De superbikes M 1000 RR en S 1000 RR, samen met de roadsters M 1000 R en S 1000 R, hebben zowel technische als visuele updates ontvangen, inclusief uitgebreide standaardfuncties, ter voorbereiding op het nieuwe motorseizoen. Belangrijke updates zijn de Euro 5+-homologatie voor de motoren en de introductie van een M-gashendel met een kortere slag voor een verminderde rotatiehoek.
2025 BMW M1000RR: betere prestaties dankzij meer vermogen, verbeterde downforce en stuurhoeksensortechnologie
De nieuwe M 1000 RR — afgekort als M RR — profiteert van een aanzienlijke vermogenstoename van de vier-in-lijnmotor met 4 kW (6 pk) tot 160 kW (218 pk) dankzij een uitgebreid pakket aan maatregelen.
Bovendien beschikt hij over geoptimaliseerde aerodynamica dankzij een nieuw ontworpen voorkuip. De nieuw ontworpen M Winglets 3.0, met drastisch verhoogde downforce, ondersteunen nog snellere rondetijden op het circuit. Het Flex Frame is verder ontwikkeld en bevat nu een nieuwe motorsteun aan de linkerkant.
BMW Motorrad heeft ook verbeteringen aangebracht aan de besturingssystemen. De Dynamic Traction Control (DTC) is nu voorzien van de nieuwe Slide Control-functie dankzij stuurhoeksensortechnologie. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe onderverdeling van de DTC in Slip Control en Slide Control. De introductie van stuurhoeksensortechnologie heeft ook geleid tot de nieuwe Brake Slide Assist-functie van de BMW Race ABS Pro. In combinatie met de M-gashendel met korte slag resulteert dit in aanzienlijk betere prestaties en controle.
Net als voorheen wordt de nieuwe M RR in twee versies aangeboden: de M 1000 RR-basisvariant in de primaire kleur Lightwhite uni en de M 1000 RR M Competition in de primaire kleur Blackstorm metallic, elk gecombineerd met designs in M-kleuren.
Artikel gaat verder onder de foto’s
2025 S1000RR: nog betere prestaties op het circuit en aanzienlijk verbeterde standaardfuncties
De S 1000 RR — afgekort als Double-R — is aanzienlijk verfijnd, vooral voor gebruik op het circuit. Dankzij de M-gashendel met korte slag kan de S 1000 RR nog directer reageren op elk commando van het gashendel, nieuwe winglets zorgen voor meer neerwaartse kracht, een nieuwe voorspatbord met geïntegreerde remleidingen verbetert de remkoeling en nieuwe zijpanelen van de kuipdelen bieden een opvallender ontwerp.
De standaarduitrusting van de Double-R is aanzienlijk verbeterd. Standaard worden nu de ‘Rijmodi Pro’ aangeboden, die extra ‘Race Pro’-modi bevatten, met twee extra combinaties voor de gasrespons en het motorkoppel, alsook aanpasbare Engine Brake en Hill Start Control Pro. Een vijfniveaus instelbaar ABS in de ‘Race Pro’-modi en de ‘Slick’ ABS-instelling zijn ook inbegrepen. Bovendien is Dynamic Brake Control (DBC) toegevoegd aan de lijst van standaardfuncties.
De nieuwe S 1000 RR wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurenschema’s: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-modelvariant in Bluestone metallic met matte grafische toepassingen en de M Motorsport-variant in Lightwhite Uni/M Motorsport in combinatie met het M-pakket.
2025 M1000R: verfijning voor de M Roadster
Voor het komende seizoen heeft de M 1000 R — afgekort als M R — een dynamischer ontwerp gekregen met de nieuwe dual-flow LED-koplamp, afgeleid van de RR-modellen, en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen.
De nieuwe M 1000 R is beschikbaar als basisvariant in het kleurenschema Lightwhite Uni/M Motorsport en in de nieuwe kleur White Aluminium metallic matt. In de M Competition-uitrustingsvariant is deze lak ook verkrijgbaar naast het kleurenschema Blackstorm Metallic/M Motorsport.
In alle kleurstellingen zijn het achterframe en de achterbrug van het nieuwe modeljaar in Platinum Grey metallic uitgevoerd. De winglets zijn afgewerkt met zwarte structuurverf en de kappen voor de koppeling en generator zijn ook zwart gecoat.
De DTC van de tractiecontrole is ook herzien. De controlestrategie is afgeleid van de RR-modellen en zorgt, in combinatie met de M-gashendel met korte slag, voor een merkbare verbetering, vooral in de Race-modus voor circuitdagen.
2025 S1000R: dynamische roadster met meer vermogen en verbeterde standaardfuncties
De dynamische roadster S 1000 R — afgekort als Single-R — begint nu met een nog krachtigere vier-in-lijnmotor, die 125 kW (170 pk) levert. Een kortere eind aandrijvingsverhouding verbetert de sprintprestaties. De geoptimaliseerde standaard Shift Assistant Pro ondersteunt nog soepeler schakelen. In combinatie met de nieuwe M-gasklep met korte slag resulteert dit in een aanzienlijk dynamischere afstelling en merkbaar betere acceleratie in alle situaties. Bovendien profiteert de tractiecontrole DTC van de S 1000 R van de herzieningen van de DTC waardoor de prestaties nog verder worden verbeterd.
De nieuwe Single-R is ook voorzien van de nieuwe dual-flow LED-koplamp, afgeleid van de RR-modellen, wat zorgt voor een opvallender uiterlijk. De uitgebreide standaardfuncties van de
de S 1000 R omvat de motorsleepkoppelregeling (MSR) met configureerbare ‘motorrem’, een korte kentekenplaathouder, een USB-C-oplaadaansluiting onder de stoel en de intelligente noodoproep E-Call.
De nieuwe Single-R wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurenschema’s: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-modelvariant in Bluefire/Mugiallo Yellow en in combinatie met het M-pakket in Lightwhite Uni/M Motorsport.
Overzicht van alle nieuwe standaardfuncties:
2025 BMW M1000RR
- 218 pk (+6 pk)
- Naleving van de Euro 5+ emissienormen
- Motorrevisie: cilinderkop met nieuw poortontwerp, nieuwe vorm van de verbrandingskamer, titanium kleppen met volledige as met nieuwe tulp- en stoelgeometrie aan de inlaat- en uitlaatzijden en nieuwe motorsteun
- Titanium uitlaatsysteem met aangepaste cilinderkopflenzen, ovale kopinlaten en gemodificeerde voordemper
- M-gashendel met korte slag (rotatiehoek van 58 graden)
- Frame met nieuwe motorsteun aan de linkerkant en aangepaste flex in het stuurgedeelte
- Dynamic Traction Control (DTC) met nieuwe Slide Control-functie via stuurhoeksensor voor acceleratieafwijkingen
- ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie via stuurhoeksensor voor remafwijkingen en ABS Pro-instelling „Slick”
- Nieuwe M Winglets 3.0 gemaakt van CFK
- Nieuw kuipontwerp
- Kuipdeel, voorwielkap en motorspoiler nu gemaakt van plastic
2025 BMW S1000RR
- Nieuwe winglets
- Naleving van de Euro 5+ emissienormen
- Pro-rijmodi als standaard
- M-gashendel met korte slag (rotatiehoek van 58 graden)
- Zijkappen in nieuw ontwerp
- Nieuwe voorspatbord met remleidingen
BMW M1000R
- LED-koplamp met dubbele stroom
- Naleving van de Euro 5+ emissienormen
- M-gashendel met korte slag (rotatiehoek van 58 graden)
- Winglets in zwarte structuurverf
- Koppelings-/generatorafdekkingen in zwart
- Achterframe en achterbrug in platinagrijs
BMW S1000R
- LED-koplamp met dubbele stroom
- Naleving van de Euro 5+ emissienormen
- 170 pk (+5 pk)
- M-gashendel met korte slag (rotatiehoek van 58 graden)
- Draaimomentregeling van de motorweerstand (MSR)
- Geoptimaliseerde Shift Assistant
- Kortere eindaandrijvingsverhouding
- USB-C-oplaadaansluiting onder de stoel
- Korte kentekenplaathouder
- Intelligente noodoproep E-Call
2025 prijzen van de BMW M1000RR, BMW S1000RR, BMW M1000R en BMW S1000R voor Nederland
- BMW S 1000 R: €19.500,-
- BMW S 1000 RR: €24.800,-
- BMW M 1000 R: €26.350,-
- BMW M 1000 RR: €42.990,-
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven