Met zijn meest gedurfde transformatie tot nu toe, zet de 2025 KTM 1390 SuperDuke GT een nieuwe grote stap voorwaarts en accelereert hij verder vooruit op de achtervolgers. De long distance beast is nog radicaler geworden, voldoet aan zijn ontwerpopdracht om te voldoen aan ongelooflijke dynamiek en tilt de Sports Tourer-categorie naar uitzonderlijke nieuwe hoogten.
Design
Nu met een cilinderinhoud van 1350 cc en dezelfde nieuwste LC8 V-twin-motor als de 2024 KTM 1390 SuperDuke R EVO, optimaliseren de upgrades de prestaties verder en tillen ze de nieuwe generatie naar nieuwe hoogten. Een centraal geplaatste ram-air inlaat, een opnieuw ontworpen luchtkast en een bredere radiator zijn slechts enkele van de verbeteringen die zowel het vermogen als de efficiëntie verhogen, waardoor de mogelijkheden naar een hoger niveau worden getild.
Rijders kunnen optimaal profiteren van de herziene versnellingen die de 5e en 6e versnelling veel effectiever maken, wat resulteert in een beter gebruik van het toerentalbereik – ze worden niet langer beschouwd als overdrive-versnellingen bij gematigde snelheden, wat zorgt voor een meer READY TO RACE-motorfiets. Het doel was duidelijk: een uitzonderlijk snelle racefiets creëren met serieuze ambities op het circuit, die in elk scenario topprestaties levert.
Het ontwerpteam van Kiska is aan elke hoek aan de slag gegaan en heeft superieure, compactere ergonomie ontwikkeld waarmee rijders lange uren in het zadel kunnen doorbrengen, terwijl ze ook de mogelijkheid behouden om de verbeterde prestaties op het circuit te ontketenen. Een geheel nieuwe kenmerkende LED-koplamp en vereenvoudigd remlicht met geïntegreerde richtingaanwijzers dragen bij aan de gedurfde stijl van de fiets, compleet met een lager profiel dat het meest up-to-date chassis benadrukt.
Chassis
Wat betreft handling, ontvangt de 2025 KTM 1390 SuperDuke GT het nieuwste generatie chassis van The Beast, de 2024 KTM 1390 SuperdDuke R EVO. Dit chassis biedt verhoogde torsiestijfheid en een lager zwaartepunt, wat optimale feedback van de voorband biedt voor superieure controle. Stabiliteit, gecombineerd met wendbaar, sportief rijgedrag, is verder verfijnd door de toevoeging van de nieuwste generatie WP APEX Semi Active Technology (SAT) veringcomponenten aan zowel de voor- als achterkant. Ook verbeterd is de herziene Comfort Mode voor langere dagen in het zadel. Dit was een belangrijke focus in de ontwikkelingsfase en een die rijders het grootste verschil zullen voelen met het model van de vorige generatie. Deze opstelling verbetert de gevoeligheid, responsiviteit en biedt meer aanpassingsopties, wat zorgt voor een dynamischere en aanpasbare rijervaring.
Met de prestatieboost heb je een even sterke remkracht nodig, die wordt bereikt door de bewezen Brembo-systemen. Aan de voorkant is hij voorzien van een set Stylema monoblock-remklauwen met vier zuigers die zwevende schijven van 320 mm vastgrijpen, terwijl de achterkant is uitgerust met een zwevende Brembo-remklauw met twee zuigers en een schijf van 240 mm voor nauwkeurig, gecontroleerd remmen. Een nieuwe MCS-remhendel (multi-click-system) voor zorgt voor een grotere instelbaarheid, terwijl Cornering ABS, Supermoto ABS en de nieuwe Supermoto+- en Sport ABS-modi rijders meerdere opties bieden.
Uitgerust met lichtgewicht Michelin Power 6-banden met dual compound-technologie is de grip op rechte lijnen/bochten verbeterd. Bovendien stelt een nieuw bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) met verbeterde functionaliteit rijders in staat om een aangepaste druk in te stellen voor circuitrijden.
Elektronica
Er is een ultramodern elektronicapakket ontwikkeld en geïntegreerd voor de 1390 SuperDuke GT, dat toonaangevende rijhulpmiddelen en een nieuw Ride Mode-concept biedt. Het revolutionaire 8,8-inch TFT (H88) touchscreen dashboard kan niet worden genegeerd, profiteert van een vereenvoudigde menustructuur, de CCU3.0 zorgt ook voor een naadloze herverbinding met uw smartphone bij elke ontstekingscyclus. Functionaliteit is van het grootste belang, inclusief Offline Map Navigatie, met relevante veiligheidsfuncties geïntegreerd, en allemaal te bedienen met één druk op de knop op de gloednieuwe stuurschakelaars.
Die hightech ervaring strekt zich uit tot de Ride Modes, die volledig zijn herwerkt en bestaan uit Rain, Street, Sport en een gloednieuwe Custom-modus als standaard, naast optionele 2 Custom-configuraties en een optionele Track Mode die bijdraagt aan de personalisatiemogelijkheden. Om de technische ervaring op een all-time high houden is de toevoeging van een Front Radar die een groot aantal functies toevoegt, zoals Adaptive Cruise Control, Brake Assist, Distance Assist en Group Riding.
De demomodus is ook beschikbaar voor de eerste 1.500 km, waarmee klanten alle beschikbare technologie kunnen uitproberen om een weloverwogen beslissing te nemen welk technologiepakket het beste bij hun behoeften past. Met een grote stap voorwaarts voor een verbeterd rijgedrag op straat, zonder dat dit ten koste gaat van de mogelijkheden op het circuit, zijn de mogelijkheden aan boord van de 2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT eindeloos.
Foto’s: KTM Media
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven