Met meer vermogen, koppel, betere prestaties en meer comfort legt de nieuwe Tiger 900-serie van Triumph Motorcycles de lat voor middelzware adventuremotoren in 2024 hoger. De nieuwe serie bestaat uit de Tiger 900 GT, GT Pro en Rally Pro, die elk een aanzienlijke stap vooruitzetten in prestaties en specificaties.
Meer vermogen en koppel
De kenmerkende driecilindermotor van de Tiger 900 heeft een grote update gekregen, inclusief herziene motorcomponenten, die 13% meer vermogen leveren dan de vorige generatie, wat 108 pk piekvermogen en een hoger piekkoppel van 90 Nm oplevert. De nieuwe motor biedt ook meer trekkracht onderin het toerenbereik. Met zijn T-plane krukas en offset ontstekingsintervallen behoudt de Tiger 900 zijn karakteristieke en onderscheidende prestaties en geluid, terwijl hij over het hele toerenbereik betere prestaties levert en tot 9% zuiniger omspringt met brandstof.
Volledig nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen bieden meer mogelijkheden in het hele assortiment, waaronder een betere remwerking voor een grotere controle en een kortere remweg. Er is ook een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert als je bruusk remt en automatisch deactiveert als je wegrijdt.
Nieuwe lichten zorgen voor een opvallend silhouet, vooral ‘s nachts en bij slecht zicht. De nieuwe serie heeft ook een nieuw 7″ TFT-dashboard, met een nieuwe layout, een nieuw menusysteem en een nieuwe USB-C cockpitlader, evenals My Triumph Bluetooth-connectiviteit als standaard op alle modellen.
Het nieuwe zadel is platter en ruimer, met verwarmde zadels op beide Pro-modellen, speciaal ontworpen voor meer comfort op lange afstanden. Op alle modellen is het zadel 20 mm in hoogte verstelbaar, en als accessoire is een verwarmd laag zadel verkrijgbaar waarmee de zadelhoogte nog eens 20 mm kan worden verlaagd. Dat betekent dat GT-modellen een potentiële zithoogte van 800 mm hebben, wat in combinatie met de smalle zadelbreedte de toegankelijkheid verbetert.
Een nieuw gedempt bevestigingssysteem voor het stuur zorgt voor een comfortabelere rit, plus de verbeterde stuurpositie op de Rally Pro, met het stuur 15 mm dichter bij de rijder, zorgt voor meer wendbaarheid, zowel zittend als staand.
Met nog meer Tiger-attitude heeft de 2024-serie nieuw kuipwerk voor de snuit, cockpit en zijpanelen in een geïntegreerd ontwerp dat elke motorfiets een agressieve, avontuurlijke uitstraling geeft. Nieuwe, eigentijdse en dynamische lakkleuren en graphics maken de look compleet.
Een nieuwe Akrapovič-demper voert de uitgebreide lijst van meer dan 50 accessoires aan. Daarenboven kunnen klanten kiezen uit vier op maat gemaakte accessoirepakketten, de Performance-, Protection-, Trekker- en Expedition-kits.
De nieuwe serie behoudt specificaties van de Tiger 900:
- Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole met IMU
- Tot zes rijmodi, waaronder Road, Rain, Sport en Off-Road, plus de instelbare rijmodus Rider voor de GT Pro en Rally Pro, en Off-Road Pro voor de Rally Pro alleen.
- Volledige ledverlichting, inclusief kenmerkende DRL-koplamp en compact achterlicht (positielicht in plaats van DRL in de VS, CN en JP)Triumph Shift Assist (GT Pro & Rally Pro)Handvat- en zadelverwarming (GT Pro en Rally Pro)Verlichte schakelaarsBandenspannings-controlesysteem (GT Pro & Rally Pro)Brembo Stylema Monobloc-remmen
- Modelspecifieke ophanging met premium specificaties, getuned voor maximale weg- en offroad-capaciteiten:
- De GT heeft een volledig instelbare 45 mm Marzocchi-USD cartridge voorvork, achtervering met handmatig instelbare veervoorspanning en uitgaande demping en een veerweg van 180 mm voor de vork en 170 mm voor het achterwiel.
- De GT Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork, en een achterophanging met elektronisch instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Veerweg van 180 mm vooraan en 170 mm achteraan
- De Rally Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork met manueel regelbare veervoorspanning en in- en uitgaande demping. En een achterophanging met manueel regelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Er is een veerweg van 240 mm vooraan en 230 mm achteraan
- Licht en moduleerbaar frame
- Instelbaar windscherm en een over 20 mm verstelbaar zadel
- 20 liter benzinetank
MEER PRESTATIES
De voor Triumph unieke T-plane krukasmotor met zijn 1-3-2-ontstekingsvolgorde en kenmerkende rauwe geluid van de driedubbele uitlaat, is verder ontwikkeld voor de nieuwe Tiger 900-serie.
Motorrevisies hebben geresulteerd in een vermogenstoename van maar liefst 13%, waarmee de Tiger 900 van 95 pk naar een indrukwekkende 108 pk is gegaan. Dat terwijl het koppel en de souplesse bij lage toerentallen zijn toegenomen. Het hogere vermogen is over het hele toerenbereik voelbaar, met een gespierder middengebied en een verbeterde acceleratie.
Op de weg is de nieuwe Tiger 900 wendbaar en gemakkelijk te berijden bij lage snelheden, maar met voldoende prestaties voor snelle acceleratie-uitbarstingen en moeiteloos toeren op hoge snelheid. In meer technische offroad-situaties voelt de fijn afgestelde gasrespons intuïtief en vertrouwenwekkend aan.
Elk model heeft een specifieke afstelling van de vering, ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de rijder.
De GT is uitgerust met hoogwaardige Marzocchi™-vering met instelbare ingaande en uitgaande demping. Met een veerweg van 180 mm op de voorvork en 170 mm achteraan, is de set-up speciaal afgestemd op de GT voor een uitstekende wegligging en comfort voor lange ritten, met de mogelijkheid om offroad-terrein aan te pakken.
De GT Pro maakt ook gebruik van Marzocchi™-vering. De volledig instelbare voorvork is gekoppeld aan een elektronisch instelbare achtervering – hierdoor kan de veervoorspanning eenvoudig en gemakkelijk met één druk op de knop worden aangepast aan rijders die alleen reizen, met een duopassagier of met volle bagage.
De Rally Pro maakt gebruik van Showa™-vering, die de rijder volledige instelbaarheid en een royale veerweg van 240 mm voor en 230 mm achter biedt. Deze hoogwaardige, progressieve vering biedt capaciteiten en veelzijdigheid op alle wegen.
Als aanvulling op deze specifieke vering hebben de GT en GT Pro lichtgewicht gegoten lichtmetalen wielen, 19″ voor en 17″ achter, voor de perfecte balans tussen wegligging en offroad-capaciteiten. De Rally Pro maakt gebruik van tubeless spaakwielen met een 21″ voorkant voor pure offroad-prestaties en heeft een ruime bandenkeuze.
De drie nieuwe Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Brembo Stylema™-remklauwen, die tot de beste in hun klasse behoren en zorgen voor een effectieve remkracht en een verfijnd hendelgevoel dat helpt om krachtig, soepel en gecontroleerd te remmen.
MEER CAPACITEITEN
De 2024 Tiger 900 is voorzien van nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen om de zichtbaarheid op de weg te verbeteren, waaronder een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert als je snel remt en automatisch uitschakelt als je opnieuw wegrijdt. Daarnaast zorgen nieuwe positielichten voor een opvallend silhouet, vooral ‘s nachts en bij slecht zicht.
Geoptimaliseerd bochten-ABS en -tractiecontrole zijn standaard op alle drie de Tiger 900-modellen. Samen met het ride-by-wire kan het ondersteuningsniveau worden aangepast met vier verschillende standaard rijmodi – Road, Rain, Sport en Off-Road.
De GT Pro heeft vijf rijmodi – met de extra, instelbare Rider-modus – voor verfijnde afstelling op basis van de voorkeuren en rijstijl van de rijder. De Rally Pro heeft zes rijmodi, waarbij de extra stand Off-Road Pro het ABS-systeem en de tractiecontrole volledig uitschakelt, zodat de Tiger 900 Rally Pro zijn offroad-capaciteiten volledig kan benutten.
Het nieuwe, verbeterde remsysteem zorgt voor een optimale balans tussen de remkracht voor en achter, in harmonie met het geoptimaliseerde ABS-systeem voor de bochten, om de stabiliteit bij hard remmen te verbeteren en de remweg aanzienlijk te verkorten.
Alle drie de Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Triumphs Slip and Assist koppelingssysteem, dat een lichte bediening van de koppelingshendel mogelijk maakt om de vermoeidheid van de rijder te verminderen. Dit vooral bij druk stadsverkeer en technisch terreinrijden. Dit systeem verbetert ook de controle van het achterwiel bij hevig afremmen en het helpt bij het soepel en zelfverzekerd insturen van bochten op diverse ondergronden.
De Pro-modellen zijn ook uitgerust met het Triumph Shift Assist-systeem. Dit maakt schakelen zonder te ontkoppelen mogelijk, zowel op- als afschakelen en dit voor naadloos accelereren en een uiterst soepel vertragen.
Het My Triumph Connectivity System is nu standaard op alle Tiger 900-modellen. Muziek, telefoon en navigatie zijn allemaal toegankelijk via het nieuwe intuïtieve en gemakkelijk af te lezen 7″ TFT-scherm dat op het glas is verlijmd voor een scherp, niet-reflecterend beeld. Handvat- en zadelverwarming plus een bandenspanning controlesysteem (TPMS) zijn ook standaard op beide Pro-modellen.
MEER COMFORT VOOR ELKE DAG
Het zadel is opnieuw ontworpen voor meer comfort op lange afstanden, terwijl de rijder toch gemakkelijk de perfecte ergonomische positie kan vinden. Alle modellen hebben een instelbereik van 20 mm en een verwarmd zadel voor beide Pro-modellen, voor optimaal comfort in alle weersomstandigheden.
Een nieuw gedempt stuurbevestigingssysteem zorgt voor een comfortabelere rit, terwijl de stuurpositie op de Rally Pro 15 mm naar achteren is verplaatst. Deze lichte aanpassing van de reikwijdte verbetert het zitcomfort, terwijl ook de controle en de wendbaarheid van de motorfiets in staande positie toenemen bij offroad-rijden.
Zelfs over de vorm van de 20-liter brandstoftank is zorgvuldig nagedacht. Dit om de perfecte zithouding te creëren zonder de controle in staande positie te verminderen. Een over 50 mm verstelbaar windscherm met vijf standen zorgt ervoor dat alle rijders kunnen genieten van uitstekende windbescherming bij hoge snelheden.
MEER ATTITUDE
De agressieve Tiger-styling en de kenmerkende, avontuurlijke houding zijn herzien en verscherpt. Het nieuwe bodywork heeft nu een strakker, meer geïntegreerd ontwerp dat prachtig overloopt van de snuit, via de cockpit naar de zijpanelen.
Voor elk model zijn drie opvallende nieuwe lakkleuren en graphics beschikbaar. De GT en GT Pro zijn standaard verkrijgbaar in Snowdonia White, met twee premium lakopties, Graphite en Sapphire Black, en Carnival Red en Sapphire Black. De Rally Pro is verkrijgbaar in Carbon Black en Sapphire Black, met de optie om te upgraden naar het opvallende Ash Grey en Intense Orange of Matt Khaki Green en Matt Phantom Black.
Technische gegevens 2024 Triumph Tiger 900
Type | Vloeistofgekoelde, 12-kleps DOHC, 3-in-lijn |
Cilinderinhoud | 888 cc |
Boring | 78.0 mm |
Slag | 61.9 mm |
Compressie | 13.0:1 |
Maximum vermogen | (79.5 kW) @ 9,500 tpm |
Maximum koppel | 90 Nm @ 6,850 tpm |
Benzinesysteem | Sequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling |
Uitlaat | Roestvrijstalen 3-in-1 systeem, zijdelings gemonteerde roestvrijstalen demper |
Eindoverbrenging | O-ring Ketting |
Koppeling | Natte multiplaatkoppeling met Slipper/Assist-functie |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
Frame | Buisvormig stalen trellisframe. Aluminium subframe met bouten |
Swingarm | Dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium |
Voorwiel | Gegoten aluminium, 19 x 2.5 in |
Achterwiel | Gegoten aluminium, 17 x 4,25 in |
Voorband | Metzeler Tourance Next, 100/90-19 |
Achterband | Metzeler Tourance Next, 150/70R17 |
Ophanging vooraan | Marzocchi 45mm USD-voorvork, handmatige instelling van uitgaande en inkomende demping, 180mm veerweg |
Ophanging achteraan | Marzocchi achtervering met handmatige instelling van veervoorspanning en uitgaande demping, |
170 mm veerweg | |
Voorrem | Dubbele zwevende 320 mm remschijven, Brembo Stylema 4-zuiger Monobloc remklauwen. Radiale hoofdremcilinder voor, geoptimaliseerd ABS-systeem voor bochten. |
Achterrem | Enkele 255 mm schijf. Enkele zuiger. Geoptimaliseerd bochten-ABS |
Instrumenten | 7″ TFT-dashboard in kleur met My Triumph-connectiviteitssysteem |
Lengte | 2305 mm |
Breedte (stuur) | 930 mm |
Hoogte zonder spiegels | Instelbaar 1410 mm -1460 mm |
Zadelhoogte | Instelbaar 820-840 mm |
Wielbasis | 1556 mm |
Balhoofdhoek | 24.6° |
Naloop | TBC |
Rijklaargewicht | 219 kg |
Inhoud benzinetank | 20 liter |
Verbruik** | 4.7 liter / 100 km |
CO2 Cijfers** | 108 g/km |
Standard** | EURO 5+ |
Service interval | 10,000 km of 12 maanden, wat het eerst wordt bereikt |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven