De naakte CB500F – die oorspronkelijk gelanceerd werd in 2013, samen met de avontuurlijke CB500X (nu NX500) en de sportieve CBR500R – bewees in alle stilte dat een van Honda’s beproefde formules voor het bouwen van populaire motorfietsen een blijvende relevantie had.
Wat die formule inhoudt? Een vermakelijke tweecilindermotor, die in een eenvoudig, lichtgewicht, sportief chassis is gelepeld. En hoewel z’n piekvermogen van 35 kW hem geschikt maakte voor houders van een A2-rijbewijs, had de CB500F altijd veel meer in z’n mars dan de prestaties van een ‘instapmotor’. Uiteraard was het altijd al een eenvoudige machine om mee te rijden en te leren rijden, maar diezelfde eigenschappen maakten hem ook een waar genoegen voor mensen die een stap hogerop zetten van een 125, of net een afstapten van een grotere machine. De lage gebruikskosten onder alle omstandigheden,
droegen sterk bij aan de aantrekkingskracht.
Herontworpen
In 2019 werd de CB500F herontworpen met compromisloze lijnen die de technische en mechanische aspecten naar een hoger niveau tilden. In 22YM kreeg de CB500F een kwalitatieve ophanging: een Showa 41mm SFF-BP USD-voorvork, in combinatie met dubbele remschijven vooraan, plus nieuwe lichtgewicht wielen en achterbrug.
Voor 24YM blijft Honda’s formule voor de 500 streetfighter evolueren. De nieuwe CB500 Hornet, die vanaf heden deel uitmaakt van een iconische Honda-familie, treedt in de voetsporen van de indrukwekkende CB750 Hornet met een agressieve nieuwe styling, hoogwaardige technologie en verschillende detailupgrades die er zeker voor zullen zorgen dat dit een van Europa’s populairste motorfietsen wordt.
Modeloverzicht
Een nieuwe naam en een nieuw uiterlijk geven de CB500 Hornet een frisse uitstraling op weg naar 24YM. Er is ook nieuwe toptechnologie, in de vorm van een 5-inch TFT-scherm dat wordt bediend met een intuïtieve en gebruiksvriendelijke schakelaar op de linker stuurhelft, en voorzien is van smartphoneconnectiviteit via Honda RoadSync.
De A2-conforme tweecilindermotor met slipperkoppeling profiteert van de toevoeging van Honda Selectable Torque Control (HSTC) en ECU-updates om de acceleratie te optimaliseren.
Net zoals voorheen kan de motor rekenen op een Showa 41mm SFF-BP USD-voorvork, met dubbele, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen.
De 24YM CB500 Hornet zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:
Matt Gunpowder Black Metallic
Grand Prix Red
Pearl Himalayas White

Styling en uitrusting
∙Nieuwe streetfighterstijl is voorzien van aerodynamica die het sturen en de wendbaarheid verbeteren
∙Nieuwe ledkoplamp en -achterlicht ∙Het nieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm pakt uit met Honda RoadSync-
connectiviteit voor turn-by-turn-navigatie op het scherm en toegang tot andere smartphone-functies.
∙De nieuwe, vereenvoudigde schakelaar op de linker stuurhelft is eenvoudig te gebruiken en is verlicht voor gebruik ‘s nachts
Het agressieve, nieuwe uiterlijk van de CB500 Hornet is geïnspireerd op het streetfighter-DNA van zijn grote broer en ontwikkeld onder de noemer ‘Digital Dynamism’. Hij heeft van snuit tot staart een sensuele vorm, maar laat ook een schril contrast qua massa zien. Zo steken de slanke achterzijde en de wigvormige, scherpe neus fel af tegen de gespierde brandstoftank.
Kuipwerk
Het geometrische kuipwerk is voorzien van kanalen aan de zijkant van de koplamp, die de luchtstroom soepel naar de bovenkant van de brandstoftank leiden. Die keuze qua aerodynamica zorgt voor een meer lineair stuurgevoel met verbeterde wendbaarheid. Een nieuw ontworpen ledkoplamp zorgt voor een doordringende lichtbundel, maar verspreidt het licht breder, voor een betere zichtbaarheid tijdens het rijden – en het nemen van bochten – in het donker. De koplamp is gekoppeld aan een nieuw gestroomlijnd achterlicht en alle verlichting is led.
TFT
Hoogwaardige technologie, in de vorm van een gloednieuw 5-inch TFT-kleurenscherm dat is overgenomen van de CB1000R, maakt gebruik van optische hechting om de zichtbaarheid bij fel zonlicht te verbeteren, een primeur voor een Honda-motorfiets. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de doorlaatbaarheid van de achtergrondverlichting verbeterd. Het scherm kan worden aangepast tussen balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en biedt ook de IOS/Android smartphone-connectiviteit van Honda RoadSync.
Deze nieuwe functie – samen met een vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte, in vier richtingen te bedienen schakelaar op de linker stuurhelft – maakt eenvoudige turn-by-turn navigatie op het scherm mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset in je helm) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren. Het enige wat de rijder hoeft te doen is de Honda RoadSync app downloaden uit de Play Store of de App Store, verbinding maken met de CB500 Hornet, en rijden maar.
Zitpositie
Het taps toelopende stuur biedt een intuïtief gevoel en een goede hefboomwerking. De zithoogte is laag op 785mm , waardoor de CB500 Hornet zeer goed hanteerbaar is en de neutrale zithouding comfortabel is voor rijders van elke lengte.
De aluminium voetsteunen zijn lichtgewicht en zorgen – dankzij hun vastberaden plaatsing – voor een sportief gevoel. De totale afmetingen zijn 2.080 mm x 800 mm x 1.060 mm, met een grondspeling van 145 mm. De brandstoftank heeft een inhoud van 17,1 liter inclusief reserve, wat in combinatie met het uitstekende brandstofverbruik van 3,5 l/100 km (28,6 km/liter) een actieradius oplevert van meer dan 485 km.
Chassis
∙41mm Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork
∙Dubbele remschijven van 296 mm, radiaal gemonteerde Nissin
vierzuigerremklauwen
∙Lichtgewicht wielen en achterbrug
Het lichte en sterke hoofdframe ondergaat geen vernieuwingen voor 24YM. Het 35mm stalen diamantframe geeft de rijder voldoende feedback op eender welke ondergrond. De vorm en positie van het motorsteunen en de stijfheidsbalans van het frame beperken de trillingen tot een absoluut minimum.
De wielbasis bedraagt 1.410mm met een balhoofdhoek en naloop van respectievelijk 25,5° en 102mm, met een perfecte 50/50-gewichtsverdeling en het percentage voor/achter is perfect 50/50. Het rijklaargewicht is 188 kg.
Big piston voorvork
Net als zijn broer, de CB750 Hornet, heeft de CB500 Hornet een Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork aan boord die de functies verdeelt – een Big Piston drukscheidingsdemper in het ene been, het veermechanisme in het andere – waardoor de reactie en rijkwaliteit top zijn.
De achterbrug is gemaakt van 2 mm staal en heeft een holle dwarsbalk; deze is rotatiestijf en lateraal flexibel om de rijeigenschappen te verbeteren. De Showa-monoshock met een grote zuigerdiameter pakt uit met een uitstekende respons en temperatuurregeling, en heeft een 5-traps verstelling voor de veervoorspanning.
Dubbele 296 mm remschijven aan de voorzijde worden bediend door radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen van Nissin; de 240 mm remschijf aan de achterzijde door een enkelzuigerremklauw. Lichtgewicht velgen met 5 Y-vormige spaken; het 3,5-inch brede voorwiel is voorzien van een 120/70-ZR17-band en het 4,5-inch brede achterwiel van een 160/60-ZR17-band.

Motor
∙De levendige tweecilinder krijgt nu standaard Honda Selectable Torque Control
(HSTC)
∙Nieuwe instellingen voor de PGM-FI-injectie zorgen voor verbeterde acceleratie
in lage toeren en vollere vermogensafgifte over het hele toerenbereik
∙De slipperassistkoppeling vereenvoudigt het opschakelen en houdt het
achterwiel in bedwang bij afschakelen
De compacte, A2-geschikte vloeistofgekoelde parallel twin (471 cc) met acht kleppen is toegankelijk en geeft zijn vermogen beheerst af. Het blok heeft een energiek, hoogtoerig karakter met een levendig piekvermogen. De algemene prestaties en het karakter van het blok geven zijn relatief kleine cilinderinhoud niet weg. Het maximumvermogen bedraagt 35 kW bij 8.600 tpm en het maximale koppel 43 Nm bij 6.500 tpm.
Tractioncontrol
Een toevoeging van 24YM is HSTC om de tractie van het achterwiel te regelen voor meer gemoedsrust en een echte boost voor het vertrouwen van de rijder. Het systeem vergelijkt de snelheden van het voor- en achterwiel om slippen van het achterwiel te detecteren en regelt de brandstofinjectie om het koppel soepel te reduceren. HSTC kan ook volledig worden uitgeschakeld als de rijder dat wenst.
De PGM-FI brandstofinjectie wordt gevoed door een min of meer rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De optimalisatie van het ontstekingstijdstip en de lucht/brandstofverhouding zorgt voor een krachtiger acceleratiegevoel vanaf lage toeren, met een lineaire vermogensafgifte en gasgevoel. De uitlaatdemper is voorzien van twee uitlaatpijpjes, waardoor elke puls een sportief randje krijgt en het geluid bij hoge toerentallen raspt.
Boring x slag is 67 mm x 66,8 mm en de compressieverhouding is 10,7:1. De krukaspennen staan gefaseerd op 180°. De primaire balansas bevindt zich achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt van de motor. De primaire en de balans-tandwielen werken met schaaraandrijving wat het geluid vermindert. Het lage gewicht van het contragewicht van de krukas zorgt ervoor dat het motorblok vrij kan draaien, met weinig inertie.
Minder wrijving
Het motorblok fungeert als ondersteunend element voor de stijfheid van het frame en staat gemonteerd met vier bevestigingspunten aan de cilinderkop. De cilinderkop is intern voorzien van roltuimelaars, dankzij de klepafstelling met shims zijn ze licht, voor een lagere klepveerbelasting en minder wrijving.
Een stille (SV Chain) nokkenasketting werd aan de oppervlakte met Vanadium behandeld, wat de wrijving en slijtage reduceert. De diameter van de inlaatklep is 26 mm en de uitlaatklepdiameter meet 21,5 mm. De vorm van de zuiger werd zo ontworpen om zuigergeluid bij hoge toeren tot een minimum te beperken. ‘Strepen’ op de zuiger (een afwerking waarbij het contactoppervlak vergroot en er gleuven aangebracht zijn waardoor de olie beter verdeeld wordt en er dus betere smering is) verminderen de wrijving.
De compacte driehoeksopstelling van krukas, hoofdas en counteras verhoogt de efficiëntie. De krukas is voorzien van centrifugaal gegoten hulzen met dunne wanden. Hun interne design vermindert de ‘pompverliezen’ die ontstaan bij een 180° gefaseerde ontstekingsvolgorde. Een carter met diepe bodem zorgt ervoor dat de olie minder beweegt bij scherpe bochten en tijdens het remmen. De oliecapaciteit bedraagt 3,2 liter.
De soepele versnellingsbak met zes versnellingen is voorzien van een assist-slipperkoppeling, die een stuiterend achterwiel moet voorkomen bij hard remmen en afschakelen.
Accessoires
Er is een heel gamma originele Honda accessoires beschikbaar voor de CB500 Hornet. Die zijn afzonderlijk beschikbaar of gebundeld in Packs, en klaar om direct te worden gemonteerd:
Style Pack
Voor een nog sportievere look bevat het Style Pack een Meter Visor voor het dashboard en extra windbescherming, een beschermende Tank Pad voorkomt lakschade aan de tank, een in koetswerkkleur gelakte Seat Cowl bedekt het passagierszadel en de Wheel Stripe Kit zorgt voor een vleugje extra kleur op de wielen.
Comfort Pack
Woon-werkverkeer wordt gemakkelijker met de verwarmde handvatten voor koudere dagen, een ACC-aansluiting om gemakkelijk elektronische apparaten op te laden terwijl ze onder het zadel zijn opgeborgen en een middenbok voor eenvoudig kettingonderhoud en veiliger parkeren op oneffen oppervlakken.
Travel Pack
Het Travel Pack omvat een 3-liter tanktas met doorkijkvak voor smartphones en een regenhoes, een 15-liter bagagetas voor op de duozit is uitbreidbaar tot 22 liter. Flexibiliteit en handige draagcapaciteit voor weekendtrips
Naast deze packs is er ook een 35-liter Top Box en bijbehorende bagagedrager verkrijgbaar, die nodig zijn voor de installatie. Alle accessoires in de packs kunnen ook afzonderlijk worden aangekocht.

MOTOR | |
Type | Vloeistofgekoelde 4-takt, paralleltwin |
Motorinhoud | 471cc |
Aantal kleppen per cilinder | 4 |
Boring en slag | 67 mm x 66,8 mm |
Compressieverhouding | 10.7: 1 |
Max. Vermogen | 35 kW bij 8.600 tpm |
Max. Koppel | 43 Nm bij 6.500 tpm |
Geluidsniveau (dB) | L-urban74 .8dB L-wot 77,7 dB |
Oliecapaciteit | 3.2L |
BRANDSTOFSYSTEEM | |
Brandstoftoevoer | PGM FI elektronische brandstofinjectie |
Inhoud brandstoftank | 17.1L (incl. reserve) |
CO2-uitstoot (WMTC) | 80 g/km |
Brandstofverbruik (WMTC) | 3,5 l/100 km (28,6 km/liter) |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Batterijcapaciteit | 12V 7,4AH |
ACG-uitgang | 23,4 A/2.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Type koppeling | Natte multiplaat, bekrachtigde |
slipperkoppeling | |
Type transmissie | 6-versnellingsbak |
Eindaandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen diamantframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L´B´H) | 2.080mm x 800mm x 1.060mm |
Wielbasis | 1.410 mm |
Balhoofdhoek | 25,5 graden |
Naloop | 102 mm |
Zithoogte | 785 mm |
Grondspeling | 145 mm |
Rijklaargewicht | 188 kg |
OPHANGING | |
Type voor | Showa 41mm SFF-BP USD-vork, |
Type achter | Prolink mono met 5-traps |
veervoorspanning, stalen swingarm met | |
holle dwarsbalk | |
WIELEN | |
Type voor | 5Y-spaaks gegoten aluminium |
Type achter | 5Y-spaaks gegoten aluminium |
Velgmaat voor | 17 x MT3.5 |
Velgmaat achter | 17 x MT4,5 |
Banden voor | 120/70ZR17M/C (58W) |
Banden achter | 160/60ZR17M/C (69W) |
REMMEN | |
Type ABS-systeem | 2-kanaals |
Type voor | Dubbele 296mm x 4mm remschijven met |
radiaal gemonteerde Nissin | |
vierzuigerremklauwen | |
Type achter | Enkele 240 mm x 5 mm schijven met |
éénzuigerremklauw | |
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA | |
Instrumenten | LCD met snelheidsmeter, geblokte |
toerenteller, dubbele tripmeter, brandstof- | |
en verbruiksmeter, klok, schakelindicator, | |
versnellingsweergave, | |
koelvloeistoftemperatuur | |
Koplamp | Led |
Achterlicht | Led |
Beveiligingssysteem | HISS (Honda Intelligent |
Beveiligingssysteem) | |
Extra functies | ESS en Honda RoadSync |



















Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven