Skip to main content

Officieel: 2019 Ducati Line-up

Voorafgaand aan de beurs van Milaan werden er al nieuwe motorfietsen gepresenteerd: de nieuwe Ducati Scrambler serie met 4 vernieuwde motorfietsen, variërend van de Icon versie tot de meer opvallende Café Racer, Full Throttle en Desert Sled en de Multistrada 1260 Enduro. De nieuwe Ducati e-mountainbike, de MIG-RR, speelde ook een belangrijke rol in de presentatie en zal op de stand van Ducati op de EICMA 2018 een eigen speciale ruimte hebben. Vooruitlopend op de onthulling van de geheel nieuwe motorfietsen zag de Première ook presentaties van de nieuwe versies die in 2019 in het assortiment zullen worden opgenomen. Deze omvatten de Monster 25th Anniversary, voor het eerst getoond op de WDW2018 en de nieuwe Monster 821 stealth met matzwarte kleurstelling en rode graphics, quick shift systeem, verstelbare vork en een neuskuip.

https://www.youtube.com/watch?v=m__vv0SeGOg}

 Een andere spannende 2019 motorfiets is de nieuwe Multistrada 950 S. Een belangrijke upgrade van de kleinste Ducati ‘multibike’, deze nieuwste Multistrada is voorzien van geavanceerde technologie om de veiligheid en rijplezier te verhogen: elektronische Ducati Skyhook Suspension (DSS), Ducati Quick Shift up & down (DQS), full-LED koplamp, 5″ kleuren TFT display, Hands Free systeem, Cruise Control en verlichte schakelaars. Vanuit stilistisch oogpunt erft de nieuwe Multistrada 950 de zij “wings” van zijn grotere 1260 tegenhanger, waardoor de voorkant nog strakker en gestroomlijnder wordt. De Multistrada 950 is ook voorzien van hydraulische bediening en, bovenal, Bosch ABS Cornering, wat de actieve veiligheid verhoogt.

Vind alles over de 2019 Ducati Multistrada 950S hier

De eerste van de geheel nieuwe motorfietsen in de Ducati 2019 serie is de Hypermotard 950, nu met een meer race uitstraling, zorgt voor meer adrenaline en is rijdersvriendelijker. De Ducati ‘funbike’ bij uitstek heeft een complete make-over gekregen: de nieuwe look is geïnspireerd op de supermotard racewereld, de volledig gereviseerde ergonomie maken het plezier compleet en de rijders kunnen nu rekenen op een ultrageavanceerde chassisconfiguratie en elektronica pakket. De nieuwe Hypermotard 950 is 4 kg lichter dan het vorige model, is uitgerust met een vernieuwde 937 cm³ Testastretta 11°motor met een meer gespierd vermogen van 114 pk, die meer trekkracht combineert met nieuwe elektronica voor een soepelere controle. Het elektronicapakket van de Hypermotard 950 omvat Bosch Cornering ABS met Slide by Brake functie, Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Wheelie Control (DWC) EVO en Ducati Quick Shift (DQS) EVO (standaard op de 950 SP versie en verkrijgbaar als accessoire op de 950). De Hypermotard 950 SP is nu nog beter presterend en heeft een vlak zadel, een verhoogde Öhlins vering voor een  grotere hellingshoek (+3°), Marchesini gesmede wielen en Ducati Quick Shift (DQS) Up and Down EVO.

Vind alles over de 2019 Ducati Hypermotard 950 hier

 Een andere belangrijke ontwikkeling, onthuld tijdens de Ducati World Première 2019, is de nieuwe Diavel 1260. Onconventioneel, uniek en absoluut onmiskenbaar: al bij de lancering op de EICMA 2010 verraste de Diavel met zijn persoonlijkheid, design, sportief naked rijgedrag en volbloedmotor. De Diavel 1260 van de tweede generatie blijft trouw aan de oorspronkelijke geest van deze ongelooflijk speciale motorfiets, die zich baseert op de belangrijkste stijlelementen en er een duidelijk modernere inslag aan geeft: hij biedt nu meer assertieve contouren en hogere prestaties, is leuker op verschillende wegen en biedt meer comfort voor zowel de rijder als de passagier. Zijn sport naked ziel is duidelijk zichtbaar in de Testastretta DVT 1262 motor, geschikt voor het leveren van 159 pk (117 kW) bij 9.500 tpm en 129 Nm (13,1 kgm) bij 7.500 tpm. Een enorm bevredigende koppelcurve zorgt voor zowel een adembenemende acceleratie als een soepele lage toerenteller die ideaal is voor dagelijks rijden of toeren. Dankzij een verbeterde chassisopstelling reageert de Diavel 1260 beter op verschillende wegen, terwijl de toptechnologie en elektronica zorgen voor remkracht die vergelijkbaar is met die van een sportmotor (en dat op een veilige manier, dankzij Bosch Cornering ABS) en een gebruiksvriendelijke motorprestatiecontrole. De uitstekende rijpositie en de ergonomie van de ‘powercruiser’ die deze motorfiets zo succesvol maakte, zijn onveranderd gebleven: wat veranderd is, is de opbouw van het chassis, gekenmerkt door een nieuw stalen buizenframe van Trellis dat perfect past bij een ander Diavel-kenmerk, het 17″ achterwiel met zijn 240 mm brede band. Het resultaat? Uitstekende handling, verrassende hellingshoek en uitstekend comfort. Een sportievere S-versie van de Diavel 1260 is ook verkrijgbaar: met volledig instelbare Öhlins vering voor en achter, speciale wielen en een nog beter presterend remsysteem. Bovendien is de S-versie standaard uitgerust met Ducati Quick Shift up & down Evo (DQS) voor het schakelen zonder koppeling.

Vind alles over de 2019 Ducati Diavel 1260 hier 

De nieuwe kleurstelling van de Panigale V4 S Corse wekte enthousiaste belangstelling. Gemaakt in de officiële kleuren van het Ducati MotoGP team, weerspiegelt het de speciale versie met exact hetzelfde kleurenschema waarmee Michele Pirro naar de overwinning reed in de Race of Champions op de WDW2018. Die motor en de andere 11 varianten die deelnamen aan de race werden gewonnen door twaalf gelukkige enthousiastelingen in een wereldwijde veiling die recordbiedingen aantrok.

De onbetwiste ster van de Ducati World Première 2019 – en potentieel kandidaat voor de titel van ‘mooiste motorfiets van EICMA2018’ – was echter de Panigale V4 R. Vergeleken met eerdere R versies is de Panigale V4 R nu nog meer gespecialiseerd en heeft hij een technologie die rechtstreeks van de MotoGP afkomstig is. De wijzigingen gaan veel verder dan de motor en de ophanging: ze omvatten ook de kuip, ontworpen en ontwikkeld door Ducati Corse in nauwe samenwerking met het Ducati Style Centre om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. De nieuwe kuip bevat ook de voor de MotoGP prototypes ontwikkelde aerodynamische winglets. Ze zijn gemaakt van carbon en verhogen de stabiliteit tijdens de hele rit, zodat de rijder minder afhankelijk wordt van elektronische bedieningselementen, wat het vertrouwen in de topprestaties vergroot. De Panigale V4 R is in feite een racemotor van de WSBK categorie en vormt de technische basis voor de officiële Ducati Superbikes die vanaf het seizoen 2019 aan het wereldkampioenschap zullen deelnemen. 

De Desmosedici Stradale 1103 cm3 motor is vervangen door de 998 cm3 Desmosedici Stradale R om te voldoen aan de  motorinhoudslimiet van de WSBK regels. In tegenstelling tot de grotere V4 – ontworpen om vloeiend vermogen en uitstekende trekkracht bij lage toerentallen te leveren voor optimaal weggebruik – biedt de 998 cm3 Desmosedici Stradale R meer extreme prestaties, omdat de vermogensafgifte is ontworpen met het circuit in gedachten. Bovendien wordt hij gekenmerkt door lichtere interne componenten (die het totale gewicht van de motorfiets met 2 kg verminderen in vergelijking met de Panigale V4S, waardoor het leeggewicht wordt teruggebracht tot slechts 193 kg). Hogere efficiëntie van de luchtinlaat maakt een snellere klim door het toerental mogelijk en schuift de rode toerentalzone hoger om een verbeterde acceleratie te garanderen.

Het resultaat is 221 pk (162 kW) vermogen bij 15.250 tpm (EU-homologatiewaarden), 2.250 tpm hoger dan het piekvermogen op de 1103 cm3 V4. Deze indrukwekkende cijfers kunnen nog hoger worden door de volledige Ducati Performance uitlaat van Akrapovič, die het maximale vermogen opvoert tot 234 pk (172 kW) bij 15.500 tpm. Kortom: de krachtigste Ducati fabrieksmotorfiets ooit!

Vind alles over de 2019 Ducati Panigale V4R hier 

Ducati Model Year 2019
Nieuwe modellen: Panigale V4 R, Diavel 1260 / S, Hypermotard 950 / SP, Multistrada 1260 Enduro, Multistrada 950 / S, Scrambler Icon,  Scrambler Full Throttle, Scrambler Desert Sled, Scrambler Café Racer
 
Nieuwe versies
Monster 821 stealth, Monster 25th Anniversary, Panigale V4 S Corse

De Ducati World Première 2019 was het slot van de Global Dealer Conference, een evenement dat de Ducati dealers – ongeveer duizend mensen – verenigt die 734 dealers in 91 landen vertegenwoordigen. Het evenement werd op zondagavond 4 november ‘s avonds in het Lineaire Ciak theater in Milaan gehouden en werd wereldwijd via het internet uitgezonden. Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding, onthulde persoonlijk het nieuwe 2019 gamma, vertelde de bedrijfsdoelstellingen en vierde een spannend 2018 raceseizoen.

 “Ducati heeft een opvallende mate van volwassenheid bereikt”, aldus Claudio Domenicali tijdens de opening van de Ducati World Première 2019. “Het is een wereldwijde vaandeldrager van enkele van de beste aspecten van Made in Italy excellence. Gebaseerd op de kernwaarden Stijl, Verfijning en Prestaties, biedt ons bedrijf nu een even breed als modern gamma. Dit jaar vindt de eerste grote revisie plaats van het volledige Scrambler gamma sinds de oprichting ervan, plus een volledige vernieuwing van de Diavel en Hypermotard, twee motorfietsen die bij Ducatisti favoriet zijn. Vandaag de dag hebben veiligheid en rijdersvriendelijkheid nieuwe hoogten bereikt, maar de sportieve ziel van het merk is nog nooit zo duidelijk geweest. De Panigale V4 R is in feite de krachtigste fabrieksmotorfiets ooit gebouwd door Ducati. We zijn ook blij met onze online aanwezigheid, een gebied dat een uitstekende groei heeft doorgemaakt en zo de buitengewone aantrekkingskracht van het volledige Ducati productgamma bevestigt.”

Solide en succesvol – met droommotorfietsen met een ongeëvenaard design en opvallende accessoires en kleding die een getrouwe afspiegeling zijn van hun stijl en originaliteit – kijkt Ducati ernaar uit om het publiek te verwelkomen op de 76e editie van EICMA (Hall 15 Stand N06) en de centrale rol die dit iconische merk speelt in de internationale motorindustrie voort te zetten.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws