Agressiever, gedurfder en gebouwd om alles te overtreffen. De 2025 KTM 990 Duke R zet de nieuwe standaard in het naked bike middensegment en bouwt voort op het bestaande KTM 990 Duke-platform met extra flair. Simpel gezegd, zijn sportievere houding en Ready To Race-doelstelling plaatsen hem aan de absolute top van het peloton. The Punisher is hier als de meest brute van allemaal.
KTM viert 30 jaar Duke in 2024, en het nieuwste R-model in de line-up arriveert met maximale kracht. De KTM 990 Duke R, gepositioneerd aan de top van zijn klasse, biedt meer vermogen, een lager gewicht en een scherpere focus, waardoor het de meest agressieve naked bike in het middensegment is die rijders zowel op de weg als op het circuit een voorsprong geeft.
Inspiratie van 990 Super Duke
Het witte kleurenschema, gecombineerd met matzwarte en witte accenten en een glanzend oranje gepoedercoat frame, is geïnspireerd op eerdere modellen uit de KTM 990 Super Duke R-reeks, met name de tweede generatie, geproduceerd tussen 2011 en 2013. De ‘R’ op de tank benadrukt direct het compromisloze DNA van deze motor.
Persbericht gaat verder onder de foto
8,88-inch TFT-touchscreen
De nieuwe generatie technologische functies zijn van premium kwaliteit en bieden ongekende elektronische functionaliteit. Een 8,88-inch TFT-touchscreen in landschapsformaat is geïntroduceerd, voorzien van inductieve technologie en een split-screenmodus voor verbeterde leesbaarheid en geoptimaliseerde informatieweergave.
Rijders van de KTM 990 Duke R profiteren ook van een nieuw ontworpen schakelpaneel, een connectiviteitsunit, een navigatiesysteem en aanpasbare rijmodi, samen met de introductie van Sport ABS en Supermoto+ ABS voor rijders die grenzen willen verleggen.
130 PK – 190 kilo
Vergeleken met de vorig jaar geïntroduceerde KTM 990 Duke heeft de R-versie nu een 947 cc-motor met 130 pk, een toename van 7 pk, terwijl het koppel van 103 Nm behouden blijft en de toerenlimiet op 10.500 RPM ligt. Het hogere vermogen komt voort uit verbeterde mapping die het volle potentieel van de LC8c-motor ontketent.
Het Ready To Race-gewicht blijft hetzelfde, op 190 kg, wat wordt aangevuld door de nieuwe ergonomie die zorgt voor een iets hoger zwaartepunt. Zowel de zithoogte als de bodemvrijheid zijn 15 mm verhoogd, het resultaat van een langere veerweg en een steilere swingarmhoek, die ongeveer 3 graden meer hellingshoek mogelijk maakt in bochten. Het frame en de swingarm zijn ook bijgewerkt door de koppeling aan de achterkant, die rijders meer mechanische grip biedt voor intensief rijden.
WP vering
De volledig instelbare WP Apex-vering is voor- en achteraan gemonteerd, met de nieuwe Open Cartridge-vork met 143 mm veerweg. Met een diameter van 48 mm (vergeleken met 43 mm op de KTM 990 Duke) is deze 34% stijver en de geüpdatete instellingen zorgen voor een sportiever gevoel. De motor wordt stabieler en biedt meer controle zonder in te boeten aan wendbaarheid.
Daarnaast is de nieuwe WP Apex-schokdemper aan de achterkant uitgerust met verbeteringen die aansluiten op het koppelingssysteem, met een teruggebrachte veerweg tot 140 mm om ruimte te maken voor de koppeling. Ook deze schokdemper is ontwikkeld voor maximale prestaties en is uitgerust met een lineaire veer die zorgt voor controle tijdens intensieve ritten, zowel op straat als op het circuit.
Brembo Stylema & MCS
Hoge prestaties remsystemen, inclusief Brembo Stylema monoblock-remklauwen en een Brembo MCS-hoofdcilinder, worden aan beide uiteinden gebruikt, met grotere schijven (320 mm in vergelijking met 300 mm op de KTM 990 Duke), lichtere componenten en een preciezere remreactie voor dominante prestaties in elke situatie.
De Michelin Power Cup 2-banden zijn gemonteerd op de 2025 KTM 990 Duke R, samen met de oranje velgen die zijn overgenomen van het KTM 1390 Super Duke R-model. In combinatie met de technische verbeteringen kan deze middelgrote naked bike zowel op de weg als op het circuit rijden met een pure Ready To Race-mentaliteit. The Punisher neemt geen gevangenen op het slagveld van het middensegment!
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven