Een nieuwe generatie van revolutionaire motorcrosstechnologie is gearriveerd in de gedaante van het 2019 KTM SX-gamma. Trouw aan KTM’s ‘Ready to Race’-belofte werden deze wereldwijd dominante, ultralichte machines radicaal verfijnd, ten einde te verzekeren dat KTM de bakens blijft uitzetten in het offroadsegment. De nieuwste modellen, van de KTM 50 SX voor de jongste fans van het oranje merk, helemaal tot de WK-winnende KTM 450 SX-F krachtpatser, worden momenteel officieel voorgesteld op het thuiscircuit van onze kampioen Tony Cairolli in Malagrotta, Italië en zullen weldra verkrijgbaar zijn bij de dealers.
KTM domineert de strijd. De laatste tien jaar is het Oostenrijkse merk consistent aanwezig in de strijd naar dominantie in competities wereldwijd. Tony Cairolli’s negende ‘FIM Motorcross World Championship’-titel vorig seizoen – tevens de eerste voor de ster van de show, de KTM 450 SX-F – was een waar hoogtepunt. Paul Jonass’ MX2 World Championship’-titel zet de dominantie in de klasse verder, met negen overwinningen in tien seizoenen voor de KTM 250 SX-F. In de V.S. werd de ‘2017 AMA 450 Supercross’-titel binnengehaald door Ryan Dungey, net voor zijn pensioen. KTM scoorde dit seizoen ook overwinningen in zowel de 250 SX- als de 450 SX-klasse.
Het blijvend leveren van deze ongelofelijke prestaties vereist een sterke motivatie, een toewijding aan de ontwikkeling voor de racerij en investeringen in KTM’s ontwikkelingsprogramma’s voor jong talent. Dit creëert het beste platform voor de KTM SX-lijn, aangezien deze winnende technologie getest wordt in het heetst van de strijd alvorens ze haar weg vindt naar de productiemachines. De KTM 50 SX, KTM 65 SX en KTM 85 SX sportminicycles leveren een sterke basis voor junioren om over te stappen naar de volwassenenreeks waar de KTM 125 SX, KTM 150 SX en KTM 250 SX tweetakten, samen met de KTM 250 SX-F, KTM 350 SX-F en KTM 450 SX-F viertakten het scherpste wapen in elke klasse vertegenwoordigen.
Rijwielgedeelte
Voor modeljaar 2019 krijgen alle motoren uit de volwassenenreeks een revolutionaire update waarbij de KTM-ingenieurs zich vooral toe hebben gelegd op het verder terugdringen van het gewicht dat opnieuw de nieuwe norm wordt in elke klasse. In de zwaardere 450cc-klasse is de KTM 450 SX-F beduidend lichter dan zijn rivalen. Alle SX-modellen krijgen een vernieuwd frame met verhoogde stijfheid, verbeterde wendbaarheid en rechtuitstabiliteit, een langer subframe, een herwerkte uitsparing voor de achteras en volledig nieuw plaatwerk voor een verbeterde ergonomie en meer bewegingsvrijheid. Een totaal nieuw voorkomen met nieuwe graphics complementeren het nieuwgevormde zadel en de nieuwe benzinetank. Een nieuwe luchtfilterkast biedt een betere bescherming van de luchtfilter en een betere luchtdoorstroming voor zowel de twee- als viertakten. Dit zorgt op zijn beurt voor een efficiëntere vermogensafgifte en betere prestaties.
Nieuwe radiatoren bieden een efficiënte koeling en werden beter gepositioneerd voor massacentralisatie, terwijl een sterkere lithium ion batterij voor de elektrische starter in combinatie met een herwerkte kabelboom voor een compact elektrisch systeem zorgen. Een aangepaste kroonplaat met het oog op een verbeterde handelbaarheid wordt gecombineerd met nieuwe veerafstellingen, terwijl een nieuw ontwikkelde, dual purpose plug in-stand nog een nieuw kenmerk is van het 2019-gamma. Op alle modellen vind je nog steeds indrukwekkende seriecomponenten terug zoals Brembo remmen, WP-vering, een Neken stuur, Dunlop banden, plus een mapselectieknop met geïntegreerde tractiecontrole, launchcontrole en mapselectie op de viertaktmachines. Dit is geen modelupdate met kleine wijzigingen, het is een echte evolutie: ongeveer 60% van de onderdelen van elke motor is nieuw.
Motor
In vergelijking met de vorige generatie, hebben alle motoren uit de KTM SX-reeks ingrijpende motorwijzigingen ondergaan. De KTM 250 SX-F en KTM 350 SX-F genieten van een nieuw ontwikkelde DS koppeling, terwijl alle viertakten een geoptimaliseerde versnellingsbak en een state-of-the-art Keihin motormanagementsysteem met herwerkt gasklephuis en verbeterd elektronicapakket krijgen. De KTM 125 SX, KTM 150 SX en KTM 250 SX genieten allemaal van geoptimaliseerde carburatorafstellingen, met een nieuwe versnellingsbak en nieuwe koppeling voor elk, naast andere verbeteringen. Naast de motorische verbeteringen op alle modellen krijgt het vlaggenschip, de KTM 450 SX-F, een nieuw ontwikkelde SOHC cilinderkop met het oog op een lager gewicht en verbeterde massacentralisatie, een nieuwe nokkenas met minder klepoverlap en verbeterd oppervlak, aangevuld met een DLC-gecoate nokkenaskettinggeleider met lage wrijvingsweerstand.
Voor zij die er op uit zijn om hun rijervaring nog intenser te maken en hun machine fijn te stemmen naar hun eigen, persoonlijke verlangens, heeft KTM een volledige lijn esthetische en performance parts ontwikkeld, verkrijgbaar in de KTM PowerParts collectie. Dit breed aanbod aan producten tilt je motor naar een hoger niveau en werd parallel aan de nieuwe SX-motoren ontwikkeld, van concept tot productie en dit door enkele van de beste ingenieurs ter wereld die werkzaam zijn bij KTM in samenwerking met toonaangevende accessoireproducenten. Daarmee is de kous nog niet af, want het KTM PowerWear-aanbod vind je gebundeld in een catalogus boordevol Ready to Race producten van topkwaliteit voor zij die in gepaste kledij het hoofd willen bieden aan de zwaarste gevechten. Je kan er zowel op als naast de baan geweldig uit zien, want het aanbod omvat zowel beschermende kledij, rijkledij als casual producten.
“Na de race is voor de race. Dat is sowieso een leuze die we bij KTM nauw aan het hart dragen. Opnieuw genoten we vorig seizoen met onze offroadteams van een ongelofelijk wereldwijd succes, maar dat is alleen maar dankzij al het harde werk van iedereen die er bij betrokken was, met in het bijzonder de onderzoek- en ontwikkelingsteams in zowel Mattighofen, Oostenrijk als de V.S. Racesuccessen maken deel uit van de motivatie die ervoor zorgt dat we seriemachines blijven produceren die Ready to Race zijn, recht uit de krat. ,” zei Joachim Sauer, KTM Senior Product Manager Offroad.
“Een nooit aflatend streven om te blijven analyseren en na te denken over hoe we onze machines kunnen ontwikkelen heeft geleid tot een nieuwe generatie SX-machines die zeer snel verkrijgbaar zullen zijn. Er zijn enkele ernstige revisies ten opzichte van de vorige modellen, waarbij de KTM 450 SX-F het onbetwiste hoogtepunt is met zijn ongelofelijke wendbaarheid dankzij z’n vederlicht maar super krachtig motorblok. Ons programma om de volgende generatie rauw jong talent op te leiden wordt aangevuld met een volledige modellenlijn van de KTM 50 SX tot motoren die in staat zijn om te racen op Grand Prix-niveau. Ons doel is duidelijk: de bakens uitzetten qua motorcrosstechnologie, voor amateurs tot profs, wat we doen door de scherpste wapens te smeden voor de taak,” concludeerde Sauer.
Voor meer informatie over elk individueel model kan je terecht op www.ktm.com/nl.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven