Vandaag heeft de geheel nieuwe elektrische Harley-Davidson LiveWire zijn Europese debuut gemaakt op een persconferentie op de EICMA beurs in Milaan. Tijdens de presentatie onthulde Marc McAllister, Vice President of Product Planning and Portfolio, de langverwachte specificaties en details over de eerste motorfiets uit een portfolio van elektrische tweewielers van Harley-Davidson.
De beschikbaarheid van LiveWire in 2019 werd voor het eerst bevestigd tijdens de aankondiging van de “More Roadsto Harley-Davidson” strategie van het bedrijf en op het evenement wordt hij als productieklare motorfiets getoond. Op 30 juli 2018 deelde Harley-Davidson de plannen om haar strategie om de volgende generatie rijders wereldwijd te bouwen te versnellen. Door gebruik te maken van de sterke punten van het bedrijf, het merk en het dealernetwerk, is het bedrijf van plan om eerder te investeren in mogelijkheden die inspireren tot meer ridership en duurzame groei voor de toekomst. Als onderdeel van dit versnelde plan wil Harley-Davidson de wereldleider zijn in de elektrificatie van motorfietsen en investeert het bedrijf agressief, maar verstandig, in elektrische voertuigtechnologie. Harley-Davidson is enthousiast over de toekomst van elektrische motorfietsen en verwacht tegen 2022 een volledig portfolio van elektrische motorfietsen te kunnen leveren.
De visie achter de productie van de LiveWire-motorfiets begon met Project LiveWire, dat in 2014 als prototype werd onthuld als een poging om het potentieel van een elektrische motorfiets, zoals Harley-Davidson voor ogen had, te meten.
Op basis van de ervaringen van de Project LiveWire-demo tour en na een intensief ontwikkelingsprogramma biedt het Harley-Davidson LiveWire-model de rijder een nieuwe, krachtige motorervaring. Voortgestuwd door het directe koppel van een volledig elektrische motor is de LiveWire-motor in staat om verbazingwekkend te accelereren met slechts een draai aan het gashendel – zonder dat er moet worden gekoppeld of geschakeld. Een laag zwaartepunt, een stijf aluminium frame en hoogwaardige, instelbare veringscomponenten geven de LiveWire een dynamisch rijgedrag. De prestaties en actieradius zijn geoptimaliseerd voor de stedelijke motorrijder.
Vermogen
De LiveWire-motorfiets wordt aangedreven door een elektromotor met permanente magneet die direct koppel produceert op het moment dat aan de gashendel wordt gedraaid, wat resulteert in ongelooflijke acceleratieprestaties voor een spannende rit. De motor bevindt zich laag in de motorfiets om het zwaartepunt te verlagen en helpt de motorfiets goed te kunnen sturen bij alle snelheden en gemakkelijk te controleren wanneer hij stilstaat. Het LiveWire-model is ontworpen om een geluid te produceren dat de toonhoogte en het volume verhoogt met de snelheid – een nieuwe sound dat het soepele, elektrische vermogen van de LiveWire-motorfiets vertegenwoordigt.
Chassis
De prestaties van de aandrijflijn worden gemaximaliseerd door een chassis dat is ontworpen voor een wendbaar en behendig rijgedrag voor vertrouwde controle op straten in de stad en een opwindende rit op bochtige binnenwegen. De LiveWire gebruikt de aandrijflijn als onderdeel binnen het aluminium frame om de stijfheid te verhogen, en is voorzien van een hoogwaardige, volledig instelbare Showa-vering. De Showa
BFRC-lite (Balanced Free Rushion-lite) mono-shock achtervering wordt aangevuld met Showa SFF-BP (Separate FunctionFork-Big Piston) aan de voorkant, die zijn afgestemd op de prestaties en aanpasbaarheid van de achterschokdemper en leveren een uitzonderlijke demping bij lage snelheid – ideaal voor een perfecte beheersing in typische stedelijke rijomstandigheden.
Om de controle en prestaties van de motorfiets te verbeteren is LiveWire verder uitgerust met BremboMonoblock-voorremklauwen met dubbele 300 mm-diameter schijven voor een uitstekend remvermogen met een scherp gevoel voor betrouwbare remprestaties. Het vertrouwen tijdens het rijden wordt versterkt door het antiblokkeerremsysteem (ABS) en het tractiecontrolesysteem (TCS) – beide standaard op het LiveWire-model – en co-branded H-D/Michelin Scorcher-banden (180 mm achter/120 mm voor). De rijder kan de prestaties van LiveWire ook op maat maken met zeven selecteerbare riding modes, waarvan er vier standaard in de fabriek zijn ingesteld en nog eens drie modes die door de gebruiker kunnen worden gedefinieerd.
Technologie
Een TFT-kleurentouchscreen (dunne filmtransistor, een type vloeibaar-kristalscherm dat bekend staat om zijn hoge beeldkwaliteit en contrast) boven het stuur biedt de rijder een breed scala aan informatie op een helder en gemakkelijk afleesbaar scherm. Het display is kantelbaar, zodat de meeste rijders een perfecte kijkhoek hebben. Het TFT-scherm geeft de rijder ook toegang tot de interface voor Bluetooth-connectiviteit, navigatie, muziek en meer.
De LiveWire motorfiets is voorzien van een RESS (Rechargeable Energy Storage System, of de hoofdaccu) bestaande uit lithium-ioncellen, omgeven door een gegoten aluminium vinnenbehuizing. De LiveWire-motorfiets is ook uitgerust met een kleine lithium-ionbatterij van 12 volt die de verlichting, de bediening, de claxon en het instrumentenpaneel van stroom voorziet. Het opladen kan worden voltooid met behulp van een on-board Level 1 lader die kan worden aangesloten op een standaard stopcontact met een elektriciteitskabel die onder het zadel van de motorfiets wordt opgeborgen. LiveWire kan ook worden opgeladen met een Level 2 en Level 3, of DC Fast Charge (DCFC), via een SAE J1772 connector (USA), of CCS2 – IEC type 2 connector in internationale markten. Alle Harley-Davidson dealers die de LiveWire-motorfiets verkopen, bieden een openbaar oplaadstation aan.
Stijl
De stijl van de LiveWire is net zo verbluffend als de prestaties en is in lijn met een belangrijke Harley-Davidson-styling regels: de focus ligt op de motor. Net zoals de V-Twin motor het meest in het oog springende element is – het kroonjuweel – van elke vorige Harley-Davidson motorfiets, is de elektrische motor de eerste focus van de LiveWire motorfiets. De mooie behuizing en de mechanische, gespierde vorm zijn bedoeld om de kracht die hij bevat over te brengen. Bovendien is de gegoten aluminium behuizing voor de RESS gestyled met functionele koelribben. De afwerking is gedaan met behulp van geavanceerde verftechnologie om het uiterlijk van geanodiseerd metaal te behouden, en stroomt van een batterijdeksel door naar een hoog, wesp-vormig staartstuk, met een achterspatbord dat het wiel zo strak omarmt, dat het bijna uit het zicht verdwijnt.
De geheel nieuwe Harley-Davidson LiveWire zal volgend jaar te koop zijn en in januari 2019 zullen verdere details over de prijsstelling en het pre-order proces worden vrijgegeven.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven