Opvallend lichter en een pak krachtiger, met toonaangevende rijeigenschappen en specificaties, plus de voordelen van Triumph’s nieuwe T-plane triple – de volledig nieuwe Tiger 1200 laat weinig aan de verbeelding over: hij is gebouwd om de meest capabele, kwieke en bestuurbare adventuremotor met grote cilinderinhoud op de planeet te zijn. Met een transformatie qua capaciteiten en prestaties op het asfalt, en de meest dynamische en opwindende offroad-ervaring, brengt de nieuwe generatie het beste van alle werelden samen in een geheel nieuwe Tiger line-up. Inclusief voor het eerst twee geheel nieuwe Tiger Explorer-opties met 30-litertank.
De Tiger 1200 GT-familie: op maat gemaakt voor het perfecte asfaltavontuur, met een in aluminium gegoten 19-duims voor- en een 18-duims achterwiel.
●Tiger 1200 GT (20-litertank)
●Tiger 1200 GT Pro (20-litertank)
●Tiger 1200 GT Explorer(30-litertank)
De Tiger 1200 Rally-familie: volledig toegesneden op het échte avonturierswerk op elke ondergrond, met gespaakte 21”- en 18”- tubeless wielen.
●Tiger 1200 Rally Pro (20-litertank)
●Tiger 1200 Rally Explorer(30-litertank)
Transformatie in gewicht, mogelijkheden en specificaties
●Aanzienlijk lichter
●Meer dan 25 kg lichter dan de vorige generatie
●Tot 17 kg lichter dan de dichtste concurrent met cardanaandrijving (gebaseerd op een
gelijkaardig uitgeruste motor)
●Nieuwe, specifieke wielmaten die meer toegesneden zijn op het soort rit
●21″ vooraan / 18″ achteraan tubeless spaakwielen voor de ultieme offroadrit (Rally Pro & Rally Explorer)
●19″ vooraan / 18″ achteraan gegoten aluminium wielen voor een dynamische rit op
de weg (GT, GT Pro & GT Explorer)
●Nieuwe tankinhoud
●20 liter (GT, GT Pro & Rally Pro)
●30 liter (GT Explorer & Rally Explorer)
●Volledig nieuw lichtgewicht frame en ongezien uitrustingsniveau
●Nieuw lichtgewicht frame met opgebout aluminium subframe en handvatten voor de passagier
●Nieuwe, lichtere en sterkere ‘tri-link’ swingarm
●Nieuwe toonaangevende Brembo Stylema® monobloc-remmen, plus geoptimaliseerd
bochten-ABS met IMU.
●Geavanceerde Showa semi-actieve vering, die optimaal is afgesteld voor
zowel weg- als offroadgebruik.
●Een ranker silhouet en compacter design
●Verbeterde ergonomie voor een comfortabele en stabiele rit
●Verstelbare zithoogte, die nog verder kan worden verlaagd via een optioneel laag zadel
Het voordeel van een geheel nieuwe T-plane triple
●Nieuwe 1160cc driecilindermotor, die de nieuwe norm qua motorkarakter zal zetten
●Veel krachtiger, met een vermogen van 150 pk bij 9.000 t/min en een koppelpiek van 130 Nm
bij 7.000 t/min.
●Ruim 9 pk meer dan de vorige generatie, en 14 pk meer dan de dichtste concurrent met
cardanaandrijving
●Unieke T-plane triple krukas met ongelijke ontstekingsvolgorde
●Verbeterde trekkracht en gasrespons bij lage toerentallen
●Verslavende rush vanuit het middengebied van de toeren richting de rode zone, zowel qua
respons als gevoel
●Verbeterde acceleratie
●Karakteristieke en uitgesproken soundtrack
●Nieuwe lichtgewicht, onderhoudsarme cardanaandrijving
Volledig nieuw en uitgebreid technologiepakket
●Het gloednieuwe Triumph Blind Spot Radar-systeem, ontwikkeld in samenwerking met
Continental (alleen GT Explorer en Rally Explorer)
●Volledig nieuwe semi-actieve ophanging van Showa voor een dynamische rit
●Geheel nieuw 7-duims tft-dashboard met geïntegreerd My Triumph Connectivity System
●Hellingshoekgevoelige tractiecontrole via IMU
●Tot zes rijmodi
●Volledig nieuw sleutelloos systeem, dat zowel het contactslot, het stuurslot en de tankdop
bedient
●Volledig nieuwe ledverlichting met DRL, plus adaptieve bochtenverlichting (niet beschikbaar
op de GT)
●Triumph Shift Assist quickshifter (standaard op alle modellen behalve GT)
●Verwarmde handvatten en zadels (verwarmde zadels zijn enkel standaard op de GT Explorer
en Rally Explorer)
●Bandenspanningsmeters (enkel standaard op de GT Explorer en Rally Explorer)
●Hill Hold (niet beschikbaar op de GT)
Nieuwe kenmerkende en doelgerichte stijl, balans en voorkomen
●Meer op avontuur gericht voorkomen, met volledig nieuw kuipwerk,
nieuwe dubbele radiatoren en een kleinere nieuwe uitlaatdemper.
●Verbeterde ergonomie met onder meer aangepaste stuur- en voetsteunposities
●Volledig nieuw kuipwerk
●Hoogwaardige details en afwerking
●Nieuwe kleurenschema’s en graphics voor elke familie
Speciale Tiger 1200-accessoirelijn
●Meer dan vijftig originele Triumph-accessoires om z’n mogelijkheden op te waarderen, maar
ook het comfort, de stijl, de technologie en op vlak van protectie
●Volledige bagagesystemen – alle harde koffers zijn ontwikkeld in samenwerking met Givi
●Nieuwe Trekker-koffers – voorgevormde koffers met opening aan de zijkant/ op de
hoeken
●Nieuwe Trekker-topkoffer van 52 liter die voorzien is van een rugleuning voor de
passagier en waar twee helmen in passen
●Nieuwe Expedition-koffers – aluminium, opent bovenaan
●Nieuwe 42 liter Expedition-topkoffer met tweeledige rugleuning voor de passagier
●Uitgebreide reeks aan protectoren
●Precisie ontworpen buisvormige roestvrijstalen motor- en tankbescherming
●Verwarmde zadels
●Zij mogelijk voor zowel de rijder én de passagier, op zowel het standaardzadel als de lage variant
●Nieuw Triumph Sena Bluetooth-communicatiesysteem
●Speciaal opgezet, nieuw partnerschap met dé referentie op vlak van motorcommunicatie: de Triumph Sena headset is uitgerust met een nieuw Harman
Kardon audiosysteem.
Service en beschikbaarheid
●Drie jaar garantie met onbeperkt aantal kilometers, met de optie tot verlenging
●Lange onderhoudsintervallen: 16.000 km / 12 maanden
●Leverbaar bij dealers vanaf voorjaar 2022 (afhankelijk van de markt)
Het beste van alle werelden
Als resultaat van een van de meest ambitieuze projecten in Triumph’s geschiedenis, vertegenwoordigt de volledig nieuwe Tiger 1200 line-up een heuse transformatie qua gewicht, prestaties en mogelijkheden. Die zijn stuk voor stuk gericht op het realiseren van alle wensen die een rijder zou kunnen hebben als hij een adventuremotor zoekt. Voortbouwend op de sterke punten van de vorige generatie, zoals de praktische cardanaandrijving, zijn uitstekende comfort op lange afstanden én de fantastische driecilinder die zo goed bij touren past, introduceert de nieuwe Tiger-serie een nieuwe generatie T-plane triple, een lichtgewicht frame en geavanceerde technologie – allemaal gericht op het leveren van de meest wendbare en capabele grote adventuremotor op de markt.
Gloednieuwe Tiger 1200-familie
Met geheel nieuwe namen die de nieuwe capaciteiten weerspiegelen, is elk Tiger 1200-model nu meer op maat gemaakt van de avonturen die verschillende motorrijders willen beleven. De nieuwe GT en GT Pro, die vooral voor de weg zijn gebouwd, worden bijvoorbeeld geleverd met gegoten wielen van 19 inch voor- en 18 inch achteraan. Daarenboven krijgen de twee ook de geheel nieuwe semi-actieve vering van Showa aangemeten, die is afgestemd op het ultieme avontuur op de weg.
Op de nieuwe Rally Pro is er voor het eerst een combinatie van 21″- en 18″-tubeless spaakwielen, plus de nieuwe Showa semi-actieve vering met langere veerweg. Helemaal gebouwd om zowel off- als onroad voor de ultieme rijervaring te zorgen. Tot slot introduceert Triumph voor het eerst twee nieuwe Tigers met 30-litertank, met de nieuwe Rally Explorer en de GT Explorer – de enige adventuremotor op de markt met gegoten wielen en een 30-litertank in deze klasse. Beide machines zijn uitgerust met het nieuwe Triumph Blind Spot Radar-systeem, en zijn gebouwd om de wereld rond te reizen in alle comfort en stijl, met meest
copieuze uitrusting ooit.
Gloednieuwe T-plane triple motor
Ontworpen om alle voordelen te bieden die de Triumph Tiger 900 zo succesvol hebben gemaakt in de middenklasse, brengt de nieuwe T-plane triple-krukas het beste van twee werelden samen. De forse trekkracht van een twin onderin, waardoor hij offroad geweldig presteert, gecombineerd met het indrukwekkende vermogen van een triple bovenin, waardoor de Tiger nog beter is op de weg. En daar brengen motorrijders nog steeds het grootste deel van hun tijd door. Technisch gezien voorziet de T-plane-krukas de nieuwe Tiger 1200-motor van ontstekingspulsen op 180, 270 en 270 graden, wat resulteert in één korte onderbreking en twee lange onderbrekingen tussen de ontstekingen, wat zorgt voor een verbeterd karakter en een fameuze trekkracht bij lage toerentallen.
De nieuwe 1.160cc motor betekent een enorme stap voorwaarts qua prestaties, met 150 pk piekvermogen bij 9.000 tpm presteert de nieuwe liefst 9 pk meer dan de vorige generatie, waardoor het de krachtigste motorfiets met cardanaandrijving in zijn klasse is. Het koppel is ook aanzienlijk hoger dan dat van de vorige Tiger 1200, met 130 Nm piekkoppel bij 7.000 tpm, ofwel 8 Nm meer dan z’n voorganger.
Naast de toename in vermogen en koppel zorgen de nieuwe motor, afstelling en T-plane triple-krukas ook voor een verbeterde acceleratie en een veel responsiever en opwindender karakter, waarbij het ongelijkmatige ontstekingsinterval zorgt voor een erg potent gevoel en trekkracht onderin, in combinatie met het waanzinnige vermogen uit de driecilinder en koppel over het hele toerenbereik. Om de transformatie compleet te maken, is elke Tiger voorzien van de nieuwe lichtgewicht, onderhoudsarme cardanaandrijving – een praktisch voordeel dat door avontuurlijke rijders ten zeerste op prijs wordt gesteld. In vergelijking met de motor van de vorige generatie is werkelijk alles nieuw, inclusief nieuwe boring en slag, krukas, cilinderkop, versnellingsbak en koppeling, en een volledig nieuwe cardanaandrijving. Daarbij is elk afzonderlijk onderdeel ontworpen om aanzienlijk lichter en compacter te zijn, waardoor de nieuwe motor een veel strakker totaalpakket is geworden, wat de rijdynamiek drastisch heeft veranderd. Tel daarbij nog de nieuwe lichtgewicht uitlaatdemper op, en het resultaat is een aanzienlijk verbeterde soundtrack, met het nieuwe maar zo zo herkenbare geblaf uit de triple.
De nieuwe maatstaf voor rijeigenschappen
De Tiger 1200 is ontworpen om de nieuwe norm te stellen voor avontuurlijk rijden, zowel op als naast de weg. Een aanzienlijke gewichtsverlies, een geheel nieuw lichtgewicht frame, een voor zijn klasse toonaangevende uitrusting en een geheel nieuwe ergonomie moeten dat doel helpen realiseren. Na een fiks dieet voor de hele motor, is de nieuwe generatie nu ruim 25 kg lichter dan de vorige Tiger, en tot 17 kg lichter dan de dichtste concurrent met cardanaandrijving (op basis van een
gelijkaardige uitrusting).
Voor deze nieuwe generatie is elke Tiger 1200-familie nu uitgerust met speciale wielmaten, afgestemd op de avonturen die verschillende motorrijders willen beleven. Op de Rally Pro en Rally Explorer zijn er een 21″/18″ tubeless wielen voor ongelooflijke all-road capaciteiten. Onder de GT, GT Pro en GT Explorer steekt er een set 19″/18″ gegoten aluminium wielen voor meer dynamische rijeigenschappen op de weg.
Alle GT-modellen zijn uitgerust met Metzeler Tourance-banden voor een uitstekende grip en stabiliteit, terwijl de Rally-modellen afgeleverd worden met Metzeler Karoo Street-banden om lichte onverhard aan te kunnen. Voor wie graag stevig offroad gaat rijden, heeft Triumph de Michelin Anakee Wild in de aanbieding.
Alle Tiger 1200-modellen zijn uitgerust met toonaangevende Brembo Stylema-remmen voor krachtige en progressieve prestaties. Die zijn geselecteerd om zowel langeafstandstritten op de weg, als pittige offroadavonturen op de Rally aan te kunnen. De ongelooflijke remkracht van de Brembo-remklauwen wordt gestuurd door het geavanceerde Optimised Cornering ABS-systeem dat op alle nieuwe modellen is gemonteerd. Dat systeem wordt ondersteund door een geavanceerde IMU (Inertial Measurement Unit), die continu de bewegingen van de motorfiets meet (hellingshoek, gieringshoek, rolsnelheid, verticale versnelling, laterale
versnelling, longitudinale versnelling) om de hellingshoek van de motorfiets te berekenen en zo de benodigde ABS-tussenkomst te garanderen. De Magura HC-1 remhendels, waarvan ook het bereik instelbaar is, bieden een progressief gevoel en verhogen het comfort en de controle voor de rijder nog meer.
Het nieuwe frame van de Tiger, dat 5,4 kg lichter is dan z’n voorganger, betekent een enorme transformatie qua gewicht en rijeigenschappen. Het frame is voorzien van een opschroefbaar aluminium achterframe en ditto aluminium handvatten, aanpassingen die werden doorgevoerd op basis van feedback van klanten.
Een extra gewichtsbesparing komt voort uit de nieuwe aluminium brandstoftank en de geheel nieuwe tri-link achterbrug, die 1,5 kg lichter en sterker is dan de vorige enkelzijdige set-up, en een kleinere en lichtere cardanaandrijving bevat. Alle nieuwe 1200’s bieden de rijder meer vertrouwen, meer comfort en meer controle bij lage snelheden en tijdens niet-rijdende manoeuvres (zoals parkeren). Ook zijn alle modellen uitgerust met een nieuwe ergonomie voor het zadel en de tank; zo is het zadel aan de voorzijde – de overgang naar de tank, dus – smaller geworden. Opdat elke rijder zich helemaal in z’n sas zou voelen, zijn alle
modellen voorzien van een ingebouwd, eenvoudig verstelbaar zadelmechanisme met twee standen. Daarmee kan de rijder de zithoogte met 20mm aanpassen naar zijn of haar voorkeursinstelling. Voor de GT, GT Pro en GT Explorer zijn er twee standaard zadelhoogtes voorzien – 850 mm en 870 mm – terwijl die voor de Rally Pro en Rally Explorer respectievelijk 875 mm en 895 mm bedragen. Met het optionele lage zadel kunnen klanten de zithoogte nog eens 20 mm verlagen.
Het comfort wordt verder verhoogd door het nieuwe, eenvoudig met één hand te verstellen windscherm en de nieuwe aerodynamische winddeflectoren die de rijder en de duopassagier afschermen van de wind. De positie van het stuur is geoptimaliseerd voor elk afzonderlijk model in de Tiger 1200-reeks, wat
bijdraagt aan de verbeterde wendbaarheid van de motorfiets en een hoog comfort voor de rijder. Het stuur is op elke versie 20 mm breder dan bij de vorige generatie, waardoor vooral offroad een betere manoeuvreerbaarheid gerealiseerd wordt. Bij de GT Explorer en de Rally Explorer staat het stuur 16
mm hoger dan bij de andere modellen in het gamma, voor een nog betere zithouding. De stand van de voetsteuntjes is eveneens verbeterd om voor elk model optimaal comfort en ditto controle te bieden.
Alle modellen binnen de Tiger 1200-reeks hebben een uitgebreid beschermingsniveau voor een veiligere en comfortabelere rit: de handkappen zijn standaard voor alle modellen, een aluminium ‘skid-guard’ is standaard gemonteerd op de GT Pro en GT Explorer, terwijl een aluminium carterbeschermplaat standaard is gemonteerd op de Rally Pro en Rally Explorer. De GT Explorer en beide Rally-varianten worden extra beschermd door de valbeugels rond het blok, terwijl de Rally
Explorer ook wordt geleverd met beschermbeugels voor de brandstoftank. Geen zorgen, alle voorgenoemde accessoires kunnen als optie worden toegevoegd aan de modellen waarop ze niet standaard zijn gemonteerd.
Uitgebreid technologiepakket
De nieuwe generatie zet een nieuwe standaard voor Tiger-technologie, met de introductie van een groot aantal geavanceerde voorzieningen die zijn ontworpen om het rijgedrag te verbeteren en een stap vooruit te betekenen op het gebied van veiligheid, comfort en controle. De GT Explorer en de Rally Explorer zijn exclusief uitgerust met het gloednieuwe Triumph Blind Spot Radar-systeem, dat in samenwerking met Continental werd ontwikkeld en twee belangrijke veiligheidsfuncties biedt. Blind Spot Assist maakt gebruik van een naar achter gerichte radar om de rijder te waarschuwen als een ander voertuig zich in zijn dode hoek bevindt, en Lane Change Assist, dat een duidelijk signaal geeft wanneer de berijder aangeeft van rijstrook te willen veranderen en er een voertuig nadert. Geoptimaliseerde, hellingshoekgevoelige tractiecontrole behoort tot de standaarduitrusting van alle nieuwe modellen, die wordt ondersteund door de geavanceerde IMU van de motorfiets om de optimale tractiecontrole te bieden naargelang de rijomstandigheden.
Alle belangrijke informatie die de rijder nodig heeft, wordt gepresenteerd via het nieuwe toonaangevende 7″ tft-dashboard, dat is voorzien van een nieuw grafisch pakket. Het My Triumph-connectiviteitssysteem is standaard op alle modellen, waardoor telefoneren mogelijk is, evenals turn-by-turn navigatie en de bediening van je GoPro. Afhankelijk van het model zijn er maximaal zes rijmodi beschikbaar, waarmee de gasrespons, het ABS, de tractiecontrole en de vering kunnen worden aangepast voor maximale controle onder alle rijomstandigheden. De Off-Road Pro-rijmodus, exclusief voor de Rally Pro- en Rally Explorer-modellen, is Triumph’s meest extreme offroadset-up voor verregaand offroadwerk, met zowel het ABS als de tractiecontrole uitgeschakeld, en een offroad injectiemapping. De Rain-modus wordt dan weer snel getriggerd en is begrensd op 100 pk voor extra veiligheid en controle wanneer de omstandigheden minder gunstig zijn.
Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer:
Road, Rain, Sport, Rider (instelbaar), Off-Road en Off-Road Pro
Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer:
Road, Rain, Sport, Rider (instelbaar) en Off-Road
Tiger 1200 GT:
Road, Rain en Sport
Een uitstekend zicht én zichtbaarheid wordt onder alle omstandigheden gegarandeerd door de nieuwe volledig ledkoplamp, met een opvallend nieuw dagrijlicht (DRL). Extra zichtbaarheid en verlichting in de bochten wordt geboden door de nieuwe Adaptive Cornering Lights, bochtenverlichting die standaard is op alle modellen behalve de Tiger 1200 GT. Triumph Shift Assist is standaard op alle modellen, behalve op de Tiger 1200 GT, waar deze quickshifter als accessoire verkrijgbaar is. Met de Triumph Shift Assist kunt u gemakkelijk op- en afschakelen zonder de koppeling te bedienen. Hill Hold is standaard op alle modellen behalve op de Tiger 1200 GT. Hill Hold voorkomt dat de motorfiets achteruit rolt bij het wegrijden op een steile helling. Het systeem activeert de achterrem en lost pas opnieuw als het merkt dat de rijder wil wegrijden.
Voor meer rijcomfort op lange afstanden, onder alle weersomstandigheden, zijn alle modellen behalve de Tiger 1200 GT standaard voorzien van handvatverwarming, terwijl de GT Explorer en Rally Explorer ook over verwarmde bestuurders- en passagierszittingen beschikken. Ook een
bandenspanningscontrolesysteem om de veiligheid van de berijder optimaal te waarborgen, is standaard. Voor alle andere modellen kunnen de zadelverwarming en het bandenspanningscontrolesysteem als optie worden aangekocht en gemonteerd. Om het uitgebreide elektronicapakket van de nieuwe Tiger te vervolledigen, worden alle nieuwe modellen geleverd met een groot aantal extra voorzieningen die ontworpen zijn om de rit te verbeteren, waaronder intuïtieve drukknoppen met een unieke joystickbediening, verlichte schakelaars en opbergruimte onder het zadel met USB-oplader. Instelbare elektronische cruisecontrole en een middenbok zijn ook standaard op alle modellen, behalve op de Tiger GT.
Unieke nieuwe styling
Als gevolg van de opdracht omtrent de nieuwe styling – die overigens net zo ambitieus was als de stuur- en prestatie-updates – kreeg de nieuwe Tiger 1200 line-up een onderscheidende nieuwe look met een fier opstaande, imposante look die nog wordt versterkt door het nieuwe, opnieuw ontworpen minimale kuipwerk, de strakke moderne lijnen en een optisch lichtere neus. Binnen de Tiger-familie krijgt elke subfamilie ook een aparte look die is toegesneden op z’n insteek,
waarbij de GT-familie een meer op de weg gerichte stijl laat zien, terwijl de Rally-familie duidelijk meer offroad-attitude en -ambities presenteert. Dat heeft die laatste minstens gedeeltelijk aan het nieuwe 21”-voorwiel te danken. De nieuwe generatie pronkt ook met een veel slanker silhouet en een compacter ontwerp. Daardoor is de benodigde binnenbeenlengte een stuk kleiner, waardoor het niet alleen makkelijker is om je voeten op de grond te krijgen, maar ook om je tijdens het rijden te bewegen in het zadel.
Kleuropties
Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer
●Snowdonia White
●Sapphire Black
●Matt Khaki
Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer
●Snowdonia White
●Sapphire Black
●Lucerne Blue
Tiger 1200 GT
●Snowdonia White
Speciale accessoirelijn
Voor de Tiger 1200 is ook een hele line-up van opties beschikbaar, die allemaal op maat van de Tiger-familie zijn gemaakt. Meer dan 50 originele Triumph-accessoires zijn beschikbaar om de mogelijkheden, het comfort, de stijl en de bescherming van de motor te verbeteren.
In de accessoirecatalogus staan onder meer:
●Twee volledige bagagesystemen met nieuwe Trekker voorgevormde koffers en een 52 liter grote topkoffer, waarin twee helmen passen en waarop een rugleuning voor de passagier is gemonteerd. En ook de nieuwe aluminium Expedition koffers die langs boven openen, met een bijpassende 42 liter grote topkoffer en een rugleuning. Die laatste set is verkrijgbaar in zowel geborsteld aluminium als matzwarte afwerking. Allemaal komen ze voort uit een samenwerking tussen Triumph en Givi.
●Uitgebreide protectoren: valbeugels, tankbeschermers en aluminium carterplaten.
●Verwarmd hoofd- en passagierszadel, plus verwarmd laag zadel.
●Verstelbare deflector voor het windscherm
●Triumph Shift Assist (quickshifter)
●Ledmistlampen
●‘Scrolling’ ledknipperlichten
●Middenbok
●Geheel nieuwe Triumph Sena Bluetooth headset: een nieuwe samenwerking, die werkt met het geïntegreerde My Triumph-connectiviteitssysteem en wordt geleverd met Sena’s vernieuwde audiosysteem van Harman Kardon.
●Triumph Track+ traceerhulp
●Triumph Protect+ alarmsysteem
SPECIFICATIONS
ENGINE AND TRANSMISSION
GT |
GT Pro |
GT Explorer |
Rally Pro |
Rally Explorer |
|
Type |
Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder |
||||
Capacity |
1160 cc |
||||
Bore |
90.0 mm |
||||
Stroke |
60.7 mm |
||||
Compression |
13.2:1 |
||||
Maximum Power |
150 PS / 148 bhp (110.4 kW) @ 9,000 rpm 85kW @ 7,750rpm (Belgian market only) |
||||
Maximum Torque |
130 Nm (96 lbft) @ 7,000 rpm 121 Nm @ 6,250 rpm (Belgian market only) 127 Nm @ 7,000 rpm (Brazilian market only) |
||||
Fuel System |
Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control |
||||
Exhaust |
Stainless steel 3 into 1 header system with underslung primary silencer and side mounted secondary silencer |
||||
Final Drive |
Shaft drive |
||||
Clutch |
Hydraulic, wet, multi-plate, slip & assist |
||||
Gearbox |
6 speed |
CHASSIS
GT |
GT Pro |
GT Explorer |
Rally Pro |
Rally Explorer |
||
Frame |
Tubular steel frame, with forged aluminium outriggers. Fabricated, bolt-on aluminium rear subframe. |
|||||
Swingarm |
Twin sided “Tri-Link” aluminium swingarm with twin aluminium torque arms. |
|||||
Front Wheel |
Cast aluminium, 19 x 3.0in |
Spoked (tubeless), 21 x 2.15in. |
||||
Rear Wheel |
Cast aluminium, 18 x 4.25in |
Spoked (tubeless), 18 x 4.25in. |
||||
Front Tyre |
Metzeler Tourance 120/70R19 (M/C 60V TL) |
Metzeler Karoo Street 90/90-21 (M/C 54V TL) |
||||
Rear Tyre |
Metzeler Tourance 150/70R18 (M/C 70V TL) |
Metzeler Karoo Street 150/70R18 (M/C 70V TL) |
||||
Front Suspension |
Showa 49mm USD forks with semi-active damping. 200mm travel. |
Showa 49mm USD forks with semi-active damping. 220mm travel. |
||||
Rear Suspension |
Showa monoshock with semi-active damping and automatic electronic preload adjustment. 200mm wheel travel. |
Showa monoshock with semi-active damping and automatic electronic preload adjustment. 220mm wheel travel. |
||||
Front Brakes |
Brembo M4.30 Stylema monoblock radial calipers, OC-ABS, twin 320mm floating discs. Magura HC1 span adjustable radial master cylinder with separate reservoir. |
|||||
Rear Brakes |
Brembo single piston caliper, OC-ABS, single 282mm disc. Rear master cylinder with remote reservoir. |
|||||
Instruments |
Full-colour 7” TFT instrument pack with My Triumph Connectivity System |
|||||
DIMENSIONS AND WEIGHTS
GT |
GT Pro |
GT Explorer |
Rally Pro |
Rally Explorer |
|
Length |
2245 mm |
2245 mm |
2256 mm |
2270 mm |
2296 mm |
Width |
849 mm (handlebars), 982 mm (handguards) |
||||
Height Without Mirrors |
1436 – 1497 mm |
1487 – 1547 mm |
|||
Seat Height |
850 – 870 mm (adjustable) |
875-895 mm (adjustable) |
|||
Wheelbase |
1560 mm |
||||
Rake |
24.1° |
23.7° |
|||
Trail |
120 mm |
112 mm |
|||
Wet weight* |
240 kg |
245 kg |
255 kg |
249 kg |
261 kg |
Fuel Tank Capacity |
20 litres |
20 litres |
30 litres |
20 litres |
30 litres |
*(90% fuel – mass in running order)
FUEL CONSUMPTION AND EMISSIONS
GT |
GT Pro |
GT Explorer |
Rally Pro |
Rally Explorer |
|
Fuel Consumption |
TBC following final homologation |
||||
CO2 Figures |
TBC following final homologation |
||||
Standard |
EURO 5 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven