De GB350S voldoet aan de A2-norm en wordt aangedreven door een nieuwe, luchtgekoelde motor vol karakter en een hartig koppel. Hij is ook voorzien van een slipperkoppeling en HSTC voor extra gemoedsrust. Een stalen semi-dubbel wiegframe zorgt voor een perfect gevoel en wordt gecombineerd met 41 mm telescopische voorvork, dubbele schokdempers achteraan en 310 mm remschijven aan de voorzijde voor een makkelijk stuurgedrag. De strakke en eenvoudige styling is ‘klassiek’ Honda, met stalen brandstoftank, uit hars vervaardigde zijpanelen en voorspatbord en alle verlichting is LED. Het instrumentenpaneel bevat een analoge snelheidsmeter en een digitale versnellingsindicator.
Overzicht
De luchtgekoelde, SOHC 348 cc HSTC-motor levert een piekvermogen van 15,5 kW en een koppel van 29,0 Nm, met name in het lage tot middelhoge toerengebied. Maar het is ook een motorblok – lange slag met hoge vliegwielmassa – die is afgesteld om precies zo aan te voelen als een eencilinder, met een onmiskenbaar karakter en geluid. De vijfversnellingsbak met lange overbrengingsverhoudingen wordt aangestuurd door een koppeling met slipperfunctie voor probleemloos schakelen.
De GB350S is een motorfiets die gemaakt is om met gemak door de drukke stad te navigeren. Het stalen semi-dubbele wiegframe zorgt voor een stabiel en vertrouwenwekkend rijgedrag met een kleine draaicirkel. Zowel het zwaartepunt als de zithoogte zijn geruststellend laag. De 41 mm telescoopvork en dubbele achterschokdempers zorgen voor een soepele vering, terwijl het remmen wordt verzorgd door 310 mm/240 mm schijven voor en achter, ondersteund door ABS. De wielen zijn een 19/17-inch combinatie voor en achter.
De bewust ingetogen styling is een eerbetoon aan Honda’s roemruchte roadsterhistorie, met een stalen brandstoftank, zijpanelen en voorspatbord van hars en stijlvolle zwartgemaakte details op het blok en andere onderdelen. Alle verlichting is LED, met een klassieke, ronde koplamp, terwijl een compacte analoge snelheidsmeter het middelpunt vormt van een aantrekkelijk instrumentenpaneel.
Voor de GB350S is een reeks originele Honda accessoires beschikbaar, waaronder grote en kleine zadeltassen, diverse windschermopties en valbescherming.
De 2025 GB350S zal verkrijgbaar zijn in de volgende lakopties: Puco Blue, Gunmetal Black Metallic en Pearl Deep Mud Gray
Motorisering
De karaktervolle luchtgekoelde, 348cc SOHC 2-kleppen eencilindermotor is een nieuw ontwerp dat streeft naar een gevoel bezieling naast sprekende prestaties. De inspanning van Honda’s ontwikkelingsingenieurs bestond uit het creëren van de juiste ‘puls’ uit verbrandingsenergie en een vliegwiel met hoge massa – wat de rijder aanvoelt als een aangename hartslag – terwijl trillingen tot een minimum worden beperkt. Hiervoor werkt een extra coaxiale hoofdasbalansas samen met de primaire balansas.
De luchtinlaat vanaf de airbox naar de PGM-FI injectie volgt een recht traject, met een geoptimaliseerde diameter om de weerstand van de inlaatlucht te verminderen en een lengte om een krachtig koppel te genereren vanaf lage toerentallen. Voor een stabiele luchtinlaat loopt het inlaattraject onder het zadel en over de bovenkant van de airbox. Dit ontwerp draagt bij aan de sterke prestaties bij lage toerentallen en de ‘hartslag’ van de motor.
Met het uitlaatgeluid is ook vanaf het begin van de ontwikkeling rekening gehouden. De uitlaatpijp is dubbelwandig, terwijl de uitlaatdemper (met een afgeschuinde diameter van 45 mm voor een betere hellingshoek) gebruik maakt van een enkele expansiekamer. Het resulterende geluid is een duidelijke, karaktervolle basklank – perfect voor een ééncilinder.
Het maximumvermogen van 15,5 kW wordt geleverd bij 5.500 t/min, terwijl het maximumkoppel van 29,0 Nm reeds laag in het toerentalbereik bij 3.000 t/min wordt geleverd. Hij heeft een lange slag (boring en slag van 70 x 90,5 mm) en een compressieverhouding van 9,5:1.
En hoewel hij er klassiek uitziet, zijn er tal van Honda’s nieuwste, wrijvingarme technologieën ingebouwd – zoals een 10 mm offset cilinder, asymmetrische drijfstang en afgedicht carter – voor een optimale brandstofzuinigheid. Om zowel oliecapaciteit als een verminderde mengweerstand van de krukasolie te bereiken in een beperkte ruimte, maakt het afgedichte carter gebruik van een schot tussen de transmissiekamers en het carter.
Een membraanafsluiting in het schot opent en sluit wanneer de krukasdruk schommelt als gevolg van de zuigerwerking en sproeit olie op de zuiger (die de zuiger koelt en het big-end van de drijfstang smeert). Deze wordt vervolgens naar de transmissieruimte geleid, waardoor de wrijving afneemt en het brandstofverbruik daalt.
Voor een optimale koeling zijn de diepte, dikte en tussenruimte van de koelribben zorgvuldig geoptimaliseerd. Dit draagt tevens bij aan de uitstraling en esthetiek van de motor. Om het gebied achter de verbrandingskamer te koelen, dekt een oliekanaal in de cilinderkop het bovenste deel van de kop af, waardoor de temperatuur met 10% daalt.
De vijfversnellingsbak gebruikt lange overbrengingsverhoudingen tussen de eerste en vierde versnelling om optimaal gebruik te maken van het geleverde koppel in de stad, waarbij de vijfde versnelling is ingesteld voor een brede acceleratie van 30 km en laag toerental tot kruissnelheid. Een aluminium nok assisteert de slipperkoppeling en verlaagt de nodige kracht op de hendel met 30%, wat het rijden in de stad en het opschakelen vergemakkelijkt, terwijl het achterwiel onder controle wordt gehouden tijdens het remmen en terugschakelen.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) beheert de tractie van het achterwiel, wat zorgt voor meer vertrouwen en gemoedsrust voor alle ervaringsniveaus. De motor levert 40 km/l (WMTC-modus); dit geeft een potentiële actieradius van 600 km uit de 15 liter brandstoftank.
Rijwielgedeelte
Een klassiek stalen wiegframe geeft de GB350S precies de juiste uitstraling. Het zorgt voor een goede balans tussen stijfheid in de lengterichting, zijwaartse richting en torsiestijfheid en gebruikt de souplesse van staal voor een perfect gevoel. De stijve achterbrug is gemaakt van een stalen 60 x 30 mm kokerprofiel voor een efficiënte vermogensoverdracht.
De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 27°/120mm, met een vorksprong van 45 mm en een wielbasis van 1.440 mm. De zithoogte is een zeer behapbare 800 mm; het leeggewicht is vastgesteld op 178 kg en de bodemvrijheid is 168 mm.
De stuurgeometrie, het lage zwaartepunt, de lage zithoogte en het brede, naar achteren gebogen stuur zorgen voor een stabiel en toch gemakkelijk rijgedrag. Een stuuruitslag van 43° zorgt voor een minimale draaicirkel van 2,3 m voor wendbaarheid in de stad. De 41 mm telescoopvork heeft een veerweg van 106 mm en is met het oog op klassieke details voorzien van beschermende rubberen stofkappen. De dubbele achterschokdemper heeft ook een veerweg van 120 mm en is gevuld met stikstofgas voor een betere dempingscontrole.
Een enkele remschijf van 310 mm aan de voorkant wordt bediend door een nieuw ontworpen en zeer stijve remklauw met twee zuigers. De remschijf van 240 mm aan de achterkant door een remklauw met één zuiger. Voor de remblokken is gebruik gemaakt van frictiemateriaal met een lange levensduur. De compacte ABS-modulator vereenvoudigt het hydraulische systeem voor de achterrem. De wielen zijn elegante, 14-spaaks gegoten aluminium modellen, waarbij de ABS-ring aan de voorkant is geminimaliseerd om de slanke spaken te accentueren. Het 19-inch voorwiel is gekoppeld aan een 17-inch achterwiel. De banden zijn van het type Metzeler Tourance Next in de maat 100/90-R19 voor en 150/70-R17 achter.
Styling & Uitrusting
Het silhouet van de GB350S is de definitie van een strakke en eenvoudige Honda roadster, met een ongecompliceerde, tijdloze stijl die teruggrijpt naar de iconische ontwerpen uit het verleden. De vormgeving van de brandstoftank en de zijpanelen van hars – en de verhouding daartussen – zijn suggestief, net als het lage zadelprofiel. De smalle voor- en achterspatborden zijn de finishing touch.
Kenmerken als de opvallende ronde koplamp – met drie LED-lampjes boven en in het midden onderaan – en de oogvormige LED-richtingaanwijzers voegen subtiele moderniteit en een unieke lichtsignatuur toe. En de black-out details, waaronder de prachtig afgewerkte motor (met gepolijste koelribben), koplampomlijsting, vorkpoten, achterbrug, uitlaatbochten, wielen en achterveren, laten de klassieke lijnen nog meer opvallen.
Eenvoudige instrumentatie wordt voorzien door een compacte, analoge snelheidsmeter die uit het midden naast het contactslot is geplaatst; een digitale versnellingsindicator is inbegrepen, evenals het gemiddelde/huidige brandstofverbruik, de actieradius tot de lege tank en de ECO-indicator.
De richtingaanwijzers achteraan hebben ook een ESS-functie (Emergency Stop Signal). Bij hard remmen knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er hard geremd wordt gemaakt. De richtingaanwijzers worden ook automatisch uitgeschakeld; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken. Het systeem vergelijkt het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent wanneer de ESS-functie moet worden uitgeschakeld, afhankelijk van de situatie.
Technische specificaties onder foto’s
Technische Specificaties
MOTOR | |
Type | Luchtgekoeld, SOHC 2 kleps, 4-takt ééncilinder |
Cilinderinhoud | 348 cc |
Boring en slag | 70 mm x 90.5 mm |
Compressie | 9.5:1 |
Max. Vermogen | 15.5 kW @ 5,500 tpm |
Max. Koppel | 29.0 Nm @ 3,000 tpm |
Geluidniveau | 86 dB |
Olie | 2.5 l |
BRANDSTOFSYSTEEM | |
Injectie | PGM FI electronische injectie |
Inhoud benzinetank | 15 l (inclusief reserve) |
CO2 Emissie WMTC | 57 g/km |
Benzineverbruik (WMTC) | 2.50 L/100 km |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Batterijtype | AGM |
Batterijcapaciteit | 12 V 6.3 Ah |
AANDRIJVING | |
Type Koppeling | Natte meerplatenkoppeling |
Transmissie | 5 versnellingen, manueel |
Eindoverbrenging | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen wiegframe |
RIJWIELGEDEELTE | |
Dimensies (L´B´H) | 2,175 mm x 790 mm x 1,100 mm |
Wielbasis | 1,440 mm |
Balhoofdhoek | 27° |
Naloop | 120 mm |
Zithoogte | 800 mm |
Grondspeling | 168 mm |
Gewicht Rijklaar | 178 kg |
Draaicirkel | 2.4 m |
VERING | |
Type Vooraan | 41 mm telescoopvork – 106 mm veerweg |
Type Achteraan | Dubbele schokbreker – 120 mm veerweg |
WIELEN | |
Afmeting Voorwiel | 19M/C X MT2.50 gegoten aluminium |
Afmeting Achterwiel | 17M/C X MT4.00 gegoten aluminium |
Voorband | 100/90R19 M/C (57H) |
Achterband | 150/70R17 M/C (69H) |
REMMEN | |
ABS Systeem | 2-wegs |
Voorrem | Enkele 310 mm x 4 mm schijf met enkele dubbelzuiger remklauw |
Achterrem | 240 mm x 4 mm single disc schijf met enkelzuiger remklauw |
INSTRUMENTEN & ELECTRONICA | |
Dashboard | Analoog & LCD-meter |
Koplamp | LED |
Stoplicht | LED |
USB | Optioneel |
Extra Kenmerken | ESS |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven