Met de BMW R 12 S breidt BMW Motorrad zijn Heritage wereld uit met een passend eerbetoon aan de iconische R 90 S, die in 1973 een sportief uitroepteken zette voor BMW Motorrad op het gebied van rijdynamiek met 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u. De BMW R 12 S zal zijn marktdebuut maken aan het begin van het volgende motorseizoen en de consumentenadviesprijs begint bij €26.405,-.
Bovendien wist de toenmalige hoofdontwerper Hans A. Muth de sportieve ambities van BMW Motorrad vakkundig tot uitdrukking te brengen in het ontwerp van de BMW R 90 S. Als ‘s werelds eerste productiemotorfiets met een stuurkuip ontworpen op basis van aerodynamische principes en een opvallende rood ingelegde “90” in het embleem van de motor, wist de R 90 S met succes de harten van kopers te winnen.
tekst gaat door onder de foto
Racesuccessen hielpen de BMW R 90 S aan een iconisch imago.
Het duurde niet lang voordat het imago van de R 90 S ook profiteerde van racesuccessen. Bijvoorbeeld tijdens de Production TT op het Isle of Man, waar Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne in 1976 een klasseoverwinning vierden. In hetzelfde jaar won Steve McLaughlin ook de prestigieuze 200 Miles of Daytona, en zijn teamgenoot Reg Pridmore werd de eerste AMA Superbike-kampioen in de geschiedenis. Ook om deze reden is een R 90 S vandaag de dag, net als toen, één van de bijzonder gewilde BMW Motorrad motorfietsen.
De BMW R 12 S brengt de geest van de R 90 S naar het hier en nu.
De nieuwe BMW R 12 S belichaamt meer dan alleen de Concept Ninety studiemodel die BMW Motorrad in mei 2013 presenteerde; het vangt de essentie van de R 90 S in zowel het algehele concept als in talrijke details en brengt deze met vakmanschap naar het heden. Voortbouwend op de R 12 nineT, vertegenwoordigt het een authentieke en sportieve retro motorfiets, waarbij verschillende elementen worden ingezet die samen een doordacht eerbetoon vormen aan de R 90 S.
“De bepalende ontwerpelementen van onze R 12 S omvatten de stuurkuip met de getinte voorruit, het zadel met contrasterend stiksel en de Lavaorange metallic exterieurkleur als knipoog naar het legendarische R 90 S Daytona Orange uit 1975. Het ontwerp wordt perfect aangevuld met details zoals de rood ingelegde ‘S’ op de zijpanelen, de rode dubbele lijn en de geborstelde en helder gelakte aluminium oppervlakken van de tank en het zadelhoes,” legt Alexander Buckan, Head of BMW Motorrad Design, uit.
Rijke standaarduitrusting
De BMW R 12 S benadrukt zijn status als sportieve retro motorfiets met een uitgebreide standaarduitrusting. Dit omvat de Option 719 Classic II wielen met spaakvelgen en glanzend, natuurlijk geanodiseerd aluminium, naast andere hoogwaardige onderdelen. De stuur en voorvorkbuizen zijn uitgevoerd in zwart, terwijl de Billet-pakketten Shadow en Shadow II zorgen voor technische accenten van bijzondere kwaliteit. Onderdelen van het Billet-pakket Shadow zijn de afdekkingen van de ontstekingsspoelen aan de linker- en rechterzijde, de olievuldop en de cilinderkopafdekkingen met een coating in mat Avus zwart metallic.
Het Billet-pakket Shadow II omvat het voetsteunsysteem inclusief de voetrem- en versnellingspoken, de passagiersvoetsteunen, de handrem- en koppelingshendels, de afdekkingen van de expansievaten voor de voorrem en koppeling, evenals de spiegels aan de uiteinden van het stuur.
Daarnaast omvat de standaarduitrusting het Comfortpakket, met functies zoals Hill Start Control, Shift Assistant Pro, verwarmde handvatten en Cruise Control. Voor extra veiligheid tijdens nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtenverlichting Headlight Pro voor een betere wegverlichting in bochten.
Uitgebreid programma van optionele accessoires
De BMW R 12 S is gebaseerd op de BMW R 12 nineT, en daarom kunnen alle accessoireproducten zoals titanium uitlaatsystemen, softbags of de navigatievoorbereiding ook voor deze motorfiets worden gebruikt. Zo kan de expressieve dynamiek van de lijnen verder worden versterkt met het korte achteruiteinde, dat beschikbaar is als een Origineel BMW Motorrad Accessoire, en de zwarte kentekenplaathouder bevestigd aan de swingarm.
Extra fabrieksopties zijn ook beschikbaar, zoals Bandenspanningscontrole (RDC), Anti-diefstal Alarmsysteem (DWA), Intelligent Emergency Call, Connected Ride Control en het digitale display met micro-TFT display als alternatief voor de klassieke ronde instrumenten.
Foto’s: BMW Motorrad press
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven