalle profiel van de Metzeler Feel Free maakt plaats voor de Dunlop Sportmax GPR-100 met zijn meer afgeronde profiel voor comfort en precisie.

De Sportmax GPR-100 is gebaseerd op een radiale technologie die uitsluitend is aangepast aan high performance maxiscooters met een naadloze achterband, wat zorgt voor een ongeëvenaarde stabiliteit bij hoge snelheden en een groot rijcomfort. Het contactoppervlak met de grond is geoptimaliseerd op basis van de hellingshoek, met een hoge mate van profielstijfheid wat een zeer progressief rijgedrag bij hoekveranderingen en maximale steun bij lange bochten garandeert. . De loopvlakstructuur dankzij de uitstekende verhouding tussen massief en hol en de nieuwe rubbersamenstelling bieden optimale tractie en duurzaamheid. De middengroef in de voorband zorgt voor een efficiënte waterafvoer met nauwkeurige feedback aan de gebruiker. Het groefontwerp van de achterband voert water net zo effectief af voor een superieure wegligging op een nat wegdek.

Of u nu een sportieve solo rijdt of een toertje als een duo, het rijgedrag van de AK Premium is door de nieuwe banden radicaal veranderd

AK Premium als duo

De AK Premium is ontworpen voor zowel woon-werkverkeer als voor mensen die graag op twee wielen rijden. Hij biedt nieuwe houders van een A2-rijbewijs of ervaren houders van een A-rijbewijs de mogelijkheid om op een veelzijdige, krachtige maxiscooter te rijden. Het is de ideale motor voor uitstapjes met zijn tweetjes, dankzij de krachtige tweecilindermotor en het veilige chassis met een echt duozadel, opklapbare voetsteunen waarmee de passagier comfortabel kan rijden, en als optie is een topkoffer met rugleuning verkrijgbaar.

Royaal uitgerust

Voor 2023 breidt het AK zijn gamma uit om klanten van het eerste uur te begeleiden bij het vernieuwen van hun Kymco maxiscooter, maar ook om de zogenaamde GT-klanten aan te trekken, die sinds het einde van de C 650 GT, Burgman 650 en anderen geen gelijkwaardig aanbod meer hebben. Voor minder dan 12.000 euro wil de AK Premium zijn marktaandeel in het maxiscootersegment vergroten door zichzelf te positioneren als een nieuw alternatief dat zowel sportief als GT is, gebaseerd op een meer consensueel ontwerp en steeds uitgebreidere apparatuur.

Dashboard digitaal en connected

De AK Premium is geherdefinieerd met een nieuw instrumentenpaneel. Hoewel het principe van de centrale Noodoe multimediameter met aan weerszijden twee bij elkaar horende elementen werd behouden, werd hij toch grondig herwerkt: informatie en pictogrammen werden verplaatst, de achtergrondverlichting werd herzien, het instrumentenpaneel werd verhoogd en de beschermkap van de zonneklep werd verlengd. Al deze kenmerken maken de Kymco maxi-scooter gemakkelijk en intuïtief in het dagelijks gebruik.

Deze apparatuur is een perfect voorbeeld van Kymco’s streven naar kwaliteit en bevat alle noodzakelijke informatie om te rijden: toerenteller, snelheidsmeter, klok, kilometerteller, ritten, brandstofmeter, motortemperatuur, direct brandstofverbruik, bandenspanningscontrole, indicatielampje zadelopening, activerings- en verwarmingsniveau van de handgrepen; mapping en TCS ingeschakeld. Voor visueel comfort is het scherm uitgerust met een lichtsensor die de achtergrondverlichting automatisch verandert.

Het centrale Noodoe dashboard is aangesloten en kan worden aangepast via de gelijknamige smartphone app (beschikbaar voor iOS en Android). Het Kymco Noodoe-systeem, dat in 2017 op de vorige generatie verscheen, biedt de volgende functionaliteiten: dashboardmeldingen van telefoontjes, berichten, verschillende waarschuwingen en vooral de navigatiefunctie.

Nieuwe Keyless One Touch en pianotoetsen

De AK Premium heeft een gloednieuw sleutelloos startsysteem. Het vorige systeem is nu vervangen door één centrale knop op de stuurkolom. Deze nieuwe bediening, die op de CV3 werd geïntroduceerd, bestaat uit een compacte contactloze sleutel en twee antennes (klein en middelgroot bereik). Binnen een straal van 3,5 meter rond het voertuig wordt de sleutel gedetecteerd en bereidt het systeem zich voor op activering; zodra de sleutel binnen een straal van 1,5 meter passeert, is activering (ontsteking) mogelijk met slechts één druk op de hoofdknop. Dit maakt het opstarten veel gemakkelijker en het draagt bij tot het gevoel van gebruiksgemak in het dagelijks leven. Dit gevoel wordt versterkt door de aanwezigheid van vier knoppen op een bedieningspaneel onder het stuur in plaats van de traditionele schakelaar. Net als de vier pianotoetsen zijn deze toetsen sneltoetsen om: de benzineklep te openen, de kofferbak onder het zadel te openen, tussen de displays trip 1/trip 2 en de kilometerteller te schakelen, en het stuur te vergrendelen wanneer u stilstaat.

Rijgemak

De AK Premium is standaard royaal uitgerust met: de nieuwste generatie verwarmde handgrepen (instelbaar in drie stappen met een geïntegreerde activeringsindicator), bandenspanningscontrole en cruise control die tussen 45 en 130 km/u in stappen van 2 km/u kan worden geactiveerd en onmiddellijk kan worden uitgeschakeld door te remmen of door op de bedieningsknop op de linker stuurhendel te drukken. Hoewel deze kenmerken dagelijkse pendelaars al in vervoering zullen brengen, zullen de meer veeleisende gebruikers de volgende kenmerken ten volle kunnen waarderen: een in twee standen verstelbare rugleuning, een nieuwe elektrisch verstelbaar windscherm met een hoogteverschil van 8,5 cm tussen de laagste en de hoogste stand. Het windscherm is ook opnieuw ontworpen en deze zal, naast de verwarmde handgrepen en de regenschort die in de accessoirecatalogus verkrijgbaar is, de gebruikers in de winter een hoog niveau van comfort bieden.

De kofferbak onder het zadel biedt ruimte voor een integraalhelm, maar ook voor een slot of regenkleding. Deze kofferbak is uitgerust met twee hydraulische cilinders voor het openen, automatische verlichting en een vilten mat om de bodem te bedekken. Links onder het stuur is er een directe toegang tot de accu en rechts een handschoenenvakje. Het bevat een 12v-aansluiting waarmee u uw mobiele apparaten kunt opladen.

Andere voorzieningen die het GT-karakter van de AK Premium nog versterken zijn bijvoorbeeld het windscherm, een topkoffersteun, aluminium voetsteunen en de regenschort.

Garantie

5 jaar garantie, 2 jaar assistentie vanaf 0 kilometer.

Technische gegevens 2023 Kymco AK550 motorscooter

Motor 
TypeTweeclinder motor, 4-takt, 4 kleppen per cilinder, code SBA1B
Cilinderinhoud550 cc
KoelingVloeistof
KlepaandrijvingDubbele bovenliggende nokkenas, 8 kleppen
Maximaal vermogen37.5 kW bij 7500 tpm
Maximaal koppel52.3 Nm bij 5750 tpm
BrandstoftoevoerMultipoint elektronische brandstofinjectie
SmeringTrochoïdale pomp en dry sump
OntstekingElectronisch
KoppelingAutomatisch, centrifugaal
Primaire transmissieCVT, V-snaar met automatische snelheidsregeling
Eindaandrijving, bekrachtigdCVT, PTM versterkte riem
Uitlaat2 voorkatalysatoren verdeeld in 4 elementen en 1 eindkatalysator verdeeld in 2 elementen
StandaardEuro5
Chassis 
FrameAluminium omtrekframe met aluminium swingarm
Voorvering, diameter, veerwegOmgekeerde telescopische vork, Ø 41 mm, 120 mm
Achtervering, veerwegHydraulische monoshock aan de zijkant Ø 40 mm, 48 mm
Remmen voorHydraulisch, 2 BREMBO dubbelzuigerremklauwen, 2 schijven 270mm Ø
Remmen achterHydraulisch, 1 enkele zuiger remklauw, 1 schijf 260mm Ø
ABS systeemAIBS 9.1 cornering met bochtcontrole
Voorwiel3×15 inch
Achterwiel4.5×15 inch 
VoorbandDunlop Sportmax GPR-100 120/70-15 inch
AchterbandDunlop Sportmax GPR-100 160/60-15 inch
Afmetingen 
Lengte2220 mm
Breedte795 mm
Hoogte1494 mm
ZithoogteNB
Wielbasis1580 mm
BodemvrijheidNB
Hellingshoek links en rechtsNB
Drooggewicht, met vloeistoffen238 Kilo
Tankinhoud14.5 L+/- 0.2 L
Apparatuur 
Voor- en achterlichtenLED
RichtingaanwijzersLED
DashboardAnaloge digitale TFT
WindschermElektrisch verstelbaar
ZadelDuozadel type
Kofferbak, capaciteit1 helm +
Opslag    1 opbergvakje in de regenschort (avd)
ParkeerremMechanische hendel aan het stuur
DiversenStuurvergrendeling, AIBS (cornering-ABS), TCS (tractiecontrole), Sleutelloos, Verstelbare rugleuning, Noodoe 2.0, Cruise control, verwarmde handgrepen
Garantie5 jaar onderdelen en arbeid, 2 jaar assistentie vanaf 0 km
KleurBruin, Glanzend zwart

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws