Skip to main content

Alles over de 2020 Husqvarna TC 50, TC65 en TC 80 minicrossers

De complete lijn mini-motocrossmotoren van Husqvarna Motorcycles geeft rijders van alle leeftijden de mogelijkheid om het beste materiaal en de beste techniek te ervaren die er momenteel op de markt is. De opgewaardeerde lijn bestaat uit drie tweetakten en één elektrische minimotor en geeft de kampioenen van morgen het juiste gereedschap in handen. Ze zijn afgeleid van de fullsize-lijn van TC- en FC-modellen; de hele minicycle-lijn is zorgvuldig ontwikkeld om topprestaties op het circuit te leveren en er fantastisch uit te zien. De kwaliteit en aandacht voor detail laten de connectie zien die TC 50, TC65 en TC 80 hebben met de titelwinnende fullsize-modellen van Husqvarna Motorcycles. 

Deze opwindende mini-motorcrossmotoren combineren een gemakkelijk controleerbaar, breed uitgesmeerd vermogen met een hoogwaardig gevoel en uiterlijk. Ze geven jonge rijders de mogelijkheid zich met volledig vertrouwen te focussen op hun eigen prestaties. De Husqvarna EE 5 – de eerste elektrische motor van het merk – is volledig aan te passen en af te stellen. Een gemakkelijk te gebruiken machine die aanstormende talenten de mogelijkheid geeft om met vertrouwen in de wereld van offroad-motoren te stappen. De EE 5 combineert kwaliteitscomponenten met de unieke stijl van Husqvarna Motorcycles.

TC 85

De TC 85 zet de maatstaf in de ultra-competitieve 85cc-klasse. Hij heeft veel van dezelfde techniek die de succesvolle fullsize Husqvarna-motocrossmodellen kenmerkt. Met een chroommolybdeenstalen frame en state-of-the-art WP-vering kunnen jonge rijders met volledig vertrouwen hun aandacht richten op hun eigen rijden. De TC 85 heeft een motorblok dat een breed uitgesmeerd, goed controleerbaar vermogen levert. Deze geavanceerde tweetakt levert topprestaties en duurzaamheid voor de wereldsterren van morgen.

Frame
Het vakkundig geconstrueerde chroommolybdeen-stalen frame bestaat uit met hydrovorming gemaakte buizen die met lasrobots aan elkaar worden gelast, waarmee het hoogste niveau van consistente kwaliteit wordt behaald. Verder is het frame voorzien van ‘no-dirt’-voetsteunen die voorkomen dat er in diep zand of modderig terrein zand of modder ophoopt en vastklontert. Het simpele maar effectieve zelfreinigende systeem zorgt ervoor dat de voetsteunen goed terugkeren in hun oorspronkelijke positie, zodat je in alle omstandigheden de controle behoudt. Het frame is afgewerkt met een zeer duurzame blauwe poedercoating en standaard aanwezige frameprotectoren. – Hydrovorming en robotlassen → hoogste niveau van consistente kwaliteit
– Uitgekiende flex-eigenschappen → optimale torsiestijfheid en stijfheid in lengterichting
– ‘No-dirt’ voetsteunen → volledige controle onder alle omstandigheden

Subframe
Het subframe is gemaakt van lichtgewicht aluminium en heeft een korte en compacte bouw, wat bijdraagt aan massacentralisatie en een laag totaalgewicht. Achtervork De eendelige gegoten aluminium achtervork biedt uitzonderlijke sterkte bij het laagst mogelijke gewicht. Voor gemakkelijk onderhoud zijn de merktekens van de kettingspanners van bovenaf zichtbaar, wat de afstelling handiger maakt.

WP-vering
De TC 85 heeft de nieuwste WP XACT-vering, net als de fullsize-Husqvarna-crossmotoren. De WP XACT-voorvork met AER-techniek is een 43mm-vork met gescheiden functies. In de linkerpoot zit een ingesloten luchtveer, in de rechterpoot het hydraulische dempingssysteem. Deze componenten vormen de modernste veringtechniek en geven je een veerweg van 280 mm. De instelling is gemakkelijk dankzij het enkele luchtdrukventiel en de bijgeleverde luchtpomp voor de ‘veervoorspanning’ en gemakkelijk te bedienen klikverstellers voor ingaande en uitgaande demping.
– WP XACT43 met AER-techniek → optimale werking & laag gewicht
– Veerweg van 280 mm
– Gemakkelijk instelbaar → enkele luchtkamer & bijgeleverde pomp, gemakkelijk bereikbare klikverstellers
Achter heeft de TC 85 een speciale versie van de WP XACT PDS-schokdemper, gemaakt op optimale progressiviteit en zo goed mogelijk aanspreken. De veerweg is in totaal 305 mm. De WP XACT PDS-demper is volledig instelbaar qua veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping.
– WP XACT PDS → optimale progressiviteit en aanspreekgedrag
– Veerweg van 305 mm
– Volledig instelbaar → veervoorspanning, in- en uitgaande demping

Stuur, handvatten, gashendel
De TC 85 heeft een lichtgewicht en sterk taps stuur met een geavanceerd gashendelmechanisme voor gemakkelijke afstelling van de vrije slag. Verder is de TC 85 standaard voorzien van ODI ‘lock-on’-handvatten. Het systeem heeft een gevulkaniseerd rechterhandvat, terwijl het lock-on-handvat links geen lijm of borgdraad nodig heeft.

Plaatwerk/zadel
De TC 85 heeft modern plaatwerk dat precies aansluit op het postuur van een 85cc-rijder. De contactvlakken en het gevoel geven jonge rijders dezelfde mate van controle en comfort als op de grotere modellen. De ergonomie geeft vertrouwen en vrije en onbelemmerde bewegingsruimte, dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijdeksels over het luchtfilter.

Koeling
De radiateurs zijn ontworpen met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics) om een ideale doorstroom van koellucht door de lamellen te krijgen. In combinatie met een geavanceerde lay-out van het koelvloeistofcircuit zorgt het systeem voor een optimale motortemperatuur in uiteenlopende omstandigheden, voor de best mogelijke motorprestaties en betrouwbaarheid. De radiateurprotectoren dienen niet alleen als bescherming tegen rondvliegende stenen en andere troep, maar dienen ook als een beschermende beugel die bij een eventuele klap de energie om de radiateurs heen leidt.

Luchtfilterkast
De luchtfilterkast is gemaakt op de best mogelijke luchtdoorstroom bij maximale bescherming van het filter. Het filter is gemakkelijk toegankelijk zonder gereedschap door het linker zijpaneel te verwijderen. Het onderhoud is gemakkelijk dankzij de constructie van het TwinAir-filter en de filterhouder; het simpele montagesysteem maakt verkeerd monteren onmogelijk, zodat het plaatsen van het filter veilig en correct gebeurt.

Wielen en banden
De wielen hebben zwart geanodiseerde aluminium velgen en CNC-gefreesde naven. Ze zijn standaard voorzien van Maxxis-banden die uitstekende grip hebben op uiteenlopende ondergronden. De vorm van de noppen en de rubbercompound geven exceptionele rechtuitstabiliteit en uitstekende tractie en voorspelbaarheid.
– zwarte aluminium velgen en CNC-gefreesde wielnaven → laag onafgeveerd gewicht en
uitstekende stabiliteit
– Maxxis-banden → exceptionele rechtuitstabiliteit en uitstekende tractie en voorspelbaarheid

Remmen
Een Formula-vierzuigerklauw en 240mm-wave-remschijf in het voorwiel en een tweezuigerklauw met 210mm-wave-schijf in het achterwiel zorgen voor veel en vertrouwenwekkende remkracht. De diameter van de remzuiger achter in combinatie met het zorgvuldig bemeten rempedaal zorgen voor optimale doseerbaarheid en gevoel.
– Formula-remklauwen en wave-schijven → superieure remkracht en gevoel

Uitlaat
Het uitlaatsysteem is perfect afgestemd op de vermogenskarakteristiek van het motorblok, wat zorgt voor uitstekende prestaties en een goede rijdbaarheid over het hele toerenbereik. De uitlaatpijp is gemaakt met een driedimensionaal persproces. De geperste delen worden vervolgens door een lasrobot aan elkaar gelast, voor de best mogelijke kwaliteit en duurzaamheid.

Motorblok
Het TC 85-motorblok is voorzien van de modernste techniek en levert ongeëvenaarde prestaties in de ultra-competitieve 85cc-klasse. De eencilinder-tweetakt levert optimale prestaties met een uitstekende souplesse over het hele toerenbereik. Essentieel hierin is de powervalve die het mogelijk maakt om het vermogen effectief te optimaliseren bij verschillende toerentallen.

Cilinder en zuiger
De cilinder is ontwikkeld rond het powervalve-systeem. Dit systeem varieert de hoogte van zowel de hoofduitlaatpoort als de sub-uitlaatpoorten voor optimaal vermogen, koppel en doseerbaarheid. Het resultaat is dat de TC 85 het sterkste middengebied in zijn klasse heeft, waardoor je minder vaak de koppeling hoeft te gebruiken in modderige omstandigheden of zwaar zand. Een stelschroef maakt het mogelijk om het openingsmoment van de powervalve te verstellen, afhankelijk van de omstandigheden op de baan of de voorkeur van de rijder. Door te wisselen tussen twee verschillende powervalve-veren (beschikbaar in de Husqvarna Accessories-catalogus) kun je ook nog de mate waarin de powervalve opent aanpassen.

Krukas
De lichtgewicht krukas heeft een optimale balancering voor minimale trillingen. De nauwkeurig berekende vliegwielwerking verbetert de motorloop onderin en rijdbaarheid.

Motorcarter
Het motorcarter is gemaakt met een hogedruk-gietprocedé, waarmee de materiaalkwaliteit wordt verbeterd en de wanddikte tot een minimum kan worden beperkt, bij behoud van sterkte en duurzaamheid. Het carter is compact gebouwd en erop gericht om de assen zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te plaatsen, voor optimale stuureigenschappen.

Versnellingsbak
De TC 85 heeft een lichtgewicht versnellingsbak met motocross-specifieke overbrengingsverhoudingen. Het progressieve schakelmechanisme zorgt ervoor dat de bak trefzeker schakelt. Verder is er net als bij de voetsteunen een zelfreinigend schakelpedaal dat de ophoping van zand tegengaat en zo zorgt voor goed schakelen in alle omstandigheden.

Koppeling
De TC 85 heeft een compacte en duurzame diafragmaveer-koppeling. De koppeling wordt bediend door een hydraulisch systeem van Formula, wat betekent dat de vrije slag altijd automatisch wordt bijgesteld en het drukpunt van de koppeling onder verschillende omstandigheden en ook in de loop der tijd hetzelfde blijft.

TC 65

Motorblok
Met zijn motorblok dat is voorzien van de modernste tweetakttechniek is de TC 65 zeer concurrerend in de 65cc-klasse. Naast het gebruik van de lichtste en meest duurzame materialen heeft de eencilinder-tweetakt in de uitlaatpoort een drukgeregelde powervalve die zorgt voor topprestaties. Verder heeft het blok een zesversnellingsbak en hydraulisch bediende koppeling, waarmee de rijder de volledige controle heeft over de vermogensafgifte.

Cilinder
De hoogvermogende cilinder is gemaakt van licht en duurzaam aluminium. Hij heeft een drukgeregelde uitlaatschuif (PCEV – Pressure Controlled Exhaust Valve) die zorgt voor ongeëvenaarde prestaties in de zeer competitieve 65cc-klasse.

Frame
Het sterke chroommolybdeen-stalen frame heeft zorgvuldig berekende parameters van torsiestijfheid en zijdelingse stijfheid, om de stuureigenschappen en de werking van de vering te optimaliseren. Dat draagt bij aan gemakkelijk en nauwkeurig sturen, gekoppeld aan uitstekende stabiliteit. Het lichtgewicht aluminium subframe is met vier bouten aan het hoofdframe bevestigd.

Plaatwerk
Het moderne kunststof plaatwerk is in schaal verkleind om precies te passen bij het postuur van een 65cc-rijder. De contactvlakken en het gevoel geven de jonge rijders een soortgelijk gevoel van controle en comfort als op de grotere modellen. De ergonomie geeft een vertrouwd gevoel en biedt vrije en onbelemmerde bewegingsruimte dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijpanelen over het luchtfilter.

Achtervork
De holle gegoten aluminium swingarm is ontworpen met geraffineerde simulatieprogramma’s en is berekend op een optimale stijfheid bij minimale wanddikte. Het resultaat is een achtervork die de ideale stijfheid heeft bij het laagst mogelijke gewicht.

Radiateurs
Een slim koelvloeistofcircuit met geïntegreerde carterkoeling en twee radiateurs zorgt voor betrouwbare warmteafvoer. Het resultaat is een constante temperatuur voor een consistent hoog motorvermogen.

Voorvering
De TC 65 heeft de modernste veringtechniek. Hij is voorzien van een WP XACT-voorvork met AER techniek, met een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en het dempsysteem in de rechterpoot. De 35mm-upside-down-voorvork is niet alleen heel licht, maar heeft ook exceptionele dempingseigenschappen en biedt veel comfort, zodat rijders met vol vertrouwen hard kunnen gaan. De voorvork heeft een veerweg van 215 mm en de luchtveer in de linkerpoot kan met een luchtpomp gemakkelijk worden aangepast aan gewicht en voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.

Achtervering
De WP XACT-monoschokdemper is direct op de achtervork gemonteerd en is qua veer en dempingseigenschappen perfect op de voorvork afgestemd, voor de optimale balans. De achterschokdemper geeft een veerweg van liefst 270 mm en hij is volledig instelbaar, zodat hij aan de voorkeur van de rijder en de circuitomstandigheden kan worden aangepast.

Stuur
Het stuur is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is zeer sterk en veilig. Een speciaal gevormde kromming in het stuur zorgt voor uitstekende ergonomie. Een crashpad op de stuurbrug beschermt de rijder bij een eventuele impact.

Koppeling
De betrouwbare en licht werkende hydraulische koppelingsbediening zorgt voor een gelijkmatige slijtage, vrijwel onderhoudsvrij gebruik en een perfecte werking onder alle omstandigheden. Omdat de vrije slag continu wordt bijgeregeld, blijven het drukpunt en de werking van de koppeling hetzelfde in koude of warme omstandigheden, en ook in de loop der tijd.

Wielen
Net als de fullsize-crossers heeft de TC 65 zwart geanodiseerde, lichtgewicht aluminium velgen die zeer sterk en betrouwbaar zijn. De standaard Maxxis-banden geven uitstekende grip op uiteenlopende ondergronden.

Remmen
De TC 65 heeft techniek op hetzelfde niveau als de fullsize-crossers, met hydraulische remklauwen en grote wave-remschijven voor (198 mm) en achter (160 mm). Het systeem geeft moderne stopkracht en feedback in alle omstandigheden.

TC 50

Motorblok
Het moderne en compacte blok heeft de nieuwste tweetakttechniek en levert de beste prestaties en souplesse in zijn klasse. Door de opstelling van de drie assen ligt de krukas vlakbij het zwaartepunt, wat goed is voor de massacentralisatie, maar ook de ideale inlaathoek geeft naar de reed valve voor een optimale gasstroom. Verder is de motor voorzien van een automatische centrifugaalkoppeling die het rijden minder complex maakt voor jonge rijders.

Uitlaat
De uitlaat is afgestemd op het karakter van het TC 50-motorblok en is gemaakt met een driedimensionaal persproces. Vervolgens worden de geperste delen door een lasrobot aan elkaar gelast, wat een hoge kwaliteit en grote duurzaamheid geeft.

Koppeling
Een belangrijk kenmerk van de TC 50 is de automatische centrifugaalkoppeling. Hierdoor kunnen jonge rijders zich concentreren op het rijden zonder de complexiteit van het bedienen van een handmatige koppeling en versnellingsbak. De multiplaatkoppeling geeft een precieze en voorspelbare vermogensafgifte over het hele toerenbereik. Bovendien kan hij gemakkelijk worden afgesteld op de voorkeur van de rijder of de toestand van de baan, zonder dat er speciaal gereedschap nodig is.

Vermogensbegrenzings-kit
Voor de echte beginners kan het vermogen van het blok worden begrensd tot een milde 5,5 pk met een kit uit het Husqvarna Accessories-programma.

Plaatwerk
Het moderne kunststof plaatwerk is in schaal verkleind om precies te passen bij het postuur van jonge rijders. De contactvlakken en het gevoel geven de rijder de perfecte controle en het comfort dat ook de grote modellen kenmerkt. De ergonomie geeft vertrouwen en biedt vrije en onbelemmerde bewegingsruimte dankzij het brede en vlakke zadel en de eendelige zijpanelen over het luchtfilter.

Frame
Het sterke chroommolybdeen-stalen frame heeft zorgvuldig berekende parameters van torsiestijfheid en zijdelingse stijfheid, om de stuureigenschappen en de werking van de vering te optimaliseren. Dat draagt bij aan gemakkelijk en nauwkeurig sturen, samen met uitstekende stabiliteit.

Achtervork
De nieuwe gegoten holle aluminium swingarm is ontworpen met geraffineerde simulatieprogramma’s en is berekend op een optimale stijfheid bij minimale wanddikte. Het resultaat is een achtervork die de ideale stijfheid heeft bij het laagst mogelijke gewicht.

Voorvering
De TC 50 heeft de modernste veringtechniek. Hij is voorzien van een WP XACT-voorvork met AERtechniek, met een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en het dempsysteem in de rechterpoot. De 35mm-upside-down-voorvork is niet alleen heel licht, maar heeft ook exceptionele dempingseigenschappen en biedt veel comfort, zodat rijders met vol vertrouwen tot de limiet kunnen gaan. De voorvork heeft een veerweg van 205 mm en de luchtveer in de linkerpoot kan met een luchtpomp gemakkelijk worden aangepast aan gewicht en voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.

Achtervering
De WP XACT-monoschokdemper is direct op de achtervork gemonteerd en is qua veer en dempingseigenschappen perfect op de voorvork afgestemd, voor de optimale balans. De schokdemper geeft een veerweg van 185 mm en hij is volledig instelbaar, zodat hij aan de voorkeur van de rijder en de circuitomstandigheden kan worden aangepast.

Remmen
De TC 50 heeft techniek op hetzelfde niveau als de fullsize-crossers, met hydraulische remklauwen en wave-remschijven voor en achter. Het systeem geeft moderne stopkracht en feedback in alle omstandigheden.

Wielen
Net als de fullsize-crossers heeft de TC 50 zwart geanodiseerde, lichtgewicht aluminium velgen die zeer sterk en betrouwbaar zijn. De standaard Maxxis-banden geven uitstekende grip op uiteenlopende ondergronden.

Radiateurs
De TC 50 heeft vloeistofkoeling voor de cilinder en het carter. De grote radiateurs werken samen met de spoilers om rijwind door de lamellen te geleiden, voor een efficiënte en betrouwbare koeling in alle omstandigheden.

Stuur
Het stuur is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is zeer sterk en veilig. Een crashpad op de stuurbrug beschermt de rijder bij een eventuele impact.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws