Skip to main content

Nieuw: 2025 BMW R1300RS

De nieuwe BMW R1300RS: De nieuwe sporttourer met boxermotor, voorzien van verfijnde technologie en styling, samen met een dynamisch ontwerp dat sportieve flair uitstraalt. Vier aantrekkelijke modelvarianten.

Naast het veel sportievere ontwerp, zorgen uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant – inclusief sportvering, een sportophanging, korte handvaten, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra windschermen, sport buddyseat, motorspoiler en sportbanden – ervoor dat klanten het dynamische potentieel van de motor nog verder kunnen verhogen. Tegelijkertijd blijft de BMW R1300RS een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toeren, en met opties zoals buddyseatverwarming, Riding Assistant, een hoger windscherm en een verscheidenheid aan bagagemogelijkheden kan de motorfiets perfect worden afgestemd op individuele behoeften van dit type.

Naast de basisversie in Racing Blue metallic, is de BMW R1300RS ook beschikbaar als de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de sportgerichte Performance-variant in Lightwhite uni, en de premium Option 719 Cuyamaca variant in Brooklyn Grey metallic.

De BMW R1300RS heeft een consumentenadviesprijs vanaf €20.190,-. De marktintroductie van de R1300RS zal vanaf juli zijn.

Persbericht gaat verder onder de foto’s

Sportieve ergonomie en uitrusting

De ontwikkelaars van BMW Motorrad hadden als doel om de nieuwe BMW R1300RS aanzienlijk dynamischer en sportiever te maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe sporttourer met boxermotor niet alleen op het gebied van ontwerp, motor en chassis vervult: er werd ook veel belang gehecht aan ergonomie, met een focus op het creëren van een sportievere, actievere rijpositie.

De ergonomische driehoek gevormd door stuur, voetsteunen en zadel op de nieuwe R1300RS is ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij iets naar achteren geplaatste voetsteunen en vlakkere stuur. Het resultaat is een verbeterde response van de voorkant, vooral tijdens sportief rijden, en daardoor een nog grotere controleerbaarheid. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie nog steeds ontspannen toeren en reizen mogelijk, zelfs met een passagier. Voor een meer op toeren gerichte rijpositie zijn de optionele comfortsturen ook beschikbaar.

Verschillende buddyseat mogelijkheden, en comfortsturen zorgen voor een geoptimaliseerde zitpositie. Met elektrisch bediende koffers en topkoffer, samen met een slimme tanktas, zorgt een nieuw bagagesysteem voor een comfortabele ervaring tijdens uitgebreide toeren en vakantietrips.

Sinds de introductie van de BMW R 100 RS in 1976 hebben BMW RS-modellen met boxermotoren een legendarische reputatie opgebouwd voor het perfect combineren van sportief motorrijden, de sensatie van bochtenwerk en comfortabel toeren. Om deze reden biedt de nieuwe BMW R1300RS niet alleen een nieuw bagagesysteem, maar ook een breed scala aan zadelvarianten en optionele comfortsturen om te voldoen aan de individuele ergonomische behoeften van alle rijders. Naast de standaard buddyseat zijn er vijf andere beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek.

Voor toeren en vakantietrips kan de nieuwe BMW R1300RS af fabriek worden uitgerust met kofferhouders en een topkofferdrager, terwijl een nieuw ontwikkeld koffersysteem en topkoffer beschikbaar zijn als onderdeel van het Originele BMW Motorrad Accessoires assortiment. De koffers bieden een capaciteit van respectievelijk 26 en 29 liter, terwijl de topkoffer 39 liter bevat. De twee koffers en de topkoffer zijn elektrisch bediend en kunnen worden ontgrendeld met het centrale vergrendelingssysteem. Zowel de koffers als de topkoffer zijn voorzien van interieurverlichting, terwijl de linker koffer en de topkoffer ook een USB-C-oplaadpoort bevatten. De tanktas is ook nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij aan de motor bevestigd via een tankring.

Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel

De boxermotor in de nieuwe BMW R1300RS heeft een capaciteit van precies 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm is (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze capaciteitsverhoging komt voort uit een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met verminderde slag. Hij heeft een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waardoor het veruit de krachtigste seriematige BMW boxermotor tot nu toe is. Zijn maximale motorsnelheid is 9.000 tpm.

Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal kan aanpassen aan elke wegconditie. Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard.

In standaarduitvoering heeft de nieuwe R1300RS drie rijmodi voor aanpassing aan individuele rijdervoorkeuren. De rijmodi “Rain” en “Road” maken het mogelijk om rijkenmerken aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De rijmodus “Eco” maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie voornamelijk zo te gebruiken dat het maximale bereik met één tank brandstof kan worden bereikt. De nieuwe R1300RS kan ook worden uitgerust met de optie “Riding Modes Pro” af fabriek. Dit omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Met de rijmodusvoorselectie kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op deze manier kan een voorkeurs- en gemakkelijk beheersbaar aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.

Motorremkoppelregeling (MSR) is zelfs in standaarduitvoering aan boord. Hiermee kunnen onstabiele rijomstandigheden die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen door overmatige remslip aan het achterwiel veilig worden vermeden. In deze gevallen opent MSR onmiddellijk de gaskleppen zodanig dat het remkoppel wordt gelijkgesteld en de motorfiets stabiliseert.

Geautomatiseerde schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of automatisch schakelen

Met de geautomatiseerde schakelassistent (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Getrouw aan het motto “Simplify your Ride”, maakt geautomatiseerde koppeling en schakelen de rijervaring nog meer centraal – zonder afbreuk te doen aan de dynamiek van het schakelproces.

Volledig nieuw ontwikkeld chassis

Het chassis van de nieuwe BMW R1300RS is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatstaal hoofdframe van staal, dat naast een significante optimalisatie van de inbouwruimte voor een nog compactere verpakking ook hogere niveaus van stijfheid biedt dan het vorige model. In de loop van het herontwerp is ook het achterframe volledig opnieuw bedacht. In plaats van de vorige buisvormige staalconstructie heeft de nieuwe R1300RS nu een achterframe van gegoten aluminium.

In combinatie met een aandrijfeenheid die nu veel compacter is, heeft het nieuwe ontwerp van het chassis een significante concentratie van massa richting het algehele zwaartepunt bereikt, wat zich vertaalt in merkbare voordelen in de handling. Tegelijkertijd is de nieuwe R1300RS nog preciezer en stabieler bij het remmen, vereist merkbaar minder inspanning om te rijden, en biedt een nog bevredigender precieze respons van de ophangingselementen.

Nieuwe upside-down telescoopvork en nieuwe EVO Paralever achterophanging

In de nieuwe BMW R1300RS wordt de voorwielgeleiding verzorgd door een nieuwe upside-down telescoopvork met een binnendiameter van 47 mm. De achterwielgeleiding van de nieuwe

R1300RS is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende snelspanner voor de swingarm.

De nieuwe R1300RS beschikt ook over nieuwe 17 inch aluminium gegoten wielen met holle spaakontwerp. Alles bij elkaar wegen ze meer dan 1,4 kg minder dan de bestaande wielen. De verminderde roterende massa’s resulteren in zowel verbeterde acceleratie en remrespons als geoptimaliseerde handlingkwaliteiten.

Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA)

Met zijn dynamische aanpassing van de demping en verstelbare veerbasis aan de achterkant biedt de standaard elektronische Dynamic ESA zelf een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op een breed scala aan terreinen.

De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nu een stap verder, door de dynamische aanpassing van de voor- en achterdemping te combineren met een overeenkomstige aanpassing van de veerhardheid (“veerstijfheid”) – afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijconditie en manoeuvres. Na de nieuwe

R1300R die enkele weken geleden werd gepresenteerd, maakt de nieuwe BMW R1300RS de tweede serieproductiemotorfiets met een upside-down telescoopvork die aanpassing van de veerhardheid mogelijk maakt. Automatische lastcompensatie wordt verzorgd door de verstelbare veerbasis. Met DSA profiteert de rijder van nog verfijndere handling en verhoogde hellingsvrijheid in de “Dynamic” modus.

Een hoogwaardig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro standaard

De nieuwe R1300RS wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen aan de voorkant en een enkele schijfrem met tweezuiger zwevende remklauw aan de achterkant in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R1300RS kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting af fabriek. Naast een sportiever uiterlijk met titaniumkleurige remklauwen biedt het een lichte verbetering in remprestaties.

Standaard volledige LED-koplamp met aparte grootlicht en moderne LED-lichtunits rondom. Voor het eerst op een BMW RS is Headlight Pro met adaptief bochtlicht beschikbaar als optionele uitrusting af fabriek.

BMW Motorrad wordt beschouwd als de pionier bij uitstek als het gaat om motorveiligheid en gerelateerde innovaties. Dienovereenkomstig wordt de nieuwe R1300RS standaard geleverd met een nieuw ontworpen tweekamer LED-koplamp in een zeer slank, sportief ontwerp met een kenmerkend lichticoon. De verlichtingsunit bestaat uit twee LED-elementen voor het dimlicht en twee extra, afzonderlijk gepositioneerde LED-elementen voor het grootlicht. Twee extra LED-units zijn voorzien voor het dagrijlicht en zijlicht. Moderne LED-lichtunits met nieuw ontworpen LED-achterlicht ronden het verlichtingsconcept van de nieuwe R1300RS af.

Met het optionele adaptieve bochtlicht wordt het dimlicht van de standaard volledige LED-koplamp geoptimaliseerd voor bochten, afhankelijk van de hellingshoek, door extra LED-elementen te activeren. Op deze manier wordt de bocht bijna volledig verlicht omdat het licht beweegt naar waar de motorfiets naartoe gaat. Door het lichtpatroon te optimaliseren, zorgt het dimlicht voor een nog bredere en meer homogene verlichting van de weg.

Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabeler en veiliger motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.

De nieuwe R1300RS wordt standaard geleverd met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie, terwijl de Riding Assistant als optionele uitrusting af fabriek een aanzienlijk breder scala aan functies biedt, waaronder Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW), en de nieuwe Rear End Collision Warning (RECW).

Voor het eerst biedt navigatievoorbereiding nu elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.

Deze optie af fabriek maakt snelle en veilige bevestiging en bediening van een navigatieapparaat of smartphone mogelijk met behulp van een montagehouder. Voor het eerst vereist deze houder geen sleutel meer – hij ontgrendelt elektrisch voor maximaal gemak.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R1300RS:

  • Dynamisch, sportief ontwerp. Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch bochtenplezier als comfortabel toeren en reizen.
  • Vier modelvarianten: basisversie, Triple Black, Performance en Option 719 Cuyamaca.
  • 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
  • Een reeks zadelvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met elektrisch bediende koffers, topkoffer en een slimme tanktas de motor ideaal maakt voor comfortabel toeren en vakantietrips.
  • Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motor zich ideaal kan aanpassen aan elke wegconditie.
  • Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek.
  • Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard.
  • Geautomatiseerde schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
  • Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstaal hoofdframe van staal en aluminium achterframe.
  • Nieuwe upside-down telescoopvork en herziene EVO Paralever achterophanging voor nog grotere precisie in de handling.
  • Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele uitrusting af fabriek, met dynamische aanpassing van de demping en veerhardheid, en ook lastcompensatie. De eerste serieproductiemotorfiets telescoopvork met verstelbare veerhardheid.
  • Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
  • Hoogwaardig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in hellingspositie.
  • Standaard volledige LED-koplamp in sportief, slank ontwerp en moderne LED-verlichting overal. Headlight Pro met adaptief bochtlicht als optionele uitrusting af fabriek.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Rear End Collision Warning (RECW) en Lane Change Warning (SWW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optionele uitrusting.
  • Voor het eerst biedt navigatievoorbereiding nu elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws