In 2007 bracht Triumph de revolutionaire originele Street Triple uit: licht, snel, plezierig, wendbaar en stijlvol. Met zijn opwindende driecilinderblok, agressieve uitstraling en intuïtieve bediening werd de roadstermarkt op zijn kop gezet: de Street Triple werd de nieuwe norm en de favoriet van enthousiaste fans over de hele wereld. Met de introductie van de volledig nieuwe Street Triple-familie van 2017 worden de regels opnieuw herschreven. Dit zijn de meest explosieve, enerverende, wendbare en intuïtieve performance-straatmotoren die Triumph ooit heeft gebouwd. Met drie verschillende, geheel nieuwe keuzemogelijkheden, een nieuw 765 cc-blok uit de racesport met 3 vermogens- en koppelniveaus, hypermoderne technologie, ongeëvenaarde vering, remmen en banden, een agressieve nieuwe look en een toonaangevend gewicht in zijn klasse luidt de Street Triple-familie een nieuwe norm in.
De nieuwe Street Triple-lijn
De Street Triple S, Street Triple R en Street Triple RS die Triumph introduceert, hebben elk een uniek, uitgebalanceerd niveau van vermogen, prestaties, technologie en vering. Natuurlijk allemaal in combinatie met de alom gerespecteerde functionaliteit, het vertrouwen en de controle van een Triumph. En om de nieuwe Street Triple nog toegankelijker te maken, is de Street Triple R ook verkrijgbaar in een speciale verlaagde versie (Street Triple R LRH) met eigen, unieke instellingen voor de vering en zadelhoogte. Om de nieuwe Street Triple nog toegankelijker te maken, is de Street Triple R ook verkrijgbaar in een speciale verlaagde versie van de ‘R’ (Street Triple R LRH) met eigen, unieke instellingen voor de vering en zadelhoogte, en ook in een speciale uitvoering van de ‘S’ met een uniek 660cc-blok voor wie beschikt over een beperkt rijbewijs.
Street Triple S
Gemaakt voor opwindende, soepele en verslavende ritten, iedere dag opnieuw. Met de nieuwe uitstraling van een streetfighter, de beste afwerking ooit, lichter dan zijn voorganger en met hoogwaardigere remmen, banden, vering en een volledig nieuwe enkelzijdige swingarm. Update 11-1-2017: Triumph heeft de prijs van deze “S” gesteld op € 10.500 inclusief alle afleveringskosten e.d.
Street Triple R
Tilt prestaties, specificaties en afwerking naar een nog hoger niveau voor de ultieme streetfighter met specificaties en setup voor intense ritten.
Street Triple
RS De meest explosieve en adrenalinepompende Street Triple ooit, die thuis is op het circuit en uitdaagt op de weg.
Meer vermogen, prestaties en koppel en een voller Triple-geluid
Het nieuwe 765 cc Street Triple-motorblok is ontwikkeld op basis van het befaamde Daytona-raceblok en betekent een grote stap voorwaarts in vermogen en koppel. Er zijn meer dan 80 nieuwe onderdelen, waaronder een nieuwe krukas, nieuwe zuigers en met nikasil beklede cilinders met een grotere boring en slag. Daarmee wordt een spectaculaire toename in prestaties verkregen, vooral onderin en in het middenbereik. Elk van de nieuwe modellen heeft een eigen, unieke afstelling van het blok, de ECU en de tuning, die zijn afgestemd op het karakter, het vermogen en de prestaties die het beste passen bij de rijstijl en de berijder van de motor.
De ‘S’-tuning levert tot 6,6% meer piekvermogen dan de vorige generatie, met 113 pk bij 11.250 t/min en een toename van 7,3% voor het maximumkoppel, dat stijgt naar 73 Nm bij 9.100 t/min. De ‘R’-tuning met zijn eigen modelspecifieke krukas heeft een piekvermogen dat met 118 pk bij 12.000 t/min 11,3% hoger ligt dan bij het vorige ‘R’-model. Het maximumkoppel is met 77 Nm bij 9.400 t/min liefst 13% verhoogd. De ‘RS’-tuning zorgt voor de hoogste prestaties ooit van een Street Triple, met een vermogenstoename van 16% ten opzichte van het vorig model tot 123 pk bij 11.700 t/min en een 13% hoger maximumkoppel van 77 Nm bij 10.800 t/min.
Alle modellen beschikken over rijmodi waarmee de motorrijder het toegenomen vermogen en koppel in alle rijomstandigheden makkelijker onder controle houdt. Een lichtere, vrij stromende uitlaat en herziene luchtfilterkast zorgen voor een fraaiere klank, een verleidelijk en herkenbaar inductiegeluid. Een snellere acceleratie dan ooit en soepeler schakelen zijn verkregen door de herziene versnellingsbakgeometrie te combineren met een kortere 1e en 2e versnelling. Bovendien verloopt het schakelen lichter en kost de bediening van de koppelingshendel minder inspanning dankzij de nieuwe slipkoppeling en koppelingsbekrachtiging op de R- en RS-modellen, wat meer controle en rijcomfort oplevert.
Rijhulptechnologie
De nieuwe Street Triple-lijn vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts in moderne rijhulptechnologie voor maximale controle en veiligheid.
Elektronische gasklepregeling
Voor een directere, preciezere en accuratere respons op het gas met een verbeterde aan/uit-overgang. Hiermee zijn verschillende gasklepinstellingen mogelijk, wat in combinatie met ABS en de instellingen voor tractiecontrole resulteert in 5 rijmodi.
Rijmodi In combinatie met de elektronische gasklepregeling bieden alle modellen nieuwe rijmodi die de instellingen voor gasrespons, ABS en tractiecontrole aanpassen
– De Street Triple S heeft 2 rijmodi: Road en Rain.
– De Street Triple R heeft 4 rijmodi: Road, Rain, Sport en de programmeerbare modus Rider.
– De Street Triple RS heeft 5 rijmodi: Road, Rain, Sport, de programmeerbare modus Rider en Track.
Instrumentenpaneel met verstelbaar TFT-kleurendisplay De Street Triple R en RS hebben een volledig nieuw instrumentenpaneel met een 5-inch TFT-kleurendisplay waarvan de hoek te verstellen is en waarmee de motorrijder toegang heeft tot de nieuwe boordcomputer. Er is keuze uit drie verschillende displaystijlen, die zijn aangepast aan de rijmodi en onderweg makkelijk zijn af te wisselen. Voor elk van de drie stijlen kan een hoog of automatisch contrast worden gekozen, zodat het scherm in alle weers- en lichtomstandigheden goed af te lezen is.
De Street Triple RS heeft nog 3 extra displaystijlen. Deze tweede set heeft een dynamischer display met een rondetimer die exclusief is voor de ‘RS’. De Street Triple S is voorzien van een volledig herzien LCD-instrumentenpakket ten opzichte van de huidige Speed Triple-generatie. Hiermee kan de motorrijder tijdens het rijden of bij een tussenstop de rijmodi kiezen en belangrijke informatie van de boordcomputer bekijken, zoals de kilometerteller, brandstofmeter, dagteller en reisafstand. Nieuwe boordcomputer Voor het ‘S’-model bevat deze de snelheidsmeter, toerenteller, symbool voor de rijmodus, gekozen versnelling, brandstofmeter, kilometerteller, dagteller en de reisafstand. De ‘R’ en ‘RS’ bieden extra functies zoals twee dagtellers, gemiddeld verbruik en verbruik op dat moment, resterende actieradius, keuze van rijmodus, displaystijl en contrastinstellingen, servicegegevens, koelvloeistoftemperatuur, waarschuwingsinformatie en (alleen voor de ‘RS’) een rondetimer.
Nieuwe schakelaarbehuizingen
met 5-standenjoystick De Street Triple R en RS hebben compleet nieuwe schakelaarbehuizingen voor navigatie op de nieuwe instrumenten en een intuïtieve 5-standenjoystick, die ergonomisch en gebruiksvriendelijk werken. De Street Triple S heeft de herziene versie van de schakelaarbehuizing van de vorige Speed Triple-generatie.
ABS
Deze kan op de Street Triple R en RS worden ingesteld met de programmeerbare rijmodus, die naar wens kan worden aangepast aan weg- en circuitrijden; desgewenst kan de ABS helemaal worden uitgeschakeld.
Instelbare tractiecontrole
Op de Street Triple S kan tractiecontrole worden beheerd vanuit het instrumentenmenu door keuze van de rijmodus ‘road’ of ‘rain’ – elk met een specifieke ingebouwde instelling voor tractiecontrole. De tractiecontrole op de Street Triple R en RS kan worden beheerd met de programmeerbare rijmodus door keuze van de gewenste tractiecontrole-instelling: ‘road’, ‘rain’, ‘sport’, ‘track’ of ‘off’.
Quickshifter
De nieuwe Street Triple RS is uitgerust met een quickshifter voor opschakelen zonder te koppelen, wat tot 2,5 keer sneller gaat dan een ervaren rijder kan opschakelen met een standaardkoppeling. Deze kan als accessoire ook worden aangebracht op de Street Triple S en R.
DRL-koplampen
De nieuwe Street Triple-lijn is voorzien van nieuwe koplampen voor een agressievere houding. De Street Triple R en RS hebben een nieuwe opvallende LED DRL-verlichting (Daytime Running Lights*). Deze hebben een opvallend nieuw lichtprofiel waardoor de motor duidelijker zichtbaar is op de weg en minder energie wordt gebruikt voor meer duurzaamheid. De DRL is maar liefst 28 keer helderder dan het gloeilamp-stadslicht van de vorige generatie. De Street Triple S heeft een nieuw LED-stadslicht voor, dat 4,6 keer helderder is dan het gloeilamp-stadslicht van de vorige generatie.
Versnellingsindicator
De Street Triple R en RS zijn voorzien van een handige versnellingsindicatie op het 5-inch TFT-kleurendisplay.
Lichter, wendbaarder en beter rijgedrag
Slanker en feller dan ooit: de nieuwe Street Triple-modellen zijn lichter dan de vorige generatie en behouden daarmee hun plaats als lichtste motoren in hun klasse. Deze combinatie van de gewichtsvermindering en het nieuwe, krachtigere 765 cc-motorblok resulteert in een verbazingwekkende vermogen/gewicht-verhouding die bepalend is voor de explosieve en wendbare rijstijl van de nieuwe ‘Streets’. De volledig nieuwe enkelzijdige swingarm achter is speciaal ontworpen voor de nieuwe Street Triple-lijn en zorgt voor meer torsiestijfheid in de lengterichting in combinatie met een lagere laterale stijfheid. Dit optimaliseert de hogesnelheidstabiliteit die de nieuwe Street Triples bereiken, voor meer vertrouwen en veiligheid van de rijder, met een geoptimaliseerd bevestigingspunt voor de swingarm die een natuurlijkere weerstand tegen compressie van de achtervering bij hoge acceleratie biedt. Bochten worden daarmee strakker afgerond en het gedrag van het rijgedeelte wordt beter te voorspellen, wat zowel op de weg als op het circuit voelbaar is.
Vering met hoge specificaties
De Street Triple S heeft een ø41-mm upside-down Showa-voorvork met een veerweg van 110 mm en een monoshock met piggybackreservoir en getrapte voorspanning voor de achtervering. De Street Triple R beschikt over een volledig instelbare ø41-mm upside-down Showa-voorvork met grote zuigers en een veerweg van 115 mm voor compromisloos rijcomfort en een Showa-monoshock met piggybackreservoir voor de achtervering. En de Street Triple RS wordt geleverd met de Showa-voorvork met de beste specificaties: ø41 mm, grote zuigers en instelbare voorspanning, retourslag en compressiedemping. De achtervering is een premium Öhlins STX40-monoshock met piggybackreservoir.
Remmen met hoge specificaties
De Street Triple S is voorzien van schuivende Nissin-remklauwen met dubbele zuigers voor en een schuivende Brembo-remklauw met enkele zuiger achter. De Street Triple R heeft radiale Brembo M4.32 monobloc-remklauwen met 4 zuigers voor aanzienlijk meer remvermogen dan de vorige Street Triple R en een schuivende Brembo-remklauw met enkele zuiger achter. De Street Triple RS beschikt over het beste van de reeks: radiale Brembo M50 monobloc-remklauwen met 4 zuigers voor, met het beste remvermogen in deze klasse, inclusief een hendel voor fijnafstelling, en een schuivende Brembo-remklauw met enkele zuiger achter.
Banden met hoge specificaties
De Street Triple S- en R-modellen hebben premium Pirelli Diablo Rosso Corsa-banden voor scherp en nauwkeurig rijgedrag met daarbij een uitstekende stabiliteit en grip op de weg. De Street Triple RS wordt geleverd met het neusje van de zalm: de Pirelli Diablo Supercorsa SP banden, die hoogwaardige sportprestaties leveren op de weg en eventueel ook op het circuit.
Meer uitstraling en strakkere vormgeving
De stijl van de hele lijn is geëvolueerd voor meer uitstraling, een strakkere vormgeving en meer atletisch karakter, geïnspireerd op de meer op snelheid gerichte houding van de nieuwste generatie Speed Triples. Voor al het nieuwe kuipwerk, fly-screen, de radiateurkappen en nieuwe geïntegreerde luchtinlaat zijn modernere, agressievere lijnen toegepast. Bovendien is het zadel opnieuw ontworpen en gestileerd voor een strakker, sportiever gedeeld tweepersoonszadel zonder dat afbreuk wordt gedaan aan het comfort van de rijder of bijrijder. Met een ongelooflijke aandacht voor details heeft de hele motorfiets een afwerking van hoger niveau gekregen met veel hoogwaardige details, zoals een achtersubframe met afzonderlijke kleurcodering voor ieder model, opnieuw ontworpen hielbescherming voor de motorrijder en gesmede voetsteunen voor passagiers. De Street Triple RS heeft een nóg hoogwaardigere afwerking met een kleurgecodeerde onderkuip, kleurgecodeerde kap bij het verwisselbare passagierszadel en een kettingbeschermer.
Eersteklas kleuropties
Street Triple S – Diablo Red of Phantom Black (metallic)
Street Triple R – Jet Black (glanzend), mat Aluminium Silver of Crystal White
Street Triple RS – mat Silver Ice of Phantom Black (metallic)
Nog meer vermogen, veiligheid en stijl
Er zijn ruim 60 accessoires verkrijgbaar, die te selecteren zijn met de online configurator van Triumph, zodat motorrijders nog hogere specificaties en meer voorzieningen voor hun Street Triple kunnen kiezen, waaronder Arrow-uitlaten*, een kleurgecodeerde zadelkap en een swingarmbeschermingsset.
OVERZICHT:
• Drie nieuwe modellen voor iedere motorrijder en rijstijl
• Triumph introduceert de volledig nieuwe Street Triple S, Street Triple R en Street Triple RS
• Elk met een unieke combinatie van kracht, prestaties, technologie en vering
• Elk met een duidelijk eigen karakter, van verslavend plezier voor dagelijks gebruik tot een puur scheurijzer
• Meer vermogen, prestaties en koppel en een nog voller geluid
• Volledig nieuw 765 cc-motorblok op basis van de befaamde Triumph Daytona
• 3 vermogensopties, elk met meer kracht en koppel dan de vorige generatie
• Street Triple S tot 6,6% meer en een piekvermogen van 113 pk bij 11.250 t/min
• Street Triple R tot 11,3% meer en een piekvermogen van 118 pk bij 12.000 t/min
• Street Triple RS tot 16% meer en een piekvermogen van 123 pk bij 11.700 t/min
o Lichter, vrijer stromend uitlaatsysteem, herziene luchtfilterkast, versnellingsbak en nieuwe slipkoppeling en koppelingsbekrachtiging
• Geavanceerde rijhulptechnologie
• Nieuwe elektronische gasklepregeling met maximaal vijf rijmodi
• Nieuw instrumentenpaneel met 5-inch TFT-kleurendisplay waarvan de hoek te verstellen is (R en RS)
• Nieuwe schakelaarbehuizing met 5-standenjoystick (R en RS)
• Quickshifter en rondetimer (RS)
• Lichter, wendbaarder en beter rijgedrag
• Lichter dan de vorige generatie en nog steeds de lichtste motorfiets in zijn klasse
• Volledig nieuwe enkelzijdige swingarm voor meer stabiliteit bij hoge snelheden
• Hoogwaardigere specificaties voor vering, remmen en banden
• Meer uitstraling, een strakkere vormgeving en een hoogwaardigere afwerking
• Meer op snelheid gerichte houding zoals van de Speed Triple
• Modernere, agressieve lijnen met nieuw kuipwerk en een sportiever tweepersoonszadel
• Afwerking van hogere kwaliteit en meer aandacht voor details, inclusief nieuwe, fraaie kleurenschema’s.
Check de MEGA fotogallery (98 foto’s) op onze Facebookpagina en LIKE: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1264060820298846.1073741847.211806488857623&type=1&l=bb93d611d6
https://www.youtube.com/watch?v=iAvBy2WG-OU}
MOTOR | STREET TRIPLE S | STREET TRIPLE R | STREET TRIPLE RS |
VERMOGEN | 113 pk (83 kW) | 118 pk (87 kW) | 123 pk (90 kW) |
bij 11.250 t/min | bij 12.000 t/min | bij 11.700 t/min | |
KOPPEL | 73 Nm bij 9.100 t/min | 77 Nm bij 9.400 t/min | 77 Nm bij 10.800 t/min |
MOTORTYPE | Vloeistofgekoeld, 12 kleppen, DOHC, driecilinder in-lijn | ||
CILINDERINHOUD | 765 cc | ||
BORING/SLAG | 78 x 53,4 mm | ||
COMPRESSIE-VERHOUDING | 12,65:1 | ||
BRANDSTOF-SYSTEEM | Sequentiële, elektronische multipoint-brandstofinjectie met SAI. Elektronische gasklepregeling | ||
UITLAAT | Roestvaststalen 3-in-1-uitlaatsysteem met een lage, roestvaststalen, enkelzijdige demper | ||
KOPPELING | Natte meerplatenkoppeling | Koppelingsbekrachtiging en natte slipkoppeling met meerdere platen | Koppelingsbekrachtiging en natte slipkoppeling met meerdere platen |
VERSNELLINGSBAK | 6 versnellingen | ||
EINDOVERBRENGING | O-ringketting | ||
RIJWIELGEDEELTE | STREET TRIPLE S | STREET TRIPLE R | STREET TRIPLE RS |
FRAME | Voorzijde – twin-sparconstructie van aluminium buizen. Achterzijde – tweedelig hogedruk-spuitgietwerk | ||
SWINGARM | Tweezijdige, gegoten aluminiumlegering | ||
VOORVERING | Omgekeerde 41-mm Showa-voorvork met gescheiden functie (SFF), veerweg van 110 mm. | Omgekeerde 41-mm Showa-voorvork met gescheiden functie en grote zuigers (SF-BPF), veerweg van 115 mm. Instelbare compressiedemping, retourslag en voorspanning. | Omgekeerde 41-mm Showa-voorvork met grote zuigers (BPF), veerweg van 115 mm. Instelbare compressiedemping, retourslag en voorspanning. |
ACHTERVERING | Showa-monoshock met piggybackreservoir, veerweg van 124 mm. Getrapte instelling van voorspanning. | Showa-monoshock met piggybackreservoir, veerweg van 131 mm. Instelbare veervoorspanning (vergrendelringen), compressiedemping en retourslag. | Öhlins STX40-monoshock met piggybackreservoir, veerweg van 131 mm. Instelbare veervoorspanning (vergrendelringen), compressiedemping en retourslag. |
VOORREM | Dubbele, zwevende remschijven van 310 mm, schuivende Nissan-remklauwen met 2 zuigers | Dubbele, zwevende remschijven van 310 mm, radiale Brembo M4.32 monobloc-remklauwen met 4 zuigers | Dubbele, zwevende remschijven van 310 mm, radiale Brembo M50 monobloc-remklauwen met 4 zuigers |
VOORBAND | 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Corsa | 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Corsa | 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP |
VOORWIEL | 3,5” x 17” gegoten | ||
ACHTERREM | Vaste enkele schijf van 220 mm, schuivende Brembo-remklauw met enkele zuiger | ||
ACHTERBAND | 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Corsa | 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Corsa | 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP |
ACHTERWIEL | 5,5” x 17” gegoten | ||
AFMETINGEN | STREET TRIPLE S | STREET TRIPLE R | STREET TRIPLE RS |
ZADELHOOGTE | 810 mm | 825 mm | 825 mm |
HOOGTE | 1.060 mm | 1.085 mm | 1.085 mm |
(ZONDER SPIEGELS) | |||
BALHOOFDHOEK | 24,8 graden | 23,9 graden | 23,9 graden |
NALOOP | 104,3 mm | 100 mm | 100 mm |
LENGTE | 2.065 mm | ||
WIELBASIS | 1.410 mm | ||
DROOG GEWICHT | 166 kg | ||
INHOUD BRANDSTOFTANK | 17,4 LITER | ||
EMISSIE | STREET TRIPLE S | STREET TRIPLE R | STREET TRIPLE RS |
BRANDSTOFVERBRUIK | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,7 l/100 km |
EMISSIE | 115 g/km | 112 g/km | 115 g/km |
VOORZIENINGEN | STREET TRIPLE S | STREET TRIPLE R | STREET TRIPLE RS |
Extra bij de S: | Extra bij de R: | ||
STANDAARD-UITRUSTING | · Elektronische gasklepregeling | · Inschakelbare ABS | · Quickshifter |
· ABS | · Slipkoppeling en bekrachtigde koppeling | · Extra rijmodus Track (Rain, Road, Sport, Track en Rider) | |
· Instelbare tractiecontrole | · Instrumentenpakket met 5-inch TFT-kleurendisplay | · Rondetimer | |
· Volledig nieuwe enkelzijdige swingarm | · Extra rijmodus Sport en programmeerbare modus Rider (Rain, Road, Sport en Rider) | · Matzilver geverfde aluminium subframe en details achter | |
· Rijmodi ‘rain’ en ‘road’ | · Kwalitatief hoogstaande boordcomputer | · Zilver/grijs stiksel op zadel | |
· LED-stadslichten en koplamp met gloeilamp | · Nieuwe schakelaarbehuizingen met 5-standenjoystick | · Passagierszadelkap in kuipkleur (passagierszadel wordt bijgeleverd) | |
· Bijgewerkt LCD-instrumentenpakket | · DRL-koplampen | · Onderkuip in kuipkleur | |
· Volledig nieuwe kuipdelen inclusief nieuw (standaard) fly-screen met geïntegreerde luchtinlaat, nieuwe radiateurkappen binnen en buiten | · Richtingaanwijzers met auto-stop | · Kettingbeschermer | |
· Sportief tweepersoonszadel | · Sportief fly-screen in kuipkleur met geïntegreerde luchtinlaat | · Unieke kleurenschema’s | |
· Geverfd kuipwerk achter | · Premium zadelstikwerk en vinyl | ||
· Nieuw hoofdframe, subframe en swingarm met zwarte poedercoating | · Rood subframe achter, gestreepte velgen en details |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief